Land & huis

Annelies

XPdite Sponsor
Voor degenen die land of een huis willen kopen in Australie heb ik hier nog een aardige samenvatting van de combinatie VISA en mogelijkheden. We kregen het van de
real estate agent waar we van huren. Waarschijnlijk werd 'ie een beetje moe van al
die toeristen die zich staan te vergapen aan de inhoud van z'n etalage  :lol:.

+++++++++++++

Information for Overseas Buyers

We are often asked about the possibility of non-Australian citizens buying Australian property.
Here is a precis of the Foreign Investment guidelines.

Full details are contained in the Australian Government's website at www.firb.gov.au.

The Australian Government seeks the encourage inward foreign investment, acknowledging
that it is a positive contributor to economic growth. Australia operates a screening process which
is transparant and very liberal. Generally speaking, proposed investments are approved unless
considered contrary to the national interest.

There are four area's of residential property which are covered under the guidelines:

Vacant land
No visa is required, but you must commence continuous development on the property within 12
months of receiving foreign investment approval,

Newly built residential real estate
No visa is required, but you must submit a letter from the developer indicating that the property has never been previously occupied or sold.

Established residential real estate
You must hold a temporary residence visa that allows you to remain in Australia for a continuous periode of longer than 12 months from the date of your application.
You must state in your application that the property will be your principal place of residence,
that you will not rent or lease the property and that you will sell the property immediatly to an Australian citizen or permanent resident or other eligible person if your visa expires or you cease to reside in the property or in Australia.

Redevelopment
No visa required, but you must commence continuous development on the property within 12 months
of receiving foreign investment approval. The existing dwelling must remain unoccupied until such time as it is demolished.

++++++++++++++

succes  :up:

Annelies

Thanx Annelies,deze info hebben mijn ouders wat aan,die denken nl. dat het makkelijk is om daar een huis te kopen... :|

Oke,mijn ouders zien het wel zitten om daar land te kopen en er een huis op te laten bouwen,dan krijgen ze automatisch visum??
Is het zo makkelijk?
Zo ja,wat voor visum?
Dit kan ik nl.niet terug vinden op de firb en dimia site.

Nee, geloof nooit dat ze dan automatisch een visum zullen krijgen... Dat zou dan toch betekenen dat iedereen maar een stuk land kan kopen en dan een visum er bij kado krijgt...

Of bedoel je dat niet Clair? :blond:

Ja,dat bedoel ik Lin!
Hoe kan dat dan,land kopen en geen visum nodig?Of een tijdelijke en dan steeds verlengen?
Dat probeer ik uit te zoeken voor mijn ouders.

Hoi Clair

nee, nee, je krijgt absoluut geen visum bij je aankoop.
Het is eerder andersom,
- zolang je geen permanent recident bent,
- of heel hard op weg bent om een PR te worden,
- of minstens 4 jaar op tijdelijk visum in OZ mag blijven
kun je m.i. beter niets kopen .

Met andere woorden:

Als je op een toeristenvisum binnenkomt en niet langer dan een jaar in
OZ mag blijven en ook geen zicht hebt op een ander visum ben je beperkt tot
de aankoop van een stuk land of een nieuw huis.
Op dat land moet dan binnen een jaar iets bewoonbaars staan.
Of je nu een nieuw huis koopt of een huis op het land bouwt, beide
mag je NIET MAG VERHUREN zolang je geen Permanent Resident bent.

Nadat wij er achter kwamen dat we op basis van ons spaargeld op geen enkele
manier een PR konden krijgen hebben we nog de mogelijkheid bekeken om
elk jaar terug te komen op een 676 toeristen visum (12 maanden).
We hebben bij de DIMIA geen antwoord gekregen op onze vragen betreffende
de mogelijkheden en dus ook geen zekerheid gekregen dat we ook elk jaar
terug zouden MOGEN komen.
Wanneer ben je een genuine (eis van DIMIA) tourist of niet???

Dit was voor ons een te onzekere basis om ons geld in een huis of land te steken
waarvan we niet eens wisten of we er na een jaar nog wel bij zouden
kunnen komen en hebben we gekozen voor sponsorship voor PR en het bijbehorende
Temporary Business Visa.

Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.

