Je ontvangt je visum en dán?

M

Martien

Stel: ik ontvang mijn visum. Binnen'n jaar na afgifte - als ik het goed begrepen heb - moet je dan Australië binnenkomen. Aangenomen dat ik doe, wat gebeurt er dan vanaf dat moment?

Stel dat ik de financiële mogelijkheden daartoe heb, mag ik dan bijvoorbeeld een huis kopen, daar 'n paar weken in verblijven, weer 'ns voor een aantal maanden terug gaan naar Holland om er wat dingen af te handelen, dan weer terug naar Australië en lekker 'n jaartje sabbatical houden, weer 'ns naar Holland voor 'n paar maanden, en dan rustig aan weer in Australië naar een baantje gaan zoeken/bedrijf opzetten? Of zijn er allerlei restricties (wellicht mede afankelijk van het type visum) waar je vanaf het moment van binnenkomst rekening mee hebt te houden?

Is het bijvoorbeeld zo dat als ik het visum krijg en met mijn dochter (dependant) het land binnenkom, en er na een een paar weekjes/maandjes weer uitga (wel om er uiteindelijk weer terug te komen, natuurlijk), mijn dochter daardoor níet meer in Holland naar school toe zou kunnen - omdat je immers officieel als geëmigreerde te boek staat - of heeft dat er niets mee te maken?

Ik vraag het omdat ik vanwege mijn leeftijd (bijna 41) niet heel lang wil wachten met de aanvraag. Maar, het kán daardoor gebeuren dat als het visum verstrekt wordt, wij gewoon nog niet helemaal zover zijn. Natuurlijk wil je dan - na al de gedane moeite - het visum niet kwijtraken door het te laten verlopen. Dus ik wil weten wat de mogelijkheden zijn om nog wat half in Holland, half in Australië te bivakkeren na je eerste binnenkomst in Australië. 

Wie weet hier iets over te vertellen?

Om het eerst even gemakkelijk te houden, je visum is 5 jaar geldig, dwz binnen die tijd moet je je gevestigd hebben in Australie, maar je moet het visum wel binnen een jaar geldig maken door in Australie te zijn geweest.
Voldoe je hieraan dan kan je daarna eigenlijk doen en laten wat je wilt

Hee bedankt! Dat zou enorm veel denk- en regelwerk kunnen schelen!!!

Hoe weet jij dit overigens? Kan ik het ergens terugvinden, op een officiële site m.b.t. het hele emigratieproces?

Ja, de officiele site is http://www.immi.gov.au
daar kun je allles terugvinden, ik zou dan eerst booklet 6 downloaden en goed doorlezen!

Ja, dat booklet 6 heb ik vanmiddag geprint (duurde wel een half uur!!!), en zit nu keurig in een map die mee naar bed gaat, samen met tekstmarker! Ik ga meteen een dikke streep zetten door pagina's die voor mij NIET van toepassing zijn, en dan blijft er hopelijk een deel over waar ik mee verder kan!

[quote author=Martien link=topic=1518.msg12885#msg12885 date=1113510364]
Ja, dat booklet 6 heb ik vanmiddag geprint (duurde wel een half uur!!!), en zit nu keurig in een map die mee naar bed gaat, samen met tekstmarker! Ik ga meteen een dikke streep zetten door pagina's die voor mij NIET van toepassing zijn, en dan blijft er hopelijk een deel over waar ik mee verder kan!

[/quote]

succes :up:

[quote author=Martien link=topic=1518.msg12873#msg12873 date=1113505482]
Is het bijvoorbeeld zo dat als ik het visum krijg en met mijn dochter (dependant) het land binnenkom, en er na een een paar weekjes/maandjes weer uitga (wel om er uiteindelijk weer terug te komen, natuurlijk), mijn dochter daardoor níet meer in Holland naar school toe zou kunnen - omdat je immers officieel als geëmigreerde te boek staat - of heeft dat er niets mee te maken?Wie weet hier iets over te vertellen?
[/quote]

Ik kan hier over zeggen dat je in Nederland als geemigreerd word aangemerkt zodra je je uit je gemeente uitschrijft !

