Lange wachttijd off-shore Partner Visa

orfeo1806

New Member
Dag iedereen,

Het is de eerste keer dat ik hier iets post, maar omdat ik wel veel gehad heb aan de tips van anderen op dit forum, wil ik jullie dit stukje info niet onthouden... het is wel niet echt goed nieuws vrees ik.

Mijn case-officer in Madrid (ik ben Belg en aanvragen vanuit België worden in Madrid 'geprocessed', Nederlandse aanvragen in Berlijn) heeft me net laten weten dat de wachttijd voor een partner-visum aanvraag in Madrid recent verlengd werd van 8-9 maanden naar 12-14 maanden!!

Dit is wel heel erg lang... en voor ons is het ook slecht nieuws. Ik heb in December 2013 vanuit België mijn aanvraag gedaan voor een partner-visum. Mijn vrouw is Australische, en we hebben drie jaar in België gewoond. Omdat zij in Australië een goede werkaanbieding kreeg, hebben we beslist om te verhuizen. Ik ben zelf in Mei 2014 (dus meer dan 5 maanden na mijn aanvraag) naar Australië gegaan (mijn vrouw was al twee maanden eerder vertrokken) met een toeristenvisum (om helemaal correct te zijn: met een e-visitor), denkende dat ik daar een drie-vier tal maanden zou overbruggen als toerist (dus ik mocht niet werken), en dat het partnervisum dan wel zou worden toegewezen (op moment van toewijzing moet je dan even het land uit, om dan weer binnen te komen met het nieuwe visum). Nu, begin september, na bijna negen maanden wachten laat men plots weten dat de wachttijd is verlengd tot 12-14 maanden. Men zegt er wel bij dat het "misschien mogelijk zal zijn om het visum vroeger toe te kennen", maar ik vind dit echt niet kunnen en ben bijzonder ontgoocheld en kwaad. Als ik de blogs er op na lees (ook wat betreft on-shore aanvragen vanuit Australië zelf) dan kan je alleen maar concluderen dat de wachttijden steeds maar langer worden, tot in het absurde toe (20 maanden momenteel voor een on-shore aanvraag!, al kan je dan wel een bridging visum aanvragen waarmee je ook kan werken...) en de Australische overheid lijkt niet te beseffen dat het hier over echte levens van mensen gaat, die hun leven veranderen en alles in de weegschaal leggen (jobs opzeggen, financieel een periode overbruggen etc.). In April 2014 had mijn case officer me nog gezegd dat het visum in September zou worden toegewezen en vier en een halve maand later (begin september) worden de wachttijden plots met vier-vijf maanden verlengd....!! Je vraagt je af wat er in tussentijd is gebeurd, het lijkt wel alsof ze helemaal niet gewerkt hebben... Ik weet zelf niet wat we nu gaan doen... misschien moet ik maar een tijdje terug naar België om daar nog wat te werken in tussentijd... Alleszins ga ik ook nog een vriendelijke maar ontgoochelde (en smekende) e-mail schrijven naar de case-officer met de vraag om de aanvraag toch in de eerder gemelde periode en wachttijd te behandelen...

Dus een 'word of warning' voor iedereen die eraan denkt om een aanvraag te doen voor een partnervisum: vertrouw niet noodzakelijk op de wachttijden die men in het begin hanteert (of zelfs halverwege je aanvraag), ze kunnen zomaar verlengd worden... Baseer je plannen er dus niet op...:(

Als ik de posts van anderen zo lees op dit forum, lijkt de situatie me in Berlijn iets beter te zijn... de meeste mensen krijgen hun visum nog na 6-8 maanden...

Dit is trouwens een fantastische blog (van een Australische immigratie-agent) met onbetaalbare info over visums, en die ook een goede inkijk geeft in de (waanzin van) de administratie: http://immigrationptyltd.wordpress....sing-2013-expect-delays-mediocrity-in-action/ (zijn artikels worden door steeds gevolgd door duizenden comments waar iedereen dan zijn eigen verhaal doet en vragen stelt en hij antwoordt er steeds op, echt geweldig!)

Succes aan iedereen verder!! :)
 
Gossie... Ja, als je alles zo om die wachttijd hebt gepland is het wel heel zuur. Sterkte inderdaad.
 
Ze kunnen maken wat ze willen. Mijn wachttijd ging van ongeveer 10- 12 maanden naar 5 jaar (skilled independent). Magellaan valt er niks tegen te doen, dan eg ongeduldig wachten, balen en opnieuw bekijken hoe je de tijd in kan delen. Hele strakke planningen zijn er niet te maken, omdat je helaas nooit weet hoe het loopt. Helaas. It sucks. Sterkte...
 
Back
Top