Kinderen engels leren

Mark W

XPdite Sponsor
Wij gaan rond maart 2008 naar Australie met onze kinderen in de leeftijd van 7+5+2. Wij willen ze nu graag al vast vertrouwd raken met de engelse taal c.q. alvast wat engels leren. Wij hebben boeken/cursussen van de bibliotheek gehaald en proberen elke dag een beetje engels te praten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hebben gedaan.

Mark

Wij hebben voor de jongste (5) de DVD's van Muzzy aangeschaft en lezen veel Doraboekjes. De middelste (10) krijgt privé engelse les van een Remedial teacher en de oudste zit op middelbaar onderwijs en heeft daar voor het 3e jaar les.

In de aanloop naar onze grote oversteek hebben we onze oudste (nu 4,5) wel 'wat' vertrouwd gemaakt met Engels, onder andere middels Dora en een video van de Teletubbies die we een paar jaar geleden tijdens een vakantie in Australië hadden gekocht, maar we zijn er niet al te serieus mee aan de slag gegaan. Toen we hierheen gingen kon ze tellen in het engels en ze wist dierennamen en de kleuren in het Engels. En een paar eenvoudige zinnetjes als "What's your name", "How old are you", "I love you" etc.

Nu ze hier inmiddels een half jaar naar Preschool gaat blijkt dat ze het zelf vrij gemakkelijk oppikt door het contact met de kinderen en juffrouwen op Preschool. Haar zinnen zijn tegenwoordig half Nederlands, half Engels. Onlangs lazen we in een artikel over het tweetalig opvoeden van kinderen, dat dat de manier is waarop kinderen zichzelf een nieuwe taal leren: door elementen van de nieuwe taal in te passen in de structuren van de vertrouwde taal.
Thuis spreken we trouwens gewoon Nederlands. Als ze ons iets helemaal in het Engels vraagt dan krijgt ze ook antwoord in het Engels, maar daarna gaan we gewoon weer verder in het Nederlands. Onze jongste begint trouwens net te praten en haar vocabulaire van ongeveer tien woorden is deels Nederlands, deels Engels...:) 

wij zijn ter voorbereiding naar australie ook spelenderwijs wat bezig.

elke dag onder de douche moet ik woordjes zeggen en hun zeggen het in het engels. toevallig hebben we deze week het volgende voor mijn dochter van 9 gedaan. zij zit nu in groep 6. op school krijgen ze vanaf groep 7 engels. in overleg met de juf heeft ze nu leerboekjes van groep 8 meegekregen. zodat we samen kunnen oefenen. nu moet ik wel zeggen dat ze heel makkelijk leert en heel leergierig is, dus zij vind het leuk.

mijn zoontje van 6 zit net pas in groep 3 dus heeft even genoeg aan het leren lezen en schrijven, dus met hem is het nog gewoon spelen.

groetjes lisette

Ik ben zelf ook in het buitenland opgegroeid, als expat kind. Gewoon engelse films kijken en jong beginnen met engelse boekjes lezen  :up: de rest komt meestal vanzelf.

Hoi,

Ik zou me geen zorgen maken mbt Engels. Onze kinderen Renée nu 9 en Jim 11 spraken zo goed als geen Engels. Alleen wat woordjes van het luisteren naar muziek. Beiden sinds januari op de primaryschool. Spreken nu prima Engels. Beiden al met een Australisch accent. Door beiden worden wij als ouders regelmatig in de Engelse taal aangesproken zonder dat zij het doorhebben.
Binnen een maand belden ze zelf Australische vrienden op en regelden hun eigen afspraken.

groeten Wim en Ellen

wij hebben de kinderen ook thuis al les gegeven in engels. Via leerboeken van de Boekenvoordeel en via de Disney boeken, die hebben engelse lesboeken heel leuk om te doen. Onze zoon van 12 heeft ook al 2 jaar engels op school gehad en dat is een grote plus gebleken. Dochter van 9 heeft zichzelf met die boekjes engels geleerd en van ons natuurlijk. Ze zitten nu net een week op school (Kilsyth, Victoria) en het gaat ontzettend goed! De oudste krijgt steeds complimentjes dat hij zich zo goed kan uitdrukken in het engels en de jongste, al zegt ze niet veel, kan zich prima redden. Ze hebben allebei een woordenboekje (Boekenvoordeel) gekregen die ze meenemen naar school. Daar hebben ze veel aan, zeggen ze. Ik had me best wel zorgen gemaakt, maar dat is dus helemaal onnodig gebleken. Gelukkig.
Ik denk dat je je niet al te druk moet maken, die kids redden zich inderdaad wel. Dat heb ik ondertussen dus ook ondervonden. We praten thuis gewoon nederlands en ik merk al dat ze nu af en toe engelse woorden erdoorheen gooien, haha, lachen! Dat na een week op school....
groetjes van Pauline

Nog even een aanvullende vraag op dit onderwerp:

Is het mogelijk om de kinderen ook vast vertrouwd te maken met Engels door ze via internet tv te laten kijken? In Nederland kijken onze kinderen ook wel eens via uitzendinggemist.nl kinderprogramma's. Moet zeggen dat dit een ideaal medium hiervoor is. Dus wellicht dat bepaalde kinderprogamma's van de Australiche tv via internet benaderbaar zijn.

Of is het wellicht net zo handig om via de BBC kinderprogramma's te kijken (geen idee of kinderprogramma's in Australië met Australische stemmen worden ingesproken).

Groet,
Carmen en Marc

[quote author=bits link=topic=7721.msg100407#msg100407 date=1191485093]
Wij gaan rond maart 2008 naar Australie met onze kinderen in de leeftijd van 7+5+2.
[/quote]

Kinderen van 14? ;)

Het is wel een oud draadje, maar het onderwerp blijft actueel.
Ik heb gisteren een programmatje op de NDS gezet;
Addy-Do-you-speak-English.
51T5sDGqfOL._SS400_.jpg

Hij heeft nog nooit zo graag Engels geleerd :grin:
Het nadeel is wel dat Nederlands er niet als basistaal in zit.
Alleen Duits, Spaans, Italiaans en Frans, je moet er dus wel bij blijven voor het vertalen van de aanwijzingen.

Bart

Maak je er geen zorgen om.
Onze oudste van 5 praat liever engels dan nederlands.
En dat terwijl ze het alleen van de kindy gellerd heeft. Niks geen oefenen van te voren.
Zij pikken het sneller op dan dat je denkt.
Het is eerder andersom: hoe houden we het nederlands bij!

Nou, echt zorgen maken we ons niet hoor.
Maar de school (East Waikiki Primary) wil graag dat Boris wat Engels kent, zodat hij niet achterblijft als hij begint.
En anders mag hij eerst een paar weekjes naar een school in Mandurah, om zijn Engels wat bij te spijkeren.

Bart

Onze dochter van 7 (toen) weigerde op onze reis absoluut helemaal engels te spreken, en liep weg tijdens tours (boring!) (dat had ze dan wel opgepikt een keer)
Toen ze op school kwam heeft het precies 2 weken gedruurd voordat ze genoeg engels kende om te beginnen met praten in  de klas, en vriendjes te maken. Nu staat ze niet meer stil.
Maak je geen zorgen.

Back