Kabinet Balkenende II is gevallen

amoz

New Member
Het kabinet-Balkenende II is gevallen. Premier Balkenende wil vrijdag naar koningin Beatrix om het ontslag van de ministersploeg aan te bieden.

De premier maakte dat bekend nadat vice-premier Brinkhorst had gezegd dat de drie D66-bewindslieden opstappen: behalve Brinkhorst zijn dat minister Pechtold en staatssecretaris Van der Laan.

Nieuw politiek feit
Volgens Brinkhorst was er een nieuw politiek feit ontstaan doordat de D66-fractie eerder op de dag haar steun aan het kabinet heeft opgezegd.

De fractie deed dat omdat het kabinet niet van plan was gevolgen te verbinden aan een motie van afkeuring tegen minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) naar aanleiding van haar rol in de kwestie-Ayaan Hirsi Ali.

Die motie werd donderdagochtend vroeg (met 64 stemmen voor en 79 tegen) verworpen, maar had een zware politieke lading omdat hij werd gesteund door een regeringspartij.

Brinkhorst zei dat het feit dat D66 de motie steunde op zichzelf geen reden was om op te stappen. Maar na de verklaring van Van der Laan zag hij die reden wel.

Pechtold zei achteraf in een persconferentie dat de D66-bewindslieden de fractie steunden in de afweging om het vertrouwen in Verdonk op te zeggen. 

Vervroegde verkiezingen
Nadat premier Balkenende bij de koningin is geweest, zal zij consultatierondes beginnen met haar belangrijkste adviseurs (de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer en de Raad van State) en de voorzitters van de Tweede-Kamerfracties.

Belangrijke vraag is of het kabinet - zonder de drie bewindslieden van D66 - voorlopig in demissionaire of missionaire status verder zal gaan. Een missionair overgangskabinet heeft meer bevoegdheden. Veel mensen zijn hier voor in verband met de gevaarlijke militaire missie in de Afghaanse provincie Uruzgan.

Na de consultatierondes van de koningin kan ook begonnen worden met de voorbereidingen van Tweede-Kamerverkiezingen. De verkiezingen staan nu nog gepland in mei 2007, maar worden mogelijk vervroegd.

Het kabinet-Balkenende II heeft ruim drie jaar gezeten. De coalitie van CDA, VVD en D66 ontstond in mei 2003, nadat gesprekken tussen CDA en PvdA op niks waren uitgelopen.

Ook het eerste kabinet-Balkenende zat de rit niet uit. Dat viel al na drie maanden.

BRON: http://www.nos.nl/nosjournaal/voorpagina/index.html

imggif.php

:-D :wink:

Stemmen vanuit het buitenland

Indien u de Nederlandse nationaliteit hebt en buiten Nederland woont, kunt u deelnemen aan de verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer en van het Europees Parlement, mits u zich vooraf als kiesgerechtigde laat registreren bij de gemeente Den Haag. Registratie dient voor iedere verkiezing opnieuw te geschieden. U kunt het registratieverzoek indienen vanaf 6 maanden voor de dag van stemming. Het ingevulde formulier dient uiterlijk 6 weken voor de dag van stemming te zijn ontvangen door het Nederlandse consulaat waar uw woonplaats onder valt. Het consulaat zorgt voor doorzending naar Den Haag. Als u de vorige keer vanuit het buitenland hebt gestemd, zendt de gemeente Den Haag u automatisch een registratieformulier toe op het laatstbekende adres. U kunt een registratieformulier aanvragen bij de gemeente Den Haag, Bureau Verkiezingen, Postbus 12620, 2500 DL  Den Haag,
tel. 070 - 353 44 88, fax 070 - 353 44 24, e-mail verkiezingen@dbz.denhaag.nl Emailadres . *)  Het registratieformulier is in de genoemde periode tevens te verkrijgen bij het consulaat en te downloaden van de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Bij uw registratieverzoek dient u op te geven op welke wijze u wilt stemmen. In de toelichting bij het registratieformulier is hierover meer informatie opgenomen. De kiesgerechtigde die buiten Nederland woont, kan op drie manieren stemmen.
1. Per brief
Na verwerking van het registratieverzoek ontvangt u een briefstembewijs, een stembiljet, een retourenvelop en een handleiding. De stembiljetten dienen rechtstreeks aan de gemeente Den Haag of - als er voor een land een briefstembureau is aangewezen - aan de desbetreffende Nederlandse ambassade of het desbetreffende Nederlandse consulaat te worden gezonden.
2. Bij volmacht
Indien u bij volmacht wilt stemmen, dient u  zelf een kiesgerechtigde inwoner van Nederland aan te wijzen die namens hem zal stemmen. De gemachtigde dient het verzoek tot registratie van de kiesgerechtigdheid mede te ondertekenen.
3. In persoon in een stembureau naar keuze in Nederland.
Na verwerking van het registratieverzoek, waarin u hebt aangegeven in persoon in Nederland te willen stemmen, ontvangt u een kiezerspas waarmee u op de dag van stemming in een stembureau naar keuze in Nederland kunt stemmen.Een Nederlander die buiten Nederland woont, kan ook deelnemen aan een nationaal referendum dat plaatsvindt op grond van de Tijdelijke referendumwet, die op
1 januari 2002 in werking is getreden. Meer informatie hierover vindt u op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (www.minbzk.nl). Voorts is het de bedoeling dat op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken (www.minbuza.nl)  informatie over verkiezingen en referenda zal worden geplaatst die specifiek voor Nederlanders in het buitenland van belang is.

