kies ik voor een Work-visa of een Partner-visa?

ElienDauwe

New Member
Hallo!

Ik ben net terug in België na een jaar in Australië gewoond te hebben met een Working Holiday Visa.
Ik wil graag terugkeren tegen september-oktober met de bedoeling om op termijn permanent residency te krijgen, ik heb verschillende opties voor een visum, maar weet niet welke het beste is voor mij.
Ik ben net 30 geworden (op 10 januari), dus ik denk te oud voor een tweede working holiday. Ik heb ook geen farm-work gedaan, dus ik denk dat ik er sowieso niet voor in aanmerking zou komen, ook al ben ik nog binnen de leeftijdscategorie.
Ik heb een sponsership aangeboden gekregen van een bedrijf, dus ik zou een Work-visa kunnen nemen, maar ik heb ook een vriend, en het partner-visa is dus ook een optie. Welke van de twee is de makkelijkste en liefst goedkoopste optie?
Is de procedure van het visum aanvragen iets dat ik al in België moet opstarten, of doe ik dat van daaruit? Welk visa neem ik dan om terug te gaan om daar alles te regelen? Een tourist Visa of een Bridging Visa?

Alle tips zijn welkom!
Dank je!

Ik zou zeggen: dat hangt er van af.

Volgens mij is een work-visa veel sneller te verkrijgen, kosten mogelijk gedragen door de werkgever. Maar je bent dan wel afhankelijk van die werkgever. Als het mis gaat en je vindt geen andere sponsor in 28 dagen dan moet je weer weg. Met een partner visum ben je nog wel even zoet en moet je zelf betalen, maar dan ben je wel onafhankelijk van een werkgever. Moet het wel goed blijven gaan met de relatie en je moet op zoek naar een baan (of die andere werkgever moet tegen die tijd nog steeds interesse hebben.

Het komt dus neer op hoe snel wil je terug naar Australie en hoeveel vertrouwen heb je in de werkgever en je relatie.

Succes ,et het maken van de keuze.

Welkom! Enige toevoeging op het verhaal van mijn bovenbuurman is dat je geen kans hebt op een 2e WHV omdat je geen farmwork hebt gedaan, zoals je al zegt.
Als je zelf moet betalen voor welk visum dan ook, tel dan op minimaal 5000 eurootjes :(

Hoi,

De werkgevers die me wil sponseren, zijn vrienden van me die me gewoon door het proces heen willen helpen. Ze zeiden dat ik bij hen mocht werken als ik wou, maar dat dat niet moest.
Het is een beetje gesjoemel dus, ik weet niet of ik ermee weg kan geraken...
Bij het partner-visum vroeg ik me nog af of je dan moet trouwen, of je gewoon samenwonend kan zijn.

Die 5000 euro, is dat als je een agent gebruikt? En heb ik dan ook echt een agent nodig, of is het mogelijk zonder?

Weet verder iemand met welk visum ik best eerst het land binnenga?

Bedankt voor de tips!

Samenwonen is voldoende. Partner visum is niet al te complex lijkt het. Dus kan (vaak) zonder bureau. Kosten... weet ik evenn niet. Maar er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen. (of immi.gov.au even nakijken)

Wel fijn dat je vrienden je door het proces heen willen helpen, maar ik denk dat ze zich er eerst in moeten verdiepen. Het is toch niet zo gemakkelijk allemaal, veel eisen en procedures. Er zijn topics over partnervisa op dit forum, lees die maar eens door en de exacte bedragen zoals @afterbang al zegt, kun je vinden op www.immi.gov.au net als alle visa, regels en overige info. Maar ja, het kost duizenden euro's daar kun je niet omheen. Partner visa vereist aantoning van minimaal een relatie van 1 jaar overigens...

Hoi,

De werkgevers die me wil sponseren, zijn vrienden van me die me gewoon door het proces heen willen helpen. Ze zeiden dat ik bij hen mocht werken als ik wou, maar dat dat niet moest.
Het is een beetje gesjoemel dus, ik weet niet of ik ermee weg kan geraken...
Bij het partner-visum vroeg ik me nog af of je dan moet trouwen, of je gewoon samenwonend kan zijn.

Die 5000 euro, is dat als je een agent gebruikt? En heb ik dan ook echt een agent nodig, of is het mogelijk zonder?

Weet verder iemand met welk visum ik best eerst het land binnenga?