Hoewel er al veel meer geschreven is over huren en kopen van land en huizen op dit forum
is deze informatie heel erg verspreid over verschillende topics. Misschien is het een idee om alle recente ervaring in deze topic te zetten met als doel om op een bepaald moment
goed voorbereid bij de real estate agent binnen te kunnen stappen.

Annelies 

Ons werd door een hypotheekadviseur geadviseerd geen huis te kopen voordat we een permanent visum hebben omdat volgens hem voor tijdelijke inwoners een hogere hypotheekrente wordt berekend en omdat we dan ook niet de $ 7.000 van de regering krijgen (heeft voor mij persoonlijk niet de doorslag gegeven om niet te kopen). Die $ 7.000,00 krijg je als je je eerste huis koopt hier in Oz. Het maakt dan niet uit of je in NL al een koopwoning hebt gehad.
De rente die je als tijdelijke inwoner gaat betalen is zo hoog dat je beter iets kunt huren totdat je een permanent visum hebt.
Dit advies werd ons in SA gegeven, hoe dat in de andere staten is geregeld, geen idee.

Erna

hoe zou dat vor ons zijn? ik heb een australisch paspoort en mijn partner gaat met mij mee naar Australie. Ik ben dus geen citizen van Australie, zouden we met de tijd, mits een een vaste baan hebben, een huis kunnen kopen? Of moet ik dan eerst citizen zijn?

Als je een Australisch paspoort hebt, ben je toch berechtigd permanent in Oz te blijven?
En dan lijkt mij kopen op zich ook geen probleem(mits je het geld hebt).

Hoi Annelies,

Bedankt voor je uitleg.Mijn ouders kunnen dus land kopen(na toestemming van firb)op bv.een 676 visum maar lopen het risico er na een jaar weer uit gegooid te worden?
Ze moeten het maar een x goed navragen bij firb of ambassade.

Clair.

Volgens mij mag je hier zoveel huizen kopen (en verhuren) als wilt, zelfs als je geen permanent resident bent. De enige instantie waar je problemen mee kunt krijgen zijn de bank en de belasting. De bank kan je een hogere hypotheek rente vragen (als je een hypotheek nodig hebt). De ATO zal de inkomsten van verhuur hogen belasten.

Het eenvoudigste is om bij een bank in Oz (Bijv. ING bank) en bij de ATO navraag te doen.

Hallo allemaal

deze topic is al een tijdje niet meer gebruikt en gaat nog over wat je kunt doen op welk visum, maar is er al iemand in Queensland die inmiddels ervaring heeft met de aankoop van een stukje grond met of zonder huis?
Jan en ik willen daar nu binnenkort mee beginnen en zijn bezig ons in te lezen in de enorme berg informatie maar we zouden zo graag iemands ervaringen horen.

groet

Annelies

Het goede nieuws nu is dat de prijzen in WA aan het afzakken zijn.
Enne Annelies, het is niet zo dat er binnen een jaar iets bewoonbaars moet staan op het stuk grond, maar dat je begonnen bent met de bouw van iets bewoonbaars. Dat is even iets anders.
En volgens mij moet je ook met een tijdelijk visa minimaal 20 of 25% aanbetalen. Zeg voor een stuk grond van $280.000 is dat al snel $56.000 tot $70.000. En dat hebben de meeste mensen toch niet zo op de bank staan. Ik niet tenminste, zeker niet als ons huis in NL nog niet verkocht is.

[quote author=Wilsil link=topic=4075.msg75913#msg75913 date=1164588919]
En volgens mij moet je ook met een tijdelijk visa minimaal 20 of 25% aanbetalen. Zeg voor een stuk grond van $280.000 is dat al snel $56.000 tot $70.000. En dat hebben de meeste mensen toch niet zo op de bank staan. Ik niet tenminste, zeker niet als ons huis in NL nog niet verkocht is.
[/quote]

30% moet er aanbetaald worden als je een tijdelijk visum hebt. Ook geen geld dat ik zo eventjes uit mijn portemonnaie kan trekken helaas dus wij wachten even op ons permanente visum.

Erna

wie heeft er een link naar een goede makelaar in Oz (omgeving Brisbane zou leuk zijn).
Kunnen wij vast wegdromen en ons toekomstige huisje zoeken..... :roll:

Back