Laatste stavaza (duaal)citizenship

Fae

XPdite Sponsor
Komende maart zijn wij hier twee jaar en in onze visa-toekenningsbrief staat dat ik dan kan opteren voor Australian Citizenship. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar postings zijn oud en ws out of date.
Wie heeft antwoord op de volgende vragen (obv de laatste wijzigingen):
1) Komen NL-ers soms nog in aanmerking voor duaal citizenship en zo ja op welke gronden?
2) Hoe zit dat met een 4-jarige die door haar moeder naar Oz gesleept is? Moet zij nog steeds pas zelf kiezen op haar 18e?
3) Hoe verloopt de hele procedure; duurt ie lang, moet je er veel voor doen, kosten etc?
4) Wat vinden jullie nou eigenlijk de voor- en nadelen van het citizenship? Ik weet eerlijk gezegd niet zo heel goed wat ik moet afwegen behalve stemrecht, paspoortkeuze en het patriottisme.

Overigens hoorde ik van de week dat als je langer dan zes maanden uit Oz bent en in bezit van een permanent resident visa, je dat dan kwijt bent. In onvoorziene gevallen, bv langdurige zieke naaste familieleden die je bij zou willen staan, kan dat heel grote impact hebben op je leven. En dan nog even citizenship regelen om dergelijke toestanden te voorkomen, ook niet handig. Zelf ben ik er 99,99% van overtuigd dat ik nooit terug zal keren naar NL, maar ja, het leven he het leven, het brengt weleens onvoorziene dingen op je pad waarop je status veel invloed kan hebben lijkt me.
Enfin, ik ben benieuwd naar jullie reacties...

Groet, Fae
 
Rixta zal wel een gedeelte van je vragen kunnen beantwoorden, ze is pas geslaagd voor de test.
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=10078.0
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=9903.0

Jolanda
 
[quote author=Fae link=topic=10093.msg139873#msg139873 date=1244351400]
Overigens hoorde ik van de week dat als je langer dan zes maanden uit Oz bent en in bezit van een permanent resident visa, je dat dan kwijt bent.
[/quote]

Fae, ik denk dat je verkeerd voorgelicht bent. Ik heb al sinds jaren een permanent resident visa/Resident Return Visa en ben ook steeds jaren achtereen buiten Australie geweest, zowel in Nederland als in derde landen. Bij het aanvragen van de verlenging heb ik steeds aan kunnen tonen dat ik 'substantial ties' had met Australie (zoals vriend/man, werk voor Australische organisaties, bankrekeningen, contact met familie en vrienden etc) en werd er zonder probleem vernieuwd (meest recentelijk nog in maart 2008). Maar dat is inderdaad een soort coulance waarop je misschien niet wilt hoeven te rekenen. Maar dan nog is volgens mij de regel dat je van iedere 5 jaar van je PR er 2 in Australie moet hebben doorgebracht. Ik hoor het graag van anderen als het inmiddels anders is. http://www.immi.gov.au/allforms/booklets/968i.pdf is de informatiebrochure over het Resident Return Visa.

Daarnaast ben ik zelf ook bezig met het Australisch staatsburgerschap verkrijgen en ik dacht dat een aantal draadjes daarover nog wel relevant waren. Maar goed, beter altijd meteen naar de bron, dwz de Nederlandse ambassade in Australie. Van www.netherlands.org.au (onder consulaire zaken)

n het algemeen geldt dat als u vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, u het Nederlanderschap verliest. Daarop gelden per 1 april 2003 de volgende uitzonderingen:
- als u in het land van de andere nationaliteit bent geboren en daar ten tijde van de verkrijging van die andere nationaliteit uw hoofdverblijf heeft; of
- als u voor uw 18e een onafgebroken periode van vijf jaren in het land van die andere nationaliteit uw hoofdverblijf heeft gehad; of
- als u gehuwd bent met een persoon die de nationaliteit bezit die u wenst te verkrijgen.

Voor volledige informatie over de nationaliteit van uzelf of uw kinderen kunt u contact opnemen met het dichtstbijzijnde Consulaat (Generaal) of bezoek de volgende website:  www.wetten.overheid.nl.

Succes
Sunburnt
 
[quote author=Sunburnt link=topic=10093.msg139888#msg139888 date=1244370661]
n het algemeen geldt dat als u vrijwillig een andere nationaliteit verkrijgt, u het Nederlanderschap verliest. Daarop gelden per 1 april 2003 de volgende uitzonderingen:
- als u in het land van de andere nationaliteit bent geboren en daar ten tijde van de verkrijging van die andere nationaliteit uw hoofdverblijf heeft; of
- als u voor uw 18e een onafgebroken periode van vijf jaren in het land van die andere nationaliteit uw hoofdverblijf heeft gehad; of
- als u gehuwd bent met een persoon die de nationaliteit bezit die u wenst te verkrijgen.
[/quote]

m.a.w. (als ik het goed lees en wat ik mij van vorige topics herinner):
- als jouw dochter (die nu nog jonger is dan 18) tot haar 18e een onafgebroken periode van 5 jaar in Australie heeft gewoond, heeft zij recht op het citizenship zonder haar NL paspoort kwijt te raken (altijd handig een paspoort richting Europa - kan ze zelf kiezen wat ze wil).
- jij daarentegen, mits je met een aussie bent getrouwd, zult je NL paspoort kwijt raken bij het verkrijgen van de Australische.


