Kan dit of niet?

Wilbert67

Active Member
Hoi allemaal.
Wij zitten met de volgende vraag. We willen graag eerst een aantal weken in Australie acclimatiseren en zo. Om dit financieel zo gunstig mogelijk te overbruggen opperde Margo het volgende:
Stel wij gaan 1 juni naar Australie, zeggen onze baan echter op per 1 juli/augustus omdat we nog zoveel vakantiedagen over hebben. We laten dus in Nederland alles doorlopen tot augustus en gaan dus eerst 4 weken op "vakantie"in Australie om ons daarna pas te gaan vestigen.
Waar zitten hier de haken en ogen, financieel, juridisch, verzekeringstechnisch enz
Wie heeft er raad?

Groetjes Wilbert

Wij zijn iets soortgelijks van plan.
Ben dus ook erg benieuwd naar de reacties hierop.

Groet Gerrit

Is volgens mij redelijk normale gang van zaken. Zoals jezelf al zegt, van 1 juni tot 1 juli of augustus ben je nog een doodgewone nederlander die toevallig op vakantie is.

Ik zou niet weten welke haken of ogen er aan kunnen zitten.

Groeten,
Francois

Hoi Wilbert, wij hebben het ook zo gedaan.
Wij zijn op 22 nov. 2005 gegaan en Mark had nog vakantie dagen tot 1 jan. 2006.
We hebben alles opgezegd vanaf die datum.
We hebben bij het gemeente huis een brief gehaald om ons uit te laten schrijven en deze met een kopie van het paspoort opgestuurd naar NL
Voor zo ver ik kan herinneren hebben we nergens geen problemen mee gehad.

Groetjes Jolanda

Hoi Wilbert

Wij hadden het ook zo gedaan. Jan had nog een maand vakantie dagen over en we hadden onze huur een maand langer door laten lopen. Gelukkig konden we wel al vast de sleutel inleveren zodat we niemand anders daar mee op hoefden te zadelen. En dus ook de meterstanden doorgeven
Had ons ook uit geschreven bij de gemeente en gevraagd of ze het bewijs van uitschrijving naar mijn ouders wilden sturen, wat geen probleem was. Dit heb je misschien nodig voor een aantal dingen zoals afkopen uitvaartverzekering , dit brieven had ik al geschreven zodat mijn vader alleen dat bewijs erbij in hoefde te doen.Gas, water, ziekenfonds ect had ik per adres gemaakt naar mijn ouders, en opgezegd voor een maand later.
Meer kan ik niet bedenken.
Dus geen enkel probleem lijkt mij en een lekker vooruitzicht dat je niet meteen aan de slag hoeft.

Groetjes Erna

Zo had ik mij dat ook allemaal voorgesteld, maar wat als er iets gebeurt, bv je zit net 1 week in Australie en krijgt een ongeluk, hoe zit dat dan verzekeringstechnisch?
Keert de Nederlandse verzekering uit of gaat dit al via medicare?
Moeten wij ons al aanmelden meteen bij medicare of ook pas na een maand?
dit soort vragen maakt ons onzeker.

Hoi Wilbert, wij hebben alles door laten lopen tot 1-1-2006. Reisverzekering enz. ( 22-11-05 vertrek )
De reisverzekering in NL is alleen geldig als je nog in NL ingeschreven staat.
Bij aankomt in Australie hebben we ons in de eerste week gemeld bij Medicare.
Ze zeiden tegen ons, dat je automatisch verzekerd bent zodra het vliegtuig land in Australie.
( wij hebben het visa 136 )
Het allerbelangrijkste, mocht er iets gebeuren, je zult altijd geholpen worden.

Groetjes Jolanda.

Misschien hebben de andere mensen op het forum nog tips. Verzekering technisch, daar durf ik niets met zekerheid over te zeggen. Het lijkt me dat als je nog in NL ingeschreven staat en daar betaald je gewoon een vakantie ganger bent.

Zoals Jolanda al zegt word je altijd behandeld dit is ook omdat Nederland een verdrag heeft met Australie. In principe als je je Nederlandse paspoort laat zien mocht je in een ziekenhuis terecht komen (hoop het niet) dan hoef je geen kosten te betalen. Mocht je naar de huisarts moeten of medicijnen nodig hebben die rekeningen kan je dan naar je medische verzekering sturen in Nederland zolang je die nog hebt. Dit is onze ervaring.