*)  U kunt ook reeds nu aan de gemeente Den Haag (Bureau verkiezingen, Postbus 12620, 2500 DL  Den Haag) vragen u te zijner tijd automatisch een registratieformulier voor de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2004 toe te zenden. De gemeente Den Haag heeft daartoe de volgende gegevens van u nodig:
Achternaam
Voorletters
Woonadres + indien van toepassing: correspondentie-adres
Geboortedatum

bron: http://www.kiesraad.nl/veelgestelde_vragen/blindgangers/stemmen_vanuit_het

Ik had gisteren al een mail gestuurd met het verzoek tzt de benodigde formulieren op te sturen. Moment van helderziendheid waarschijnlijk.

Ik kan maar 1 ding zeggen eigenlijk....

YIHAAAAA!!!!

Het leek al zo lang nergens meer op. Verdonk, die naar mijn mening, de ene blunder na de andere maakte... En het 2e kabinet Balkenende wat gevallen is. Ik hoop dat dat een mooie hint is voor alle mensen die op hem gestemd hebben de afgelopen keer... Niet meer doen dus  :p

Ongeloofelijk wat een prutsers. :wall: Wat Nederland betretf volg ik het helemaal niet meer en dan ineens dit,.. daar schrik ik wel een beetje van realiseer ik me ineens wat een ver van me bed show Nederlan eigelijk is...
Zonde hoor hoelang hebben ze nou gezeten 2-3jaar??? en dan nu alweer voor de 3[sup]e[/sup] maal in 1 termijn landelijke verkiezingen. Wat een een waste of bloody time en geld.
Ondanks dat ik het niet meer volg toch nog wel interessen om te stemmen. Ik zal dat stuk van tinusv is door nemen  :up: :up: :up:

Ik ben 1 van de weinigen die bewondering heeft voor Balkenende en zijn kornuiten. Balkenende kwam aan de macht toen het heel erg slecht ging met Nederland en onder die omstandigheden kan niemand het goed doen. En in Nederland kunnen we ontzettend goed klagen en als je er dan ook nog eens uit ziet als Harry Potter, tja, dan ben je natuurlijk het mikpunt van spot en kritiek. Ik ben het lang niet eens met alle beleidspunten van het gevallen kabinet, maar het is wel zo dat Nederland weer de goede kant op gaat voor wat betreft economie.

Ondanks alle kritiek die Balkenende heeft moeten incasseren is hij stug doorgegaan met zijn bezuinigingsbeleid. En dat lijkt nu toch echt wel zijn vruchten af te werpen. Als het slecht gaat dan moet je impopulaire maatregelen nemen. En daar maak je nou eenmaal geen vrienden mee. Zes jaar geleden wilde het Nederlandse volk een rechtse regering, in de persoon van Fortuyn. Maar de LPF bestond uit een stel doorgedraaide idioten die met heel andere dingen bezig waren dan met serieus politiek bedrijven. Daarna kreeg het Nederlandse volk een rechts geörienteerd kabinet Balkenende, maar dat was ook weer niet goed want er werden bezuinigingen aangekondigd.

Waar ik simpel van word dat is het onophoudelijke gezeur van Bos. Deze persoon heeft er de laatste jaren alles aan gedaan om zieltjes te winnen in Nederland omdat hij het niet kan verkroppen dat PVDA niet een regeringspartij is. Het enige wat Bos doet is zeuren, samen met de rest van Nederland. Maar daar bereik je helaas niks mee. En nu de Nederlandse economie weer in de lift dreigt te komen, vinden we het kabinet Balkenende toch zo slecht nog niet. Jammer voor Bos, want die dacht de komende verkiezingen met 1 vinger in zijn neus te winnen.

Verdonk, tja.
Het enige wat zij heeft willen bereiken is een strenger immigratiebeleid. Maar dat wilde het Nederlandse volk toch ook zo graag? En als er dan eens iemand teruggestuurd wordt dan vinden we dat ineens heel erg zielig. Dus wat willen we dan? Verdonk heeft de affaire Hirsie Ali bepaald niet tactisch aangepakt, maar om daar wekenlang over te gaan debatteren tot diep in de nacht, dat vind ik Nederland op zijn kleinst.

