Kit Home, land and package, lots, design

lizzyhas

XPdite Sponsor
Ik zou graag een topic opstarten over "housing" .

Hoe kopen jullie een huis.

Land&package?

Of een lot (stuk land) kopen en zelf een kant en klaar ontwerp erop laten zetten

Of een huis laten ontwerpen en land kopen (lijkt me onhandig maar goed)

Momenteel huren we nog, want we zijn nog op 457.
Vind het niks, want je mag niks,

Mag geen hondje, mag geen zwembad in de tuin zetten.Mag niet boren etcetc
Je moet alleen maar heel veel.En dat voor 670 per week.

dus tzt kopen, maar welke wegen zouden we volgens jullie moeten bewandelen en waarom.

Is een Kithome iets, om te laten bouwen dan, doe het niet zelf, of maakt het dan met een normaal stenen huis niks uit??

nou brand los.
ga nog een topic openen, let op, hypotheken. :roll:
 
In het algemeen is het goedkoper om een bestaand huis te kopen, maar zorg dan wel dat het in goede staat is, of dat de prijs zodanig is dat je het kunt laten opknappen. Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt, maar grond is duur en als je dan nog een huis moet laten ontwerpen en bouwen ben je heel veel geld kwijt. Vergeet niet dat je tijdens de bouw dubbele woonlasten hebt. Dat kan aardig aantikken.

Wij hebben ook korte tijd overwogen een kithome te kopen, maar als je dat niet zelf in elkaar kunt zetten is het nog steeds heel erg duur. Want behalve het huis zelf moet je ook de fundering laten aanleggen en de electrische bedrading en het loodgieterswerk zitten er ook niet bij in. Dus het valt een heel stuk duurder uit dan je in eerste instantie denkt. Een leuke optie voor handige mensen, maar anders niet aan beginnen.

Groetjes,
Rixta
 
Bestaand kopen is wat ik tot nu toe heb gezien duurder, plus een groot nadeel , die huizen haal je geen overwaarde meer uit dat heeft de verkoper al gedaan,

Een huis van tussen de 6 a 8 ton heeft zijn limit grotendeels wel bereikt.
 
Hi

Heerlijk onderwerp!

Ik ben begonnen in een huurhuis. Heb toen land gekocht en naar een standaard huis gezocht want ik veranderd heb.
Daarna ben ik naar een andere staat verhuisd. Eerst weer gehuurd, toen een bestaand huis gekocht en verbouwd (wilde perse in deze buurt wonen). Daarna een groot stuk land gekocht en op mijn gemak mijn eigen huis ontworpen (met designer) en daar een builder kasko laten bouwen en zelf ondernemers ingehuurd om de binnenkant verder af te maken.

Nu ik deze ervaring dus achter de rug heb en ik het opnieuw zou doen denk ik dat ik een house en landpackage zou nemen bij een hele gerenomeerde builder met een vast kontrakt, een die op een wat kleinere schaal werkt. Of mocht ik oog hebben op een stuk land en ik heb een idee welke builder ik wil, samen met de man kijken en wat voor een ideeen hij heeft voor dat blok land.
Je hebt dan heel veel input en keuze en weet precies qua geld waar je aan toe bent.



Sidonia
 
Hoi wij huren nu een unit in Crawley (Perth) de lokatie is perfect dicht bij het openbaar vervoer en de Swanriver maar inderdaad je betaald veel mag niks en het is ook nog klein, de grond hier is (niet te) betalen.
Dus wij hebben er voor gekozen om iets van Perth af te gaan verhuizen en dan maar gelijk te gaan bouwen, wij hebben ervoor gekozen om een lot te kopen en daar een huis op te laten bouwen.
Het was en bestaand ontwerp maar we hebben er veel aan laten veranderen dus is het niet zo'n standaard ontwerp maar veel eigen inbreng.

Ik denk als we in Crawley zouden bouwen dat we dan allen de grond hadden gehad terwijl we nu grond en eigen huis hebben en 23 km is nou ook niet zo ver he, plus we wonen dan wat landelijker wat ook wat waard is want hier als je hier de deur open laat hoor je tot laat in de avond het verkeer.

Maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze, je moet doen wat jullie het best uitkomt maat ik vind als je gaat bouwen kun je je huis zo laten inrichten als je wilt.

cheers Bennie
 
Ik huur nu in Hornsby, lang niet zo duur als dat van jou maar toch willen we ons eigen huis. O.a. om de vrijheid te hebben om te doen en laten wat je wilt.

