kinderopvang in australie

KimOz

New Member
Hoi hoi, wie kan er wat meer vertellen over kinderopvang in Australië? Zijn er veel kinderdagverblijven of vooral gastouders? Is het duur? Lange wachtlijsten? Wordt het net als hier deels vergoed? En ik meen ergens gelezen te hebben dat kinderen eerder naar school gaan dan in NL.
We hebben een zoontje van bijna twee en het is nu al een hele organisatie om de opvang goed te regelen. Nu heb ik mijn familie in de buurt, maar straks natuurlijk niet.
Kon er nergens een topic over vinden, ik hoop dat iemand ervaring heeft.
groetjes, Kim
 
Hey Kim,
Ik kan je er jammer genoeg niet mee helpen. Zou het zelf graag willen weten voor mijn meisje van dan 2 jaar. Ben benieuwd of er iemand reageert...We wachten maar af he?  :smile:
 
Is al een boel over geschreven, gebruik de zoekfunctie (vergrootglas rechtsboven)

Heel kort onze SA-ervaring: voor de beter aangeschreven opvang is een wachtlijst, maar je kunt altijd wel ergens terecht. Je krijgt een inkomensafhankelijke tegemoetkoming van de overheid (hoe meer je verdient, hoe minder je krijgt) - die wordt gelijk cash doorberekend dus je betaalt gewoon per dag iets minder dan max.

Kinderen gaan hier met 3 naar kindy (kleuterschool - twee dagdelen in de week), als ze 4 zijn naar pre-school (4 dagdelen op dezelfde kindy) en als ze 5 zijn naar school. Op de kindy/pre-school is een programma voor niet-native engels sprekende kids, dat kan van alles zijn afhankelijk van het kind en is gratis. Beetje extra aandacht of zelfs een tolk. Onze dochter zit al een half jaar op kindy en laatst stond daar ineens een deense tolk voor haar. Geregeld door iemand die dacht dat alle 'overseas' talen hetzelfde zijn ofzo, geen idee (wij zijn gewoon NL's). Maar ik vind het wel heel prettig dat ze het doen.

Vergeleken met NL (Arnhem) vind ik de opvang kleiner en dus gezelliger, het zijn geen monsterachtige gefuseerde zalen vol met schreeuwende kinderen. De site van de 'onze': http://www.halletpre.sa.edu.au/textframe.html
 
Ah fijn, een reactie. Ik had wel via zoeken gezocht, maar ik denk niet op het juiste woord, want ik vond niets nuttigs.
Nu weet ik in ieder geval iets meer. Dank je wel.
Wat goed zeg dat ze zoveel aandacht hebben voor anderstaligen. Daar heb ik me nog geen zorgen om gemaakt. De meeste kinderen pikken het volgens mij zo op. Maar ja, aan de andere kant zie ik nu toch ook veel anderstalig kinderen in mijn klas die wel een taalachterstand hebben. Dus toch goed dat ze daar bewust mee bezig zijn.
Grappig dat ze dan een Deense tolk sturen  :grin: Spreekt je dochter nu vloeiend Deens??
 
Kim, onze QLD ervaring (in vergelijking met Amsterdam): Alles is buiten :smile:. De kosten zijn voor ons, temporary residents, maximaal en dat is 50 dollar per dag per kind. In practische zin is het anders omdat je het eten, drinken, luiers, doekjes, zonnebrand, muggespul etc elke keer mee moet geven. Is ook een heel pedagogisch plan met thema weken, liedjes, vormen etc. Leidsters dragen allemaal een uniform. Slapen gebeurd bij ons niet in een aparte slaapzaal in stapelbedjes maar in de middag worden er allemaal kleine stretchers te voorschijn getoverd en slapen de kindjes in een grote zaal (en dit gaat dus goed!).
wij zijn in ieder geval super tevreden en vinden het net zo goed en in sommige opzichten zelfs beter dan in Amsterdam!
 
Ervaring uit Perth,
Er zijn veel daycare centres maar ze zijn ook snel vol. Door de hoeveelheid kan je altijd wel ergens in de buurt een plekje vinden. Ik heb een kindje in de babygroep (1,5 jaar, gaat binnenkort naar de toddlers) en eentje in de kindygroep (3,5 jaar). De oudste zou dus al naar de 'kleuterschool' (kindy) kunnen maar omdat we hier pas zijn, blijft hij nog even op het kdv waar de kinderen iets meer individuele aandacht krijgen. Er is ook hier op 't kdv exta assistentie voor anderstalige kinderen (ben nu wel heel benieuwd of dat hier ook een Deense is  :grin:). Net als alles in Australie zijn er bij het kdv enorm veel procedures/protocollen enz. (regels voor hygiene bij 't verschonen aangeplakt aan de muur - een lijstje bij de deur van de babyslaapruimte waarop iedere 5! min afgevinkt wordt dat een van de leidsters een blik op de babies heeft geworpen, als mijn zoontje een kindje heeft gebeten  krijg ik daar 's middag een schriftelijk verslag van wat ik moet ondertekenen... en zo zijn er nog vele regels). Eerst schrok me dat een beetje af al die regels maar je moet er geloof ik een beetje doorheen kijken. De leidsters zijn heel lief voor de kinderen en dat is het belangrijkst. En ik vind het ook wel prettig om te weten dat als de kinderen buiten gaan spelen ze eerst ingesmeerd worden met sunblock. Wat me verder opviel is dat er heel vaak (ook door de leidsters) wordt schoongemaakt. Natuurlijk het sanitair en de tafels maar ook al het speelgoed. De leidsters lopen hier ook in dezelfde kleding en hebben een naamkaartje op. Er is op ons kdv ook een kok in dienst. De kinderen krijgen 's ochtends ontbijt, tussen de middag een warme hap en om 4 uur nog een snack, dat kan ook een sandwich zijn. Die maaltijden zitten bij de prijs in ($55,- per kind per dag). Je kan het kind niet per dagdeel opgeven, alleen per dag. Ik vind dat de kinderen hier vroeg worden opgehaald, als ik ze om 16.30 kom halen, zijn ze al een van de laatsten.
Het enige wat ik echt jammer vind is dat er weinig werk gemaakt wordt van het schriftje. Er wordt iedere week een menu ingeplakt en ergens staat een klein hokje waarop wordt ingevuld hoe de dag geweest is ('excellent day' en dat stond er ook als de oudste het echt moeilijk had gehad). Ik moet ook een beetje doorvragen om erachter te komen wat ze gedaan hebben, hoe het met de taal gaat, of hij met andere kinderen contact heeft gemaakt enz.). Het kdv organiseert wel allerlei themadagen en bijzondere activiteiten voor de kinderen en ook regelmatig iets voor de ouders.
Al met al ben ik erg tevreden. :up:
Groetjes, Hinke
 
