Kamperen met honden

Red dust

XPdite Sponsor
Wij kamperen graag. Bij voorkeur in een rustige(r) omgeving, dus niet op de gemiddelde familie camping met golfslagbad, liefst met voldoende wandelgelegenheid in de directe omgeving. En zeker voor niet al te veel geld. Dus heb je tips, deel ze!
Wij hebben het afgelopen jaar deze kampeerplekken met hond verkend:

NSW

Chapman Valley Horse riding
http://www.chapmanvalleyhorseriding.com/camping-guidelines-chapman-valley/
10 dollar per nacht, gratis als je paardrijtocht boekt.
Enorme cattle farm, alleen 1 toilet in base camp. Erg rustig, prima voor een paar dagen. Op paar kilometer Gum Tree Café (douches/eten/brandstof). Wallabies en wombats.
Update 2018: heb begrepen dat ze nu een echt toiletgebouw met douche hebben in base camp.

Watagan State Forest
http://www.findacamp.com.au/park-details.php?park=533
Veel gratis campsites met toilet. In de weekenden kan het druk zijn met off road motorrijders. Veel schaduwrijke plekken, dus aan de koude kant in de winter. Aanrijden vanuit noordoost kant, vanaf zuidzijde 30 km 4WD only.

Wallace Lake, Wallerawang
http://www.exploreaustralia.net.au/New-South-Wales/Blue-Mountains/Wallerawang/Lake-Wallace-park-area
Vlakbij Lithgow. Gratis campsite aan meer, is water storage voor power station, maar vanaf linker oever zie je die niet. Toilet aanwezig. Er is ook een omheinde hondenuitlaatplek.

Lake Lyell Camping
http://lakelyell.wix.com/home
Ook vlakbij Lithgow. Dit is een echte camping (ongeveer 20 dollar per nacht), grote plekken (tenzij je strak aan het water wilt staan). Er is een boat ramp, dus honden kunnen makkelijk het water in en uit. Kan druk zijn met dagjesmensen in zomer. Buiten de camping zit je aan de doorgaande weg, dat is het nadeel.

Mystery Bay campground
http://mysterybaycampground.com.au/
Campground grenst aan het strand dat toegankelijk is voor honden. Honden kunnen hier makelijk het water in, geen hoge golven. Dichtbij Bermagui. Toiletten aanwezig.

Wallaga Lake
http://www.regattapointpark.com.au/caravan_camping.htm
Ook deze is vlakbij Bermagui
Echte camping aan het water, vrij klein en rustig. Gestaan rond de Kerst, grote plekken (10x10). Betaalden toen 40 dollar per nacht.

Wollondilly River Station
http://www.wollondillyriverstation.com/
Langerekte campground direct aan de rivier, heel veel ruimte, kangaroos, goanna's en water dragons. Toilet aanwezig. Ik zou er alleen met 4WD heenrijden, slechte onverharde weg.
 
Last edited:
Ook in NSW: Heritage Grove, op de weg van Bathurst naar Orange, ongeveer halverwege. Voormalig arboretum, dus veel bomen en gras plus vijver voor hond om af te koelen. Veel vogels. Er zijn toiletten. Aantal dirt roads rondom voor wandelingen. Ook bereikbaar met 2WD. Gratis!
 
Sandy cape (WA). Ik geloof 10 of 15 per nacht. Alleen toiletten als amneties. Je kan blijkbaar gratis douchen in het dorpje bij de haven/visschoonmaakplek/parkeerplaats. Direct achter de duinen op het strand. Je kan niet boeken, dus in het hoofdseizoen is het misschien een beetje gokken. Diverse plekken met schaduw en aardig wat viervoeters.
 
Sofala, half uur boven Bathurst (NSW). Is oud gouddelvers dorpje met pub, hotelletje en general store. Bush camp bij waterhole 3 km ten oosten vh dorp aan de Turon river. In zomer staat Turon droog maar voldoende water om te zwemmen in waterhole. Geen voorzieningen!

