is mijn zoon een australian citizen of niet? en mijn dochter?

yoka

New Member
Hi everybody.
Wat weten veel leden veel over zaken in australia! Misschien kan iemand mij helpen??? Zal ik fijn vinden!
Ik. Yoka  heb een Australian pasport omdat ik de australia nationaliteit heb! Al vanaf 1963.
In 1972 is mijn zoon geboren, in adelaide in south australia. Buiten het huwelijk.
In 1974 ben ik samen met mijn zoon (toen twee jaar) naar nederland gegaan. Mijn zoon droeg mijn achternaam.
In 1978 ben ik getrouwd met een nederlander. Mijn man heeft mijn zoon geëcht omdat hij met mij trouwde en mijn zoon zijn achternaam wilde geven. Mijn zoon kreeg zijn achternaam en ook gelijk de nederlandse nationaliteit.
In 1990 ben ik gescheiden. Mijn zoon draag zijn stiefvaders achternaam nog.
Over een paar weken ga ik, voor goed terug naar australia, om te wonen en te werken omdat ik nog een australia citizen ben.
Mijn zoon heeft ook interesse om later naar australia te gaan om voor goed te wonen.
Vraag! Is mijn zoon van 33 jaar een australian citizin of niet als hij terug gaat naar australia? Of is hij een nederlander in australia? Beteken dat Visa's enz.?
Erken australia het begrip "geëcht" zijn. Wat zijn zijn kansen?

M.b.t. mijn dochter.
Mijn dochter is uit mijn huwelijk geboren in 1979. Zij heeft een nederlandse pasport. Zij is een basisschool onderwijzer. Zij wil ook later naar australia toe... Wat zijn haar kansen?
Alvast bedankt,   ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen met deze vragen... groetjes Yoka

Ik heb hier niet zo heel veel verstand van, maar dit moet vrij goed uit te zoeken zijn hoe de regels daaromtrent zijn.
Ik heb het gevoel (voor wat het waard is) dat het allemaal wel ok komt met die visa.
Je zoon: volgens mij kan hij een australisch paspoort aanvragen omdat hij is geboren in Australie uit een australische moeder.
Je dochter: kan wellicht een oz paspoort aanvragen omdat zij een australische moeder heeft????????????? Of anders toch zeker een pr op basis van een australische moeder?????????

Ik geef je goede hoop en wens je succes met uitzoeken.

Henriette
ps welkom op het forum!

Bedankt  Henriette voor je reactie.
Volgens mij hebben mijn kinderen ook een goede kans. Maar precies weet ik het niet. Ik ben benieuwd wat anderen ook weten en zeggen. 

Hoi Yoka,

Wat een verhaal!  Misschien heb je wat aan deze site:
http://www.citizenship.gov.au/info/overseas.htm#a6

Ook de Australian Embassy in Berlin:
http://www.australian-embassy.de/visa/visas/citizenship/index.html

Zo te lezen had je dochter voor haar 25st citizenship moeten aanvragen.  Maar je kunt het beste denk ik alles goed doorlezen en contact opnemen met de Embassy om je verhaal te vertellen.

Succes.

Groetjes,
Susan

Volgens mij kan je zoon een Australisch paspoort aanvragen omdat hij daar geboren is. Mijn broer is daar in 1966 geboren (m'n ouders zijn beide Nederlands) en hij heeft weliswaar formeel de Nederlandse nationaliteit, maar hij kan ook een Australisch paspoort aanvragen.

Het lijkt me dat jouw dochter dat niet zo makkelijk kan, omdat zij in Nederland is geboren. De situatie lijkt wel wat op mijn situatie, mijn broer en zus zijn daar beide geboren en ik ben hier geboren. Ik kan geen Australisch paspoort aanvragen maar mijn broer en zus wel.

Als je kan bewijzen dat je de Australische nationaliteit had toen je dochter werd geboren, dan kan ook zij een Oz paspoort aanvragen. Heeft onze zoon ook gedaan. Leeftijd maakt dan niet uit.

Grt
Rob

Back