Jan & Jeanet hebben een permanent visum!!!!

Jan Katers

New Member
Al een tijdje aanwezig op het forum maar nu onder dit kopje ook maar een topic voor ons aangemaakt.

Zoals de titel al aangeeft hebben wij een 457 visum en gaan we een 136 aanvragen. De 457 is nog niet expired en kan ook probleemloos worden verlengd maar geeft toch een aantal ongemakken. Ik werk als een contractor en dan moet je na elke 6 maanden maar weer afwachten of je een aansluitend contract hebt. Nu is de markt erg goed op het moment maar dit is ook niet de enige reden. Als ik m'n job zou verliezen door een ongeval of wat dan ook dan moeten we dus allebei na een maand Oz verlaten... Nu ben ik absoluut geen doemdenker maar toch...
Maar de allergrootste reden is toch wel dat we jaaaaaren geleden al wisten dat we hier permanent wilden wonen (gewoon: gut feeling) en nu we hier dan al meer dan 2 jaar zijn waarom dan geen PR aanvragen???  :wink:

OK, de stand van zaken:
- Jeanet doet 31 maart IELTS (academic omdat ze dat voor teacher registration nodig heeft) en ik 14 april
- We hebben allebei onze VOG binnen; nu de Oz nog
- Ik ben bezig met de skills assessment (ACS)
- We willen de medicals binnenkort ook afspreken
- Planning: april de skills assessment rond, mei de aanvraag de deur uit

(ik plaats dit topic ook maar even om stiekem een stok achter de deur te hebben; ik heb nl. een hekel aan papierwerk... :wink:) :smile:
 
Hallo Jan,

Leuk om je stand van zaken te lezen, een planning helpt zeker met al de papierwerk!

Alvast veel succes met de IELTS en hopelijk zal de ACS (kan even duren) je skills assessment snel goedkeuren  :up:

Groetjes,
Susan
 
Hoefde je al die zaken voor een 457 niet te doen of moet je nu voor de 136 alles nog een keer doen?
Wel een lekkere rompslomp die op je afkomt! veel succes

Wilbert
 
Welkom en veel succes, ben ook wel benieuwd of je voor die 457 ook veel administatieve dingen heb moeten doen, ben me er op aan het orienteren,

groet Carmen.
 
Hey! Goezo! Inderdaad stok achter de deur en lot's of luck met alle papperassen!!

Kathleen
 
Succes met alle paperassen :up:

Ik hoop dat ik dat ook over twee jaar kan zeggen.
(Dat ik dan al twee jaar in Oz woon. :smile:)

Mariette
 
Dit wil ik nu al een tijdje vragen... misschien is het vragen naar de bekende weg... Als je van een tijdelijk visum zoals bijvoorbeeld 457 naar een 136 wil, moet je dan een beroep hebben wat op de SOL staat of is die 2 jaar die je in Australie hebt gewoond automatisch voldoende? Nu lees ik al dat Jan een Skills assesement moet doen, dus daar heb ik al een antwoordt op mijn vraag. Maar er zijn natuurlijk ook andere tijdelijke visa's. Wanneer kom je nu precies in aanmerking voor een PR.

Jan heel veel succes met jullie aanvraag, je hebt groot gelijk dat je voor 136 gaat. Het geeft alleen maar voordelen.

Groetjes Lin
(In het gelukkige bezit van een 139  :grin:)
 
@Wilbert & Carmen:
Voor m'n 457 heb ik bijzonder weinig hoeven te doen... Ik ben als toerist hier binnen gekomen en toen ik na een maand solliciteren een baan had heeft m'n recruitment agency eigenlijk alles geregeld. Job interview maandag, contract voor baan + visum papieren woensdag getekend, donderdags een chest x-ray gedaan en de maandag daarop het visum in m'n paspoort gekregen  :up:

@Lin:
Voor een PR moet je dus aan de puntenlimiet voldoen (120) die ik net red met leeftijd (20), beroep (60), m'n engels (als ik IELTS haal met 6-en: 20), bonus omdat je NL kan (5) en 15 punten omdat m'n vrouw hier familie heeft wonen  (over die laatste heb ik geen 100% zekerheid dat ik die punten dan ook daadwerkelijk krijg: misschien heeft hier iemand ervaring mee?)