Dank je wel Hinke en Twinstar. Helaas hebben we besloten om voorlopig niet te gaan. Het klinkt wel alsof het goed geregeld is. Tegen de tijd dat we gaan, kan ons zoontje meteen naar school. (als we ooit nog gaan)
 
Wat ik nog graag zou willen weten : geldt dat bedrag van 50 Dollar per kind per dag voor de kindy of voor een dagopvang, vergelijkbaar met een nederlandse creche? En mag je ook meerder dagdelen of ligt dat vast?

groetjes,
Marika
 
de prijs van $50 ligt aan het bedrag dat je krijgt aan subsidie, dus kan minder zijn, op de meeste plaatsen is het dat je voor de hele dag moet betalen, ookal ga je maar een paar uur, maar dit is afhankelijk van de flexibiltijd van het centrum, en zelfs een dag ruilen kan dan moeilijk worden.

maar over het algemeen, er is genoeg plaats voor alle kinderen.

de groeten,

Hein
 
Hi Hein,

Bedankt voor je reactie en nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!

Marika
 
Hoi hoi, wie kan er wat meer vertellen over kinderopvang in Australië? Zijn er veel kinderdagverblijven of vooral gastouders? Is het duur? Lange wachtlijsten? Wordt het net als hier deels vergoed? En ik meen ergens gelezen te hebben dat kinderen eerder naar school gaan dan in NL.
We hebben een zoontje van bijna twee en het is nu al een hele organisatie om de opvang goed te regelen. Nu heb ik mijn familie in de buurt, maar straks natuurlijk niet.
Kon er nergens een topic over vinden, ik hoop dat iemand ervaring heeft.
groetjes, Kim

Hoi,

Deze discussie is inmiddels al een aantal jaar oud. Ik zou graag ook wat meer willen weten over de kinderopvang in Australië. Hoe gaat het er daar aan toe? Is het anders dan in Nederland? Wordt daar veel aandacht besteed aan educatie? Hoe wordt er voor de kinderen gezorgd?
 
Onze jongste zit op een daycare, twee dagen per week. De educatie verschilt nogal per centre is onze ervaring; we hebben goede en slechte ervaringen, maar over het algemeen is het goed. Wij zien een daycare ook meer als een plek voor social skills dan om te leren lezen, rekenen etc.

Hier in Perth is het bijna standaard dat je betaald per dag, ongeacht of je kind ziek is, je op vakantie bent of het een public holiday is. We betalen nu 105 dollar per dag zonder rebates. Rebates zijn afhankelijk van je visum en inkomen. Normale dagen zijn van 7:30 tot 18:00, maar eerder brengen of later ophalen kan op afspraak (en je betaalt een extra bedrag per uur). Voor eten (ontbijt, lunch en snacks tussendoor) wordt gezorgd.

Hoe er voor de kinderen wordt gezorgd hangt heel erg af van de staf en leiding. Op het moment zijn we erg tevreden en onze zoon is erg gelukkig en gaat met plezier naar de daycare en komt met hele verhalen thuis over wat hij allemaal heeft gedaan.

Of het anders is dan in Nederland weet ik niet, we hebben geen ervaring met dagverblijven in Nederland.
 
Hoi allemaal,

Is er veel vraag naar leidsters of Gastouders?
Hebben kinderdagverblijven websites? Zodat ik zou kunnen informeren.....
 
Is er veel vraag naar leidsters of Gastouders?
Hebben kinderdagverblijven websites? Zodat ik zou kunnen informeren.....

Over het algemeen wel maar ligt er aan waar je bent. Je hebt in WA nu wel een bepaalde opleiding nodig nu, dat is recentelijk veranderd. Weet niet hoe het in andere staten zit, is vaak per staat verschillend.
Ook is er veel vraag naar "family daycares". Verschillende organisaties regelen dit (ook verschillend per staat) en er zijn natuurlijk regels waar je aan moet voldoen (vrij streng), dus even Googlen en dan vind je waarschijnlijk veel info. Google ook voor de speciale "daycares" in bepaalde plekken.
 
Last edited:
En kijk in de yellow pages en gewoon op bellen, daar krijg je vaak meer gedaan mee als mailen:up:
 


OFX
Back
Top