Koken: op gas of electrisch

Kaatje64

XPdite Sponsor
Wie kan mij vertellen of er in Australië veel gekookt wordt op de oude manier(gas)
of electrisch.

Heb zelf net 1 jaar een nieuwe keuken en ben nu net gewend aan electrisch koken,
valt niet mee om te leren hoor  :blond: en als ik dan weer moet overschakelen naar de
"oude" manier dan kan ik me daar alvast op voor bereiden :thinking:

Karin
 
Ik kijk veel op www.realestate.com.au en op vrij veel foto's van keukens zie ik nog een gasfornuis. Heerlijk, want ik kook nu electrisch en vind het vreselijk. Geef mij maar gas.
 
Er zijn een heleboel huisen die ook electries koken.
Mijn voor keur is electra, mijn hele huis is alleen electra,
vind het goedkoper uitwerken, en schooner.
En maar 1 keer per 3 maanden een rekening
Houd me tegoed, dit is mijn gedachten.

Gr Ineke
 
Grappig ... Toen mijn vriendin naar Nederland kwam liet ze ongeveer alles aanbranden (op gas) hahaha.  (electrisch in aussie gewend)

ik heb het idee dat er in Australie veel meer electrisch gekookt wordt dan in Nederland. Zal wel even wennen zijn wanneer we weer terug gaan.

Hangt trouwens ook af van het type huis dat je hebt. Heel veel huizen (zeker als je afgelegen woont) hebben niet eens gas in huis...dus dan wordt het automatisch al electrisch.
 
Hmm, ik hoop toch wel op een huis met gas.... Maar ja, met electrisch van natuurlijk ook wel te leven.
Allemaal gewoon een kwestie van wennen (of gewoon je man laten koken hihi).
 
Niemand houdt je tegen een gasfornuis in de keuken te zetten.
Feit is alleen dat een aardgasaansluiting ondenkbaar is in Oz.

Maar je kunt natuurlijk met gasflessen gaan slepen of zo'n grote witte bom op je property laten zetten.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat koken op gas mijn voorkeur heeft, in Nederland is elektrisch koken in ieder geval een stuk duurder. Ik ben heel in mijn nopjes met mijn "gas op glas" (keramische plaat met daarop 4 gaspitten met panondersteuning)

Bart
 
Maar je kunt natuurlijk met gasflessen gaan slepen of zo'n grote witte bom op je property laten zetten.
   :-D :-D inderdaad, een van onze buren gebruikt/kookt op gas en een keer in de zoveel tijd komt daar zo'n rammelende truck aan met van die grote gas cylinders, de rest van de straat is van de electrieke geloof ik.

Groetjes
Syl
 
[quote author=Bartman link=topic=3243.msg37539#msg37539 date=1132686441]
Niemand houdt je tegen een gasfornuis in de keuken te zetten.
Feit is alleen dat een aardgasaansluiting ondenkbaar is in Oz.[/quote]Hoezo? Wij krijgen ons gas toch echt "uit de grond", niet uit een fles...
 
Er is in alle steden en ook de meeste kleinere steden "aardgas", niet het "aardgas" zoals in NL , maar komt ook gewoon binnen met een pijp onder de grond.
Het meeste gas komt van Bass Strait, dus offshore, deze wordt verwerkt en verpomd naar de huizen.
Die gasflessen heb je alleen nodig in afgelegen plekken, kleine dorpen etc.
Dus over het algemeen heeft elk huis (zeg maar 90 procent minimaal) gas aanvoer onder  de grond met een leiding naar de keuken.
Ook is de meeste verwarming hier op gas, hetwelk goedkoper is dan elektrische verwarming.
Je hebt daardoor gewoon de keuze: Gas of Electrisch in je  keuken.
Ik heb jaren geleden een stop op de gasbuis gezet en ben op elektrisch koken over gegaan, maar heb nog steeds gas voor de verwarming.
Dus geen fabeltjes vertellen dat iedereen met die grote gasflessen tegen de achtermuur zit.
Je hebt in de warmere streken zoals Queensland en daarboven minder kans op aardgas uit een pijp...omdat daar minder gestookt hoeft te worden.

Ik geloof niet dat de branders van de Nederlandse kookplaten en ovens hier gebruikt kunnen worden, want het is een ietsje anders soort gas, maar dat moet je even checken.
Cheers
 
Die gasflessen heb je alleen nodig in afgelegen plekken, kleine dorpen etc.
enneh....ook hier bij ons in Suburbia (Gold Coast Council, inderdaad Queensland) wij wonen verre van afgelegen dus .....geen fabeltje hier in ieder geval :cool:

Syl
 
Gasverwarming is behoorlijk veel goedkoper dan verwarming via de electriciteit, vandaar dat je in de Zuidelijke Staten voor 95 procent plus op gas je huis warm houdt in de winter.

