Je mening geven als buitenlander

BlizzardofOz

XPdite Sponsor
Hoi,

Vraagje voor degenen onder ons die al in Australie wonen: wat voor reacties krijg je als je je mening geeft over Australische aangelegenheden? Met name als jouw mening niet overeenkomt met de meerderheid?

Ik vind Australie een geweldig land, maar kan het niet helpen dat ik regelmatig vergelijk met Nederland en tot de conclusie kom dat Australiers soms wat kortzichtig zijn en erg makkelijk worden beinvloed door de media. (Overigens zonder te veel te generaliseren - dit geldt absoluut niet voor alle Australiers en ik ken voldoende Nederlanders die niet veel anders zijn.)

Maar ik ben er wel achter gekomen dat ik soms wat voorzichtig moet zijn met het uiten van mijn mening en dat het niet altijd gewaardeerd wordt wanneer je als buitenlander zegt wat je vindt. None of my business

Schapelle Corby was een goed voorbeeld: ik was en ben er niet van overtuigd dat ze onschuldig is, maar ik kreeg erg heftige reacties van mijn Australische collega's en vrienden toen ik dit hardop zei... Met andere politieke of nationale onderwerpen heb ik soms hetzelfde (John Howard, Medicare, het babybonus-debacle...)

Tegelijkertijd begrijp ik het ook wel; ik zou misschien wel hetzelfde hebben in Nederland - "als het in je eigen land zoveel beter is waarom blijf je daar dan niet?" Tenslotte ben ik slechts te gast tot het moment dat ik besluit citizen te worden (geheel ander onderwerp waar ik misschien nog wel een nieuw topic van zal maken later).


Benieuwd naar jullie ervaringen!

Trude
 
Ik heb wel gemerkt dat het hier "less done" is om over gevoelige onderwerpen te praten. Het scheelt wel dat ik in een academische omgeving werk / studeer (ik promoveer @ Uni of Qld). Hier hebben de mensen toch wel een breder wereldbeeld. Het is ook wel typisch Nederlands om met "vreemden (collega's)" over politiek te praten.

Ik merk ook dat Australiërs erg beinvloed zijn/worden door de media. De media is hier dan ook niet onafhankelijk te noemen. Goede achtergrond programma's (a la Nova, Netwerk, 2Vandaag) zijn er hier niet (alhoewel het nog maar de vraag is of de kwaliteit van deze programma's zo blijft met het nieuwe omroepbestel van de NL regering). Alleen het populistische A Current Affair.

Het natuurlijk om te gaan vergelijken. Ik moet mezelf soms echt remmen om niet te veel te gaan vergelijken. Het is logisch om te gaan zeggen, bij ons is dit en dit veel beter geregeld. Ik denk (en hoop) dat dit wel slijt. Ik moet gewoon de dingen nemen zoals ze zijn.
Andere buitenlandse mensen hier op de universiteit hebben het toch een stuk minder over hun "thuis". Misschien is het vergelijken dus wel iets typisch Nederlands.
 
Hi all

Interessante discussie!

Ik denk niet zozeer dat het te maken heeft met het feit dat je als "buitenstaander" je mening ventileert maar meer met de "Dutch way" van reageren. Veel directer dan de doorsnee Australier en veel minder genuanceerd. Ik zet ook grote vraagtekens bij het hele Schapelle verhaal en heb het er ook gewoon met collega's over en ik merk dat je toch best goede discussies kunt hebben.  Discussies verlopen misschien iets minder "heftig" dan in Nederland......but that is just the way it is. Stevige politieke discussies  :-D als je daar zin in hebt,  zul je ook niet vaak tegen komen op een doorsnee avondje uit. Ander land, andere gewoontes

Goede actualiteiten programma's zijn inderdaad moeilijk te vinden, Current Affair is echt een lachertje  :-D..... Trouwens Tinus, Dateline & Insight op SBS zijn wel vrij aardig om te kijken als je Ray Martin zat bent  :up: :-D