Wij hebben in Juni een stuk grond gekocht dicht bij Gosford, zodat OV nog steeds te doen is (werk in N-Syndey) maar de prijzen betaalbaar. Wij hebben eerst in het westen gekeken, oa Ropes Crossing, maar de grondprijzen zijn belachelijk duur en dan heb je nog steeds een klein lot waar je huis net op past (dus nauwelijks tiun). Nu hebben een we een groter stuk grond voor minder geld in een boomrijke omgeving.

Wij hadden in eerste instantie ons oog laten vallen op een van die standaard huizen. Maar toen we het land al hadden gekocht bleek dat de helling toch net iets te steil was om dat huis daar op te kunnen bouwen. Let daar dus goed op als je dezelfde weg gaat bewandelen.

Wij hebben nu een standaard ontwerp volledig aangepast om het op ons "sloping block" te laten passen. Plannen liggen momenteel bij de council en we hopen eind Maart met de bouw te beginnen.
 
Wij hebben een house en land package gekocht met een "spec" home. Je eigen input is dan heel beperkt maar wij hadden niet de tijd om zelf te bouwen ivm baby op komst. Zelf bouwen had wellicht onze voorkeur gehad maar daar gaat wel heel veel tijd in zitten.
Eerder hadden we al eens een bestaand huis gekocht, dat heeft uiteraard ook zijn voordelen want je kan zien wat je krijgt. Het "spec" huis waar we nu wonen was nog slechts een frame toen wij tekenden.
Persoonlijk werd ik nog al snel moedeloos van het kijken naar bestaande huizen. Er zat erg weinig tussen dat ik de vraagprijs waard vond, men vraagt de hoofdprijs maar dan moet je nog voor een vermogen verbouwen om het een beetje leuk en comfortabel te maken. Dit was vooral rondom Hornsby maar ik neem aan dat dat elders niet veel anders is.
 
Hee Lizzy, goed joh dat je dit onderwerp bent begonnen. Daar wil ik ook alles van weten dus ik hoop dat er veel reacties komen.
Jack weet er ook het een en ander van, waar blijft ie?
 
Nog even een nabrander
Voor alles wat met bouwen te maken heeft is er een zeer actief forum op www.homeone.com.au
 
Even weer nieuw leven inblazen bij dit topic, hopelijk wordt het nog een beetje bekeken:
Wie weet of de ATO moeilijk doet over buitenlandse hypotheken met dito rente. Wij kunnen namelijk een prive-hypotheek meenemen tegen een veel gunstigere rente... In Nederland mag de rente niet onder een bepaald niveau zakken, anders wordt het gezien als een gift en ben je belastingplichtig, is dat in Australie ook zo? Doen ze moeilijk over buitenlandse geldschieters?
Takse muge!
 
Wij hebben onlangs een stuk grond gekocht via een private sale, ongeveer 20 km ten oosten van Hobart.
Half december is de overdracht.

In het koopcontract hebben wij een onder voorbehoud van financiering en een grondonderzoek. (soil test). Een hoop ontwikkelaars gooien b.v. een 'dam'dicht en zaaien er wat gras op, maar je kan er niks mee de eerste 10 jaar of een kapitaal uitgeven aan een fundering.

In ons geval is de test gunstig uitgevallen en mogen een normaal septic systeem plaatsen.

We hebben een kithome leverancier gevonden die custom designs doet en je kan je eigen ínclusions list'samenstellen.

Wij gaan er dus voor om zelf te bouwen. Het grootste probleem op dit moment is de hypotheek om te kunnen gaan bouwen.Tegen die tijd hoop ik klaar te zijn met mijn opleiding voor builder en moet het een stuk makkelijker worden.

Cheers Axel
 
Hoi Axel, is dat in de buurt van Sorell? Wij hebben familie in Marion Bay wonen, we zijn meerdere keren door Sorell gereden en in de kroeg gezeten :grin: erg gezellige en mooie omgeving.
 
Hoi Axel, is dat in de buurt van Sorell? Wij hebben familie in Marion Bay wonen, we zijn meerdere keren door Sorell gereden en in de kroeg gezeten :grin: erg gezellige en mooie omgeving.

Ja dat klopt, Carlton om precies te zijn.
Iedere keer als ik die kant op ga krijg ik spontaan het vakantiegevoel.
 
