Kinderen

M

Matth

Hoe is jullie ervaring met de emigratie van de kinderen.
Hoe ging het op school, hoe lang voordat ze engels praten etc...

I was 5 en mijn broertje 3 (nu 22 en 20) toen we naar Australie emigreerden.
We gingen al vanaf het begin naar een kinderdagverblijf. Binnen een paar weken spraken we Engels.

Kinderen leren veel sneller dan volwassenen. En vooral als het moet, dus als je daar op school zit, of met buurkinderen speelt.
Op de basisschool was ik trouwens een van de beste spellers. :D

Helaas is dat nu niet meer het geval, vooral met Nederlands!! (ik was 14 toen we terugkwamen).

Ik denk dat je je eerder druk moet maken over hoe je het Nederlands bijhoudt als je daar langer woont!! :D (laat familie boeken opsturen!)

hoi matth,

net als simone was ik 5 toen ik met mijn ouders naar oz emigreerde. mijn zusjes waren 3 en 6. we zijn gewoon meteen naar school gegaan en omdat er daar niemand was die nederlands sprak, moesten we wel engels leren. ik weet het zelf niet meer zo goed, maar volgens mij moeder spraken we na een week of 3 al meer engels dan nederlands.
mijn ouders zijn thuis overigens wel altijd nederland tegen ons blijven praten om te zorgen dat we ook dat niet zouden verleren. hoewel we na een tijdje wel in het engels op hun vragen antwoordden, zijn we zo het nederlands niet verleerd.
ook net als simone was ik in oz op school een van de beste spellers, toen we na twee jaar terug gingen naar nederland was ik het daar ook weer....maak je dus geen zorgen dat je je kinderen in verwarring brengt met meerdere talen, tot je achtste schijn je drie of vier talen 'synchroon' te kunnen leren - alleen maar voordeel van gehad!

gr. tanja

titatanja said:
hoi matth,
mijn ouders zijn thuis overigens wel altijd nederland tegen ons blijven praten om te zorgen dat we ook dat niet zouden verleren. hoewel we na een tijdje wel in het engels op hun vragen antwoordden, zijn we zo het nederlands niet verleerd.
gr. tanja
Ja, zo is dat bij ons ook gegaan. Maar wij waren er 9 jaar, dus werd het steeds meer Engelse woorden tussen het Nederlands van mijn ouders door :D
En toen we wisten dat we teruggingen, ik 13 en broetje 11, zijn we weer NL boeken gaan lezen. Ik kon op mijn niveau lezen, mijn broertje moest bijna opnieuw beginnen, met Pinkeltje!
:D

Wij zijn 4 weken geleden met 4 kinderen hier komen wonen.
De tweeling 10 jaar zit nu bijna 2 weken op school en ze beginnen nu langzaam engels te praten, ze krijgen elke dag ESL met zijn tweetjes.
En ze worden goed opgevangen door hun klasgenootjes.

De kleintjes van 4 en 2 jaar neem ik elke dag mee naar de sportschool waar een opvang is en die beginnen nu ook al engelse woordjes te zeggen. G,day - hello - bathroom - bottle.
Die van 4 weet nu alle kleuren van de parkeergarge Yellow, Blue etc.. en als we parkeren zegt hij; mam we zijn nu op de roof he.

Verder gebruiken we flash kaarten die je hier in de boekhandel kan kopen. En ondanks dat ze geen vloeiend engels spreken spelen ze met de kinderen.

Dus maak je geen zorgen hoor kinderen zijn zo flexibel en die leren zo snel. Kom wel eens mensen hier tegen die zo slecht engels praten dat ik denk hoe hebben jullie in godsnaam die test kunnen halen.

Back