Een ander voorbeeld is dat het in Nederland soort van geaccepteerd is naar persoonlijke zaken te vragen of er van af te weten. Geloof me, daar ben ik in australie ook behoorlijk mee de fout ingaan! dan krijg je van: what's it to you? Naar een leeftijd vragen is ook 'not done'.
  Gelukkig geen herkenning met bovenstaande quote, misschien ga ik gewoon met een hoop nieuwsgierige mensen om?? :) 

Tenslotte ben ik slechts te gast tot het moment dat ik besluit citizen te worden
  :) Wij zijn inmiddels negen jaar Permanent Resident en ik voel me dus ook al lang niet meer te gast. Bovendien hebben we ook geen kaartje op onze rug hangen met 'gast', 'permanent resident' of 'true blue aussie' dus dit is waarschijnlijk gewoon een gevoelskwestie en slijt met de loop van de jaren?

Groetjes
Syl
 
Ik kan me erg vinden in wat Jonky zegt, hier.

Hier sta ik bekend als iemand die een duidelijke mening heeft en daarvoor opkomt. (Terwijl in NL het nooit erg opvallend anders was dan "normaal"). Ik weet dat dat niet altijd gewaardeerd wordt en ik ben daarom wat voorzichtiger geworden met het verwoorden van mijn opvattingen (denk ik).

Btw. Ik werk ook in een academische omgeving, maar ik ervaar dat men ook hier niet van harte over politiek praat, in ieder geval niet zozeer als dat ik dat uit NL gewend ben. Misschien worden mensen hier niet zo gestimuleerd om kritisch over dingen na te denken en een mening te vormen juist door de afwezigheid van opinieprogramma's ... . (over opvattingen gesproken!  :wink:)

Ik ervaar ook dat men niet zo open is over persoonlijke omstandigheden, zelfs als er sprake is van een vriendschap. Men verbaast zich over mijn openheid en ik over hun geslotenheid.

Ik moet zeggen dat ik dit best lastig vind. Want ik vind (vanuit mijn NLse perspectief) dat een vriendschap pas diepgang krijgt wanneer je met zekere regelmaat goeie gesprekken hebt waarin je opvattingen met elkaar uitwisselt over het leven van alledag of politiek of kunst of whatever en/of wanneer je in goed vertrouwen je hart kan luchten over je persoonlijke zaken of je priveleven en indien nodig op de vingers getikt wordt. Soms bittere noodzaak!

Vergelijkingen trekken met het vaderland. Dit gebeurt natuurlijk automatisch, maar ik probeer het zoveel mogelijk voor mezelf te houden. Tenzij men mij hier vraagt hoe wij dingen doen. Op het forum genoeg uitlaatklep voor vergelijkingen.
 
Dit onderwerp roept zeker reacties op! Leuk.

Jonky, ik heb Allemaal andersdenkenden gelezen, back in the days... alweer bijna 10 jaar geleden denk ik. Zodra ik al mijn boeken weer om me heen heb (nog 5 dagen!) moet ik het toch eens herlezen want toen had ik mijn huidige interculturele ervaring nog niet.

Ik denk dat het misschien ook wel is omdat Nederlanders en Australiers oppervlakkig gezien bedrieglijk veel op elkaar lijken. Het maakt het een stuk moeilijker om verschillen te herkennen en dan nog is het moeilijk om je gedrag enigszins aan te passen... 

Het afgelopen jaar heb ik in Maleisie gewerkt en ik merk dat ik me hier heel anders opstel omdat ik me meer bewust ben van de cultuurverschillen. Moet desondanks regelmatig tot 10 tellen om mensen niet ongewild voor het hoofd te stoten of niet vreselijk gefustreerd te raken over het conflictvermijdende gedrag hier. En omgekeerd hebben ze erg aan mij en mijn directheid moeten wennen.
Tegelijkertijd is het een jaar geweest wat me zoveel rijker heeft gemaakt, erg interessant land met veel verschillende culturen. Ben veel genuanceerder gaan denken over veel zaken.