En dan dus IELTS, een skills assessment (mijn beroep staat op de SOL; anders kreeg ik er ook geen punten voor  :wink:), medicals en character check. Dat was 'm toch wel?

Cheers,
Jan
 
Jan, dit is ook een weg: voor zover ik weet, kun je de familie van je vrouw als sponsor opgeven (hangt af van het 'soort' familie. Tantes/ooms mogen weer meer dan neef/nicht), dat is het voordeel van familie daar. Wij zijn uiteindelijk gesponsord door mijn neef, hij moest in een bepaald gebied wonen om als sponsor te mogen optreden. Was mijn tante nu nog in leven geweest, dan had zij ons kunnen sponsoren van anywhere.
Wij kwamen dus net niet aan de punten (scheelde 5). Moest dus via de designated area sponsor.
Hou er rekening mee dat het visum per 01/07/06 is veranderd. Voorheen kon je als gesponsorde emigrant overal neer strijken, nu moet je de eerste twee jaar in de buurt van je designated area blijven.
Hoe dan ook, hopelijk heeft jouw vrouw daar close family, dan ga je helemaal buiten de puntentelling om en gaat het vooral om je beroep (en leeftijd en gezondheid natuurlijk). Wij hebben geen punten hoeven tellen...

Maar moet je echt wel helemaal 'opnieuw' beginnen, nu je er al een tijde 'nuttig' bent gebleken??

Groet,
Kathleen
 
Hoi Kathleen,

Jeanet heeft een oom, tante en 2 neven hier die hier al bijna 40 jaar wonen/geboren zijn dus dat moet goed komen  :up:
Even ter bevestiging: dan hebben wij toch niets meer met designated area te maken he?

En ja: volgens mij moeten we gewoon van voren af aan beginnen... :-(
Australian work experience krijg je 5 bonuspunten voor maar die had ik al voor m'n NLs... Ik kan het ook omdraaien maar je kunt maar 1x die 5 bonuspunten krijgen dus dat schiet niet op
Maar als iemand weet hoe ik het traject kan versnellen... Ik heb op zich een geldig visum, een baan, we zijn redelijk gesetteld dus de druk is er niet zo maar ik wil het traject toch zo snel mogelijk afgerond hebben natuurlijk!  :wink:

Cheers,
Jan
 
Volgens mij was het destijds zo dat als je een tante of oom hebt, deze niet in de designated area hoeft te wonen, dan heb je er geen last van. Bij neven en nichten wel.
Als ik jou was, zou ik toch wat info inwinnen bij migratie bureau. Je kunt, zonder met ze in zee te gaan, vaak wel een algemene weg lospeuteren. Scheelt misschien toch veel herhaling en gedoe. Stuur wel even PM-metje. Die info die ik heb, kan nl heel goed al verouderd zijn. Wij waren net op tijd i.v.m. designated area verandering, daarna heb ik er niet meer zo goed op gelet.

Greetz,
Kath
 
Hi Jan, goed bezig. :up:

Ik dacht altijd dat je met een 457 visa na 2 jaar min of meer zonder problemen PR kon aanvragen. Maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Doe je best met ACS want dat is een lastige klus. Maar als je alle papieren in orde hebt dan komt het goed.

Succes verder.

:up:
 
Thanks AJ!

Nou hoop ik ook dat de procedure iets soepeler gaat nu ik hier 'al' 2 jaar werk maar dingen als police clearance, IELTS en medicals moeten natuurlijk sowieso; die heb ik voor m'n 457 niet gedaan.
Maar als mensen tips hebben om het easier te laten verlopen...  :wink:

En ja: ik ga dit weekend maar eens flink werken aan de assessment!

