Italiaanse Liefde & Cost of Living

Mr E

New Member
Hoi!
Even voorstellen: mijn naam is E (even anoniem blijven ivm huidige werkgever), alleenstaand en op het punt om een contract te tekenen bij de Brisbane vestiging van mijn bedrijf. Per 1 september as zou ik dan kunnen beginnen... It's springtime  :cool:

Twee vraagjes:
- ik zou graag mijn italiaanse liefde (Ducati motorfiets) willen meenemen naar Brisbane. Iemand enig idee waar daar info over te vinden (de term DVLA is volgens mij niet bekend in Australie). Wat zijn de eisen die er aan gesteld worden, etc. Is het makkelijk om woonruimte (lees: appartement) te vinden met garage? In NL een crime nl! En, als je al een losse garage vindt betaal je er met name in de Randstad de hoofdprijs voor!!!  :|

- andere vraag is wat gecompliceerder:
ben me ervan bewust dat er héél veel threads over zijn, but here goes another one...

het voorstel wat ik nu heb liggen is een base salary van 70k. is dat voldoende om rond te komen? waar ik naar op zoek ben is een opsomming van (gemiddelde) kosten van:
- verzekeringen (ziektenkosten, aow, aansprakelijkheid, wat wel en wat niet en hoeveel)
- food and drinks (mostly beer  :-D)) Van een Nederlander die nu net in Melbourne zit hoor ik dat de prijzen enorm omhoog gegaan zijn de afgelopen tijd...  Is 70 per week een redelijk bedrag?
- huur (gemiddeld reken ik op 400 per week. is het trouwens waar dat de huurprijzen per week zijn, maar ook weer niet? ik hoorde dat de huren als volgt worden berekend --> ((huurprijs per week / 7) * 365 ) /12 --> in het geval van 400: ((400/7)*365)/12 = 435! is wel weer 150 AUD extra per maand wat er bij in sluipt. Heb overigens geen idee in welke buurt ik wil ga wonen, heeft weinig zin op het moment. heb ik iets moois gezien aan de rivier, gaat het feest niet door (dooie mus verhaal...). Maar, vrienden van me studeerden destijds in Brisbane, hadden een appartement met 2 slaapkamers... zou perfect zijn!
- auto (ik hoor dat leasen in tegenstelling tot NL errrug duur is? waar moet ik aan denken, ik zou nl een lease-auto kunnen bedingen, of is het handiger km vergoeding te vragen?)
- internet: ik heb nu een 6mbps aansluiting voor 4 tientjes in de maand (ideaal om te skypen ook!!!  :-D). wat kost dat ongeveer?
- mobiel: heb nu voor 5 euro 150 minuten per maand (die gasten hier blijven stunten... wat kost het Down Under?)
- vaste lijn: kan me van die vrienden toen herinneren dat ze een goedkoop abbootje hadden, gratis bellen naar mensen van dezelfde provider tussen 6 en 8 (or something like that...) Is het net zo frickin expensive als de KPN hier, of goedkoper?
- gas, licht: ik lees bedragen van 150 per week... nog steeds actueel?!?
- andere kosten?!?!?

alvast hartstikke bedankt!

grtz

e

Hallo anonieme E,

Komt je baas het niet te weten dat je in Brissie voor dezelfde club wilt/kunt gaan werken dan? En kijkt je baas dan ook regelmatig op deze website?? Maar goed, daar heb ik natuurlijk niets mee te maken en weet niet hoe dat bedrijf verder werkt :roll:

Ik kan je niet helpen met je Ducati, maar wellicht zijn er anderen hier op het forum die iets dergelijks gedaan hebben of geprobeerd hebben. Voorzover ik weet heb ik echter nog nooit een Ducati hier in Oz zien rondkachelen. Het meeste wat je ziet zijn Harleys en de gebruikelijke Japanners. Uiteraard wel oppassen want men rijdt hier aan de andere kant van de weg! Ook zorgen dat je je Australische rijbewijs zo gauw mogelijk haalt...