Terug naar Australie... Net als Amoz (probeer me je echte naam te herinneren,  Annemiek? Annemarie?) vind ik het ook lastig dat dit soort openheid in een vriendschap niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland. Dit zou best eens hetgeen kunnen zijn wat ik het meest mis - veel meer dan drop of haring!  :-(
 
[quote author=BlizzardofOz link=topic=1995.msg19265#msg19265 date=1119846915]
Terug naar Australie... Net als Amoz (probeer me je echte naam te herinneren,  Annemiek? Annemarie?) vind ik het ook lastig dat dit soort openheid in een vriendschap niet zo vanzelfsprekend is als in Nederland. Dit zou best eens hetgeen kunnen zijn wat ik het meest mis - veel meer dan drop of haring!  :-(
[/quote]

Same here. Gisteren heerlijk 2 uur geouwehoerd met een hele goede NLse vriendin in Londen. Kan er weer effe tegenaan nu!

Net bij de koffie per ongeluk weer vreselijk mijn hoofd gestoten: Aussie bloke gaat naar de US of A voor een postdoc, maar voordat hij gaat wil hij een Australian Flag op zijn arm laten tatoeeren en eronder zetten: "Australian made" en ik roep spontaan uit: "That' so chauvinistic!" 
Outch! All wrong, natuurlijk :-x

Annemiek
 
dag allemaal,

Ik hoop wat ik het volgende gaat schrijven niet heftige reacties zal creeeren . Als Nederlandse die jaren in Frankrijk hebt gewoond, terug naar NL is gegaan en over 4 maanden naar Australie gaat verhuizen heb ik het volgende gemerkt:
- Wij Nederlanders zijn erg direct en dat wordt niet altijd gewaardeerd (meer niet dan wel). Niet dat wij inhoudelijk ongelijk hebben, maar het is meer de manier hoe wij onze mening ventileren. Zo ver dat ik weet zijn Nederlanders niet bekent als erg diplomatisch.
- Wij Nederlanders denken af en toe dat wij hier het beter hebben geregeld (homo huwelijk, euthanasie etc...) en snapen af en toe niet dat in andere landen het niet zo simple is of zo snel kan gaan. Schijn is bedrieg, Euthanasie en homo huwelijk komt in andere landen er ook wel, alleen is bijvoorbeeld de kerk erg aanwezig of willen ze eerst achter gesloten deuren regelen voor dat zij hiermee naar buiten gaan. Zij (bv: Frankrijk) willen het eerste goed regelen voor dat een wet komt, om zo veel mogelijk zeker te zijn dat er geen problemen komen. Een zeer goede voorbeeld, hier in Nederland wordt er beweert dat vrouwen en mannen gelijk zijn op de arbeidsmarkt. Nou mooi niet!!!. In Frankrijk, waar men denkt dat ze beoorlijk ouderwets zijn, worden vrouwen geholpen met hun carriere. De creches worden goed geregeld, part time of thuis werken is geen probleem. Maar daar voor moet er wel iedere dag worden strijden. Hier in Nl wordt gedacht het is "geregeld" dus we hoeven er niets meer aan te doen. Dat is gewoon niet zo, want men valt heel snel (zeker als het economisch minder goed gaat) terug op de oude patroon.
- Praten over politiek, religie, salarissen kan je ook niet direct (in Fr wordt het gezien als not done) over hebben maar wel indirect.
- Wat ik wel leuk vindt in Australie en in Amerika is dat je in de bus of op straat met een totale ombekende gaat praten over sport of over een bepaalde evenement en na 5 minuten gaat ieder weer z'n eigen gang. Dat moet je maar hier proberen. wordt je meteen aangekeken of je iemand hebt aangevallen.

Ik zou zeggen, wij Nederlanders (ik vindt het ook moeilijk) moeten eerst tot 5 tellen voor dat wij onze ongezout mening geven.