Groetjes Erna

Hai Wilbert,

Als aanvulling op Erna nog even dit: Neem je Medical insurance card mee en zorg dat je even kijkt of het de pas van dat betreffende jaar is. Klinkt misschien kinderachtig, maar niet iedere verzekeraar heeft dit jaar nieuwe passen uitgegeven. Op het moment dat je in een buitenlands ziekenhuis beland of andersoortige hulp nodig hebt maakt dat het makkelijker. Via de alarmcentrale zal er contact opgenomen worden met je verzekeraar om te checken of je daar verzekerd bent, dat scheelt een hoop gezeur. Hulp zal je toch wel krijgen, maar voor de financiele afhandeling maakt het het wat makkelijker. Je wilt geen hoge rekeningen voorschieten lijkt me. Zoalng je in NL nog ingeschreven staat en belastingplichtig bent kun je je zorgverzekering aanhouden. Dus gedurende jullie vakantie moet dat geen problemen opleveren.
Kijk voor meer info eens hier: http://www.buitenland.cvz.nl/

Veel succes! Dijnnas

zelf ben ik op 1 mei vertrokken en oficieel op 27 september pas in Australie aangekomen.
ik had wel geen huur en alles, maar je kan zeker "op vakantie" gaan en dan daar blijven.
je hebt dan inderdaad voor de verzekeringen en alles de dingen in Nederland nog nodig, maar je kan dan wel al je bankzaken en rijbewijzen en al die dingen gaan regelen zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

de groeten en alvast veel plezier.

Hein

Wij hebben hetzelfde gedaan, hebben hier een lange tijd op een toeristenvisum geleefd. Alles gedaan wat we normaal zouden doen. Huur enz. (Behalve werken) Zolang je in Nederland verzekerd en ingeschreven bent kun je gewoon aanspraak maken op de verzekering. Alle kosten moet je wel voorschieten, dokter enz. En krijg je dan terug van je maatschappij in Nederland. Wij hebben dat niet via de ANWB alarmcentrale gedaan. Kopieen gemaakt van de rekeningen en de originelen ingestuurd. Kregen alles netjes terug. Daarna zijn we overgestapt op Medicare.

Groetjes Lin

Hoi Lin,
In jullie geval snap ik het ook nog wel, vanwege het toeristen visum, maar als wij landen zijn we in bezit van een permanent visum, bovendien wilden wij vliegen op een enkeltje (dan wordt het lastig om de verzekering te doen geloven dat we op vakantie zijn mocht er iets gebeuren toch?) :cool:

Hadden wij ook wilbert, PR en enkeltje.

Missschien zijn wij er vanuit gegaan dat er niets zou gebeuren,
medisch gezien word je altijd geholpen en dat is het belangrijkste.

Groetjes Jolanda  :up

Volgens mij maakt het niets uit, toeristenvisum of pr. Daar vraagt de verzekeringsmaatschappij  niet om. Waar ze ons wel om vroegen was of we nog ingeschreven stonden in Nederland. Dat is volgens mij het belangrijkste.

Het gaat er niet zo zeer om of de maatschappij vraagt op welk visum je bent gegaan, maar om het feit of je verzekeringsplichtig bent voor de zorgverzekeringswet. Dit kan in een aantal gevallen complex zijn, maar er is een hoop op internet over te vinden. Nog een ander punt:

Wanneer is sprake van wonen in het buitenland?

Waar u woont, wordt niet alleen bepaald door uw inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), maar ook door uw persoonlijke omstandigheden. Deze persoonlijke omstandigheden hebben in eerste instantie betrekking op de duur van uw verblijf in het buitenland. In principe geldt een verblijf van korter dan één jaar als tijdelijk. Bij een langer verblijf wordt uitgegaan van 'wonen'.

Verwacht u korter dan drie jaar in het buitenland te verblijven, dan bepaalt de zorgverzekeraar waar u zich aanmeldt of u geacht wordt in het buitenland te wonen.

Toch echt even kijken op http://www.cvz.nl/

Greetz, Dijnnas

Hoi Wilbert

Volgens mij maakt het niet uit als je eerst gaat reizen ,je komt toch op een PR binnen als je dan je medicare kaart ophaald ben je ook gewoon in Australie verzekerd. Eingelijk gaat het alleen om de vliegreis als er dan iets zou gebeuren heb je je Nederlandse verzekering.
Daarna kan je dus gebruik maken van je Australische ziektekosten verzekering.

Erna

Maar wat als voor die periode die Wilbert bedoelt, je je gemaakte ziektenkosten vergoed wilt hebben? Nederland vergoed immers 'alles'.

Je zou ook voor de reisperiode een reisverzekering af kunnen sluiten (in aanvulling op je Nederlandse ziektekosten verzekering). Je kunt je uitschrijven bij de gemeente "vooruit" en alle andere zaken kun je vooruit opzeggen/regelen.

Maar je zou ook genoegen kunnen nemen met je volledige Medicare dekking, zoals we die allemaal als PR hebben en alles al afsluiten in Nederland.

Dat gaat allemaal wel lukken!

Henriette

Wij konden onze uitschrijving uit de gemeente pas 1 dag tevoren ophalen bij de gemeente, dus ik weet niet hoe ze dat bij jullie doen. Dit was Lelystad. Wij moesten het persoonlijk doen.

Dit werd ons eerst ook verteld, een dag later ben ik terug gegaan en er was een andere dame en toen was het geen probleem om het bewijs van uitschrijving naar mijn ouders te sturen. :up:

Back