Kledingadvies voor sollicitatiegesprek

Willem Bakker

New Member
Hoi XPditers,

Ik ga binnenkort naar AU, heb ook al een paar afspraken in de agenda om bij bouwbedrijven en recruiters / agents op gesprek te komen (in WA en SA), maar ik vraag me het volgende af : moet ik in pak, of gewoon met blouse (lange of korte mouw ?), stropdas ... ?
Jullie advies is van harte welkom !

Bedankt,
Willem

Mijn advies:

een legging, witte sokken en sandalen, bolletjestrui en een sombrero. O ja, vergeet je spiegelbril en clownsneusje (een blauwe) niet.

Deze combinatie alleen dragen wanneer pinksteren en pasen op 1 dag vallen (dat is ergens in September geloof ik) en dan alleen als het volle maan is.

Het zou misschien helpen als je erbij vertelt voor wat voor een functie je solliciteert, maar over het algemeen is het gewoon nette kleding en draag waar je jezelf lekker in voelt, dan stoort dat tijdens het gesprek in ieder geval niet.

Hoi.

Het hangt er inderdaad van af op welke functie je solliciteert. Ga je voor een hogere functie binnen dat bedrijf? Of ga je voor een baan op de werkvloer?

Mijn partner werkt als business analyst voor een groot bouwbedrijf in hartje Sydney CBD. Hij gaat iedere dag in zwart pak, wit of gestreept overhemd en leuke stropdas naar zijn werk. (Behalve op vrijdag, casual Friday, dan is het een nette beige of bruine broek en net overhemd of shirt.)

Over het algemeen zijn Australiers erg conservatief als het werkkleding aan gaat. Brave outfit en braaf kapsel (haar netjes in de plooi). De overhemden en stopdassen van mannen zijn hier minder gewaagd dan in Nederland, vind ik.

Surf ook eens naar hun website. Staan daar fotos van het bedrijf op? Wat dragen de mensen op die foto's? Of rij er de dag van te voren een langs rond lunchtijd en kijk even wat iedereen aan heeft.

Hoi,

Ik moest laatst een aantal mensen interviewen voor een positie hier en 1 solicitant kwam 15 minuten te vroeg aan met een vuile jas, ongestreken overhemd, vieze modder schoenen en de geur van drie dagen oude rook.... Die heeft de baan dus NIET gekregen  :|

Voor de rest hangt het inderdaad van de positie EN het bedrijf af. Waar ik momenteel werk (bedrijf + afdeling in het bedrijf) kan je rustig in en spijkerbroek aankomen, zolang je het maar niet al te slordig laat worden (dus geen scheuren in de broek en blote voeten in een paar strandslippers). Bij andere bedrijven waar ik geweest ben was het wat meer jasje-dasje (behalve inderdaad vrijdag ---> mufti day)

Voor interviews voor een kantoorbaan is het wel aan te raden je strakke pak aan te doen. Er is tenslotte altijd maar 1 kans voor een eerste indruk! Daarna (als je die droombaan hebt gescoord) kun je je dan altijd aanpassen aan wat de rest van "het volk" doet.

De conservatieve kleding in de gemiddelde Australische kantoor cultuur is wellicht ook wel te deels te wijden aan de verplichte schoolkleding hier. Net als in de UK en andere landen heeft iedere school (dus zowel openbaar als prive) hier een uniform wat de kinderen moeten dragen. Als je dat meer dan 14 jaar van je leven doet dan zet zoiets zich later natuurlijk ook wat makkelijker door naar de werkplaats

Hoi,

Ik begrijp dus dat ik als jongen nu echt naar de kapper moet. :cry:
In Nederland in het onderwijs maakte het niets uit, maar in Oz wordt het denk ik wel anders.

Afscheidnemen van mijn staart dus! (En na 12 jaar sparen komt het toch tot op mijn broekriem :loudcry:

CIMG2331.jpg

(met hoed op -  jaja een padvinder!)

Groeten Sander

okee, ik ben in een melige bui......

Ik zou zeggen: surf short, geen shirt of eentje zonder mouwen, een paar temporary tattoos, wat zelfbruin-poeder en zwarte voeten in teenslippers. Dan word je geheid aangenomen. :-D
Marc

Ik was benieuwd naar de serieuze advies wat Willem kon krijgen.

Maar ik ben niet de enige met een duiveltje op mijn schouder.
Men dit is om te gillen.

Oja een boerenoveral met klompen staat er nog niet bij.... :-D :) :lol: :evil:

[quote author=linda link=topic=5225.msg67827#msg67827 date=1155461011]
Ook wil ik opmerken dat er hier veel waarde wordt gehecht aan referenties. Zelfs voor een simpele uitzendbaan wilden ze graag getuigschriften van werkgevers van de afgelopen vijf jaar.
[/quote]

hmmm.. bij mij juist helemaal niet. Ik had me op het sollicitatiegesprek voorbereid en had referenties bij de hand. Ik kreeg de baan....men vroeg niet naar diploma's ...niet naar referenties..... misschien hangt het af van de branch waarin je werkzaam bent ofzo... (ikke IT)

Mijn ervaring is ook dat in Australie en Nieuw Zeeland referenties belangrijk zijn.

In Nederland heeft men mij nog nooit naar referenties gevraagd. In Australie en Nieuw Zeeland altijd! En die emailen en/of bellen ze ook allemaal! Behalve als je via via aan de baan komt, maar dan heeft vaak al iemand je aanbevolen en dan geloven ze wel dat het goed zit!

Sander, het zal er aan liggen bij wat voor school je solliciteert. De kinderen zelf mogen op veel scholen ook geen lang haar, of zwart of bont geverfd haar, van die dingen. Daar hoef je dus niet te solliciteren met zo'n staart :)

At the same time, laat 'm maar zitten, je kan altijd nog op een gesprek zeggen dat je, indien nodig, de schaar er in zet. En dan kan je misschien voor een baard gaan? :-D Er lopen hier zoveel baldies met een baard rond, dus wie weet!

Ireen :)

Inderdaad Sander! Niet gelijk de schaar er in......je kunt altijd tijdens het gesprek melden dat "mocht het resultaat afhangen van je haardracht" je bereid bent om over de brug te komen met een nieuwe "hairdo" (als je dat wilt uiteraard). Wie weet wat voor baan je tegen het lijf loopt hier.

Succes in ieder geval :up:
Syl

[quote author=Eerainuh link=topic=5225.msg67992#msg67992 date=1155612792]

En je kan altijd je haar doneren... is het toch niet allemaal voor niets :)
[/quote]

hahaha.. bedankt jullie  :up: (@Eerainuh: de baard - sik met snor dan - heb ik al!)

@Syl: Inderdaad kan ik altijd aangeven dat ik daartoe bereid ben, en misschien heb ik tegen die tijd geen zin meer meer om met die hitte met lang haar te lopen. In een koud land als Nederland (alhoewel dat de laatste maanden ook niet helemaal klopt) is het lekker warm, maar in Oz is het denk ik niet even fijn.

Groeten Sander

Back