@CarlijnAxel,

Gefeliciteerd met jullie plot ! Wat een geweldige omgeving is dat.Wij hebben, na in eerste instantie voor SA te zijn gegaan, Tasmanie , en met name omgeving Hobart, hoog op ons verlanglijstje staan dus hebben via Google Streetview ook in deze omgeving gesnuffeld .Een beetje errug voorbarig,maar je kunt maar vast een beetje op de hoogte zijn toch ? :wink:
Mijn man is metselaar en we hopen op de SMP te staan, dus da's nog ff afwachten.Natuurlijk willen wij ook het liefst een eigen huisje laten bouwen dus het is super om jullie ervaringen te horen.Ook wat je vertelde over die dichtgegooide dams , dat kennen we hier niet ha,ha.
Succes met de vorderingen, wij horen graag hoe het allemaal verloopt !



groetjes Chantal1
 
Tja, als je nog niet 'permanent' bent maar op een temporary visa is het lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Je moet wel voordat je iets koopt toestemming van de Foreign Investor Board (FIRB) vragen omdat je als buitenlander niet zomaar investeringsobjecten mag kopen. Het huis/grond mag dus alleen gebruikt worden voor zelf op te wonen, niet te verhuren of als investeringsobject. Lening is ook wat lastiger maar als je maar kan aantonen wat je inkomen is en dat het inkomen zeker is moet het wel lukken. Als je zelf gaat bouwen/laat bouwen, zorg inderdaad dat je een cursus doet voor builder. Zelf laten bouwen kan inderdaad goedkoper uitpakken, maar heeft ook hoop nadelen: red tape, hoop vergunningen nodig en goedkeuringen, met alle kosten erbij. Financiering is een stuk lastiger, mocht je tijdens de bouw in financiële problemen komen loop je zelfs het risico dat je de grond weer kaal moet verkopen, dus alle al gedane bouwkosten verloren plus de kosten van de sloop erbij. Je plot is vaak nog slechts een graslandje, dus jaren werk om er een beetje leuke 'established' garden van te maken. Tijdens de bouw dubbele lasten (of je moet eerst een shed neer zetten en daar in bivakkeren :). Het is ook zeker niet altijd goedkoper om grond te kopen en huis erop te zetten, zeker met huidige marktklimaat, veel particulieren zitten 'hoog' met de verkoop van hun huis (bijvoorbeeld omdat ze nieuw huis hebben laten bouwen en oude huis kwijt moeten om de laatste betaling te kunnen voldoen en overvallen zijn door de huidige huizenmarkt). Zelf huis laten bouwen heeft natuurlijk voordeel dat het makkelijker is om huis in jouw stijl te krijgen (al als kosten een belangrijke rol spelen ben je vaak beperkt tot kit of catalogus huis gezien persoonlijk ontworpen huizen veel duurder uit komen). Bestaand huis kopen heeft als voordeel dat je dus vaak al een mooie tuin hebt en er een maand later in kan wonen :)
 
Wij zijn ons inmiddels ook aan het oriënteren op de huizenmarkt. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat een home & landpackage buiten Melbourne voor ons de enige oplossing is. Komt natuurlijk doordat onze wensen ook niet echt passen bij een woning in Melbourne CBD of we moeten de loterij winnen :grin:

Zijn er hier nog mensen die tips hebben waarop te letten bij een home & landpackage? Met name tips over de kleine lettertjes en regels zijn welkom, alle andere natuurlijk ook.

Thanks!
Chantal
 
Vraag vooral of er nog extra uit gavens zijn ... Stuff die niet bij de normalen prijs van een home and land package zijn in begrepen maar die de localen council wel eist voor een nieuw huis.. Zoals rainwatertank, solar panels, roze buiten deur, bestraate drive way ipv beton etc etc.
 
Ja, er zijn gelukkig nog vele mogelijkheden in Australia.
Wij wonen nu lekker in een simpel huisje in de bush met een giga rijkdom vanuit ons perspectief. Werken buiten de grote steden is moeilijker en je moet je budget erop aanpassen maar als echte ruimte je drijfveer was om NL te verlaten moet je daarvoor gaan.

Als wij misschien weer eens naar een ander bush stekkie verhuizen is onze keuze een heuse Aussi Yurt.
Je kan een Yurt ook zo groot wensen als je budget toelaat of later een tweede erbij bouwen. Red Cedar is natuurlijk resistant tegen white ants en heeft ook zeer weinig onderhoud nodig als je het gewoon naturel laat. Het is simpel maar voor ons met echte schoonheid.

Enige grote nadeel is de "tweede hands" waarde van een stukkie land met yurt. Het heeft een beperkte marktwaarde door een veel kleinere doelgroep. Gelukkig is het aanbod ook heel klein en wat wij tot nu toe gevolgd hebben via uiteindelijke verkoop via onthehouse is het absoluut niet zo'n slecht 2de hands verkoopresultaat als wij eerst dachten.

Succes en cheers Stephen :up:
 
Back
Top