Gr

Citavm
 
Er zijn boeken over expratriate feelings. Here onder over australiers die in het buitenland wonen. Er is ook een over iemand die in Australia woont. Ik denk dat het "expat's scrum, of expat's squire". Moet even opzoeken. Wie weet kan het altijd helpen.

Australian Expats: stories from abroad
Foreword by Nikki Gemmell
Editors Bryan Havenhand & Anne MacGregor
Published by Global Exchange Pty Ltd (ABN 66 006 887 556)
240 pages, 2003, USD 20.00, ISBN 1 876438 05 3
 
Book available from the publisher or through the Southern Cross Group website at www.southern-cross-group.org click on Book Project 2003.
Global Exchange
P.O. Box 852
Newcastle NSW 2300 Australia
www.globalexchange.com.au 
  Help ACA. If you order this book from Amazon, ACA gets a small commission--at no increase in cost to you. Order now from amazon.com


Reviewed by Marylouise Serrato, editor of the ACA News Report, a freelance writer and currently living in Switzerland. 

--------------------------------------------------------------------------------

Personal stories  Australian Expats: stories from abroad is a compendium of stories culled from Australians who have moved abroad to live or work in a foreign country. What sets this book apart from many travel experience books is the very personal nature of the stories. These stories do not just tell about the quaint differences between cultures and, the often times frustrating or amusing complications of living in a foreign country, instead many of the tales tell of how people changed personally and emotionally as a result of the experience of living abroad. The stories recount not only the joys and frustrations of the expat experience, but they also tell how these "displaced" Australians feel about their relationship to their country, their families and friends they left behind.

Quotes  "Ngilozi, this vegemite is terrible!" wrote Gabrielle Brabander in her story.

"Living in Swaziland has challenged my beliefs and ideas about Australia."

"Being an Australian here brings mixed feelings and raises more questions than it answers."

gr

Citavm
 
Nou ik zal me hier toch ietsje duidelijker over uiten.
Van buiten gezien. Niet zo zeer vanuit de 'Duitse' perspectief,
want ze doen het ook vaak ,hoor. Het valt alleen in het buitenland
meer op. Ik geef dus ook toe dat ik het ook vaak doe...  :-D

De Nederlandse/ Duitse/ West-europeese manier lijkt van buiten af
onzettent arrogant. Want het komt zo over dat mensen, die niet in
bezit van alle feiten zijn, zich zelf declareren als DE EXPERT. En dat
ontzettend snel conclusies worden getrokken. Het ligt natuurlijk ook
aan de persoonlijkheid van het individu.
Maar de neiging is dat het zo over komt:
"Ik heb er geen verstand van, heb maar een korrel van de  nodige informatie,
maar ik trek mijn conclusie en omdat ik mezelf ben moet het juist zijn.
Dit is mijn mening, ergo heb ik gelijk en maak er gewoon een statement van.
Naar meningen van anderen hoef ik niet te luisteren, want ik heb altijd gelijk,
en mijn mening is zo ontzettent belangrijk. Daar kunnen ze niet zonder. "

Het verschill tussen een gezond zelf-vertrouwen een arrogantie is soms
niet te herkennen, als je niet met de cultuur bekend bent. Mensen
trekken van buiten af gezien snel de expert rol na zich toe.
En dat vind ik persoonlijk ook redelijk irritant. Wel mooi dat je je
mening kan uiten, maar het helpt toch om vaker te zeggen: "Dit is mijn
perceptie, of volgens mij, of op basis van de informatie
die ik nu heb , ben ik van mening dat..."
Ik plaats van.
"Nou dit is zo. Dat klopt niet. Punt."

En dit is ook gewoon mijn perceptie, misschien heb ik helemaal ongelijk.

