Kangaroo's in NL

skippie

XPdite Sponsor
Daarvoor hoeven we dus niet meer naar Australie!
klik hier voor het artikel


Wilde kangoeroes planten zich voort in Nederland


Copyright 2010, Novum

Wilde kangoeroes planten zich voort
(Novum) - Een groep in het wild levende kangoeroes in Nederland heeft zich voortgeplant. Voor het eerst zijn wallaby's, zoals de kleine kangoeroes heten, met een jong gezien. Dit gebeurde in Ooststellingwerf in Friesland. De wallaby's die in Nederland leven zijn ontsnapte dieren. Dat meldt de Zoogdiervereniging dinsdag via de website natuurbericht.nl.

Mensen zien al jaren in het wild levende wallaby's. Als de dieren jongen krijgen betekent dit volgens de vereniging dat de dieren zich aan het vestigen zijn als voortplantende populatie. Bij de Friese plaats werd een groep van vijf dieren met een jong gezien. De dieren zouden zijn ontsnapt van een landgoed in Makkinga. Ze worden niet gevangen omdat ze geen schade veroorzaken.

De zoogdieren zijn afkomstig uit Australië en worden in Nederland als gezelschapsdier op bijvoorbeeld kinderboerderijen of door particulieren gehouden. De planteneters lijken zich prima in Nederland te kunnen redden. Wel wordt er af en toe een wallaby aangereden. De afgelopen vijf jaar werden de dieren in Noord-Brabant, Noord-Holland, Gelderland, Overijssel en Groningen en Friesland gezien.
 
Tjeezzzz, niet vangen omdat ze geen schade aanrichten? Nederland is toch helemaal niet ingericht voor dit soort dieren? Er is sowiezo geen plaats meer voor wilde dieren :|
 
Geen schade???? Wacht maar tot het er net zoveel zijn als hier. De boeren schieten ze niet voor niets af. En trouwens, ook geen schade aan je auto? Wij hebben niet voor niets zo'n turkenkoeien vanger voorop :evil:
 
Het bericht stond hier in de krant in Adelaide.
Maar in dat bericht ging het er vooral over dat de gefotografeerde kangaroo en zijn Joey albino waren..
 
In een aangrenzend dorp hebben ook zo'n kinderboerderij met wallaby's.
Is wel grappig, ze vroegen onze oudste zoon of hij het ook spannend vond om kangoeroes in OZ te zien.
"Nee, die hebben de achterburen ook" was zijn antwoord. hahahaha!
 
Het bericht stond hier in de krant in Adelaide.
Maar in dat bericht ging het er vooral over dat de gefotografeerde kangaroo en zijn Joey albino waren..

Vraag mij dan ook af of de joey die er nu dus gezien is een albino is en hoeveel overlevingskans zo'n dier dan heeft in het wild? Het niet hebben van pigment is ook in een Nederlands zonnetje heel erg schadelijk voor dieren. Denk niet dat mama zonnbrandcreme in haar buidel heeft zitten...
 
hmm ik zal m'n ogen open houden. Ik laat het jullie weten als ik ze spot :lol:
 
Back
Top