Kinderopvang in Perth

franel-go-oz

New Member
Beste mensen,

misschien kan iemand ons antwoord geven op een paar vragen over kinderopvang (voor de leeftijd 0-5 jaar) in Perth...
1. We hebben ooit gehoord dat je twee soorten kinderopvang hebt. Ten eerste de 'reguliere' kinderopvang en ten tweede kinderopvang bij mensen thuis ('oppasmoeders'). Ik begreep dat de eerste categorie zo'n AUD$50 per dag kost, klopt dat? Wat betaal je een oppasmoeder per dag?
2. Wat zijn jullie ervaringen met de reguliere kinderopvang en oppasmoeders?
3. Is er tegemoetkoming in de kosten door de federal of state government?
4. Is het gebruikelijk dat werkgevers kinderopvangfaciliteiten aanbieden c.q. de kosten (deels) vergoeden?

Kortom, een heleboel vragen, hoop dat jullie ons verder kunnen helpen. Alvast bedankt! :applaus:

Groetjes,
Elsa & Francois.

Dag Elsa en Francois,

Ik heb geen kinderen, dus kan alleen maar 'heresay' doorgeven.
Ik weet dat sommige kinderopvang plekken erg gewild zijn, en dat sommige moeders hun kindere op de wachtlijst plaatsen zo gauw als ze zwanger zijn. De ABC Learning Centres zijn erg goed, schijnbaar. Met oppasmoeders moet je natuurlijk uitkijken dat ze vergunning hebben en goedgekeurd zijn, en altijd rondvragen (maar dat doe je in NL toch ook?)
Het is niet gebruikelijk dat de werkgever je helpt met de kosten van kinderopvang, of dat ze dat aanbieden. Misschien hebben anderen daar andere ervaring mee, maar ik heb het hier in Oz nog niet gezien. De Government geeft je allerlei andere benefits (zoals in tax) en volgens mij krijg je ook een vergoeding via Centrelink?

Dit staat er op de ABC Learning Centres (http://www.childcare.com.au) website:
The Australian Government provides assistance to families to access affordable, high quality childcare through the Child Care Benefit (CCB) scheme.
All families (except non-residents) are eligible for at least the minimum CCB.
Parents who elect to have their CCB reduction applied on a weekly basis will only be required to pay the remaining balance (gap), of their weekly fee.
Fees can be from $6.00 per day depending on the individual centre's fee schedule and the family's level of CCB.

Maar moeders in Oz/WA kunnen je waarschijnlijk beter helpen.

Good luck!
Ineke

hallo Elsa en Francois,

Ik heb 2 kinderen en mij oudste James ( 3 jaar) gaat hier naar het ABC learning centre voor een jaar nou.
De kost zonder help is AUD$49.00 in Cooloongup ( Rockingham).Die bij mij is heel erg goed. Ik heb helemaal geen problemen. James gaat er graag naar toe en hij leert er heel veel.
Ineke heeft het al gezegt wat er op de website staat. Je kan naar centrelink gaan en daar helpen ze je.
Het is allemaal te doen met hoeveel je verdien en dan rekenen ze het uit hoeveel je moet betalen (de gap)
De meer je verdien de meer je zelf moet betalen.
Je kan ook help krijgen met Family Tax Benefit, maar weer het gaat over hoeveel je verdien.
Het beste is om naar Centrelink te gaan. Ze hebben ook een office bij Medicare wat soms sneller ga dan in centrelink. ( bij mij in Rockingham)
Ik kan je ook niet helpen met oppasmoeders, sorry.
Hopelijk help het jullie een beetje, good luck. :up:

groetjes Jolanda

Hi Jolanda,

Je antwoord heeft ons een heel stuk verder geholpen, dankjewel!! :up:

Nog een vraag, hoe zit het met wachttijden? Moet je lang van te voren ingeschreven staan? Zijn er mogelijkheden om de tijd te overbruggen tussen aankomst en het vrijkomen van een plaats (oppasouders of zoiets).:thinking:

Alvast hartelijk dank!!

Hallo Elsa,

Wachttijden kan verschil maken waar je ga. Dicht bij mij die abc kinderdagverblijf is vrij druk zo die hebben een wachtlijst van een paar maanden. Maar als het een vrij nieuwe is kan er een plaats zijn. Het is ook als je voor een hele week wil dat het moeilijker wordt om iets te vinden op een korte tijd. En misschien moet je langer wachten.
Ik denk wel dat je kan overbruggen.  Alles is mogelijk, maar misschien heb je wel een opzeg termijn, dat week ik niet precies. Bij het kinderdagverblijf waar mijn zoon is moet je een maand van te voren opzeggen. Ik weet niet hoe dat is met oppas ouders, sorry.
hopelijk help jullie dit ook,

groetjes Jolanda

Hi Jolanda,

Dankjewel, hier hebben we veel aan!! Dit is in ieder geval veel beter dan bij ons in Gouda.
Afgelopen donderdag wilden we ons inschrijven en kregen te horen dat er een wachtlijst is van een jaar... :loudcry:

Thanks

Groeten,
Elsa

Nog even een snel antwoord op de wachttijden: mijn schoonzus vond een goed kinderdagverblijf wat net opende hier om de hoek: kon haar kinderen meteen plaatsen! Je moet het maar net treffen, en een beetje rondvragen...

Groet,
Ineke

Hoi,

De gastouders in Australie moeten een vergunning hebben, dus dat is niet zoals in Nederland. Er wordt geinspecteerd.
Je kunt als je weet voor welk dagverblijf je kiest, je kind al telefonisch inschrijven zodat je van de wachtlijst minder last hebt.
Mij was door verschillende mensen het International Learning Center in Fremantle aangeraden. Als je daar meer van wilt weten, zoek ik het voor je op.

Groet, Fae

Hi Fae,

Ja graag, dankjewel!

Inmiddels is madam gearriveerd dus we gaan kinderopvang zeker nodig hebben :up:

Weet je toevallig wat de kosten per dag zijn, en hoeveel je daarvan zelf betaald? (ongeveer, ik weet dat het van je inkomen afhangt)

Alvast bedankt

Groeten,
Francois.

Hallo,

Nou wel gefeliciteerd! Spannende tijden, straks geen tijd meer voor XPdite is my guess :)

Nee, ik heb geen idee van de exacte kosten, dat is net als hier inkomensafhankelijk. Al met al komt het geloof ik wel duurder uit dan hier. Het minimum wat mensen bijdragen, heb ik gehoord althans, is 10 A$ per dag. Ik betaal nu zelf 70 euro per maand voor 3 dagen per week (ivm alleenstaande ouder korting etc). Tel uit je winst. Wellicht weten andere mama's en papa's uit ervaring hoe je uitkomt?

Groet, Fae

hoi

Wij zijn ook dat we aankwamen bij Centrelink langs geweest, maar hulp van de overheid krijg je alleen als je een permanente vergunning hebt.

Ingrid

Back