- Garage?? Haha, ligt eraan waar je wilt gaan wonen natuurlijk!. Hartje Sydney, Melbourne of Brissie kost dat vast een lieve duit, maar als je wat meer in de suburbs gaat zoeken en je zoekt gewoon een huis in plaats van een apartement dan hebben tegenwoordig 99 van de 100 huizen een garage onder het dak :up:

- Over de centen... Hmm ligt er natuurlijk ook een beetje aan hoe je wilt leven!! Ben je alleen of heb je een gezin (ik krijg het idee dat je alleen bent)? Ga je iedere twee dagen uit eten en naar de kroeg of ben je liever thuis met een glas water en een boterham? Maak je je eigen lunch of ga je wat kopen iedere dag? Wil je drie keer per jaar op vakantie of vind je het wel goed om thuis te zijn? Als je op vakantie gaat wil je dan in een hotel of een resort of pak je de rugzak en ga je trekken? En ga zo nog maar even door...

- Verzekeringen: Ziekte - Medicare (= ziekenfonds) is op zich gratis, maar er is wel een zogenaamde Medicare Levy die de belastingen hanteren. Geloof dat je die kunt verminderen door prive een verzekering af te sluiten (heb ik me nog niet echt druk om gemaakt). Wat een prive verzekering kost hangt er vanaf hoe oud je bent en wat je wel of niet daarbij wilt inbegrijpen. Ik zou dus gewoon wat Googelen naar "Private Health Insurance Australia" en dan kom je alle maatschappijen wel tegen. WA (persoonlijke aansprakelijkheid) heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord hier - dat wil zeggen, anders dan je WA auto/motor verzekering natuurlijk (die verplicht is).... AOW verzekering kennen ze ook niet echt. Wel is er superannuation. Je baas (er vanuitgaande dat je niet voor jezelf werkt) moet verplicht minimaal 9% van de salaris per jaar in een fonds storten (moet zelfs per kwartaal en je moet daar ook een overzicht van krijgen). Daarnaast kun je je super aanvullen, maar daarvoor gelden ook weer allerlei regels en belasting toestanden. Is natuurlijk ook wel te Googelen en je kunt - als je eenmaal in Oz bent - het beste een adviseur zoeken. Buiten dat is er natuurlijk  je inboedelverzekering en die hangt af van waar je woont en voor hoeveel je je spulletjes verzekert. Ik zie dat je geen huis wilt kopen maar wilt huren, dus het huis zelf hoef je je dan niet druk om te maken. De auto (en je motor) moet je ook verzekeren. Minimum is een zogenaamde "green slip" die uitsluitend bescherming biedt voor de andere partij als je een ongeluk krijgt. De prijs daarvan hangt af van de auto, hoe lang je al rijdt en nog wat van die zaken (is na te lezen op de websites van de verzekeringsmaatschappijen). Daarnaast kun je een comprehensive insurance afsluiten voor je tuut en je motor voor diefstal etc. Hoeveel die kost hangt ook af van wat je rijd, hoe lang je rijd en waar je woont. Verder kennen we hier ook nog andere verzekeringen zoals levensverzekering, rechtsbijstand en inkomstenbescherming...

- Alcoholische dranken zijn hier schreeuwend duur (vind ik). Je kunt zeker niet even de AH inlopen en een kratje huismerk pils pakken voor 10 euro (of wat dat ook kost tegenwoordig). 24 flesjes (in een doos - we hebben geen kratten en buiten South Australia ook geen statiegeld) kosten je al gauw 30-40 dollar voor normaal biertje en als je iets met wat meer smaak wilt hebben kan het je zo boven de 50 dollar kosten. Het is zaak goed te kijken wat en waar je koopt. Er wordt met de alcohol wel wat gestunt en er komen ook wat meer discounters in de markt (uiteraard eigendom van de grote supermarkt ketens). Ook kun je hier best redelijke wijn kopen in een Cask (kartonnen doos met een tuitje om de wijn uit te tappen). Deze is over het algemeen niet zo vreselijk duur... Voor je normale boodschappen hebben we in delen van Australie nu ook Aldi supermarkten en er komen er steeds meer (helaas hebben die geen Aldi bier). De kwaliteit van de huismerk produkten is best goed, wij doen de meeste boodschappen gewoon bij Aldi. Als er geen Aldi is in de buurt van waar je woont en je bent overgeleverd aan Coles of Woolworths dan is alles veel duurder. Let op, de prijzen bij Coles en Woolworths zakken direct als er een Aldi in de buurt opent (goh wat raar)en je hebt hier ook nog eens prijsverschillen per regio (door de hogere transportkosten zeggen ze).

