Kwaliteit van Australische produkten

SV#1

Active Member
Ik heb nog een vraag, hoe vinden jullie de kwaliteit van Australische produkten. Er wordt hier veel promotie gedaan over "Proudly produced in Australia" maar ik vind merken (om er maar een paar aan te halen) als Kambrook, Breville, Sunbeam, Wiltshire echt allemaal crap. Het valt volgens mij soms van ellende uit elkaar als je er alleen maar naar kijkt. Wil je wat meer kwaliteit hebben dan val je al gauw terug op Europese of Japanse apparatuur of spullen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Het overgrote deel van de producten die geprijsd zijn als "te mooi om waar te zijn", zijn inderdaad ook prut. Goedkope import uit Azie, waar vaak de kwaliteit ver te zoeken zijn. Zo verbaas ik me over sommige zaken die wij in winkels tegenkwamen, en geef voor het gemak de europrijs er ook even bij:

Kambrook koffiezetapparaat bij de Woollies - 5 euro
Moutainbike voor volwassenen met vering zowel voor als achter, en alles erop en eraan bij de K-Mart - 55 euro
Kambrook waterkoker - broodrooster - tostiapparaat bij [vergeten] - alle 3 samen voor 9 euro!
40 cm. doosnee ventilator, 3 standen, op standaard van 1 meter - 6 euro
Cobolt 51 cm. stereo kleuren tv. -  36 euro (heb hem intussen ook met 3 andere opplakmerkjes gezien!)
De meubelpakketten van Fantastic Furniture die je in de winkel al omduwt (terwijl sommige daar zijn verstevigt met extra schroeven) en wat alleen maar spaanplaat is met vineer op de zichtbare delen. (dus de achterkant van het bed niet, want die staat tegen de muur ??)

enzovoort, enzovoort!

9 out of 10 is echte prut! Persoonlijk vind ik K-mart echt de kroon spannen w.b. electronica. Audiosonic en dergelijke all over the place!

Enig vertrouwen heb ik nog in Westinghouse (alhoewel ze onderdeel zijn van Electrolux), (alhoewel die tegenwoordig ook in Thailand gemaakt worden) en Fischer & Paikel. Voor de rest gewoon de Europese en Japanse merken. Als je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dan kan je in Oz ook prima producten krijgen, maar dan wel vaak non-Australia owned!

Groeten Sander

Ze zeggen vaak in reclames ook niet voor niets: European design. Of nog beter: German engineered :). Swedish of Danish design. Schijnbaar staat Europa bekend om de kwaliteit en design.

Voorbeelden in Nederland van vergelijkbare winkels:
Euro shop
Leen Bakker (een soort Fantastic Furniture of Super A-Mart)
Ehmm... ik geloof dat ik te lang weg ben om ze nog allemaal te weten :eek:. Of ik word oud ;). Maar je begrijpt vast wat ik bedoel :).

Als designer en mechanical Engineer meen ik enig recht van spreken te hebben over het volgende:

Ozzies die de wereldmarkt een beetje kennen, geven toe dat Australie 15 tot 20 jaar achterloopt in productietechnieken.
Waarschijnlijk omdat hun markt altijd beschermd is geweest. Als je kijkt naar lokaal geproduceerde auto's zoals de Ford Falcon en Holden Commodore, dan is het vooral achterhaalde (amerikaanse) techniek, goedkoop ogende en voelende plastic delen, kortom een soort van "barnyard technology". De lokaal geproduceerde Mitsubishi's zijn veel moderner van opzet, maar vinden nauwelijks aftrek in Oz. (Men wil gewoon bij het oude blijven: achterwielaandrijving)

De tendens bij de ozzies, die we bij ons bedrijf willen doorbreken is: "making do"
Niet proberen de beste te zijn door modernere technieken dan de rest te gebruiken (waardoor je goedkoper, sneller en nauwkeuriger kunt produceren en dus beter kunt concurreren), maar gewoon op de oude voet verder gaan.
Hier in het NT zijn de vaklui zo moeilijk te vinden dat er een extra motivatie bijkomt om te automatiseren.

Mijn 5 cent...

Bart

Back