Als ik het fout heb.. hoor ik het graag!
 
Bedankt alvast voor deze antwoorden.
Sunburnt, een Duitse collega van mij die net zijn verblijfsvergunning via zijn Oz partner heeft gekregen attendeerde mij op de veranderde spelregels mbt het PR visum.
Een andere Duitse kennis heeft net het citizenship gehad maar met behoud van Duits paspoort. Zij kon aantonen dat zij het citizenship nodig heeft om sommige banen te kunnen krijgen, heeft drie waarvan een in Oz geboren kinderen en het is haar dus gelukt. Ik vroeg mij af of NL ook zulk soort uitzonderingen kent.
Dank voor de links, ik ga ze doorspitten.
En wie weet wie op het forum nog aanvullende info heeft...

Groet, Fae
 
Elk land heeft z'n eigen regels voor dit soort zaken. Kennelijk is Duitsland ietsje gemakkelijker en kun je makkelijker je Duitse paspoort houden. Nederland is hier dus heel strikt in. In bijna alle gevallen raak je je Nederlandse nationaliteit kwijt. Ik heb gewoon geluk dat ik uitzondering 3 ben en dus binnenkort twee nationaliteiten heb.

Groetjes,
Rixta
 
Hoi Fae,

Kun je je duitse collega eens vragen wat de bron is van dat verhaal van 6 maanden buiten Australie zijn en dan je PR verliezen?
Ik heb er nog nooit van gehoord... en ik ben bezig met een trip van 6 maanden buiten Australie  :evil:

Het enige wat ik weet is dat je van de 5 jaar dat je PR geldig is 2 jaar in Australie gewoond/gewerkt moet hebben

Thanks,
Jan
 
[quote author=Jan Katers link=topic=10093.msg139971#msg139971 date=1244430458]
Het enige wat ik weet is dat je van de 5 jaar dat je PR geldig is 2 jaar in Australie gewoond/gewerkt moet hebben
[/quote]

Ja, en als je niet die 2 jaar in Australië bent geweest maar wel kunt aantonen dat het je land van residency is, dan vul je een iets ander formulier in. Ik hou bij hoeveel dagen ik hier niet ben, just in case, maar ik kan de formulier nummers 185 en 165 niet meer vinden op immi.gov - zal wel goed komen.
 
Volgens mij is het nog steed zo dat je visum voor de eerste 5 jaar geldg is, en als je NA die periode het land weer IN wilt komen, dat je dan min of meer moet kunnen aantonen dat dat visum zijn geldigheid niet verloren heeft door nog niet gesetteld te zijn in AU. Daar geldt dan die 2 uit 5 jaar 'regel' voor.

Is je initiele PR visum eenmaal 'verlopen' (niet echt verlopen, maar de sticker niet meer geldig) en je wilt dan het land uit voro een periode, dan vraag je een zogeheten Resident Return Visum aan, waarvoor je ook in staat moet kunnen zijn om aan te tonen dat je feitelijk in Au woonachtig bent. Maar heb je dat eenmaal, dan zal het geen probleem zijn om weer terug te mogen komen... :)
 
Sorry, sorry, ik heb dingen door elkaar gehaald. Jan geen zorgen.
Mijn collega vertelde mij dat je super annuation vervalt als je langer dan zes maanden uit het land bent. Heeeel wat anders, hoewel kan nog steeds een nare verrassing zijn als je dat niet weet.
Nogmaals mijn excuses voor het zaaien van verwarring.
Ik ben mij aan het inwerken in een nieuwe functie en my mind is gone gaga  :|

Groet, Fae
 
[quote author=Fae link=topic=10093.msg140117#msg140117 date=1244555983]
Mijn collega vertelde mij dat je super annuation vervalt als je langer dan zes maanden uit het land bent.
[/quote]

Sorry maar dit is ook onzin, tenzij je met "vervalt" iets anders bedoelt.

:x
 
Zou wel leuk zijn, dan is - als het andersom is -  mijn Hollandse pensioen ook vervallen
zou helemaal te zot zijn.