- Benzine is goedkoper dan in Nederland. Op het moment in de buurt van Sydney iets van $1.40 per liter (toen ik hier voor het eerst kwam rond 7 jaar geleden was het iets van 65 cent!!!) Ook leuk is dat de prijzen hier momenteel iedere woensdagmorgen het laagst zijn en woensdagavond het hoogst (dan weer langzaam zakken tot woensdagmorgen). Ook kun je als je bij Coles of Woolies je boodschappen doet korting op je benzineprijzen krijgen (over het algemeen 4 cent per liter).

- De huur in West Sydney en de Blue Mountains is iets van 200 - 300 dollar per week geloof ik (afhankelijk van wat je wilt). Hoe dat met andere staten/regios zit weet ik natuurlijk niet. Wij hebben ons huis gekocht. Woningbouwverenigingen kennen ze hier niet echt dus meestal huur je via een makelaar van een privepersoon die dat huis als investering heeft gekocht. De "Australian Dream" is je eigen huis bezitten en helemaal afbetalen (hypotheekrente aftrekken is er hier niet bij)...

- Autos zijn hier veeeeeel goedkoper dan in Nederland. Wij hebben vorig jaar een Renault Scenic gekocht en die was rond de 10,000 dollar goedkoper dan in Nederland (omgerekend van de Euro prijs voor dezelfde uitvoering)!!! Verder heb je hier Holden (= Opel), Ford en Mitsubishi die in Oz autos maken en verkopen vergelijkbaar met de Opel Omega met V6 of V8 motoren (mijn zwager heeft een 5.6 liter V8 Monaro...zoooooommmmmm). Een V6 kun je onder de 30000 dollar al nieuw oppiken (+ kosten, registratie en verzekeringen natuurlijk). Toyota maakt trouwens ook autos in Oz (de Camry). Verder kun je (nieuw) al een klein autotje oppikken voor rond de 14000 dollar; bijvoorbeeld Hyundai Getz en Holden Barina (= Opel Corsa - nieuw model uit Korea en lang niet zo goed als de oude Duitse). Ligt er dus aan wat je wilt en hoeveel benzine je wilt gebruiken iedere week ;-)
Wat populairder begint te worden is via Salary Sacrifice een auto te kopen. Volgens mij (maar ik ben nog niet 100% up-to-date daarin) is dat zoiets als een persoonlijke lease via het werk. Je betaalt iedere maand een bedrag van je bruto inkomen voor de auto en je hebt dan ook een benzine pasje en de beurten zijn inbegrepen - schijnt wel goed te zijn. Auto van de zaak zoals we dat in Nederland kennen bestaat hier niet echt (of is niet populair).

- ADSL2 begint hier nog maar net op te komen. Weet niet hoe dat in Brissie zit, maar hier in Sydney krijg je zeker geen 6Mbps voor 40 dollar per maand (als het al beschikbaar is waar je woont). Ik heb een 1500/256 ADSL aansluiting thuis met een download limiet van 16GB per maand en betaal daar momenteel 75 dollar voor (met vast IP Adress voor mijn server) - ik ben wel wat aan het shoppen voor een betere deal nu.

- Mobiel: gewoon rondshoppen en de goedkoopste pakken die jouw goed uitkomt. Je kunt bijvoorbeeld bij Vodafone een prepaid pakket krijgen voor 50 dollar per maand en dan zit daar een paar honder dollar aan gesprekken bij inbegrepen. Een pakket als dat wat jij nu hebt zul je hier niet vinden. Ook moet je oppassen als je een mobiel neemt wat de dekking is van de provoder. Als je een niet Telstra mobiel neemt kan het zijn dat je al heel gauw moet gaan roamen en dat kost een veelvoud van wat je normaal per minuut betalen moet.

