LaStaVa Lobke, Michiel, Robbe, Lars en Gust

LobkeV

Member
Hallo,

Een lange tijd geleden maakte ik al een account aan.
In mijn hoofd droom ik al lang van verhuizen naar Australië. Maar deze droom was eigenlijk nergens op gebasseerd. Ik was namelijk nog nooit in Australië geweest.
De afgelopen 5 maanden was het eindelijk zover, en hebben we 5 maanden rond gereisd in Australië (Stukje QLD, NT, WA en terug naar Sydney = Dus veeeel gereden)
We zijn nu terug in België en hebben besloten dat we er echt voor willen gaan.
Zowel mijn man als ik zijn van opleiding leerkracht.
Mijn man is leerkracht secundaire onderwijs wiskunde / fysica. Ik ben kleuterjuf, maar heb ook ervaring in de kinderopvang als pedagogisch coach en in het secundaire onderwijs om toekomstige kindbegeleiders klaar te stomen voor het werkveld.

We weten nog helemaal niets over visumaanvraag en mogelijkheden.
We hebben nu een eerste oriëntatiegesprek aangevraagd bij visa4you en gaan alvast beginnen met Engelse lessen, want dit willen we perfect hebben.
Of toch zo goed als mogelijk.

Zijn er hier mensen met ervaring onderwijs? Maken we kansen met onze diploma's of is de regelgeving rond onderwijs(diploma's) in Australië heel erg streng?

Alvast dankjewel
Groetjes Lobke, Michiel en de kindjes.
 
Ik zag je op insta, mooie reis achter de rug hoor!

Wij hebben onze aanvraag via visa4you gedaan en nu zitten we hier maar mooi.

Als je meer wilt weten over de 491 aanvraag, let me know, dat is ons visum.

Verder een tip, wij hebben voor Engels de PTE test gedaan. Schijnt makkelijker te zijn dan Ielts, dus als je daarvoor kan gaan, zou ik dat doen. Om te oefenen gebruikten we E2Language, filmpjes en oefeningen. Heeft mij erg geholpen om te snappen hoe de oefeningen in elkaar zaten en wat de bedoeling was.
 
Hi Lobke en familie! Wat een spannend nieuws! Wij hebben ook met Visa4You gewerkt en dat is ons toen prima bevallen. Qua vragen over werken in het onderwijs kun je het beste bij @Janneke61 terecht. Die werkt ook in het middelbaar onderwijs en volgens mij ook in exacte vakken dus die kan Michiel in de juiste richting wijzen. Voor jou Lobke, er is een enorm tekort aan early childhood educators. Dat is niet direct kleuterjuf maar mogelijk een snelle manier om aan werk te komen. Zie hier: https://www.theguardian.com/austral...l-shortfall-in-child-care-sector-inquiry-told
Hou ons op de hoogte, het is altijd leuk om te lezen over jullie vorderingen.
 
Hoi Lobke!
Om hier te kunnen werken als leerkracht moet je eerst geregistreerd zijn. Het proces van registratie is voor elke staat verschillend, maar jullie diploma’s zijn hier in principe gewoon geldig. Ik moest alleen wel bewijzen dat ik tijdens mijn opleiding een aantal uren onder supervisie had les gegeven (ongeacht dat ik daarna een aantal jaar alleen voor de klas had gestaan). Ik weet niet of jullie al een idee hebben in welke staat jullie willen wonen, maar je kunt heel gemakkelijk opzoeken aan welke eisen je precies moet voldoen. Voor Qld is dit bv
https://www.qct.edu.au/registration
om een beetje een indruk te krijgen wat je kunt verwachten. Als je eenmaal je registratie hebt kun je zo aan de gang. Er is inderdaad een tekort aan early childhood educators, maar dat wordt zeer slecht betaald, rond het minimum loon. Met jouw opleiding voor leerkracht kun je veel beter op primary school of een high school gaan werken. Met een diploma voor leerkracht primary school kun je hier tot year 10 lesgeven (in Qld). Je kunt je ook laten inschrijven als supply teacher en invalwerk doen. Zo kun je een beetje ervaring opdoen totdat je een vaste baan hebt gevonden op een school. Werk is hier genoeg te vinden, voor jullie allebei. Met name in de rural areas en de outback. Dat is nl. minder populair, maar wordt wel beter betaald omdat je een toelage krijgt. Natuurkunde wordt hier weinig gegeven. Hier wordt vooral Science gegeven met een heel klein natuurkunde component. Natuurkunde is een keuzevak in year 11 en 12 voor de betere leerlingen. Dat zijn dus maar een paar klassen. Wiskunde daarentegen in alle jaren op verschillende niveaus. Zo is het tenminste op de school waar ik werk, een State school. Ik heb nog nooit gewerkt op een Private School, misschien dat het daar anders is. Als je nog verdere vragen hebt over hoe het onderwijs hier is ingericht, laat maar weten. Succes!
 
Last edited:
@Janneke61 geeft het perfecte advies hier.

Misschien een aanvulling als jullie in VIC mochten stranden (Janneke zit in QLD). Het is mij niet gelukt om een onderwijslicentie in VIC te krijgen. Er zijn hier heel strenge eisen aan het aantal weken dat je stage moet hebben gelopen en dat was bij mij niet voldoende. Ik heb een academische achtergrond en destijds was je eerstegraads lesbevoegdheid halen een soort 'dingetje voor de zekerheid erbij' in het geval je geen onderzoeksbaan kon krijgen. Ik heb dus wel een eerstegraads bevoegdheid en decades doceerervaring, maar het stokte op een te korte stage. Je kunt het wel aanvechten maar dat is riskant, kost tijd, geld en stress. Ik heb het uiteindelijk maar laten zitten. Mogelijk hebben MBO- en HBO-opleidingen gericht op het onderwijs wel voldoende stage-uren in het programma. Maar het verschilt per staat en op fed niveau ligt het weer anders.

