Kan je in australie makkelijker sparen als in nederland? Ook al backpack je?

eyyou

New Member
Hey beste forumbezoekers :lol:,

Ik zou graag willen weten wat de inkomsten en uitgaves-verhoudingen in Australie zijn ten opzichte van Nederland. Is het over het algemeen in Australie makkelijker om te sparen dan in Nederland?
Zo ja of nee, geldt dit ook voor Backpackers die een 'Working Holiday Visum' hebben en die de grootste deel ( 38 uur per week gedurende periode) de periode dat ze daar zijn proberen te werken?
Ik kwam lichtelijk in de verwarring omdat ik op de sites en forums las dat je redelijk veel geld verdient maar van kenissen hoor ik via via dat de betreffende personen een tijd in Australie hadden gewerkt maar meesta qua kosten en lasten tochl weer op 'break even point' uit kwamen.

Hebben mijn kennissen het mis en kan je toch een redelijk zakcentje sparen in Australie of is het in Australie hetzelfde 'hard knock life' als in Nederland?
Graag hoor ik jullie reacties tegenmoet , alvast bedankt!

Best regards ,

Emanuel

Meestal ga je niet alleen maar werken als je aan het backpacken bent, dus is het moeilijk dan veel te sparen. Ik denk niet dat je naar australie moet gaan om rijk te worden, zeker niet als backapcker, maar ook niet als emigrant.

mijn advies; spaar in nederland zoveel mogelijk zodat je in Oz niet snel afhankelijk wordt van werk zoeken. fruit plukkenen ander soortgelijk werk  betaalt nou eenmaal niet zoveel en daarbij komen dan ook nog je kosten van onderdak ed. Bovendien ben je straks in een fantastisch land waar je zo veel mogelijk wilt reizen en lol hebben en niet op een plek vastzitten om bij te spekken. Werken daar is leuk als je jezelf niet in bochten hoeft te wringen (zoals in mijn vorige ervaring). Soms heb je bovendien geluk met werk vinden en soms kan het ook 1-2 mnd duren. Thuis heb je alle faciliteiten tot je beschikking (oftewel, DIRECT bij de hand, zoals telefoon, computer, telefoongids, uitzendburo enz, zodat het in Oz minder makkelijk zou kunnen zijn om werk te vinden. Mijn advies, spaar zoveel mogelijk in NL zodat je je in Oz niet te druk om werk oeft te maken. Succes!
ps wat voor werk wil/kun je doen in Oz?. Heb je bijv kwalificaties in computerwereld of ben je een loodgieter/electricien/vakman, dan zal t veel minder moeilijk zijn om geld te verdienen aangezien ze daar in Oz om staan te springen. succes! U zijt gegroet! Grts, Marieke

Dank je voor jullie reacties! :up:

Ik vind dat jullie bijzonder goeie adviezen hebben gegeven, alleen ik en een spaanse vriend van mij zitten allebei in 'n 'study-break' en willen na onze terugkeer van onze avontuur in 't land van kangeroes en koala's graag onze studie oppakken met een redelijke budget bij de hand.
Ik weet dat het moeilijk is om een fatsoenlijke baan te vinden zodra je geen écht technisch vak tot jou eigen expertise gemaakt heb.
Wij zijn niet gelukkig ook niet kieskeurig en zijn alles=aanpakkers. Wij hebben trouwens gekozen voor de verhoudingen ' 20% avonturieren en backpacken en 80% werken '.

Als julllie de gemiddelde inkomsten en uitgaves van Nederland vergelijkt met de gemiddelde inkomsten en uitgaves van australie, bij wie blijft er netto meer onder de streep over ? Bij Australie of Nederland?  Voorbeelden zijn graag welkom en al helemaal als jullie de verschillen in procenten willen uit drukken. Alvast bedankt!

Greetz topicstarter Emanuel

p.s adviezen blijven welkom maar jullie zouden me gelukkiger maker als jullie mij kunnen vertellen bij wie er meer over blijft na de uitgaves

Dat ligt helemaal aan de baantjes die je eventueel zal krijgen en aan je manier van leven (die is vaak tijdens reizen anders dan thuis). Ook ligt dat aan de accomodatie die je wilt nemen etc. Je inkomsten en uitgave zijn erg afhankelijk van de situatie.
Op zich is het levensonderhoud, wat ik heb gemerkt, in Australie iets goedkoper, maar liggen de lonen soms ook wat lager. Uiteindelijk denk ik dat het weinig verschil uitmaakt --> en nogmaals kigt het helemaal aan je eigen situatie.

Backpacken & sparen? :lol1: :clap2: :cheers: :drink: :drinking: :eatdrink: :lol1:

Sorry, kreeg even last van een flashback.......kan natuurlijk zijn dat backpackers anders reizen als 10 jaar terug, maar geld sparen terwijl je reist....mmmmwah, unlikely....tenzij je echt alleen maar werkt en dus eigenlijk bijna niets van het land zal zien (dus waarom backpacken?). Ik zou idd van te voren lekker veel sparen en daarna heerlijk genieten van het Australische leventje. Je mag trouwens toch maar 3 maanden full time werken in een periode van een jaar. Je zult ook niet erg snel een belachelijk fatsoenlijk betaalde baan krijgen. Ik werkte voor mijn biertjes en het reisje rond Australie en heb daarbij mijn ouders ook nog eens erg lief aan moeten kijken. Als backpacker word je ook niet al te serieus genomen door je werkgever, immers de meeste backpackers blijven maar 1 week tot 1 maand....en gaan weer verder. Dit werkt natuurlijk ook in het nadeel van de serieuzere backpackers. In % uitgedrukt dus....ik denk dat je 100% verdient en 120% uitgeeft.