Was dus ook een beetje als kritiek bedoelt, maar ook om
een ander oogpunt te laten zien. Misschien kunne jullie mensen
dan beter begrijpen als ze het raar vinden om op eens "keilhard kritiek
te krijgen van iemand die helemaal niet weet waar die het over heeft."
Om even een extreem voorbeeld te noemen.

Maar ja, ik weet niet wat beter is. Misschien is het ook gezonder om
gewoon te zeggen wat je denkt zonder eerst te moeten analyseren of
je niet iemand op de voeten stapt.
 
Uit ervaring durf ik te zeggen dat 'onze' nederlandse directheid en openheid vaak ook wel juist als positief wordt gezien(hier in Duitsland tenminste). Terwijl ze het vreemd genoeg van elkaar veel minder accepteren en daardoor veel voorzichtiger reageren!
Maar ik moet erbij zeggen dat ik geen inwoner ben, maar gastarbeider, dat is misschien dan toch weer anders alsdat je zelf midden in de gemeenschap woont en ook pretendeert geen Nederlander meer te zijn!
 
[quote author=BlizzardofOz link=topic=1995.msg19265#msg19265 date=1119846915]
Net bij de koffie per ongeluk weer vreselijk mijn hoofd gestoten: Aussie bloke gaat naar de US of A voor een postdoc, maar voordat hij gaat wil hij een Australian Flag op zijn arm laten tatoeeren en eronder zetten: "Australian made" en ik roep spontaan uit: "That' so chauvinistic!" 
[/quote]

Als ik dit zo lees. Vraag ik me toch af in hoe verren dit typisch Nederlands is :| Ik denk dat als je zo opmerking hier in NL had gemaakt dat het ook erg,... Tja, hoe noem je dat brutaal, aanvallend over zou komen. Ik snap dat wij Nederlanders meer "to the point zijn"
Maar als ik op me werk zou vertellen dat ik naar Aus ga en daarvoor een tatoo op me arm wil zetten met Dutch Bloke of whatever en iemand zou zo'n opmerking maken. Dan ga ik me toch is af  vragen wat ik die persoon heb aangdaan om zo'n opmerking te verdienen :cry:
Omdan vervolgens eventjes na werk tijd verhaal te halen :cool:  :-D  :evil:

:wink:
 
First of all voor een hoop mensen is de "easy going, she'll be right" attitude hier een van de grote aantrekpunten, toch? en hoe staat het met de "no worries" attitude.....?? die zo aantrekkelijk is voor het merendeel onder de toekomstige emigranten? Dit is Australie, hier gaat het nou eenmaal (heel vaak) zo. Mensen maken zich minder druk, zijn meer met zichzelf of directe omgeving bezig en het gaat vaak op zijn elfendertigst. Diep gaande discussies, zelden maar soms tref je zo'n gesprek en dat is dan geweldig. Je moet mensen ook de tijd geven, je "danst" een tijdje om elkaar heen (ander land, andere cultuur) en wellicht rolt er een echte vriendschap uit.

- Wat ik wel leuk vindt in Australie en in Amerika is dat je in de bus of op straat met een totale ombekende gaat praten over sport of over een bepaalde evenement en na 5 minuten gaat ieder weer z'n eigen gang. Dat moet je maar hier proberen. wordt je meteen aangekeken of je iemand hebt aangevallen.

Ik zou zeggen, wij Nederlanders (ik vindt het ook moeilijk) moeten eerst tot 5 tellen voor dat wij onze ongezout mening geven.
  Helemaal mee eens! Dat is toch geweldig, mensen die je nog aankijken op straat?

Ik Kan me trouwens ook heel goed in Jassian's schrijven vinden. Het is zo makkelijk om wham bam je (ongevraagde?) mening te geven. Soms is het gewoon goed om alles iets genuanceerder aan te pakken.