- Gas en licht.. 150 per week? Waar wonen die lui die je dat hebben aangepraat? Ik zou dan wel heel gauw verhuizen ;-) Afhankelijk van zomer en winter (isolatie kennen ze hier niet echt dus in de winter is het echt stoken geblazen) betalen we tussen de 100 en 150 per maand aan gas en ook zoiets aan electriciteit. Water weet ik eigenlijk niet eens (hoewel ik daar wel een oogje op zou moeten houden want we hebben een groot water tekort hier in Sydney)

- Andere kosten; afhankelijk van waar je woont en werkt: Tolwegen - kan in de papieren lopen als je er iedere dag overheen moet. Treinen zijn hier in Sydney veel goedkoper dan in Nederland, maar zeker niet altijd even goed/schoon/betrouwbaar.

Voor de rest weet ik zo even niets meer te bedenken (het verhaal is al lang genoeg)....

Succes,

Paul

400 euro of dollar per week? Voor 400 dollar per week kun je volgens mij in een groot huis wonen! Ligt er natuurlijk wel weer aan waar je wilt wonen. Als je een suburb geen probleem vindt, dan kun je voor dat geld in een aardig huis wonen. Wil je in het centrum wonen, dan weet ik niet hoe het zit met de prijzen.
Prijzen van mobiel, internet e.d. kan ik je niet mee helpen, omdat ik nog niet in Oz zit.

Je motor meenemen naar Australie is geen probleem, maar heeft wel wat voeten in de aarde. Het is behoorlijk prijzig en je motor moet echt brand schoon zijn (tot het profiel van je banden aan toe). Volgens mij zijn er wel een aantal leden op het forum die er mee bezig zijn dus die zullen je hopelijk verder kunnen helpen.

Als je t.z.t. niet meer anoniem hoeft / wilt zijn en je je gebruikersnaam aan wilt passen, laat het me dan even weten dan regel ik dat voor je. :up:

Tja een Duc doe je niet zomaar weg maar als het niet een bijzonder model is kun je mischien toch beter overwegen gewoon daar een andere te kopen. Het loopt echt in de papieren........

@Paul: thx voor je verhaal! read all of it! very handy! so... thx mate!  :up:

@Annemiek: inderdaad de bedoeling om in een suburb te gaan wonen, niet te ver van het centrum (en strand ;-) af)

@Lost: yes please! anoniem blijven hoeft nu niet meer... dus ik zou graag alle hulp krijgen die ik kan krijgen!!!

@Fletch: geen bijzonder model, een 'modale' 900SS uit 96. Maar, het hele blok is tijdens de afgelopen beurt zo'n beetje vernieuwd, zit een SL zitje op, etc etc etc. Dus, wil em graag houden omdat ik precies weet wat ik heb! En das bij een Duc toch wel een lekker idee!

@Allen: hoef nu niet meer anoniem te blijven, want ik ga naar Brisby toe!!! Dus... nu maar even officieel voorstellen...
Mijn naam is Elwin, 28 en werkend voor een IT bedrijf (dat geel van kleur is... vandaar de anonimiteit, want tja, met al die maffe IT'ers weet je het maar nooit  :-D ). En, vanaf 1 september werkzaam voor het kantoor in Brisbane!!!  :cool:

Welkom Elwin... en veel succes tussen de (en als 1 van de toekomstige) Cane Toads in Brissie (haha zal je maar meteen even aan de vete tussen NSW en QLD laten wennen)...

GO THE BLUES :up:

He Elwin :)

Ik ga niet zo uitgebreid reageren, maar ik wil wel even zeggen dat je van 70k hier ruimschoots kan leven.

Heel grofweg kan je de huurprijzen/waarde van huizen zo zien: wekelijkse huur is 1% van de waarde van het huis. Dus als je 400 piek per week betaalt (en daar heb je echt een heerlijk huis voor in Brisbane), dan is het huis grofweg 400.000 waard.

Paul schreef al over de benzineprijzen. Tja, goedkoper dan in N'land, maar voor mij begint het nu wel wat te gortig te worden.

En alcohol.... Bier ja, da's duur. Maar je kan voor 10-15 piek een leuke wijn kopen die niet door Appie Happie in een vaatje is gegoten. Wijn, mmmmm..... Betaalde net 23 dollar voor een fles gin. Ik weet niet meer of dat duur is of niet, ben er aan gewend.

