Ik ben zelf zo'n expat kind die in het buitenland opgegroeid is, met een opa oma ooms tantes nichtjes neefjes etc in Nederland.
En ik ben het er totaal NIET mee eens dat het contact minimaal is.
Het ligt eerder aan de band tussen je ouders en de opa en oma in kwestie. Mn moeder is zelf heel close met haar ouders. Vroeger kwamen opa en oma ook altijd ( Lees; elk land 1 a 2x ) bij ons op vakantie. En in de vakanties dat wij in Nederland waren ( 1 a 2x per jaar ) gingen we ook natuurlijk naar de familie toe.
Ik weet me vroeger heel goed te herrinneren met de familie, als we in Nederland waren, dan waren we gewoon bij de familie. En natuurlijk ken je je opa en oma, die oude mensen die je een kus willen geven. Het zijn je opa en oma hoor! Ik vind het echt afhangen van de band van je ouders t.ov. je opa en oma. Zoals ik zei: de opa en oma van mijn moeders kant heb ik altijd goed contact mee gehad. Heus niet elke dag bellen maar wel op bezoek en even hoi aan de telefoon. Ook nu goed contact. De oma van mn vaders kant daarintegen heb ik slecht contact mee.
Ik denk dat het voor jou als ouders en als opa en oma moeilijker is als voor het kind. Ik heb me nooit gerealiseerd als kind, dat we opa en oma weinig zagen. Als ik foto boeken kijk, waren ze er juist altijd. Terwijl dat nog niet eens elk jaar was. Maar als opa en oma er zijn, doe je leuke dingen, maak je foto's, bouwt opa een speel huisje voor je, neemt oma een prinsessenjurk voor je mee. En dat onthoud je wel hoor
Nu ben ik 21 en heb ik zelf emigratie plannen. En natuurlijk wil ik zelf over een paar jaar heel graag kinderen. Het lijkt me vreselijk moeilijk om zo ver van je eigen ouders een kind te krijgen. Ik heb ( ondanks het expat leven en dus zoals nu op 16 uur reistijd van mn ouders wonen ) een geweldige band met mn ouders. Misschien juist wel dankzij het expat leven?