kinderen van school houden wat zijn de regels?

krokkie

XPdite Sponsor
Hoi

Wij gaan 10 december voor 6 weken naar cairns, om werk te zoeken en dergelijke
Op de school van mijn kinderen (14 en 16 jaar) doen ze nog niet moeilijk maar zeggen dat het wel eens een probleem kon worden om ze 4 weken extra vrij te krijgen.
Terwijl ze als ik werk vind, we alleen nog maar terug komen om de container te laden en dan zelfs de kinderen al daar laten om naar school te gaan.
De kinderen zijn dan nog steeds wel ingeschreven in nederland en theoretisch gezien schoolplichtig zijn

wie weet wat daar de regelgeving in is?

Groetjes Kees
 
Hoi Kees,

Ik heb ff gegoogeld voor je:

Begin en einde leerplicht 
Kinderen moeten vanaf hun vijfde tot hun achttiende verjaardag naar school. De ouders zijn verplicht hier op toe te zien. De school en de leerplichtambtenaar controleren dit.

Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden. Of aan het einde van het twaalfde schooljaar. De basisschoolperiode telt mee voor acht jaar, ook als de leerling hier in werkelijkheid korter over gedaan heeft.

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet. Voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Deze regels gelden ook voor leerlingen die niet meer leerplichtig zijn.

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht . Daar zit geen dag tussen. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald. Of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveau 2, 3, of 4- diploma.

De kwalificatieplicht verplicht alle jongeren een volledig programma van onderwijs te volgen totdat zij een startkwalificatie hebben behaald. De kwalificatieplicht betekent niet altijd vijf dagen per week in de schoolbanken. Het is ook mogelijk om met combinaties van leren en werken aan de kwalificatieplicht te voldoen zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het MBO.

Er zijn ook extra verlofmogelijkheden, maar dan moet je denken aan verhuizingen en overlijden. Volgens mij zijn de kids gewoon leerplichtig en kun je ze niet zomaar 4 weken van school halen, ook niet in deze omstandigheden. Je geeft zelf al aan dat ze nog in NL staan ingeschreven.

Misschien dat iemand anders hier anders over denkt....
 
Hoi Kees,

Net even op de site van OCW geweest. Kwam daar het volgende stukje tegen:

Ouders van schoolgaande kinderen zijn verplicht zich te houden aan de vakantieperioden die de school vaststelt. Dit heeft te maken met de leerplichtwet. Deze wet kent echter de volgende uitzondering. Volgens de leerplichtwet kunnen kinderen maximaal tien schooldagen vrij krijgen als het door het beroep van één van de ouders niet mogelijk is dat zij tijdens de schoolvakanties met vakantie gaan. Deze tien dagen kunnen niet vallen in de eerste twee weken na de zomervakantie.

Een verzoek hiertoe moet worden ingediend bij de directeur van de school. Die moet beoordelen of 'het beroep op vrijstelling' terecht wordt gedaan. Indien het verlof wordt gevraagd voor meer dan tien dagen per schooljaar, besluit de leerplichtambtenaar van de woongemeente van de leerling.


Verder in de leerplichtwet gedoken. Artikel 11,vooral lid g is ook een interessante:

Artikel 11. Gronden voor vrijstelling van geregeld schoolbezoek
De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting te zorgen dat de jongere de school waarop hij staat ingeschreven, geregeld bezoekt, en de leerplichtige jongere die de leeftijd van 12 jaren heeft bereikt alsmede de jongere die kwalificatieplichtig is, zijn vrijgesteld van de verplichting de school of de instelling geregeld te bezoeken, indien

a. de school onderscheidenlijk de instelling is gesloten of het onderwijs is geschorst;

b. bij of op grond van algemeen verbindende voorschriften het bezoeken van de school onderscheidenlijk de instelling is verboden;

c. de jongere bij wijze van tuchtmaatregel tijdelijk de toegang tot de school onderscheidenlijk de instelling is ontzegd;

d. de jongere wegens ziekte verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;

e. de jongere wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;

f. de jongere vanwege de specifieke aard van het beroep van één van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen slechts buiten de schoolvakanties met hen op vakantie kan gaan;

g. de jongere door andere gewichtige omstandigheden verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken.


Hopelijk biedt dit alvast enige richting  :cool:(wij zitten met hetzelfde soort probleem...vanaf wanneer haal je je kind van school als je daadwerkelijk vertrekt).

Groet,
Carmen en Marc
 
Wij gaan half november met een caravan van hier vertrekken.
We houden de kids dan van school, en wanneer ze weer naar school gaan is nog niet bekend.
Waarschijnlijkk pas weer in het nieuwe jaar.
Ik heb nagevraagd op school of dit mogelijk was, geen probleem!
Ik krijg wel werk mee om ze onderweg te onderwijzen.
Maar mijn kids zijn dan 12 en 6 jaar, misschien zit daar het verschil?

Groetjes,
Jolanda
 
Hi Jolanda

Als ik het goed begrijp zitten jouw kinderen in Australie op school en Kees' kinderen in Nederland.  In Nederland doen ze moeilijk in Australie zien ze het als een verrijking van het leven.

Sidonia
 
[quote author=sidonia link=topic=7726.msg100472#msg100472 date=1191536306]
Hi Jolanda

Als ik het goed begrijp zitten jouw kinderen in Australie op school en Kees' kinderen in Nederland.  In Nederland doen ze moeilijk in Australie zien ze het als een verrijking van het leven.

Sidonia
[/quote]
Klopt helemaal
 
In Nl is het echt een stuk moeilijker allemaal en moet je uitkijken wat je doet. Veel regeltjes, regeltjes, regeltjes.
 
[quote author=Dijnnas link=topic=7726.msg100485#msg100485 date=1191562567]
In Nl is het echt een stuk moeilijker allemaal en moet je uitkijken wat je doet. Veel regeltjes, regeltjes, regeltjes.
[/quote]

Nou hier is het niet veel minder kwa regels hoor. In het ene beleidsgebied een stuk minder, maar ergens anders moet je je weer aan 100-den regels houden.
 
[quote author=sidonia link=topic=7726.msg100472#msg100472 date=1191536306]
Hi Jolanda

Als ik het goed begrijp zitten jouw kinderen in Australie op school en Kees' kinderen in Nederland.  In Nederland doen ze moeilijk in Australie zien ze het als een verrijking van het leven.

Sidonia
[/quote]

Ja inderdaad, Wij wonen al in Oz. Ik had het even verkeerd gelezen  :blond:

Cheers,
Jolanda
 
Back
Top