Kleine kinderen in Adelaide

P

Paul

Hi
Wij wonen met onze zoon van drie nu enkele maanden in Adelaide. Aangezien hij drie dagen naar daycare gaat begint hij (gelukkig) steeds meer Engels te spreken. Aangezien wij hem graag tweetalig willen opvoeden zijn wij op zoek naar andere Nederlanders met kleine kinderen om af en toe bij elkaar te komen zodat de kinderen ook het Nederlands kunnen blijven spreken. Groepen zoals wij willen opzetten bestaan al in Melbourne en Sydney dus het moet toch mogelijk zijn om zoiets ook in Adelaide op te zetten?

Hi Paul,

Een vriendin van mij (Duits) woont nu ook voor een jaar in Australie. Ze heeft een tweeling van 5 en binnen een jaar hebben ze de engelse taal vreselijk snel opgepakt. Ze praten helemaal geen Duits meer thuis en als hun opa en oma bellen vanuit Duitsland zeggen ze dat ze nu in Australie zijn dus willen ze geen duits meer praten. Hun opa en oma kunnen helaas geen engels en praten met hun klein kinderen is dus echt een probleem aan het worden. Ik denk dat het een heel goed idee is om samen te komen met andere Nederlanders voor de kinderen. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar mijn kinderen zullen ook tweetalig worden opgevoed. Veel succes!

Nou Paul, schiet niet erg op met de reacties. Er wonen klaarblijkelijk bar weinig jonge Nederlandse mensen in Adelaide. Hoe zou dat nou toch komen? Geweldige stad om te wonen, zeker met een kind, vinden wij.
Of er is geen behoefte aan contact, kan natuurlijk ook. Wel jammer.
Of is er misschien toch nog iemand......... :wink:

Hi Paul

Ik heb de Nederlandse speelgroep in Melbourne opgezet. Na mijn vakantie in Nederland wilde ik graag dat mijn 3jarige het Nederlands bleef horen en praten.
Aangezien ik altijd bij een Oz playgroup had gezeten dacht ik dat kan ik zelf maar dan in de Nederlandse taal. Ik was beschikbaar op Donderdag morgen van 9.30 tot 11.30. Heb een gratis advertentie in the Melbourne Child gezet en ben met twee andere moeders begonnen bij mij thuis.

Ik heb bewust gekozen voor een morgen voor de kinderen en niet koffie drinken voor de moeders. Iedere week knutselde we en praten over hoe en wat we deden. Om 10.30 pauze voor koffie en de kinderen drinken en fruit en daarna terug naar de kinderen, lezen, spelen en zingen. Op deze manier wordt er konstant met de kinderen Nederlands gepraat. Ik wilde dat er absoluut geen Engels gesproken werd. Op deze manier begrijpt iedereen dat als we naar deze speelgroep gaan wordt er alleen Ned. gepraat. Binnen een zeer korte tijd hadden we al een groep van 8 bijelkaar!

Het is drie jaar geleden begonnen en er zijn nu twee groepen.
Box Hill heeft #20 families en Monita's groep #28.

Neem kontakt op met de Zuid Australische Playgroup Association. Die zullen ongetwijfeld willen helpen. Hier in Melbourne hebben ze een registratie van ander talige speelgroepen. Belt er dus iemand naar de Playgroup Assoc. dan geven die je telefoon nummer door. Laat het ook weten bij het Nederlandse Consulaat.

Ik zou zeggen, gewoon zelf beginnen! Mocht je wat van de grond krijgen laat het weten en dan voegen wij je aan onze website toe! Succes.

Hallo allemaal,

Ik ben Ingeborg (33) en woon sinds twee jaar met mijn man Siebe en onze drie kinderen, Tom en Rick (allebei vijf) en Emma (zes jaar) in Adelaide. Onlangs kwam ik deze oproep tegen in Adelaide's Child:

•Playgroup for Dutch Children Riesje Hansen-Al, mother of a three-year-old Dutch boy, is keen to start a playgroup for Dutch children with activities including playing games and reading stories. For more information, call: 8331 7921.

Wij kennen een aantal jonge Nederlandse gezinnen met jonge kinderen die in de noordelijke 'suburbs' wonen (Tea Tree Gully area), die hier in de laatste jaren zijn komen wonen. Ik heb geen idee waar Riesje woont; ik heb haar nog niet gebeld.