Net bij de koffie per ongeluk weer vreselijk mijn hoofd gestoten: Aussie bloke gaat naar de US of A voor een postdoc, maar voordat hij gaat wil hij een Australian Flag op zijn arm laten tatoeeren en eronder zetten: "Australian made" en ik roep spontaan uit: "That' so chauvinistic!" 
Outch! All wrong, natuurlijk
  Ik ben hier misschien al te lang hoor, so please don't get me wrong :), maar wat is er nou echt mis mee? Er zijn hier gewoon een hoop mensen die trots zijn op hun land. Ben bang dat de Trotse Nederlanders op een hand (bij wijze van) te tellen zijn. Bovendien veroordeel je hem keihard met jouw 'ongezouten mening'. Misschien dacht hij wel heel simplistisch...oh, leuk vlaggetje, ben hier geboren (gemaakt :-D) en het is beter dan een tatoe van een groot anker met met Moeder in dikke letters?  :up: Soms zijn dingen veel eenvoudiger dan ze op het eerste gezicht lijken.

Groetjes
Syl
 
wat een interessante topic. Ik vind nederlanders ook som TE direkt, als het in hun straatje past. Ik vind ook, in tegenstelling van een opmerking  die eerder is gezegd, dat Aussies juist helemaal niet gelsoten zijn in bv wat ze verdienen etc Dat vind ik juist van Nederlanders- hier hoef je echt niet te vragen wat ze verdienen, of wat heeft het schilderijtje gekost of wat ga je voor je huis vragen, daar heb ik al zo vaak mijn kop aan gestoten. ALs het slecht weer is lopen de meeste met een chagerijnige kop rond en als de zon schijnt zijn we opeens vrolijk en word er gegroet????
Wat mij ook stored hier is dat als je bij iemand op bezoek gaat dat meestal op afspraak moet. Misschien zie ik het allemaal wel wat zwart in, maar zo ervaar ik dat ......of ligt het echt aan mij omdat ik zo Aussie minded ben????.
miel
 
Tuurlijk kun je niet iedereen over een kam scheren, maar als ik jouw (Miel) opmerkingen op mezelf reflecteer, dan heb ik het volgende:

1. Ik vind nederlanders ook soms TE direkt, als het in hun straatje past.
2. Ik vind ook, in tegenstelling van een opmerking  die eerder is gezegd, dat Aussies juist helemaal niet gelsoten zijn in bv wat ze verdienen etc. Dat vind ik juist van Nederlanders
3. Hier hoef je echt niet te vragen wat ze verdienen, of wat heeft het schilderijtje gekost of wat ga je voor je huis vragen
4. ALs het slecht weer is lopen de meeste met een chagerijnige kop rond en als de zon schijnt zijn we opeens vrolijk en word er gegroet.
5. Wat mij ook stored hier is dat als je bij iemand op bezoek gaat dat meestal op afspraak moet.

Ad 1. Heb ik ook wel eens. Maar persoonlijk ben ik van mening dat je iemand beter kunt zeggen wat je er van vindt dan dat je er omheen draait en jezelf met een ontevreden gevoel blijft zitten.

Ad 2. Ik weet het dan niet van Ozzies, maar ik merk idd dat Nederlanders wel heel erg gesloten zijn over wat ze verdienen.

Ad 3. Ik heb er geen moeite mee als mensen weten wat ik verdien (mits relevant). Het heeft hier natuurlijk weinig zin om te vermelden wat ik verdien. Ik koop geen schilderijen, dus weet ik niet....en als je tegenwoordig je huis te koop zet, komt het vaak op http://www.funda.nl of een andere internetsite te staan en daar staat in 99% van de gevallen de vraagprijs bij....dan kunnen ze het wel geheim willen houden, het heeft weinig zin...

Ad 4. Ohw ohw, wat herken ik mezelf hier in. Ik heb dus echt wel last van die winterdip. Komt ook omdat ik een of ander iets heb wat zorgt voor een slechte doorbloeding in de vingers bij kou, met als resultaat altijd doorgestoken vingers. En het feit dat het in de winter altijd vroeg donker is....daar wordt ik best wel chaggie van...

