LAFHA: geen groot voordeel voor gezinnen

kvink

New Member
Als je op een 457 visa naar Australie komt en je werkgever meewerkt, dan heb je recht op LAFHA (living away from home allowance). Die bestaat uit verschillende componenten (food & rent).
De voordelen hiervan zijn heel beperkt voor gezinnen met kinderen.

Een uiteenzetting:

De maximale LAFHA mag ongeveer 41% van je inkomen (ex super annuation) zijn. (mijn werkgever heeft verschillende mensen op een 457 en dit uit laten zoeken door externe consultants).

Dit betekent dat je over dit deel van je inkomen geen belasting betaalt. Als dit hele deel in de hoogste belastingsschaal (47%) valt dan spaar je netto dus 41% van 47% uit ofwel 19.27%. Waarschijnlijker is dit lager voor je (ca 18%) omdat je niet alle belasting die je uitspaart in de hoogste schaal zal vallen.
Daarom ga ik uit van die 18%.

Enkele nadelen van LAFHA:
1) je moet een speciale private insurance (visitor cover) afsluiten (ca $4600 voor een family)
2) je kan boven een bepaalde inkomensgrens de extra Medicare-levy (1.5%) niet terugvragen (wat een Australische resident met private insurance wel kan!)
3) je moet $4500 betalen per kind p.j. voor een public school (Australische residents $0)

Voor een gezin met twee schoolgaande kinderen ben je dus aan 1) en 3) al $ 13600 kwijt. punt 2) laat ik buiten beschouwing want die inkomensgrens ligt vrij hoog.
Als je bruto $80000 verdient, dan is je netto LAFHA voordeel ca 18% van $80000 = $ 14400.
Je netto voordeel tov een Australische resident = 14400 - 13600 , ofwel $ 800 per jaar.

Volgens mij is de hoogstebelastingschaal dit jaar verlaagd naar 42%? Dat zou betekenen dat je relatieve voordeel helemaal wegvalt! (18% wordt ca 17%)

Slotopmerking: voor vrijgezellen, jonge koppels en gezinnen met nog geen schoolgaande kinderen ligt het anders en is LAFHA natuurlijk veel gunstiger.

Als iemand aanvullingen heeft op bovenstaande, dan hoor ik het graag!
gr,
Wim

Wij hadden nog geen school gaande kinderen en de verzekering wordt door mijn werkgever betaald.
Dus wij hadden er zeer zeker voordeel bij.
Maar dat gaf je dus al aan.

Wim,correct me if I am wrong, maar volgens mij zijn de 3 punten die jij als nadeel noemt niet nadelen van de LAFHA, maar nadelen van de 457 subclasse visa.

Wij zijn op een 457, hebben geen kids, en geen LAFHA en moeten toch een visitor medical insurance hebben, kunnen de Medicare-levy niet terug claimen en ik als student moet international fees betalen (3 x zo veel als local of Perm. Res. studenten).

Wees dus blij met die LAFHA zou ik zeggen anders was het nog duurder.

Zorg wel dat je een goeie Tax accountant inhuurt, want die kunnen wonderen voor je verrichten. Zij weten veel beter wat je wel en niet af kunt trekken en wij stonden versteld hoeveel we terug kregen, terwijl we het eerste jaar bij moesten leggen. Oh ja en tegen die aangifte heeft hij protest aangetekend en wordt dus over gedaan.

Ik snap die dure gezondheidsverzekering niet helemaal.
wij zitten bij HCF, speciaal voor 457 , 169 dollar per maand,voor een heel gezin van 4, inclusief uitgebreide dental.

Wij hebben ook lafha, het meeste moeten we opzij leggen voor schoolfees.
9200 dollar per jaar, waarvan de school maar 25 % krijgt.

de rest gaat linearecta naar de overheid, die je dan weer lafha geeft, compleet weird systeem.

Eigenlijk als ik het nu observeer hebben mensen zonder kids er wel voordeel bij en wij niet.
dat is niet helemaal eerlijk.

daarbij ben ik nog in gevecht met de kinderbijslag in nederland, die er een ongeorganiseerd zooitje van maakt en nu hebben we de brief maar gedicteerd, want ze noemen termen die hier heel iets anders betekenen, het ligt nu aan het antwoord uit australie of wij nog kinderbijslag krijgen, dat vind ik vreemd, nederland zou toch op de hoogte moeten zijn dat je als tijdelijk resident niks krijgt en alleen maar moet dokken.

al met al, hebben mensen met kids er dus niet zoveel baat bij idd
vraag ik me toch af hoe je dat via je tax weer kunt herleiden hier.

anders is het maar krom,
ergens moet dat toch terug komen lijkt mij.

klopt Sander, het zijn nadelen van een 457. Vaak hoor je een iets te positief verhaal over de voordelen van een 457 (LAFHA). Dat wilde ik nuanceren, want het hangt sterk van je persoonlijke situatie af.

Als je op een 457 visa bent dan heb jij of je partner dus een betaald inkomen. Diens werkgever kan zonder kosten (alleen wat administratieve moeite) je die LAFHA verschaffen. Misschien toch even aankaarten?

