Justice of the Peace...?

AlexHRG

Active Member
Nu dat we alle documenten hebben, moeten we "certified copies" ervan laten maken, dit lijkt moeilijker dan aanvankelijk gedacht.
We hebben een aantal wel gedaan gekregen, maar nu plots vragen ze geld ervoor?! Dus op zoek gegaan naar andere JP's aangezien dit normaal gesproken een vrijwillige dienstverlening is!

Kent er iemand een goeie JP die beschikbaar is? (We hebben verschillende geprobeerd te contacteren, maar we worden steeds afgewimpeld). Een JP die Nederlands of Pools kent is nog beter.. :oops:

Vaak vind je vrijwillige JP's in winkelcentra, maar dat wist je misschien al.
Een JP mag geen vergoeding vragen voor z'n diensten!

Een JP mag geen vergoeding vragen voor z'n diensten!

Dat dacht ik ook, maar feit blijft dat de lokale chemist 2AUD per pagina blijft vragen (gisteren nog es gevraagd) en de chemist meent zelfs dat bij de postkantoor het duurder is! Larie uiteraard.

In elk geval, het probleem is grotendeels opgelost, een Witnessing Documents Centre is dé plek om naartoe te gaan. Enkel dat je geen grote getale van documenten in één keer kan doen, dit om iedereen daar een gelijke tijd te geven om zijn of haar vraag beantwoord te krijgen.

@ Jack: dit volg ik niet? JP ken ik alleen nog als afkorting voor Jean-Paul of Jan-Pieter :p

Dat dacht ik ook, maar feit blijft dat de lokale chemist 2AUD per pagina blijft vragen (gisteren nog es gevraagd) en de chemist meent zelfs dat bij de postkantoor het duurder is! Larie uiteraard.

In elk geval, het probleem is grotendeels opgelost, een Witnessing Documents Centre is dé plek om naartoe te gaan. Enkel dat je geen grote getale van documenten in één keer kan doen, dit om iedereen daar een gelijke tijd te geven om zijn of haar vraag beantwoord te krijgen.

@ Jack: dit volg ik niet? JP ken ik alleen nog als afkorting voor Jean-Paul of Jan-Pieter :p
postkantoor is inderdaad erg prijzig. Ik had gecertificeerde kopieën nodig van alle pagina's van mijn paspoort en ik geloof dat ze ook iets van 2 dollar per pagina vroegen. In Perth op Barrack Street zit een Justice of the Peace waar ze dit gratis doen. (maar alleen certified copies, geen vertalingen uiteraard).

Er is een verschil om documenten te laten verifieren.

a. Als er bij staat dat het alleen mogelijk is door een JP , dan kun je daar niet om heen.
In de regel kost dit niets en er is natuurlijk geen verschil tussen goede en slechte JP's, zeker niet als het om een paar handtekeningen gaat.
In Victoria staat gelijk aan een JP, een " Commissioner for taking affidavits."

b. Mocht er bij staan dat je een document ook kan laten verifieren bij b.v. je tandarts, apotheker,politie, of nog meer van dat soort personen, dan kun je b.v. naar het politiebureau gaan of je lokale apotheker en dit kost in de regel niets, vaak toch vragen b.v. een apotheker om een paar dollars in een of ander goed doel te storten, dit doe je in een biggetje op de toonbank.
Bij de politie kost het nooit iets.

Je vind vaak een JP bij je lokale council. FF bellen of hij/zij er is en dan gewoon heen gaan, kost een paar minuten.
Jan

hi,
JP's kun je ook in je locale bibliotheek vinden op tevoren vastgestelde uren/dagen. De JP diensten in een postkantoor kosten inderdaad geld. Goed googelen en je kunt de beschikbaarheid van JP's zelfs ook op internet aangekondigd vinden.
suc6!

gr. Petra

Back