Berrima Southern Highlands NSW
17.50 dollar per nacht, reserveren online want maar 4 plekken.
http://www.wsc.nsw.gov.au/services/...serve-berrima/berrima-reserve-camping-grounds

Max 2 nachten staan. Toiletten en koud water douche en overdekte BBQ area. Aan de Wingecarribee river, 5 min lopen naar het historische dorp en met volop water in rivier en waterhole, ook midden in de zomer. Kampeerplek is ook plaatselijke parkje, dus kan overdag wat drukker zijn met zwemmers.
 
Last edited:
Leuk draadje, lijkt me leuk om onze hond eens mee te nemen op een kampeer expeditie!
 
We hebben er weer een bij: Bakers Shaft Reserve, ongeveer 20 km van Mandurama (60 km ten westen van Bathurst). In the middle of nowhere aan snelstromend riviertje (zelfs eind maart na enorme droogte), koeien lopen over de campsite. Toilet en bbq, paar plekken aan de Belabula river maar ook plek hogerop (maar het is klein). Gratis maar waarschijnlijk niet hele jaar open. Fantastisch uitzicht.
 
Hier in NL nemen wij onze hond vrijwel overal mee naar toe. Het is ook zeker het plan om haar mee naar AUS te nemen als alles gaat lukken! Nu zijn we in ons vorige jaar op veel plekken geweest waar ik mijn hond ivm snakes niet mee zou nemen. Ben ik dan te bang of is dat wel een reeele angst? Wij hebben een paar maanden op een boerderij in glasshouse mountains QLD gewoond en hadden er daar genoeg in de sheds. Hebben jullie eerder problemen gehad met de combinatie van slangen en honden?
 
Niet hond maar kat. Onze kat heeft 1x achter een kleine eastern brown(?) aan gezeten. Iedereen heeft er goed vanaf gebracht. Maar denk dat het risico er altijd wel is? Maar hoor nu ook weer niet dat er elke dag honden of katten dood neervallen. Slangen zijn niet gek. Die blijven het liefst uit de buurt gok ik.
 
  • Like
Reactions: FRL
Hier in NL nemen wij onze hond vrijwel overal mee naar toe. Het is ook zeker het plan om haar mee naar AUS te nemen als alles gaat lukken! Nu zijn we in ons vorige jaar op veel plekken geweest waar ik mijn hond ivm snakes niet mee zou nemen. Ben ik dan te bang of is dat wel een reeele angst? Wij hebben een paar maanden op een boerderij in glasshouse mountains QLD gewoond en hadden er daar genoeg in de sheds. Hebben jullie eerder problemen gehad met de combinatie van slangen en honden?

Mijn stiefdochter is een dierenarts in Noord-West Sydney. Momenteel zijn er veel gevallen van slangenbeten en een behandeling met tegengif is zeer kostbaar ($2000). Probleem is dat honden off leash door gras en bushland struinen en een slang niet snel genoeg uit de weg kan gaan en dus in de aanval gaat.
 
Wij hebben een jachthond en deze kleine rakker loopt nooit los omdat ze anders achter wild aangaat. Maar een slang kan op het pad liggen of er vlak naast, dat is een constant gevaar. Toen we hier net woonden lette ik er goed op dat ze keurig op het pad bleef, maar het is een hond en die moet lekker kunnen rauzen, dus ze heeft nu een riem van 8 meter. Kans dat ze op een slang stapt is aanwezig maar klein en dat moet je dan maar voor lief nemen. QLD heeft veel meer slangen dan NSW, dus daar is het risico wellicht groter. Wij lopen hier veel in de bush, met en zonder hond en zien af en toe een slang over het pad schieten, maar dat vinden we nog steeds bijzonder en zijn er niet veel. In die 4 1/2 jaar dat we hier nu zijn, misschien 6 gezien waaronder een paar jonkies in de achtertuin van een eerder huurhuis? En ja, dierenartsen zijn hier idioot duur vergeleken met Nederland, niet alleen voor tegengif! Daar heb je wel een spaarpotje voor nodig of anders verzekeren als de hond nog jong is.
 