Wim,correct me if I am wrong, maar volgens mij zijn de 3 punten die jij als nadeel noemt niet nadelen van de LAFHA, maar nadelen van de 457 subclasse visa.

Wij zijn op een 457, hebben geen kids, en geen LAFHA en moeten toch een visitor medical insurance hebben, kunnen de Medicare-levy niet terug claimen en ik als student moet international fees betalen (3 x zo veel als local of Perm. Res. studenten).

Wees dus blij met die LAFHA zou ik zeggen anders was het nog duurder.

Zorg wel dat je een goeie Tax accountant inhuurt, want die kunnen wonderen voor je verrichten. Zij weten veel beter wat je wel en niet af kunt trekken en wij stonden versteld hoeveel we terug kregen, terwijl we het eerste jaar bij moesten leggen. Oh ja en tegen die aangifte heeft hij protest aangetekend en wordt dus over gedaan.

wij zitten bij HCF, speciaal voor 457 , 169 dollar per maand,voor een heel gezin van 4, inclusief uitgebreide dental.

Liz,
Een harde voorwaarde bij een 457 visum is dat je een speciale private health insurance polis sluit. Een standaard polis wordt niet erkend. Heb je bij HCF specifiek gemeld dat je polis moet voldoen aan 457 voorwaarden?
Je bent derhalve volgens mij helaas beperkt tot dure polissen (zgn Visitor Covers).

Mocht je er toch mee 'wegkomen' dan ben ik heel benieuwd naar je precieze polis! ik zit nu bij Medibank (niet verwarren met Medicare).

Wim

Hoi,

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar HCF, wij zitten nu bij MBF op een visitor cover (voor 457 houders) en die kost 360 per maand.

Overigens kan je via LAFHA ook de schoolfees via salary sacrifice vergoed krijgen (oftewel, bruto voor netto inleveren).

Groeten, Joost

Liz,
Een harde voorwaarde bij een 457 visum is dat je een speciale private health insurance polis sluit. Een standaard polis wordt niet erkend. Heb je bij HCF specifiek gemeld dat je polis moet voldoen aan 457 voorwaarden?
Je bent derhalve volgens mij helaas beperkt tot dure polissen (zgn Visitor Covers).

Mocht je er toch mee 'wegkomen' dan ben ik heel benieuwd naar je precieze polis! ik zit nu bij Medibank (niet verwarren met Medicare).

Wim

Ik kom helemaal nergens mee weg hoor!!

Ik heb gewoon een prive verzekering daar , Medibank staat bekend als duur!
En... heb jij wel meteen je belastingvoordeel erop laten doorvoeren, de prijzen op de sites zijn "brutoprijzen" heb jij wel je 30% goverment rebate erop zitten??

Government rebate
The Australian Government Rebate helps make private health cover more affordable by subsidising your premium. You can take your Rebate as a discount on your premium, as a tax offset in your tax return, or as a cash rebate from a Medicare office.

Wij dus wel, wij zijn gewoon uitgebreid verzekerd, inclusief tandarts en ambulance de hele ratteplan.

457 zonder LAFHA is vervelend. 457 met LAFHA is of heel erg ok of een beetje ok, afhankelijk idd van je gezins situatie....

Bij mij (maar dit is een jaar geleden) betaalde mijn werkgever een basis ziektekosten verzekering (was ook een verplichting / voorwaarde volgens mijn werkgever). Wij hebben daarnaast zelf ook extra verzekering idd met tandarts and ambulance en de hele rimram afgesloten (HBA), dit werd ook direct met mn salaris ingehouden, maar was volgens mij ook niet zo heel duur (stuk goedkoper dan de 200 nog wat euro nu in NL).
Nadeel van een 457 is dat je bv behalve de gratis school, ook geen recht hebt op de 30% childcare rebate als de kinderen nog wat kleiner zijn. En zo nog een aantal belasting voordelen.

Mijn conclusie na enig rekenwerk was, dat wanneer je single of DINKy bent, dan naar AU op een 457 en het zo lang mogelijk rekken, eerste visum is 4 jaar geldig, 1 keer verlengen is niet zo moeilijk (da's al 8 jaar) en ik ken mensen die het tot 12 jaar hebben weten te rekken.
Met kinderen, gaan op een 457, en dan in AU een permanent visum aanvragen (anders duurt het zo lang voor je kunt gaan :)).
Houdt er alleen wel rekening mee dat in de periode van aanvraag tot granting van het permanente visum je helemaal neergens recht op hebt...... zodra de aanvraag op het bureau van de immigratie ligt vervalt het recht op LAFHA.

als je je 457 verlengt heb je geen recht meer op lafha, het is dan op dat moment je eigen keuze te blijven,aangezien je nog wel tijdelijk bent moet je wel schoolgeld betalen, ja ja , leuker kunnen ze het niet maken.

stap je dus in met 2 jaar,kun je beter permanent worden,aangezien je dan van het schoolgeld afbent en mee kunt profiteren van andere voordelen.

http://www.gomatilda...e_Allowance.pdf

Back