Neem anders gerust contact met mij op (8251 4407) ; ik zie zo'n ontmoeting met andere jonge Nederlanders wel zitten ! :wink:

Groetjes en tot horens/ ziens,

Ingeborg Dijkstra

Silvia said:
Hi Paul,

Een vriendin van mij (Duits) woont nu ook voor een jaar in Australie. Ze heeft een tweeling van 5 en binnen een jaar hebben ze de engelse taal vreselijk snel opgepakt. Ze praten helemaal geen Duits meer thuis en als hun opa en oma bellen vanuit Duitsland zeggen ze dat ze nu in Australie zijn dus willen ze geen duits meer praten. Hun opa en oma kunnen helaas geen engels en praten met hun klein kinderen is dus echt een probleem aan het worden. Ik denk dat het een heel goed idee is om samen te komen met andere Nederlanders voor de kinderen. Ik heb zelf nog geen kinderen, maar mijn kinderen zullen ook tweetalig worden opgevoed. Veel succes!

I am English, so you must forgive my replying in "Engels".
I feel it's important for people coming to Australia NOT to lose their identity of where they come from in Europe. I know many people say that once in Australia, all in the house should speak English like Australians do, which is fine, but later in life children will want to seek out their German / Dutch / European identity and be proud of that also.
I have seen this many times with people coming from Continental Europe to Australia in the 35 years I have lived here.
Hope this helps!

Hoi,

Ons plan is om in mei 2005 naar Adelaide te gaan, met onze drie kinderen van (dan) bijna 1, 3 en 6 jaar.
Hoewel de oudste twee (meisjes) natuurlijk vooral snel engels moeten leren, zouden we daar natuurlijk ook graag Nederlanders ontmoeten.
Nog een paar maanden, en dan  zijn we van de partij op de playgroup!!

gr. Carine

Carine,

Succes met de 'overtocht' . . . Ik ben Ingeborg en woon sinds bijna 3 jaar in Adelaide. Onze kinderen zijn 5 en 6 jaar.  Als je eenmaal aangekomen bent, bel me gerust op! Voor vragen / kletspraat / etc. Mijn telefoonnummer is 8251 4407. Tot horens/ ziens,

Ingeborg Dijkstra

Hallo Paul,

ik denk dat de meeste bezoekers van dit forum nog in Nederland zitten en nog hard op jacht zijn naar een visum. Misschien is dit forum wel handig om je oproep te plaatsen. http://s2.invisionfree.com/Adelaidebrits. Ik zag ook al wat nederlanders op dit forum namelijk...

Tegen de tijd dat ons visum rond is en wij kinderen hebben, leuk idee. Alleen dan zijn die van jullie waarschijnlijk al aan het puberen.  :-D

groet Judith

Hallo Ingeborg en Carine,

Wij (mijn man Peter, Luke onze zoon van 6 en ikzelf) komen 1 mei aan in Adelaide.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en wil graag bijkletsen.
Het lijkt me leuk om zo contacten op te bouwen.
Waar wonen jullie of gaan jullie wonen?

Keep in touch!

Hallo,

Ik wil ook zeker deelnemen aan de playgroup......
Ik heb drie kinderen van 12, 6 en 2. En voor de jongste vind ik het heel belangrijk dat zij goed Nederlands blijft spreken. Ik zit met haar nu in Utrecht op een ouderparticipatie creche. Dat is een creche die volledig georganiseerd en geleid wordt door ouders. Dus ik draai een dag in de week op de creche en ik kan mijn dochter Karlijn alle dagen brengen. SUPERLEUK. Hierdoor ben ik redelijk op de hoogte van alle kinderliedjes en creche activiteiten die je kan ondernemen. Het lijkt me erg leuk om een bijdrage te leveren aan een playgroep of iets dergelijks voor de kinderen. Wij komen wel pas in januari 2006. We vertrekken in augustus, maar gaan dan eerst 4 maanden rondreizen. Maar ik vind het leuk om op de hoogte gehouden te worden: franke.voorhoeve@planet.nl

Groetjes Carmen

Hoi,
Het is een tijd geleden dat er iemand op deze topic heeft gereageerd, maar mijn vraag is of er nu
een playgroup is in Adelaide.
Wij zijn van plan om ook naar Adelaide te komen als het visum rond is dat zal zeker nog ruim een jaar
duren maar dan is onze kleine ruim drie. Ik vind het ook belangrijk dat hij zijn nederlands blijft praten.
Wij willen hem ook twee talig opvoeden.