Afgelopen weekend in the Hunter Valley beland. Vlakbij historisch dorpje Wollombi (tavern, paar eetcafe’s etc) ligt Cranky Rock aan de Sweetmans Creek. Nu een nacht alleen en een nacht met andere kampeerders, maar in school vakantie kan het er druk zijn. Voorzieningen: 1 flushing toilet en een overkapping. Paar bomen zorgen voor wat schaduw, en je kunt zwemmen in de creek. Hond moet aan de lijn vanwege de kippen. Prima plek voor paar daagjes relaxen. Ze hebben ook 1 cabin maar weet niet of de hond daarin mag.
 
Update on Chapman Valley, Putty Road. Nog steeds onze favoriet voor paar nachtjes als we niet tever weg willen: vooraan op het terrein toiletten en douches gebouwd en prijzen verhoogd. Maar vraag vooral om een private spot, 15 dollar pppn, maar die plekken liggen verspreid over de property, zijn erg groot en prive, want over 3 dagen zagen we alleen in de verte een paar ruiters voorbij komen. Maar dan moet je dus wel zelf voorzienend zijn (lees: breng schep en graaf een gat).
 
Ik wilde even Mystery Bay toevoegen, van het weekend geweest, en ja, bush style camping met echte drop toilets en (ja dat dan weer wel) douches! (koude dan ;) ) Maar zag dat je hem al genoemd had. Maar toch even pluggen voor de honden (of niet honden bezitter)

Strand links en rechts voor de deur en we hebben vanaf het strand naar buitelende en fin-slappende Humpback Whales zitten kijken. Een aanrader als je met honden toch het 'national park' gevoel wilt hebben. Leuke bijkomstigheid, de omgeving is er fantastisch, turquoise en azuurblauwe zee, en bush met pockets rainforest in het achterland en tussen zee en achterland romige melkkoeien. God's country ;)
 
Leuk te horen! We komen er zeker 1 of 2 keer per jaar, een van de weinige plekken waar je met hond kunt kamperen aan de oceaan zonder het prijskaartje, ballenbad en bingo van een Big4 ;-)
 
Leuk te horen! We komen er zeker 1 of 2 keer per jaar, een van de weinige plekken waar je met hond kunt kamperen aan de oceaan zonder het prijskaartje, ballenbad en bingo van een Big4 ;-)

hahaha, ja het voelt als kamperen in een NP. Geen ballenbak, glijbaan en opblaas kasteel!

Prijskaartje zit wel in Big4 league? 36 dollar voor 1 nacht 3 personen 1 auto. Voor gratis bushcampers was dat even schrikken ;) Maar niet minder om geslapen hoor :D
 
Ik heb er weer twee voor mijn lijstje overgehouden aan ons Kerst tripje:

Lake Glenbawn.
Official holiday park en betaald maar enorm groot en je mag overal langs meer gaan staan dus geen last van andere kampeerders. 30 dollar per nacht in peak season. Toiletten en ik geloof ook ergens douches maar een zwempartij met woef is veel leuker. Er zijn wel veel waterskiers. Je kunt met hond helemaal langs de waterkant lopen en dan ben je wel ff zoet.

Little Styx River bush camp
In de buurt van Armidale en vlak voor ingang van New England NP. 10 km gravel van de waterfall way.
Kleine bush camp, gratis. Plek voor een stuk of 10 kampeerders. Er is een toilet en er loopt een creek langs voor verkoeling en als je wilt vissen (trout). Prima voor een nachtje, maar met hond kun je alleen langs gravelroad lopen.
 


OFX
Back
Top