Is niet zo makkelijk om de vergelijking sparen NL-AU even te analyseren. Buiten het backpackersleven om is het natuurlijk niet te zeggen waar er meer gespaard kan worden. Verschilt per huishouden. Ken ze wel die 5000 per maand sparen en ook die 100 per maand sparen ( :think: ). In NL hetzelfde. Waarom wil je deze vergelijking in %? Wat belangrijker is.....heb je geld en tijd over voor je reis naar AU? Je zult er niet veel rijker van worden qua $$$ maar wel qua ervaring! Succes met je berekeningen!!!

IDD moeilijk te zeggen. We zijn zelf ooit met een WHV begonnen met het idee het land te zien. Uiteindelijk ben ik in Melbourne bij een restaurant gaan werken (1989-1990) als kok/manager en heb daar dus op mijn WHV visum 11 maanden gewerkt. Ja bij hetzelfde restaurant. We zijn gedurende die tijd de hele staat Victoria doorgeweest, 2 x naar Adelaide, 1x weekje skieen in Mt Buller en naar Sydney. Niet heel erg veel van Australie gezien maar wel heel veel van het Australische dagelijkse leven meegemaakt. Na een jaar ruim leven en niet op een dubbeltje kijken had ik toen 40000 gulden OVER!!! We zijn toen lekker via Nieuw Caledonie (1 week), Nieuw Zeeland ( 8 dagen), Tahiti (10 dagen) en America ( 4 weken) naar Nederland gereisd. daar weer een nieuw visum aangevraagd en een half jaar later waren we weer terug, nu op een permanent visum om de rest van Australie te zien!! Ondanks dat we met een ander doel naar Australie gingen hebben we een super jaar gehad en toch best veel gezien en gedaan. Mijn auto rijbewijs gehaald bv, maar ook paardrijden in de Dandenongs, Skieen op Mt Buller, naar concerten van John Farnham, Jimmy Barnes of lekker luieren op het strand van St Kilda. Een jaartje leven als een Ozzie in Oz........... heerlijk. Geldzorgen hebben we dus (gelukkig) nooit gehad en we huurden gewoon een appartement in Melbourne ( Elwood) en kochten een heerlijke (oude) auto, een Holden FX, de allereerste Holden om daarmee de staat Victoria te ontdekken.

Willem

80% werken en 20% avonturieren, het zou niet mijn keus zijn maar dan denk ik wel dat je aardig rond zou kunnen komen. Zoals gezegd, veel geld meenemen vanuit Nederland is vrij raadzaam.
Ook het bekijken waar je je geld aan wilt uitgeven natuurlijk. Kosten die je sowiezo maakt:

Hostelovernachtingen, Eten en drinken, transport.

Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben maar ik denk dat je per dag qua vaste lasten op zo'n $50,= per dag uitkomt. Dat is zo'n 30 euro. Hopenlijk is het veranderd maar ik weet ook dat ik toen ik fruit (druiven) ging plukken, ik praat over 11 jaar geleden, 40 cent per emmer betaald kreeg in NSW.
In QLD werd je toen per uur betaald. Op het moment dat ik een baan kreeg daar werd ik na 1 uur werken ontslagen. Ik was "te sloom". Nou ja zeg! Ik heb toen die boerin even flink uitgescholden voor van alles en nog wat en ben vervolgens (1 1/2 uur) terug gaan lopen naar het hostel.
Okee, ik hoop dat de situatie verbeterd is en dat je wellicht overal nu per emmer krijgt betaald en ook meer geld verdient, het is eerlijker en iedereen kan zelf bepalen hoe hard hij / zij werkt.
11 jaar geleden zouden de vaste lasten van een backpacker denk ik ook op de helft van nu liggen (zo'n $25,= per dag).

Maar er is veel mogelijk. Zo heb ik 11 jaar geleden iemand ontmoet, een Noor die zij dat hij $20,= per dag uit kon geven. Wat deed hij?
Hij overnachtte alleen buiten de grote steden. Niet in Sydney en Melbourne. Als het even kon overnachtte hij in zijn hangmat en ging hij zich wassen op de camping en openbare douche gelegenheden. Wat eten betreft kocht hij alleen het allergoedkoopste eten. Transport? Je raad het al.... liften  :up:

Toen ik hem vroeg waarom hij niet wat korter naar Australie is toegegaan antwoordde hij dat hij 1 1/2 jaar in Australie wilde reizen en daarna nog een half jaar naar Indonesie toe wilde gaan. Jeempie.

Even rekenen met hoeveel geld hij dan van huis is weggegaan (Hij had een toeristenvisum)

365 dagen x 2 = 730 x $ 20 = AU$ 14600,= is dus ongeveer 8760,= euro. Het is maar wat je wilt.

Laatste toevoeging, je krijgt wel iedere maand rente uitbetaald op een spaarrekening. Die rente is hoog maar of je dat nu echt sparen kan noemen. Ja, op de lange termijn natuurlijk wel.

Back