krijg je een permanent visum sneller als je samen een huis koopt?

Joske

New Member
Hallo, ik heb een temporary de-facto visum sinds 2009 en mijn partner en ik hebben onlangs een huis gekocht. Ik vroeg me af of mijn aanvraag voor een permanent visum nu sneller kan worden goedgekeurd. Of heeft de aankoop van een huis daar geen effect op?

groetjes

Nee, een huis kopen heeft daar geen enkele invloed op. Je moet gewoon twee jaar wachten en dan krijg je een brief van de DIAC voor de aanvraag van je permanente visum. Zou mooi zijn geweest als een huis kopen het proces zou hebben versneld. Dan had ik na een jaar m'n permanente visum kunnen aanvragen.
Het samen bezitten van een huis is wel een belangrijk bewijs voor het bestaan van de relatie. En dat kan een stuk schelen bij de aanvraag van je PR. Hoe meer bewijs je hebt, hoe sneller je PR aanvraag rond zal zijn.

groetjes,
Rixta

Wat zijn nu eigenlijk de bewijsstukken die ze vragen na 2 jaar temporary de-facto? Is dat evenveel papierwerk als een temporary de-facto visum of gaat een permanent visum normaal iets vlotter?

Bij mij ging het heel snel. Ik denk dat ik binnen hooguit twee maanden m'n PR had. Het was in elk geval een stuk sneller dan ik had verwacht.
Je moet bewijsstukken opsturen om aan te tonen dat je (nog steeds) een echte relatie hebt. Dus afschriften van gezamelijke bankrekeningen, huurcontracten e.d. Een paar foto's waar je samen op staat in een sociale omgeving om aan te tonen dat je ook voor de buitenwereld een stel bent. Verder getuigenverklaringen van mensen die je minstens een jaar kennen. Dat soort dingen. Het staat precies in de brief die je krijgt.
Het is op zich niet moeilijk, maar ja, wel weer het nodige papierwerk natuurlijk. Daar ontkom je niet aan. Het kost overigens niets meer, want daar heb je al bij je eerdere visum voor betaald.

Groetjes,
Rixta

Bedankt voor de informatie Rixta. Heb jij dan in totaal ongeveer 24 of 26 maanden moeten wachten op je permanent visum?

En moet je in Australia blijven eens je alle informatie hebt opgestuurd?

In juni zijn de 2 jaar temporary over, maar mijn Australische partner vertrekt voor zijn werk voor 2 maanden naar het buitenland in augustus en ik vraag me af of de permanent residency dan wel goedgekeurd kan worden. Of mag een sponsor het land verlaten, zolang ik maar in Australie blijf?

Mijn verhaal is als volgt:
- Aangekomen in Australie op een Prospective marriage visa
- Twee maanden later getrouwd
- Paar weken gewacht op marriage certificate
- Aanvraag gedaan voor provisional visa
- Binnen een paar weken provisional visa
- Ongeveer twee jaar na de aanvraag van provisional visa (dus ongeveer twee jaar een drie maanden na aankomst in Australie) papieren gekregen voor aanvraag permanent visa
- Zo'n zes weken om alle benodigde papieren bij elkaar te krijgen
- Na het opsturen van aanvraagformulier PR zo'n 4-8 weken gewacht tot ik m'n PR kreeg.
Kort samengevat: aangekomen op 28-1-2005, PR op 31-7-2007.

Voor zover ik weet zijn er geen redenen waarom je het land niet kort zou mogen verlaten, maar dat speelde bij mij niet, dus dat weet ik niet zeker. Ik zou er even een telefoontje aan wagen, dan heb je duidelijkheid.

Groetjes,
Rixta

Dat gebeurt alleen als je mijn huis koopt dan heb je je permanent visum in 2 dagen. :up: <_<
Swimming pool krijg je er gratis bij.

http://www.realestate.com.au/property-house-nt-humpty+doo-106744130

Jack :evil:

Back