Hallo,

Er is hier in Adelaide geen speciale playgroup voor Nederlandse kinderen, wel is er de Settlers club (zie draadjes: ‘Settlers club in Adelaide’ en ‘Tweewekelijkse speelgroep voor kleuters in Adelaide’). De Settlers club is voor alle nationaliteiten, wij komen daar met een groepje van zo’n 4 a 5 Nederlandse vrouwen met kids ook bijeen.
Verder spreken wij vaak op een dinsdag af bij een van de vele mooie speeltuinen in de Adelaide Hills (we wonen toevallig allemaal tegen of in de Hills!). Erg leuk voor de kids, kunnen ze lekker weer even Nederlands met elkaar praten, en natuurlijk ook voor ons zelf...
Voor de mensen die ook naar Adelaide e.o. gaan komen laat vooral van je horen en misschien tot ziens!

Groetjes,
Priscilla

Hoi

Ben geinteresseerd in de dinsdag afspraken van Nederlanders met kinderen in een park. Ik woon toevallig ook
in de HIlls, Glenalta, en zou het leuk vinden wat meer mensen bij mij in de buurt te leren kennen. Iedereen woont
zo ver weg! Vooral met kinderen is leuk. Kom a.s. donderdag in ieder geval naar de settlers club, veel over gehoord, maar nog nooit geweest. Misschien zie ik iemand van jullie playgroup?!

Groet Sophia

[quote author=prizmaak link=topic=41.msg99765#msg99765 date=1190365205]
Hallo,

Er is hier in Adelaide geen speciale playgroup voor Nederlandse kinderen, wel is er de Settlers club (zie draadjes: ‘Settlers club in Adelaide’ en ‘Tweewekelijkse speelgroep voor kleuters in Adelaide’). De Settlers club is voor alle nationaliteiten, wij komen daar met een groepje van zo’n 4 a 5 Nederlandse vrouwen met kids ook bijeen.
Verder spreken wij vaak op een dinsdag af bij een van de vele mooie speeltuinen in de Adelaide Hills (we wonen toevallig allemaal tegen of in de Hills!). Erg leuk voor de kids, kunnen ze lekker weer even Nederlands met elkaar praten, en natuurlijk ook voor ons zelf...
Voor de mensen die ook naar Adelaide e.o. gaan komen laat vooral van je horen en misschien tot ziens!

Groetjes,
Priscilla

Heb al een response geplaatst, maar mijn email adres vergeten, handiger om rechtstreeks gemaild te worden, ik log niet vaak in op xpedite; sophiadekker@ozemail.com.au

Doei

[/quote]

We hebben ook plannen om met onze kids naar Adelaide te gaan (duurt helaas nog eventjes). Dus misschien nog meer gegadigden!

Even een vraagje tussendoor, is het dan niet zo dat als je thuis met je kids gewoon Nederlands blijft praten, ze het Nederlands niet verleren? Of is dat niet genoeg?

Is het moeilijk om je kinderen 2-talig op te voeden als ze niet in Nederland zijn geboren?

Volgens mij moet het kunnen om kinderen tweetalig op te voeden. Lijkt mij dat als je consequent thuis Nederlands spreekt, ze in het nederlands blijft voorlezen, verplicht (bwah) nederlandstalige muziek laat luisteren dat het in ieder geval niet helemaal wegzakt.
Het lukt ons Maxima ook om haar kinderen Spaans- en Engelstalig op te voeden naast het Nederlands. Hoewel zij hulp zal hebben...
Maar hoe je dat volhoudt, geen idee.

Ook wij zijn van plan/ bezig onze kinderen ( 7 en 9 jr) 2-talig op te voeden. Thuis praten we Nederlands, lezen voor in NL enz. Op dit moment is dat nog niet zo heel moeilijk omdat ze Nederlands voor hun nog steeds de taal is waarin ze zich t beste kunnen uitdrukken. Op school en met vriendjes leren en spreken ze Engels. Nu hun Engels wel steeds beter wordt is t moment gekomen om een duidelijke scheiding aan te brengen. Af en toe gaan ze nu tegen elkaar in t Engels praten thuis. :blahblah:
Hoe zit t eigenlijk met de primary school kinderen hier in SA? Zijn er hier ook NL kinderen in die leeftijd die elkaar wel eens zien en zo NL kunnen blijven oefenen/spreken??
Groetjes,
Francine

Back