Cheers,
Jan
 
Mijn vader is de sponsor bij ons designated area visum, hij is dus directe familie. Evengoed moeten we 2 jaar in een designated area wonen. (Die overigens groot is hoor). Wij hadden wel genoeg punten maar dachten dat het makkelijker zou zijn met een sponsor, niets in minder waar! Laat jij je sponsoren Jan? Als je genoeg punten hebt zou ik voor het 136 visum gaan. Geen restricities en niemand die borg voor je hoeft te staan. Plus dat je nu geloof ik weer een visum voor 5 jaar krijgt in die categorie? Wij hebben geluk gehad we waren net op tijd. Kunnen indefinately blijven op ons visum.

Heel veel succes met je assessment!

Groetjes Lin
 
Nope: ik heb niet genoeg punten zonder de 15 die ik krijg omdat m'n vrouw's familie ons wil sponsoren...

Ik krijg er volgend jaar 10 bij als ik dan de laatste 4 jaar 3 jaar gewerkt heb maar dan dus nog steeds 5 points short...

Hmm: dus moet eerst eens uitzoeken wat de designated area is... Maar Lin: jullie wonen in Brizzie en ik ook dus dat zou toch goed moeten gaan? Of maakt het uit waar je sponsor woont (= Berowra Waters, ten noorden van Sydney)?
 
Je zou ook een ENS visa kunnen overwegen. Dat is een employer sponsored visa maar wel met een permanente status. Volgens mij is deze veel makkelijker en sneller te verkrijgen dan een 136 en je hebt toch een PR status en je bent niet gebonden aan 1 werkgever. Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat een full-time permanent arbeidscontract een initiele voorwaarde was dus dan zou jij helaas een probleem hebben. Maar misschien is dit toch interessant om eens te gaan onderzoeken.

:up:
 
[quote author=Jan Katers link=topic=6681.msg83494#msg83494 date=1173258814]
Australian work experience krijg je 5 bonuspunten voor maar die had ik al voor m'n NLs... Ik kan het ook omdraaien maar je kunt maar 1x die 5 bonuspunten krijgen dus dat schiet niet op[/quote]Die bonuspunten voor je NLs krijg je helaas ook niet zomaar, daarvoor moet je een verklaring hebben van je universiteit of HBO dat je opleiding in het NLs was, of je moet de NAATI test doen, en naar ik begrepen heb wil je dat echt niet -errug pittig-. Misschien is 't voor jou makkelijker om Australian work experience aan te tonen?
[quote author=Jan Katers link=topic=6681.msg83667#msg83667 date=1173393989]Ik krijg er volgend jaar 10 bij als ik dan de laatste 4 jaar 3 jaar gewerkt heb maar dan dus nog steeds 5 points short...[/quote]Was je werkervaring het laatste jaar in NL niet in hetzelfde vakgebied, of heb je tussendoor iets te lang gevakantied? Zo niet, dan zou je die extra 10 punten nu al kunnen krijgen en hoef je niet meer achter die bonuspunten aan. Al betwijfel ik of dat minder werk is...
 
Thanks Hans!

Dat aantonen dat je uni/HBO NLs moest zijn wist ik niet... Dacht dat het automatisch ging als je met een diploma uit NL op de proppen kwam. Hmm ja: dan kan ik beter voor de Oz werkervaring gaan want die hoeft maar 6 maanden te zijn en ik werk hier al 2 jaar.

En ja: we hebben tussen NL en Oz meer dan een jaar in Azië gereisd dus die werkervaring requirement moet ik nog even op wachten. Terwijl ik in NL al 9 jaar in m'n vakgebied had gewerkt... ach ja...

Cheers,
Jan
 
Oh en AK: ENS is plan B...  :wink: Ik wil me niet committen aan 1 werkgever en je zult toch eerst een tijdje ergens moeten werken voordat deze werkgever geneigd is het papierwerk te gaan doen. Of je vindt een werkgever die al vaker met het bijltje gehakt hebben natuurlijk.
En sneller en makkelijker? Hmm... heb ook wel andere verhalen gehoord... ligt met name aan de werkgever denk ik
 
Back
Top