En dan komt er zo'n Hollands huppeltrutje uit de polder genaamd Lodewiesje v/d Laan, en die zal in al haar streberigheid wel eens even het kabinet laten vallen. En het lukt haar nog ook. Zoiets kan alleen maar in Nederland.

Nogmaals, ik ben geen fan van het gevallen kabinet maar als het slecht gaat dan moet er wat gebeuren. En dan zeg ik dat het kabinet Balkende het goed gedaan heeft. Ik stem links, maar dan wel op een partij die daadkracht toont. En als zo'n partij er niet is, dan krijgt Balkenende mijn steun.

:up:

Vooruit dan, nog een laatste opmerking.

Het enige wat ik Balkenende echt kwalijk neem, is dat hij met Bush is meegelopen, want dat moet je natuurlijk nooit doen.

:cool:

[quote author=AJ link=topic=5105.msg64316#msg64316 date=1151669524]
Ik ben 1 van de weinigen die bewondering heeft voor Balkenende en zijn kornuiten.
[/quote]
Ik ben er ook zo een hoor. Ik vind het buitengewoon jammer dat ze de klus niet af kunnen maken. Ik ben er zo bang voor dat al het werk straks in no time weer tenietgedaan wordt. Gaan we ons weer lekker in de schulden steken; zoeken de volgende generaties het maar uit.
Echt, ik houd mijn hart vast.

[quote author=AJ link=topic=5105.msg64316#msg64316 date=1151669524]
En in Nederland kunnen we ontzettend goed klagen en als je er dan ook nog eens uit ziet als Harry Potter, tja, dan ben je natuurlijk het mikpunt van spot en kritiek.
[/quote]
Dat heb ik altijd beneden alle peil gevonden. Dat je iemand aanvalt op zijn/haar (politieke) standpunten, dat is meer dan ok. Dat moet zelfs.
Maar iemand aanvallen op zijn/haar uiterlijk, ...
Triest ...
Dat geeft mij altijd het idee dat de aanvaller in kwestie geen argumenten heeft om de standpunten te betwisten.

- Ben

Nou, zal ik nog een gokje wagen! VOTE FOR HENK AS MINISTER_PRESIDENT!

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Maar het is te zot voor woorden. het kabinet is gevallen over 1 paspoort... Kijk als het nou die duizenden azielzoekers waren....

Koningin schenkt laatste thee voor Balkenende 2

Het is gebeurd! Exit voor Balkenende, Verdonk en alle andere ministers en staatssecretarissen.

Madam Van der Laan kreeg haar zin, ook al zegt ze niet dat ze hier haar zinnen had op gezet. Koste wat kost, in dit geval kost het D'66 aardig wat...

De opositie is tevreden, want ze maken weer kans.

Verdonk? Die zal wel denken: 'verdorie, moet ik toch nog weg" Aan de andere kant: zzz.... rechtdoorzee dat ze is.

Balkenende zelf kijkt beteuterd en lacht met opgeheven hoofd als een boer kiespijn.

En Hirshi Ali of hoe dat mens ook mag heten? De persoon om wie het allemaal begon, doordat zij leugens vertelde en de regels niet naleefde (wat Verdonk dus wel deed strict genomen). Zij is bedroefd zegt ze in een interview met cnn en vindt dat het kabinet niet over haar Nederlanderschap (dus echt over ....1... persoon ipv een paar duizend asielzoekers of een ramp) had moeten aftreden.

En ondertussen vind ze het allemaal wel best en lacht ze stiekem in haar vuistje om de kolder van onze polder waarmee we weer eens heerlijk internationaal op onze bek zijn gegaan. Zij heeft uiteindelijk haar paspoort (en daarmee ook alle rechten... niet de plichten want die gelden blijkbaar niet voor mevrouw)behouden en maakt de overstap van Nederland naar de Verenigde Staten met een BIG BANG! Zoals ze zelf ook zegt in datzelfde interview: "Ik heb mijn Nederlanderschap terug en daarmee is alles geregeld."

Let's face it. Als Hirshi geen kamerlid (een bekend figuur)was, maar een gewone asielzoeker, dan hadden we deze rotzooi echt niet gehad. De Tweede Kamer zou zich moeten schamen. Als de Tweede Kamer nu echt gelijke behandeling wil voor iedereen, dan moeten ze het nu stuk voor stuk opnemen per asielzoeker om ook hen een verblijfsvergunning te geven... Wordt echter wel lastig, want helaas is er geen misionaire minister van vreemdelingenzaken meer.