Verder zou ik zeggen, KEImooi that you landed a job in Brisbane. Want teruggaan willen er maar weinig, believe me :)

Cheers!
Ireen :)

[quote author=Mr E link=topic=5015.msg64578#msg64578 date=1151993192]
Mijn naam is Elwin, 28 en werkend voor een IT bedrijf (dat geel van kleur is... vandaar de anonimiteit, want tja, met al die maffe IT'ers weet je het maar nooit  :-D ). En, vanaf 1 september werkzaam voor het kantoor in Brisbane!!!  :cool:
[/quote]

Goed nieuws! Enne... dat IT bedrijf dat geel van kleur is? Als dat het bedrijf is dat ik denk, dan ben ik een collega van je (en er is nog een ander lid dat voor hetzelfde bedrijf werkt :wink:).

@ Miranda: thx! Forum is echt superhandig en leuk!!!

@ Lost: hahaha! Als ik zeg dat ze voor de merger blauw waren? Dan zijn we collega's?  :lol: Had jij nog contacten voor het verschepen van mijn Duc?

@ Ireen: ben er ook KEIblij mee!!! Ennuh... hopelijk wil ik daar ook permanent blijven!  :cool: Surf's up!  :up:

@ Paul: Hahaha! Hoorde ook al grapjes over XXXX bier en dat soort zaken! Moet ik me maar in gaan verdiepen!  :wink:

[quote author=Mr E link=topic=5015.msg64648#msg64648 date=1152084017]
@ Lost: hahaha! Als ik zeg dat ze voor de merger blauw waren? Dan zijn we collega's?  :lol: Had jij nog contacten voor het verschepen van mijn Duc?
[/quote]

Dan werkte je voor de merger zeker bij het bedrijf met de drie letters? :roll:

Ik kan je helaas niet verder helpen m.b.t. je Duc. Ik heb zelf mijn motor verkocht voordat ik naar Australie ging, maar er zijn vast andere leden die je daarover kunnen adviseren.

@ Lost:  :-D :cool: Si! Klopt inderdaad! Hahaha! Zou je mij een mailtje kunnen sturen (signorE_alfa@hotmail.com) met daarin je bedrijfadres? de mensen in rotterdam (mijn vestiging) weten niet precies wat ze nu wel, en wat ze nu niet kunnen/mogen/moeten doen! Brisby office is nog niet echt snel met antwoorden, plus dat ze alle nederlandse specs (ziektenkosten, leasebak, etc) niet kennen, en dus ook niet weten hoe er mee om te gaan. Thx collega!  :cool:

italiaanse liefdes moeten gewoon mee! Ik ben in de laatste fases voor het regelen van de import/export van mijn moto guzzi v11 scura en moto guzzi Chiara (le mans 4 caferacer) en hoewel iedereen overal roept dat het niet uitkan en dat het veels te duur is en ga zo maar door... Ben ik gewoon ff door gegaan wat telefoontjes gepleegd en dan kom je er achter dat je voor een 800 dollar importduties dat ding gewoon mee kan nemen... No worries dus.

zal dat sheetje wat ik gemaakt heb wel eens posten!

Ciao

jasper

PS wat voor een duc heb je??? en overigens rijden er zat ducs rond in OZ veel SS en relatief veel 851 (HIP) maar ook wel het nieuwere spul het is relatief wel wat goedkoper dus je zou ff een afweging kunnen maken of je zin hebt in wat meer toestanden waar je niets voor terug krijgt...

@Lin: Hiya! Thx 4 the warm welcome! Kan echt niet wachten totdat ik brissie zit!!!  :lol:

@Jasper: die sheet zie ik graag verschijnen! je mag  hem ook mailen: signore_alfa@hotmail.com
op het moment ben ik al wat bedrijven aan het bellen die wellicht eea kunnen doen (ooit van edwardair gehoord?). heb nu een 900ss uit 96. niks bijzonders dus... maar, uiteraard dempers van silmoto (mag dat eigenlijk, open carbon dempers in Australië?). heb veel zaakjes vervangen met carbon delen, SL zitje, etc. etc. etc. En, in maart is de motor bij een Ducati Dotore volledig uit elkaar gegaan, alles vervangen wat vervangen kon worden aan het blok, etc. Ze  :wink: is dus nu eigenlijk weer als nu, en ik weet precies wat ik aan haar heb! Daarom doe ik liever geen afstand van haar, tenzij echt noodzakelijk.

Back