Ad 5. Misschien dat dat te maken heeft met het drukke klimaat waarin wij nederlanders vinden dat we leven. Als je iemand iets vraagt is het standaard antwoord: kan niet, ben te druk....en daarom is het er bij ingeslopen dat je altijd een afspraak moet maken om langs te gaan. Persoonlijk hobbel ik ook liever zo bij iemand langs, maar helaas is de kans hier zeer groot aanwezig dat je deze mensen dan niet thuistreft....of dat het niet uitkomt op dat tijdstip (bij de andere partij dan)...ik hoop dan ook dat ik in Oz. mijn rust kan vinden (hoor mij nou, doe net of ik hoogbejaard ben :p )
 
Ik vind het nog steeds heel erg vervelend dat de gemiddelde australier zijn mening niet durft te geven zelfs als ik er expliciet om vraag. Waarom vraag ik het anders????
Het vreemde is dat ik erg vaak te horen heb gekregen dat men zich juist wel erg direct vindt.
Daarnaast is het allemaal wel leuk dat relaxte maar als je een ochtendje vrij hebt genomen omdat je een afspraak hebt met een loodgieter/electricien etcetera en hij/zij komt niet opdagen dan verlang ik toch af en toe weer naar de Nederlandse punctualiteit.
 
Er zijn hier gewoon een hoop mensen die trots zijn op hun land. Ben bang dat de Trotse Nederlanders op een hand (bij wijze van) te tellen zijn.

Syl, ben helemaal met je eens. Persoonlijk vind ik dat ook erg leuk van Aussies.
Ik denk dat wij Nederlanders ook wel trots zijn op ons land maar het niet zo openlijk of in elk geval anders uiten. Het is erg Nederlands denk ik, wij zijn meer van de zelfkritiek.
 
[quote author=sophia link=topic=1995.msg19380#msg19380 date=1119954098]
afspraak hebt met een loodgieter/electricien etcetera en hij/zij komt niet opdagen dan verlang ik toch af en toe weer naar de Nederlandse punctualiteit.
[/quote]

Eventjes offtopic maar als het er toch over gaat:
Hoe zit dat met sollicitaties, moet je nou op tijd komen of altijd een half uurtje later dan afgesproken :? Heb ooit eens opgevangen dat als je net als in NL  precies op tijd komt of eigelijk 5 min te vroeg bent dat ze je erg raar aan kijken. :lol:
:eek:fftopic:
 
Ik heb behoorlijk wat sollicitatie gesprekken gevoerd (beide kanten van de tafel) en dit is een van de dingen waar je dus gewoon op tijd komt. Het gekke is dat er zelfs voor sollicitatie gesprekken mensen niet of te laat komen opdagen. Die kregen dan dus ook de baan niet.
 
[quote author=tinusv link=topic=1995.msg19257#msg19257 date=1119838913]
Het natuurlijk om te gaan vergelijken. Ik moet mezelf soms echt remmen om niet te veel te gaan vergelijken. Het is logisch om te gaan zeggen, bij ons is dit en dit veel beter geregeld. Ik denk (en hoop) dat dit wel slijt. Ik moet gewoon de dingen nemen zoals ze zijn.
[/quote]

Heel herkenbaar, heb ik ook soms last van. Het is idd beter om de dingen te nemen zoals ze zijn...maakt alles wat makkelijker!  :-D
 
[quote author=BlizzardofOz link=topic=1995.msg19381#msg19381 date=1119954281]
Ik denk dat wij Nederlanders ook wel trots zijn op ons land maar het niet zo openlijk of in elk geval anders uiten
[/quote]

Iedereen mag weten dat ik heel erg trots ben op mijn land. Ik ga dan ook niet continu mijn land afkraken en roepen dat het elders beter is.

Maar ik hecht nou eenmaal waarde aan andere dingen in het leven als alleen maar een goed sociaal vangnet, goed onderwijs, goede straatverlichting en Albert Verlinde om etenstijd.
 
Back
Top