Bedankt voor de tips!
Die 5000 euro is zonder emigratiebureau. Volgens mij kost op dit moment het partner visum zelf als iets meer dan 5000. De prijzen van dit visum zijn op 1 jan 2015 flink gestegen. Voor een partner visum moet je aan kunnen tonen dat je minimaal 1 jaar een relatie hebt. Hoef je niet getrouwd voor te zijn. Dit visum kun je ook wel zonder emigratiebureau aanvragen. Let wel dat je buiten de kosten voor het visum zelf vaak nog veel kosten hebt aan vertaalbureau, notaris, eventuele Engelse test (IELTS), medische test, etc.

Wat voor beroep heb je? Is een skilled indepenant misschien mogelijk? Dan zou je van niemand meer afhankelijk zijn. Mocht je relatie stuklopen, of je baan stoppen, dan blijf je gewoon je visum houden. De skilled independant is ook meteen een permanent visum. Werk en relatie visum volgens mij de eerste 2 jaar sowieso niet permanent (even uit mijn hoofd).

@Gwen , Voor een Employer Nominated Scheme (ENS) binnen de 'Employer Sponsored Migration' moet ik een beroep hebben dat op de 'consolidated sponsored occupation list' staat, ik ben Graphic designer & Webdesigner, die staan beiden op de lijst, dus dat is al geen probleem.
Van 'skilled indepenant' had ik nog niet gehoord, maar ik heb het snel eens opgezocht en daarvoor moet je beroep op de Skilled Occupations List (SOL) staan, en dat is niet zo in mijn geval. Geen optie dus...

@Katjavdl , Mijn relatie zal nu ongeveer een jaar duren, maar tegen ik m'n aanvraag zou doen, zal dat dus meer zijn. Ik heb net het hele booklet over het partner visa gelezen en alle vereisten doorlopen en ik denk niet dat dat een probleem zou zijn.

Als ik de prijs zoek voor de ENS vind ik een bedrag van $540 en voor het partner visa $2320.
Dat is wel een groot verschil natuurlijk. Als ik bijna $2000 kan besparen zal ik wel opteren voor dat werk-visum. En inderdaad zoals je zegt @Gwen , als mijn relatie zou stuklopen (nu loopt alles prima, maar je moet altijd realistisch blijven he!) gooien ze me nog niet direct het land uit.

Ik heb enkele familieleden in Australië die er al 20 jaar of meer wonen, kan dat invloed hebben op een toelating van een visum?

Ik zal me nu wat meer verdiepen in dat work-visa. Heeft nog iemand een idee of ik dit uiteindelijk best vanuit België aanvraag of naar Australië vertrek en het daar regel? Met welk visum vertrek ik dan naar Australië? een tourist-visa?
Als ik het vanuit België doe, hoelang duurt dit proces gemiddeld?

Alvast bedankt allemaal voor de info en tips! Ik begin wat orde in de chaos te zien, en wat mijn opties zijn!

oei had niet goed gekeken, de kost van de Employer Nomination Scheme (Subclass 186) bedraagt $3520... Die $540 is de Employer nomination fee...

Jeetje ik wist dat het duur ging zijn maar zo duur...?

Als ik op immi.gov.au kijk voor de kosten voor het partner visum (309/100) kom ik op 3.365 euro uit. Waar heb jij de 2320 dollar gezien?

[QUOTE="ElienDauwe, post: 207150, member: 3452"][USER=1740]@Gwen
, Voor een Employer Nominated Scheme (ENS) binnen de 'Employer Sponsored Migration' moet ik een beroep hebben dat op de 'consolidated sponsored occupation list' staat, ik ben Graphic designer & Webdesigner, die staan beiden op de lijst, dus dat is al geen probleem.
Van 'skilled indepenant' had ik nog niet gehoord, maar ik heb het snel eens opgezocht en daarvoor moet je beroep op de Skilled Occupations List (SOL) staan, en dat is niet zo in mijn geval. Geen optie dus...
[/QUOTE]
Als je beroep op de CSOL staat, kun je dan niet voor state nominated gaan? Ik weet dit niet zeker, misschien dat iemand anders dit kan bevestigen. Dit is eigenlijk hetzelfde als skilled independent, maar dan wordt je door een bepaalde staat gesponsord waardoor je de eerste 2 jaar in die staat moet wonen en werken. Dus voor jou eigenlijk ook alleen een optie als je beroep op de lijst staat van de staat waar je partner woont.[/user]

Last edited:
Back