Klaas Jan probeert een visa via Pilbara DAMA te krijgen.

KJH

New Member
Beste forum leden,

Na al heel wat informatie hier opgezocht en gevonden te hebben plus dat de Australie plannen nu serieuze vormen aan beginnen te nemen vond ik het wel wat waard om ook te registreren.

Allereerst bedankt voor alle info die ik al van dit forum af heb kunnen plukken.

In het kort, Ik ben Klaas Jan en al jaren kraanmachinist in Nederland, van 2014 tot 2017 heb ik op working holiday en toeristenvisums in SA en WA gezeten en daarna altijd stiekem met 1 oog blijven kijken naar de mogelijkheden om weer naar WA te kunnen. Na veel pogingen met het vinden van een sponsor is het nu eindelijk gelukt. Ik mag (als het aan de werkgever ligt) naar de Pilbara komen als kraanmachinist. Ik ben inmiddels begonnen met het bij elkaar zoeken van de documenten voor een positieve skills assessment via VETASSESS(een boel werk voor iemand die niet graag achter de computer zit). Aankomende woensdag een IELTS test in Amsterdam omdat mijn oude resultaten niet meer geldig zijn.

Nou loop ik tegen het volgende aan en hoop dat hier mensen zijn met ideeën of ervaringen die mij verder zouden kunnen helpen. Ik ben hier in Nederland een aantal jaar ZZP geweest en in mijn skills assessment moet ik daarvoor een evidence of self-employment aanleveren. Dit wordt zo beschreven:

Evidence of self-employment such as sole trading or business registration details and /or official statements issued by your (registered) accountant and/or legal team. The statement from your accountant or solicitor must include the accountant's or solicitor's letterhead, your full name, how long you have been continuously self-employed including official dates in each role, the nature of the business conducted, the signature and contact details of the accountant or solicitor.

Nou heb ik altijd zelf mijn belasting gedaan dus in die tijd nooit gebruik gemaakt van een accountant of solicitor. Ik zie wel dat er staat business registration details "and/or" official statements maar zou dat betekenen dat KVK uittreksels voldoende zou moeten zijn of hebben jullie daar andere ervaringen mee of ideeën voor?

Alle advies is welkom

Vriendelijke groeten, KJ
 
Hi KJ (Klaas Jan werkt vast niet in AU?)

Geen ervaring met dat specifieke papiertje. Maar je eigen interpretatie lijkt passend: such as sole trading or business registration details. Dat zou je KVK moeten zijn en eventueel wat extra info toevoegen zoals je belasting papieren (maar kun je ook mee wachten als ze nog vragen hebben)

Wat betreft de IELTS test. Als PTE ook toegestaan is, wordt die als prettiger ervaren (mocht je IELTS niet zo tod vinden)
En… gefeliciteerd met je sponsorship! De Pilbarra is een hele bijzondere regio in vele opzichten. Keep us posted!
 
Hey Afterbang,

Bedankt voor je snelle reactie, daar kunnen we weer wat mee. Belastingpapieren zou ik er inderdaad ook bij kunnen doen. Ik wil ook niet te minimaal aan documenten aanleveren.

Geen idee hoe de assessors daar werken maar ik kan me voorstellen dat wanneer ze vanaf het begin duidelijk veel bewijs hebben, ze makkelijker een duimpje omhoog sturen dan wanneer ze eindeloos met je heen en weer moeten mailen.

Wat betreft de off topic, er zijn inderdaad kunstenaars met machines. Ik zelf ben alleen wat meer van de vishengels(hijskranen) dan de excavators.
 
Hooi @KJH,

Misschien kun je ook wat klantorders/opdrachten en facturen op papier toevoegen, voorzien van vertaling in het Engels?
 
Hey Emulate,

Bedankt voor je antwoord. Die wil ik er inderdaad ook wel bij voegen. Ik zit er alleen een beetje over in hoe gefocust ze zijn op die ene statement van een accountant of advocaat(wat ik waarschijnlijk niet voor elkaar ga krijgen). We gaan het zien.
 
Hey Emulate,

Bedankt voor je antwoord. Die wil ik er inderdaad ook wel bij voegen. Ik zit er alleen een beetje over in hoe gefocust ze zijn op die ene statement van een accountant of advocaat(wat ik waarschijnlijk niet voor elkaar ga krijgen). We gaan het zien.
Mogelijk krijg je nog ideeen voor bewijsvoering hiervan (Belastingdienst en KvK hebben standaard verklaringen in het Engels):
 
Goedemorgen xpdite’ers,

We zijn weer een paar stappen verder. De Ielts ruim voldoende gehaald en de skills assessment is inmiddels in behandeling genomen.

Nu heb ik daar een reactie gekregen dat ze graag een “Statutory declaration” willen van mijn tijd als zelfstandige. Wie weet waar en hoe ik zoiets in Nederland krijg. Vetassess verwijst naar de website van de Australische ambassade in NL maar op die website vind ik dat ik hun diensten misschien niet nodig heb en iemand anders het zou kunnen doen. Wie heeft hier ervaring mee of verstand van?

