Is het waar?

Mrs.P said:
...Dat de huizenprijzen in Oz dalen? Of beter gezegd: kelderen???

Groet,

Claire

Ha Claire,

Het lijkt erop dat in bepaalde suburbs de prijzen inderdaad dalen, maar niet overal.

Het is denk ik wel verstandig om, als je van plan bent binnenkort een huis te kopen in Australië, nog eens even rustig af te wachten wat die prijzen daadwerkelijk gaan doen. Sommigen zeggen dat de prijzen in de loop van het jaar nog verder zullen dalen...dat zou toch mooi zijn 8)
 
Phoe he, ik merk al dat ze rekening houden met onze komst, goede dollarkoers, huizenprijzen naar beneden, prima! :D . Maar ja, dat is voor de Ozzies niet goed. :(
 
volgens mij wel waar, op Brittish Expats hebben ze het er ook allemaal over. Wel goed voor ons :wink:
 
Mrs.P said:
...Dat de huizenprijzen in Oz dalen? Of beter gezegd: kelderen???

Groet,

Claire
Vorige week (toen ik nog in Australie was) was er een item op het nieuws hierover: in het afgelopen kwartaal zijn de prijzen in Sydney en Melbourne meer dan 10 % gedaald, in Brisbane 1 % omlaag, elders stijgt het nog. Opvallend was dat dit over huisprijzen ging en dat apartementen niet in prijs dalen momenteel -- waarschijnlijk omdat die (althans in Brisbane, ik weet niet hoe dat zit in Sydney en Melbourne) uberhaupt niet zo sterk gestegen zijn in de afgelopen 2 jaar in vergelijking met huizen. Van mij mag de markt wel effe een beetje instorten, ik ben nog steeds hard op zoek naar een leuk koophuisje met tuin in Brisbane...

Silvia, ik neem aan dat je 'iets minder laag' bedoelt ipv 'hoger' :) . Hoog kun je de huisprijzen in Rocky toch nog niet noemen lijkt me.
 
"Hans de Visser said:
Silvia"]

:lol: Dat is waar. Maar in verhouding met 3 jaar geleden zijn de prijzen enorm gestegen. Het was toen nog mogelijk om een redelijk huur huis te vinden voor $100 per week. Nu kijk je al snel naar $160 of hoger. Ook de koop huizen. Voor een redelijk huis was je zo'n $100,000 kwijt. Nu is dat ongeveer $150,000. Wij hebben ons huis gekocht voor $103,000. We gaan het binnen kort verkopen en de Realestate heeft ons verteled dat we zo'n $185,000 kunnen krijgen voor ons huis. Dit is wel na een aantal renovaties.
 
Hi!

Ben wel helemaal kersvers op dit forum maar vindt het toch wel leuk om even te reageren op bovenstaande. Wij wonen nu zo'n jaar of 8 in een suburb tussen Brisbane en de Gold Coast. De afgelopen 2 a 3 jaar zijn de prijzen enorm gestegen. Ons huis "verdubbelde" ruim in anderhalf jaar. De prijzen zijn vergeleken bij huisprijzen in Nederland natuurlijk peanuts, en ik kan me jullie enthousiasme wel voorstellen....het vooruitzicht van een goedkoop huis hier Down Under! Helaas (?) liggen salarissen etc. toch ook wel wat lager dan in Nederland, maar goed daar staat dan weer tegenover dat 'het leven' hier wel weer goedkoper is. Wat wel heel erg opvalt is dat huizen dicht bij de zee qua prijs echt explosief gestegen zijn. en natuurlijk huizen dicht bij de stad.

Groetjes Syl
Die eigenlijk wel richting Mackay wil....
 
Oops

Sorry, ben ik weer. Had mijn bericht dubbel geplaatst en "edit" het nu maar even.

Groetjes Syl
 
Mrs.P said:
...Dat de huizenprijzen in Oz dalen? Of beter gezegd: kelderen???

Groet,

Claire

Even je post afwachten, zit een hele dikke gids bij van de makelaars
daarin staat ook een artikel over de gedaalde prijzen.
 
In mei 2003 was ik voor de eerste keer in Tasmanië. De huizen prijzen waren toen erg laag. Een jaar later waren de prijzen schrikbarend gestegen. Ik denk dus dat het aan de regio ligt of de prijzen aan het kelderen zijn.
 
Bij ons merk je duidelijk dat huizen langer in de verkoop staan. Huizen in goede staat met 2 moderne badkamers, zogenaamd "gourmet keuken :) ", dubbele garage, ig zwembad, 4 slaapkamers en het liefst niet te ver van het strand, worden nog steeds snel verkocht. Huizen met zicht op zee blijven erg duur.
 
De rentestand is van grote invloed op de huizenprijzen. Als de hypotheekrente maar iets stijgt breekt er een soort van paniek uit en zie je de prijzen dalen. De hypotheekrente is in Oz niet aftrekbaar zoals in Nederland, dus iedereen betaalt netto hypotheekrente wat natuurlijk een veel groter anslag is op je budget, vandaar de heftiger reacties dan hier.
 
Fletch: investors zijn een grote invloed op de markt (vooral units) en die kunnen rente wel aftrekken.
Ik denk dat de paniekerige reacties op de rentestand komen doordat bijna niemand hier fixed interest heeft, in tegenstelling tot Nederland. Daarnaast is er een historie van zeer hoge rentestanden. Dat was weliswaar in een periode waarin de Australische markt beschermd was door protectionisme, maar deze nuance zal jan met de pet ontgaan.

Ik heb de laatste maanden wat rondgekeken naar huizen, en de bodem is inderdaad nog niet bereikt. Makelaars zakken tienduizenden dollars zonder dat je maar iets hoeft te zeggen.
Persoonlijke ervaring: ik heb een bod op een huis gedaan dat werd aanvaard, maar toen het moment kwam om de koopcontracten te tekenen trok de verkoper zich terug. Hij had het in het weekend nog eens even uitgerekend, en besloot 2 jaar te wachten. (Natuurlijk heeft hij gelijk, want ik had dezelfde rekensom gedaan en het was een goede deal voor me.) Als dit kenmerkend is, kun je 5% van de vraagprijs (in Sydney) afhalen en dat is dan de bodem van de markt c.p..
 
Back
Top