Ben benieuwd of Balkenende 3 of Bos1 deze rommel kunnen opruimen... Hopelijk komen ze dan ook eens toe aan echte belangrijke zaken toe! En voor diegene die de nieuwe minister van Vreemdelingenzaken word: SUCCES!

U zult het nodig hebben.

H.

Grootste probleem dat ik persoonlijk heb is het immigratie beleid. Ik ben getrouwd (5 jaar) met een Aziatisch vrouw en heb twee kinderen van 3 en 4 jaar (beide Nederlandse nationaliteit). Je moest eens weten door hoeveel hoepels ik moet springen om een verblijfsvergunning te krijgen voor mijn vrouw.
We willen zolang de kinderen nog klein zijn zowel in Nederland als in mijn vrouw haar land wonen. We doen de grootouders daar een enorm plezier mee. In de afgelopen 4 jaar is het beleid denk ik wel 10 keer veranderd. En natuurlijk duurder geworden. Bijna 500% duurder met dank aan de laatste twee regeringen Balkellende. Nu moet mijn vrouw opeens in het buitenland haar inburgeringsexamen doen.  Opzich is het een goed idee, maar verander het niet elke keer zodat mensen zich daarop in kunnen stellen. Zelfs in de ambassade weten ze niet meer hoe de regels zijn. Kortom droeve ellende.
Economie van Nederland is heel erg afhankelijk van Amerika en andere landen. We kunnen bezuinigen tot we er bij neervallen maar als Nederland geen buitenlands geld verdient dan houd het gewoon op. We kunnen alleen maar lijdzaam toezien hoe meneer Bush en zijn (Darth) Vader de wereld langzaam in een politiestaat verandert. Iedereen die iets roept is opeens een terrorist en zoals Bush het aanpakt verandert elke latente terrorist in een fanatieke. (mijn mening :) ).
Verder negeert Nederland al decennia lang het werkvolk, voornamelijk de middenstand die notabene de grootste werkgever is. Doe daarbovenop nog eens een waanzinnig belastingtarief, een ongelooflijke hoeveelheid papieren rompslomp. Ga zo door dan heeft niemand meer zin om hard te werken omdat het uiteindelijk niets meer oplevert dan gewoon een uitkeringkje trekken en wat zwart bijklussen.

Ik woon nu in Azië en ben aan het voorbereiden om een Australische Skilled Visum aan te vragen. Mijn vrouw heeft al Engels gestudeerd en gaat dat verder verbeteren door een studie in Australië. De tijd wordt dan tenminste besteet aan iets nuttigs. :)

Nederland het was leuk, maar voor mij.... genoeg is genoeg.

Ik kan me ook wel best vinden in het betoog van AJ en de aanvulling van Benneman.

Hier in Australie hebben we PM Howard. Als je de children-overboard-affaire en het AWB-scandal hebt gevolgd hebt vraag je je wel eens af waar de morele grenzen van de Australische politici liggen.... De gemiddelde Australische kiezer maakt zich daar helemaal niet druk om, zolang het economisch maar goed gaat.

In vergelijkilng met Howard komt Balkenende een stuk betrouwbaarder over.

En ... Nederlands moeten stoppen met zeuren over het uiterlijk van JP.

Ik weet weer zeker dat ik niet van politiek houd. Zowel niet van de Nederlandse als van de Australische.
Ik besef me echter wel dat het van belang is dat een land geregeerd wordt.
Dus hoop ik iedere keer weer dat ik op de juiste partij en/of persoon stem, maar vooral dat diegenen die dan uiteindelijk gekozen zijn, hun werk goed doen.

Helaas wordt ik vaak teleurgesteld..............het zal wel heel moeilijk zijn........

Henriette

Ik heb er een vrij korte mening over.
Ik ben blij dat het kabinet is gevallen want ik weet nog als de dag van gisteren dat ik (strategisch) op de PVDA had gestemt en dat dan "de samenwerking is misgelopen" volgens de media en de politici. Nou, nee hoor! JP Balkenende wilde gewoon geen zaken doen met de PVDA en heeft het (zogenaamt) stuk laten lopen omdat hij er geen zin in had om met hen te regeren. En als je keek naar de verkiezingsuitkomst, dan zag je overduidelijk dat "het nederlands volk" graag een kabinet CDA / PVDA wilde hebben. Maar nee, omdat JP dit niet wilde besloot hij maar om met de VVD samen te gaan en "om het even aan te vullen" D-66 erbij nam om de meerderheid te krijgen.

En nu is het dankzij "mijn vrienden" van D-66 gevallen. Dank jullie wel!!!

En Balkenende, tsja.. wat mij betreft heeft hij zijn verdiende loon gekregen.
Zo, en dat is wat ik er van vind.

Ik ben het ook met AJ eens. en volgens mij was het Bos die niet met Balkenende wou regeren, niet andersom. Maar dat is mijn bescheiden meening... :)

Back