job interview

quinox

New Member
Nadata we een aantal maanden geleden hebben besloten om de emigratie procedure voorlopig te stoppen, door de economische crisis, is er toch weer wat nieuws.
Afgelopen weekend heb ik gesolliciteerd op een vacature van RedHat in Brisbane. Ik dacht, solliciteren kan altijd en dan hebben ze m'n naam alvast een keer gehoord. Tot mijn verbazing kreeg ik vanochtend een mail terug voor een dag af te spreken deze week voor een technical phone interview!

Dammed...dat was wel ff schrikken. (in possitieve zin natuurlijk). Ik had dit immers nooit verwacht, zeker niet gezien de huidige crisis.
Maar waar ik me het meeste zorgen over maak is mijn Engels. Die is wel goed, ik leer en lees immers altijd in het engels, maar toch. Dit gaat over de telefoon met een native speaker en dat is toch wel andere koek.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe was het gegaan?

groet,

Roland

Hoi Roland,
Wat een goed nieuws!
Als ik jouw was zou ik voordat hij/jij belt, al engels gaan praten tegen degene die dan om je heen is.. Als je even omgeschakeld bent zal het telefoongesprek het beste gaan!
Wanneer heb je het gesprek? :D
succes!!

Deze week zal ik het gesprek hebben. Ik denk zelf aan vrijdag, dan kan ik me nog even voorbereiden.
Zie hieronder zo email die ik ontvangen heb:

Hi Roland,
We would like to invite you to take part in an initial technical
screening interview. Are you available for a phone interview some time
this week? Which day would be best for you?

regards

Bedoel je dat je hulp wilt met je email-reactie of dat je een tip wilt over hoe te dealen met je language-gap?

In het tweede geval, gewoon recht-door-zee zijn, en zeggen dat you might have to ask them to repeat themselves now and then, if they don't mind.

En de tijd nemen om antwoord te geven. Komt goed.

Hi Roland,

Dat zijn postieve berichten zo na de paasdagen.

Ik zelf ben ook werkzaam in de IT, en heb in het verleden ook eens een telefonisch interview gehad - hoewel dit interview was voor een baan in Nederland maar de persoon aan de andere kant kwam uit Engeland.

Wat ik hiervan kan melden is dat het een beetje raar is om een sollicitatie aan de telefoon te hebben omdat je geen emotie kan zien. De Interviewer weet dit uiteraard ook en houdt hier ook rekening mee. Wat ik kan melden is het belangrijk om je zelf te blijven.

Succes in ieder geval.

Hoi Quinox,

Heel veel succes met je sollicitatie deze week. Ik hoop dat het positief uitpakt en dat je misschien via een sponsored visum die kant op kunt.

groetjes heidi

Ik heb het gesprek voor aanstaande vrijdag gezet om 07:00. Dan is het volgens mij 15:00 in Brisbane.

Om eerlijk te zijn vind ik het wel spannend. Is erg lang geleden dat ik een job interview heb gehad en al helemaal in het Engels. (Dat was een jaar of 5 geleden). Maar goed... we zullen wel zien en las het niets wordt is dat ook nog geen ramp. Ik weet dan in ieder geval dat ik gekwalificeerd genoeg ben als zelf Redhat al een job interview wil afnemen. Blijkt zo'n RHCE papiertje (nummertje eigenlijk) toch veel te doen.

Ps. Voor degene die niet weten wat Redhat is: Dat is de grootste Linux distributie.

Groet,

roland

Hi Roland, elke Nederlander heeft in het begin last van de andere taal of je nou heel goed of redelijk Engels praat. Dus gewoon jezelf blijven en neem de tijd voor je antwoorden.

groet'n van een Brissie IT-er,
Joep

(Niet zo netjes trouwens dat je hier persoonlijke (contact)gegevens van iemand anders neerzet.  :?)

Hi Roland,

Wat een fantastisch nieuws zeg, leuk. En spannend natuurlijk, kan me heel erg goed voorstellen.
Misschien dat je wat standaard dingen kan oefenen, in het Nederlands is het altijd makkelijker om woorden te vinden dan in een andere taal. En wat zaken op papier zetten, als geheugensteuntje oid.
Ik heb hier op het forum ook al eens gelezen dat ze het geen probleem vinden wanneer je zegt dat het te snel gaat, of dat een vraag nog eens herhaald moet worden als je er maar duidelijk over bent. Ze weten natuurlijk ook dat ze bellen met een niet native speaker, dus gaat helemaal goed komen  :up:

Succes en hou ons op de hoogte  :up:

Hey Roland,
Heel veel succes met je interview! Zoals de rest ook al aangeeft, gewoon jezelf zijn en taalfouten maken mag. Gewoon even rustig beginnen zodat je er even inkomt. Verder.. net zoals bij elk interview maak een lijst met vragen die je zou kunnen verwachten en bedenk wat je (Engelstalige) antwoord op die vraag zou zijn.. (als is het maar in key-words). Good luck!! :up:

Top nieuws toch!!

Ik heb wekelijks een aantal conference calls met Amerika voor mn werk. Wat misschien handig voor je is, om als zij wat zeggen en je denkt dat ze klaar zijn, om even 2 seconden te wachten. Er zit toch altijd wat vertraging in de lijnen en dat resulteert er vaak in dat je tegelijk weer begint te praten. Jij wil bijvoorbeeld een antwoord geven en hun zeggen er nog snel wat achteraan. Dat geef hele vervelende situaties soms en door even te wachten, merk ik uit ervaring, dat de gesprekken vaak wat soepeler lopen.

Heel veel succes!!!! :up:

Gisteren heb ik een mailtje terug gekregen dat ze blijkbaar mijn sollicitatie niet goed hadden gelezen.
Maw, overseas appliants konden niet solliciteren. ik had toch duidelijk vermeld dat ik nog geen visa had en in Belgie woon.
Maargoed...ik lig er niet wakker van. Bovendien heb ik nog meerdere sollicitaties verstuurd, waarvan 1 ervan niet meteen afwijkend was.
Ik moest dan wel bereid zijn zelf een skilled visa te bemachtigen, omdat ze niet konden sponsoren. Er werd nog gevraagd om een personal data resume te sturen als ik daar geen problemen mee had. Tuurlijk niet, dus vanavond daar maar eens aan werken.

Wie weet.....to be continued......

He... joh...jammer!
Lezen is blijkbaar moeilijk voor ze geweest  :wink:

Maar zo te lezen ga je vol goede moed door  :up: Succes!

Een maat van me werkt bij RedHat in Brisbane, technische help desk...... lange dagen daar, en ook werken in het week-end.....

Back