kindergarten of primary school in Sydney?

Dieuwke

New Member
Hoi!
Wij komen in oktober met drie kleine kinderen (5, 3 en 1 jaar) voor een aantal jaar naar Sydney. Voor de oudste moeten we een school kiezen. Behalve dat we een leuke, vrolijke, open kleine school (waar ze zich kunnen inleven in een klein kind dat zich moet redden in een vreemde taal) in Sydney zoeken, zitten we met het volgende dilemma. Gaat onze oudste wachten tot januari om naar de kindergarten te gaan (en wat doet hij tot januari om leeftijdgenootjes te ontmoeten en engels te leren?) of gaat onze oudste direct naar het laatste deel van het kindergarten jaar (en komt hij in een vreemde taal op een plek waar de kinderen qua lezen ook nog eens voorlopen op hem)?

Onze oudste is als we aankomen 5,5 jaar. Hier in Nederland is hij in oktober al ruim een jaar naar school geweest. Hij krijgt net interesse in letters.
Als we aankomen is het schooljaar in Australie bijna ten einde. We begrijpen dat in Sydney er 1 jaar kleuterschool is en in dat jaar leren de kinderen lezen. Daarnaast mogen de kinderen beginnen als ze 5 zijn en moeten ze beginnen als ze 6 zijn. Een deel van zijn leeftijdgenootjes zit dus in Sydney op de kleuterschool en kan al bijna lezen terwijl ons zoontje hier nog maar net mee begonnen is. Een ander deel van zijn leeftijdgenootjes (kleiner deel?) gaan in januari ook met de kindergarten beginnen.

Nu is het dilemma dus of we hem 'vooruit duwen'; hij spreekt geen engels en kan nog niet lezen, dus zal hierin in korte tijd enorm veel moeten leren, maar komt wel met een groot deel van zijn leeftijdgenootjes in de klas.
Of we zetten hem een beetje terug en hij wacht tot januari en start met een (kleiner deel?) van zijn leeftijdgenootjes (die pas naar school gaan als ze bijna 6 zijn) tegelijk. Maar wat doet hij dan al die maanden tot hij echt naar school gaat? Hij geniet nu enorm van school.... En hoe vervelend is het als hij eenmaal de taal machtig is om de oudste van de klas te zijn?

Heeft er iemand misschien tips, adviezen, ervaring? Ik hoop het!
Groeten Dieuwke

Welkom op het forum! Sorry ik kan je niet helpen....maar er zijn er vast wel hier die dat wel kunnen. Succes met de voorbereiding!

Dat is inderdaad best een lastige. Het gaat zich volgens mij alleen om de 4e term van het schooljaar, aangezien de scholen begin oktober twee weken vakantie hebben, vervolgens 10 weken school en daarna 'grote vakantie' vanaf voor kerstmis tot februari (althans in Perth, maar ik denk dat dit in Sydney ook hetzelfde is). Ik zou met de betreffende school eens gaan praten, maar ik denk dat je je oudste kindje het beste kan laten instromen in de leeftijdsgroep waar hij 'thuishoort', het zal in het begin even lastig zijn qua taal, maar dat blijft, ongeacht welke term of wanneer je instroomt. Feit is wel dat kinderen het heel snel oppikken. Het hangt er even vanaf wanneer hij/zij jarig is, maar mocht dat voor 1 juli zijn, dan zal hij naar year 1 gaan, en na 1 juli dan zal hij eerst naar pre primary gaan. (tenminste, als ik het goed heb). Bij ons zit alles in het zelfde schoolgebouw, ook de kinder garten, dus voor de kinderen is het een heel natuurlijke doorstroom. Dit is ook een kleinere school met veel persoonlijke aandacht. Ik heb twee zoontjes van 5 en bijna 7, (in januari bij aankomst waren ze nog 4 en 6). De jongste is gestart in pre primary en de oudste in year 1. We hadden het 'geluk' dat ze gelijk in het begin van het schooljaar instapten, maar mocht dat niet zo zijn geweest, dan hadden we ze toch naar school laten gaan. Vaak krijgen de kinderen ook een 'buddy' van een ouder jaar die hun kan helpen. De kinderen krijgen ook veel meer huiswerk dan in Nederland, waardoor ze echt goed gestimuleerd worden om te leren en thuis te oefenen, boekjes leren etc. Het allerbelangrijkste is dat ze het leuk vinden. Onze kinderen gaan altijd met veel plezier naar school, er is veel sport en buiten zijn grote speelvelden, klimtoestellen etc...dus, school is leuk! Heel veel succes! ;)

Dank voor je reactie!

