[quote author=marc-el link=topic=6747.msg86249#msg86249 date=1175639917]
Dus als ik het goed begrijp geef je niets meer om nederlandse invloeden, en sta jij op australia day bij Darling harbour met een australische vlag over je schouders mee te feesten, maar waarschijnlijk nog wel een nederlands paspoort in bezit......
[/quote]
Je zult altijd je Nederlandse invloeden / cultuur met je mee dragen, maar om dat Nederlandse gedoe nou in stand te houden door Nederlandse feesten te organiseren / bezoeken vind ik wat ver gaan. Je bent geemigreerd, verdiep je in die feestadagen en hou je daar mee bezig.
Australia day heb ik met Australiers gevierd, een bbq en cricket. Dat was leuk en mijn Australische vrienden waarderen het dat ik zoiets doe. Ze zien het als een bewijs dat ik ook trots ben een Australier te zijn. Een Nederlandse kennis zat die dag op een Hollandse borrel de adressen van Nederlandse winkels uit te wisselen, de ere-divisie te bespreken, appeltaart te eten en de ontvangst van zijn BVN schotel te bespreken. Tja, dat begrijp ik niet.... Het mooie is als ze onderling gaan klagen dat buitenlanders in NL zo slecht intergreren, zelf komen sommige van hun al jaren de woonwijk niet uit, behalve voor de NL meeting. O ja, of om in een oranje t-shirt in de fontein te gaan dansen als die solar bakfiets in Adelaide aankomt, de Australiers spreken er schande van. Ieder jaar krijg ik het weer te horen van mijn Australische collega's als dat ding aankomt in Adelaide, die fontein is een monument en geen peuterbadje voor (dronken) Hollanders.
Ik denk dat intergreren inhoud dat je een een deel van je eigen cultuur achter je laat en een deel van de nieuwe cultuur in je op neemt en daar een nuttige bijdrage aan levert (en de fonteinen respecteert). En je zult er echt je best voor moeten doen, Australiers zijn anders in omgang en vaak heb je maar weinig overeenkomsten / historie met je 'nieuwe' vrienden. Je Nederlandse clubje aanhouden is veel makkelijker.....