Vanaf dat moment kun je nergens in Nederland meer aanspraak op maken dus geen verzekeringen, onderwijs etc.

Ik heb me dus uitgeschreven omdat ik toen (2004) dacht ergens gelezen te hebben dat dat moest voordat ik mijn visum in ontvangt kan/mag nemen. Resultaat: maandenlang geemmer over een reisverzekering die dus niet verlengd werd waardoor ik onverzekerd was en gedoe met de belastingdienst want die wil nu met mij afrekenen.. dit terwijl ik in Australie op een toersitenvisum verblijf !  :-o

U bent gewaarschuwd !

Groetjes,

Ingrid.

Vervelend Ingrid, maar dat klopt ja, volgens mij is het in de Nederlandse wet zo geregeld, dat als je je uitschrijft bij de gemeente, je daarmee aangeeft dat je hoofdverblijf ergens anders is. Ingrid je hebt  waarschijnlijk aangegeven dat je naar Australië vertrokken bent. De gemeente geeft dit weer door aan de belastingdienst, je bedrijfsvereniging/ pensioenen en nog een aantal dingen die wettelijk doorgegeven mogen worden. De volksverzekeringen zoals bijvoorbeeld je AOW zijn hier ook aangekoppeld. Balen zeg!!!! Succes ermee.  :lol:

Hoi Martien,
Met naar school gaan is het dacht ik zo dat je - omdat je niet meer staat ingeschreven - je dochter eigenlijk niet meer leerplichtig is, in Nederland dan dus. Als je van plan bent heen en weer te gaan zou ik gewoon eens bij de school informeren of je hier iets mee kan regelen. Ik kan me namelijk indenken dat een school er niet echt op zit te wachten om een paar keer per jaar of zo een leerling wel en dan niet te hebben. Is denk ik best moeilijk met het aanbieden van lesstof. Maar ik weet natuurlijk ook niet hoe oud je dochter is. Misschien is anders zo'n onderwijspakket van de wereldschool wel iets. Of een combinatie hiervan.

Je zou ook eens kunnen kijken of de belastingwebsite in Australië, ik dacht www.ato.gov.au, wanneer je wordt aangemerkt als permanent resident voor de belastingdienst, dat is nl. van een aantal factoren afhankelijk. Dan weet je in ieder geval wanneer je in Australië als belastingplichtig wordt aangemerkt.

Houdt er ook nog even rekening mee, dat als je geëmigreerd bent, en je hebt hier nog een eigen huis, je hypotheek niet meer aftrekbaar is van de belasting.

Goh, best een lang lijstje zo al, ik hoop dat je er wat aan hebt. Misschien komt het een beetje negatief over, maar dat is niet mijn bedoeling, ik denk altijd maar, alles wat je vantevoren weet kan je in ieder geval niet meer verrassen.

Succes met alles,

groetjes Miranda

:up:

Bedankt allemaal!

Wilbert, nog even over jouw reactie dat ik ná de eerste keer Australië binnenkomen nog 5 jaar zou hebben... Dat hangt denk ik af van het type visum. Ik weet nog niet of ik wel in aanmerking kom voor een permanent of temporary visum. In geval van die laatste, is het sowieso maar 3 jaar geldig, en "moet" je minimaal 2 jaar in Australië wonen en werken om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor je permanente visum.

Voor zover ik alle info in Booklet 6 goed heb begrepen...

Ik vraag me als (hulpje van de) leerplichtambtenaar dan meteen af; hoe is het met de leerplicht in Australië geregeld?
Wij hebben vaak aanvragen van mensen om vrijstelling van de leerplicht, omdat ze een wereldreis ofzo gaan maken.
Die mensen vragen dan inderdaad lesmateriaal aan bij de wereldschool (in ieder geval zeggen ze dat ze dat doen...)
... maar hoe gaat dat in Australië? Hebben ze daar ook een leerplichtwet?

Als ze in Nederland op school (terug) zou mogen komen is dat uit coulance, maar niet omdat ze er recht op heeft in ieder geval.
Ze krijgen voor je dochter immers geen bijdrage meer van het rijk.

groeten,
Franciska

Back