Het lijkt me ook het fijnste als hij meegaat met zijn leeftijdsgroep, maar dat is lijkt zo breed te zijn. Want kinderen kunnen in Sydney in januari kindergarten beginnen als ze 5 worden voor 31 juli. Maar ze moeten pas naar kindergarten als ze 6 zijn voor 31 juli. Wat doen de meeste mensen?
Onze zoon wordt 6 in april 2015. Ik denk dat de meeste kinderen van zijn leeftijd dus al gestart zijn in kindergarten afgelopen januari (maar dat is omdat ik ervan uit ga dat de meeste mensen meteen starten in Sydney als ze 5 worden voor 31 juli; is dat zo?). Als hij mee gaat met deze groep, dan zal hij altijd ongeveer de jongste zijn. Als hij pas in januari 2015 start dan zal hij de alleroudste zijn.....

Klinkt als een erg leuke school die jullie hebben gevonden. Zijn er veel scholen zoals jij beschrijft? Hoe heb jij een school gevonden? Hoe vlot ging dat?

Kom op Dieuwke, niet zo moeilijk denken. Dat doen de Aussies ook niet. Take it as it comes. Jongste of oudste in de klas, wat maakt het uit :)

Hi Dieuwke, wat mijn ervaring is met school, is dat ze heel strikt zijn in de leeftijdsgrenzen. Dus je kunt niet kiezen om hem bijvoorbeeld toch maar een jaartje lager of hoger te laten instromen, omdat hij anders de jongste/oudste van de klas is. Je kunt er wel voor kiezen om hem naar kindy te laten gaan (sommige laten hun kind pas instromen in de pre primary). Kindy is bij ons maar een paar dagdelen per week (dus geen volle schoolweek), en misschien is dit wel heel fijn voor hem om alvast wat aan de taal te wennen. Trouwens, ik zit zwaar te twijfelen of jullie zoontje niet te oud is voor kindy. Volgens mij zou hij in pre primary starten in oktober en zou hij per het nieuwe schooljaar naar year 1 kunnen gaan (of zeg ik nu wat doms??)
Bij ons in de omgeving is het zo dat je je kind niet op een willekeurige school kunt aanmelden, je moet binnen het leefgebied van de school wonen zeg maar. Toen wij aankwamen in Perth, hebben we eerst gekeken naar een plek om te wonen. De plaats wat we eigenlijk beoogden, viel ons heel erg tegen (Ellenbrook, we wonen nu in de Hills in Lesmurdie, lekker groen). Dus het was even hectisch zeg maar de eerste weken. Vervolgens hebben we een huurhuis gezocht, en daarna gekeken voor welke scholen we in aanmerking kwamen. Dit is eigenlijk binnen 3 weken allemaal gebeurd, waarna de jongens direct naar school zijn gegaan. En dat was ook prima, want het is immers geen vakantie en dan heb je zelf ook even de handen vrij om een hele hoop regelzaken te doen en de container uit te pakken etc.
Ik snap dat je je het meeste zorgen maakt om de kinderen, maar geloof me, die zijn het allersnelste aan de nieuwe situatie gewend en hebben er wellicht minder moeite mee dan jullie :)p zo is het bij ons tenminste :D) Komt goed, de scholen zijn echt toppie hier :up:) Succes met alles.

Ik zou me er niet te druk om maken... zorg eerst maar dat je een huis vindt, dat bepaalt naar welke school ze kunnen (providing dat je public school kiest, natuurlijk) en 10 weken zijn zo voorbij. Laat je ze lekker starten met het nieuwe schooljaar. Kindy is in NSW trouwens gewoon de hele week, de hele dag. Het leeftijdsverschil is in de klas van m'n dochter groot. Er zitten kinderen die net 8 zijn en anderen zijn alweer ruim 9... en het is allemaal geen issue.
Op myschool website kun je een beeld krijgen van de scholen in de omgeven (a.d.h.v. o.a. demographics). Als een school een ESL (English Second Language) heeft, zit je qua taal OK. Ze worden hier uitgebreid ondersteund met het leren van Engels. Er zijn nog veeeeel meer kindjes die i.e.i. geen Engels praten. Good luck!

Back