Aangezien in Queensland en vooral Noord Queensland en de N.T. je praktisch geen verwarming hoeft te gebruiken, zijn er in bepaalde plaatsen geen gasfvoorzieningen "uit de pijp" en dan als je met gas wilt koken, dan dien je die gasflessen te bestellen, anders kook je gewoon electrisch.

Wel gebruik je meer electriciteit in de warmere streken ivm airconditioning en dat is dus effe niet op gas, maar electrisch.
Dit alleen voor de mensen die airco thuis hebben en of willen.

Onze gasrekening in de wintertijd (Melbourne) is redelijk hoog en praktisch nihil in de andere 9 maanden.
Onze electricteits rekening daarentegen is hoog in de zomer (airco) en minder in de winter.

En zo heeft elke stad zijn periodes en pieken met gas versus electriciteit.
Cheers
p.s. er werd gesteld dat aardgas aansluiting "ondenkbaar" is in Australie, daarom mijn reaktie.
 
@Jan

Heb nu al 16 jaar huizen met all electra, heb met vrienden de rekeningen vergeleken
ben er toch achter dat het goed koper is alles op electra.
De boiler die ik heb is de grootste die er is, kosten per 3 maanden om het te verwarmen $ 65.00.
Vloer verwarming (alleen beneden verdieping ) gaat aan van mei tot eind sept.
De hele rekening met licht heet water en verwarming,per 3 maanden is ongeveer $ 570.00.
Plus het gemak van maar 1 rekening  :cool:
Dit is wel een berekenig van 3 jaar geleden,( ben niet thuis geweest voor die tijd)
Zal wel een beetje omhoog gegaan zijn in die tijd :cry:  :x

Gr Ineke
 
[quote author=Syl link=topic=3243.msg37564#msg37564 date=1132714958]
Die gasflessen heb je alleen nodig in afgelegen plekken, kleine dorpen etc.
enneh....ook hier bij ons in Suburbia (Gold Coast Council, inderdaad Queensland) wij wonen verre van afgelegen dus .....geen fabeltje hier in ieder geval :cool:

Syl
[/quote]In Brisbane is het ook volledig random: in New Farm hadden we in het ene appartement wel gas uit de grond, in het andere niet. In Alderley hadden we gas uit de fles, in Mansfield weer uit de grond. Go figure...
 
Zie je wel, ik wist wel dat ik hier iets ging leren  :-D :-D

Op mijn reizen heb ik alleen maar elektrische kookfornuizen gezien, of mensen die met flessen sleepten. Vandaar dus.

Maar dat er een gasleidingnet in Oz ligt, was helemaal nieuw voor mij.

Bedankt nog...
 
Nog even ter aanvulling.
De meeste "fornuizen" zijn wel elektrisch, daarnaast is de kookplaat op gas.
Elk huis heeft hier wel een fornuis en er wordt veel meer met fornuizen gewerkt dan in NL, b.v.  voor een roast, een populaire manier van vlees prepareren.

Ook ik had eerder thuis de vierpits op gas en het fornuis op elektrisch .Maar inderdaad ook veel met beide op elektrisch.

Van degenen die op gas koken, heeft praktisch iedereen de oven op electrisch.
Een gas fornuis is ook haast niet te krijgen, heb ik trouwens nog nooit gezien, maar ze zullen er wel zijn.
Ik heb wel van die hele oude gasfoprnuizen gezien uit de 50er jaren, maar ik durf te zeggen dat tegenwoordig minstens 95 tot mischien wel 99  procent hun oven op electrisch hebben (geen gas dus).

De grootste winst van gas, vind ik, zit hem in de verwarming van het huis. Veelal kent men hier "ducted heating" en zijn wel alle kamers verwarmd, dan is gas (met de verwarming van het hele huis) ongeveer net zo duur als dat je met elektrisch 2 kamers verwarmd, want met electrische apparatuur ga je natuurlijk nooit alle kamers verwarmen.

Daarom is het een beetje moeilijk een vergelijking te maken met wat je voor gas stoken of electrisch stoken kwijt bent.
Daarbij ook nog waar je woont, hoe koud het daar gemiddeld is in de winter en hoe warm je het zelf wilt hebben, daarnaast de grootte van het huis. Of je werkt of veel thuis bent. Ik denk wel dat Ineke het hier met me eens is , ongeacht wat jij kwijt bent aan  je electriciteits rekening.
 
Ach, ik zie wel wat er in mijn toekomstige huis staat, en daar leer ik wel mee leven.
Het enige waar ik nog mee moet oefenen is de barbeque........o nee, daarom ben ik natuurlijk met een Australier getrouwd. Kan hij het mooi doen.  :lol:
 
ik woon bijna 37 jaar in Nederland. Daarvan ben ik al zo'n 20 jaar aan het oefenen. Ik heb ook nog 2 keer wat werkervaring in Australie opgedaan....dus:

IK BEN KLAAR VOOR AUSSIE

WHOOHOO  :-D​
 
Back
Top