Kangaroo

Robby

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,
Ik heb twee vragen

1.Waaraan heeft de kangaroo zijn naam te danken?
2.Wat betekent kangaroo eigenlijk.

Ben nieuwsgierig wie dat weet.

Ik heb het even opgezocht in ons australische woordenboek en er zit wele en geinig verhaaltje aan vast:

kapitein Cook kwam aan in Australië en zag allerlei dingen die hij niet kende. Bijvoorbeeld een Koala, die noemde hij een "native bear". En een angophora noemde hij een "native apple". Maar toen zag hij een kangaroe voorbij hopsen en kon het moeilijk "native animal" noemen, want hij vond het er überhaput niet native uitzien. Toen is Cook naar een aboriginal gewandeld en vroeg: goh hoe heet dit beest. Die man zei "kangaroo". Cook heeft dat toen vrolijk opgeschreven. En het arme beest is zo blijven heten. Jaren later zijn ze eens gaan uitzoeken wat het nou eigenlijk betekende... en ze twijfelen nu nog tussen twee opties: of het betekend: "I don't know" of iets heel lelijks in een taal die ik niet versta....

He Robby, we kunnen dit wel als nieuwe topic gebruiken voor typisch Australische woorden met de betekenis/vertaling erbij!  :up:

Groetjes Sander

Van een aboriginal heb ik begrepen dat kangaroo letter betekend : Ik begrijp je niet / ik versta je niet :)

[quote author=Robby link=topic=1119.msg8886#msg8886 date=1108052314]
Van een aboriginal heb ik begrepen dat kangaroo letter betekend : Ik begrijp je niet / ik versta je niet :)

[/quote]

Dat heb ik ook gehoord. Op een site waar ze op zoek zijn naar de mol vond ik het volgende over de tweede uitzending:

Op deze manier komen veel plaatsen en dieren in Australië aan hun naam. Zo gaat het verhaal dat de Engelsman die als eerste Europeaan een kangoeroe zag huppen, verbaasd aan een lokale aboriginal vroeg wat dat voor dier was. De aboriginal begreep hem niet en vroeg in zijn eigen taal: ‘wat zegt u?’ en dat klinkt zoiets als: ‘kang oe roe?’

Marco

Toch schijnt er nog een verklaring te zijn.

in The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition.  2000 staat:

A widely-held belief has it that the word kangaroo comes from an Australian Aboriginal word meaning “I don't know.” This is in fact untrue. The word was first recorded in 1770 by Captain James Cook, when he landed to make repairs along the northeast coast of Australia. In 1820, one Captain Phillip K. King recorded a different word for the animal, written “mee-nuah.” As a result, it was assumed that Captain Cook had been mistaken, and the myth grew up that what he had heard was a word meaning “I don't know” (presumably as the answer to a question in English that had not been understood). Recent linguistic fieldwork, however, has confirmed the existence of a word gangurru in the northeast Aboriginal language of Guugu Yimidhirr, referring to a species of kangaroo. What Captain King heard may have been their word minha, meaning “edible animal.”

Marco

Back