Met vriendelijke groet,

Klaas Jan
 
Statutory declaration


Australian law defines a statutory declaration as a written statement declared to be true in the presence of an authorised witness. The Statutory Declarations Act 1959 governs the use of statutory declarations in matters involving the law of the Australian Commonwealth...

Any person within the jurisdiction of this law may make a statutory declaration in relation to any matter. The declaration may be used in connection with matters of law, including judicial proceedings, but what weight is given to the declaration is a matter for the judge to decide.

Statutory declarations must be made in a prescribed form and witnessed by a person as specified in the Statutory Declarations Regulations (1993). Prescribed witnesses include legal and medical practitioners, justices of the peace, notaries public, police officers, military officers, registered members of certain professional organisations (e.g. National Tax Accountant's Association or Engineers Australia), and certain other Commonwealth employees.[1]


In dikgedrukt zou je vooruit moeten helpen. Een notaris verklaring dat je zelfstandig bent geweest van datum X tot datum Y. Bel een Notaris op en leg uit dat je dat nodig hebt. Komt goed!
 
Australian law defines a statutory declaration as a written statement declared to be true in the presence of an authorised witness. The Statutory Declarations Act 1959 governs the use of statutory declarations in matters involving the law of the Australian Commonwealth...

Any person within the jurisdiction of this law may make a statutory declaration in relation to any matter. The declaration may be used in connection with matters of law, including judicial proceedings, but what weight is given to the declaration is a matter for the judge to decide.

Statutory declarations must be made in a prescribed form and witnessed by a person as specified in the Statutory Declarations Regulations (1993). Prescribed witnesses include legal and medical practitioners, justices of the peace, notaries public, police officers, military officers, registered members of certain professional organisations (e.g. National Tax Accountant's Association or Engineers Australia), and certain other Commonwealth employees.[1]


In dikgedrukt zou je vooruit moeten helpen. Een notaris verklaring dat je zelfstandig bent geweest van datum X tot datum Y. Bel een Notaris op en leg uit dat je dat nodig hebt. Komt goed!
Ooh kijk aan, Super.

Dat scheelt me weer een ritje Friesland-Den Haag. Ik was een beetje bang dat ik alleen hiervoor naar de Australische ambassade moest.

Wederom enorm bedankt!
 
Heb ik gisteren ook toevallig gedaan, kan gewoon bij de notaris inderdaad! Wel zorgen dat ze op alle documenten ook even hun logo stempeltje drukken. (en je paspoort mee - waarschijnlijk logisch maar ik denk ik zeg het toch maar even).
 
Heb ik gisteren ook toevallig gedaan, kan gewoon bij de notaris inderdaad! Wel zorgen dat ze op alle documenten ook even hun logo stempeltje drukken. (en je paspoort mee - waarschijnlijk logisch maar ik denk ik zeg het toch maar even).
Toevallig inderdaad, ook een declaration of self-employment?

Heb inmiddels een notaris gebeld, heel behulpzaam en de dame had iets vergelijkbaars zelfs al eens eerder mee gemaakt voor een ander land.

Komt helemaal goed!

Bedankt
 
Nee, voor mij is het een verklaring dat ik mijn functie + bijbehorende taken uitvoer bij mij huidige werkgever. Dit omdat ik zelf geen zin heb om mijn werkgever in te lichten over plannen die misschien niet eens gaan slagen. Zodra er beweging in komt vertel ik het wel en zullen ze het ook heel leuk voor me vinden, maar ik wil geen onrust zaaien zolang dat niet nodig is :). (normaal gesproken laat je je werkgever dus iets ondertekenen wat bovenstaande verklaart maar ik doe het dus zonder zijn handtekening).
 
Nee, voor mij is het een verklaring dat ik mijn functie + bijbehorende taken uitvoer bij mij huidige werkgever. Dit omdat ik zelf geen zin heb om mijn werkgever in te lichten over plannen die misschien niet eens gaan slagen. Zodra er beweging in komt vertel ik het wel en zullen ze het ook heel leuk voor me vinden, maar ik wil geen onrust zaaien zolang dat niet nodig is :). (normaal gesproken laat je je werkgever dus iets ondertekenen wat bovenstaande verklaart maar ik doe het dus zonder zijn handtekening).
Aah duidelijk! Verstandig ook.
Ik heb het wel al voorzichtig proberen te vertellen maar er is volgens mij geen perfecte manier om dit nieuws te brengen. De reacties zijn allemaal vrij extreem. Of heel positief of heel negatief. Maarja, je kunt helaas niet je leven wijden aan andere mensen blij maken/houden….
 
Nee op mijn werk interesseert het me ook niet echt wat ze ervan vinden (al ben ik hier heel gelukkig hoor, juist daarom, geen slapende honden wakker maken). We gaan het zien of er wat beweging in komt. Succes!
 
  • Like
Reactions: KJH
Ooh kijk aan, Super.

Dat scheelt me weer een ritje Friesland-Den Haag. Ik was een beetje bang dat ik alleen hiervoor naar de Australische ambassade moest.

Wederom enorm bedankt!
You are welcome, en mijn ervaring met de notaris die wij gebruikten was ook heel positief. Erg behulpzaam, flexibel, het kon altijd wel even tussendoor.
 
  • Like
Reactions: KJH


OFX
Back
Top