Volgens mij heb jij een collega Fae die niet precies weet waar de klepel hangt  :lol:
 
Weten jullie lieverds, super annuation kan mij geen bal schelen. Dus als ik er iets over hoor, weet ik eigenlijk niet waar het over gaat en wil ik het ook niet weten.  :oops: Voor mij zijn het allemaal termen, papier gedoe, geld gedoe - ik LEEF liever.
Wie het nodig vindt, laat het weten en ik vraag het weer na. (Ik wilde inmiddels natuurlijk allang dat ik niets gezegd had, nog liever: dat die collega zijn waffel had gehouden. Hij probeert behulpzaam te zijn, maar... vergooit aan mij helaas.)
Groet, Fae
 
[quote author=Fae link=topic=10093.msg140271#msg140271 date=1244719559]
Weten jullie lieverds, super annuation kan mij geen bal schelen. Dus als ik er iets over hoor, weet ik eigenlijk niet waar het over gaat en wil ik het ook niet weten.  :oops: Voor mij zijn het allemaal termen, papier gedoe, geld gedoe - ik LEEF liever.
Wie het nodig vindt, laat het weten en ik vraag het weer na. (Ik wilde inmiddels natuurlijk allang dat ik niets gezegd had, nog liever: dat die collega zijn waffel had gehouden. Hij probeert behulpzaam te zijn, maar... vergooit aan mij helaas.)
Groet, Fae
[/quote]

Haha, maak je niet druk, no worries.
Soms is het goed om je waffel te openen, al was het alleen maar om een discussie te starten en daar weer van te leren. En het is heel goed om liever te willen leven maar het is net zo verstandig om eens in dit soort belangrijke zaken te duiken want het gaat tenslotte om je toekomst.

Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen (al is het wel off topic).
Als er langer dan een half jaar of een jaar - afhankelijk van je fund - geen bedrag wordt gestort in je fund - met andere woorden je account is passief - dan wordt het saldo overgedragen naar een soort bewaarfonds die het voor je bewaart totdat je het weer claimt en naar een ander fund laat overstorten. Het heeft dus helemaal niets te maken met langer dan zes maanden in het buitenland zijn.

Hier staat nog meer.
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=9767

:cool:
 
Okee AJ, dank je ik heb weer iets geleerd, dat was inderdaad kort en simpel. Volgens mij heb ik recent bewust gekozen voor Westscheme ofzoiets, dus zit ik wel goed geloof ik. Mag ik het dan nu allemaal weer vergeten?
:smile: Fae
 
[quote author=Fae link=topic=10093.msg140271#msg140271 date=1244719559]
Weten jullie lieverds, super annuation kan mij geen bal schelen. Dus als ik er iets over hoor, weet ik eigenlijk niet waar het over gaat en wil ik het ook niet weten.  :oops: Voor mij zijn het allemaal termen, papier gedoe, geld gedoe - ik LEEF liever.
Wie het nodig vindt, laat het weten en ik vraag het weer na. (Ik wilde inmiddels natuurlijk allang dat ik niets gezegd had, nog liever: dat die collega zijn waffel had gehouden. Hij probeert behulpzaam te zijn, maar... vergooit aan mij helaas.)
Groet, Fae

[/quote]

Hahaha, snap het helemaal Fae, maak je niet druk hoor meid, als ik jou die vragen zo 'hoor'stellen en zo dan had ik het
kunnen zijn, je moet mijn vragen op dit forum maar eens nalezen, hoewel doe maar niet  :lol:

groetjes Miranda  :up:
 
Nou, het consulaat in Sydney helpt! Die sturen me doodleuk de drie standaardregeltjes toe (geen uitzonderingen mogelijk neem ik dan maar aan). En op de vraag voor- en tegens, gevolgen, is het antwoord: basicly verlies je je Nederlanderschap en wordt je Australier. Yes! Eindelijk duidelijkheid!
Goed.
Paspoort, recht op inkomen en wonen, zorg, stemrecht. Mis ik iets? Ik vind het toch lastig. Stel dat ik voor citizenship ga, Joy kan zelf kiezen als ze volwassen wordt en zij kiest Nederlands paspoort. Wat dan? Gaat zij in NL wonen en kan ik dus nooit meer terug voor langere periode (als ik ooit oma wordt bv) zonder visum ed? Zijn dit de dingen die men moet afwegen vraag ik me af? En als je niet voor citizenship kiest, zijn daar nadelen die ik niet voorzie? Ik denk alleen, dan kun je dus niet stemmen en mogelijk sommige banen niet krijgen. Maar mogelijk is er meer.
En, alsjeblieft, mensen die wel of niet voor citizenship hebben gekozen: deel met mij je beweegredenen?
Maw ik gooi het balletje nog maar een keer op, wie weet...

Thanks, Fae
 
Op dit moment zou ik zeggen blijf NL voor het gemak, je hebt je verblijfsvergunning dat geeft
je recht op verblijf en wat niet meer, ok je mag niet stemmen en niet werken bij Centerlink,
Army etc., is dat iets principieels voor je dan moet je dat mee in overweging nemen.
Verder heb je met je NL paspoort toegang in heel Europa wat ook belangrijk is. En....ik denk
dat je de 'spijker op de kop slaat' met je opmerking wat als Joy - als ze volwassen is - bijv.
terug in NL gaat wonen, je weet maar nooit dan is het toch makkelijker als niet niet hoeft aan
te kloppen als spijtoptant bij de NL regering of zo.  Succes.
 
Back
Top