Dat betekent niet dat je niet kunt werken, ik heb hier voldoende les gegeven. Het betekent voornamelijk dat je niet terecht kunt in het publieke onderwijssysteem op federaal en staatsniveau en je heil moet zoeken in private onderwijsinstellingen. Die zijn er plenty, vanaf kleuterscholen tot en met universiteiten.
 
Last edited:
Mijn partner is senior primary school teacher hier in QLD dus ik weet er een heul klein beetje van, nowhere near zoveel als @Janneke61 en sluit mij aan bij haar advies. Echter is mijn partner Australische en heeft een Bachelor of Education en een Bachelor of Music. Haar diploma's en werkervaring waren toendertijd niet genoeg om in Nederland een teacher registration te krijgen, en eventueel zal dit omgekeerd voor een NLer die hier wil komen werken ook het geval zijn dus lees goed door wat er benodigd is en je je hier goed op kunt voorbereiden.

Een goede manier om binnen te komen, het systeem te leren kennen en ervaring op te doen op verschillende scholen is inderdaad als relief teacher. Tevens een goede manier om ergens in de keuken te kunnen kijken zonder direct ergens aan vast te zitten. Plus dat de inkomsten prima zijn en je het prima met 4 dagen werken af kunt. Mijn partner heeft in de regio Brisbane en ook hier in Cairns tijdenlang als district relief teacher gewerkt en is hierdoor aan een vaste aanstelling bij een school die haar aansprak gekomen.

Er is een flink tekort aan leerkrachten dus ik verwacht niet dat je veel problemen gaat krijgen om een baan te vinden.

Early childhood is niet aantrekkelijk, daar zou ik niet aan beginnen. Volgens mij verdien je als beginnend primary leerkracht bruto al bijna het dubbele van wat zij verdienen, wat inderdaad iets hoger dan het minimun loon is. Volgens mij verdien je nog meer bij de Maccas.
 
Last edited:
@Emulate
@Tim911 Het verschil tussen Australië en Nederland op onderwijs gebied is dat het lesgeven in Nederland op kennis is gericht en Australië op educatie als opvoeding, klassen management etc. Waar je in NL op HAVO/VWO bovenbouw een master moet hebben om les te mogen geven, is in Australië een Bachelor of education voldoende. Er lopen bij ons op school (bijna 2000 leerlingen) maar een paar leraren rond met een master diploma en dat is dan meer gericht op onderwijskunde dan op de vakinhoud van het schoolvak. Wat stage uren betreft is het in Qld niet anders dan in Vic. Ik heb de LIO stage daarvoor gebruikt. Je werkt een jaar lang 20 uur p/w als leraar en staat dus alleen voor de klas, waarbij een collega af en toe in de klas komt kijken en waar je met vragen terecht kunt. De begeleiding stelt dus eigenlijk niet zoveel voor, maar op papier is het begeleiding. Ik heb destijds zelf een brief opgesteld gericht op de eisen die nodig waren voor de registratie, zodat ik er zeker van was dat de eisen die nodig waren goed omschreven waren. Dat heb ik naar de Hogeschool Utrecht gestuurd (per e-mail) met de vraag of ze die konden ondertekenen en terugsturen. Ik had wel eerst even gebeld, zodat ik wist wie ik daarvoor moest benaderen, de situatie kon uitleggen en ik de e-mail met de brief naar het goede e-mailadres kon sturen.
Werken als relief teacher verdient inderdaad heel goed en je hebt weinig of geen voorbereidingswerk (wordt gedaan door de reguliere teacher), geen vergaderingen, ouder gesprekken etc. Het is de perfecte manier om het schoolsysteem te leren kennen. Je wordt wel voor alle vakken ingezet en kunt weinig van je eigen vakkennis kwijt. Ik denk inderdaad dat Maccas beter betaalt dan early childhood educator :)
 
Last edited:
@LobkeV
Met jouw opleiding en ervaring zou je misschien op de TAFE kunnen werken. De TAFE is vergelijkbaar met het MBO in NL. Bij de TAFE werk je niet als teacher, maar als educator. Bij de TAFE kun je ook je competenties laten valideren en eventueel nog een certificaat als educator halen mocht dat nodig zijn. Mocht je iets anders willen in het onderwijs, is een teacher aide ook een leuke baan. Daar maken ze hier veel gebruik van, zowel op de primary school als op de high school. Bij ons op school hebben we een aantal early childhood educators die als teacher aide werken.
 
Kwam geheel toevallig deze tegen gisteren in het "OZ woordenboek'.

CF4072AE-BA7D-43E9-A105-AC60572572EF.jpeg

Moest wel lachen om nummer 2. More time on the beach than a lifesaver 😂

Zie wel dat hier dezelfde vooroordelen leven als in NL 😉
 
Last edited:
Kwam geheel toevallig deze tegen gisteren in het "OZ woordenboek'.

View attachment 1915

Moest wel lachen om nummer 2. More time on the beach than a lifesaver 😂

Zie wel dat hier dezelfde vooroordelen leven als in NL 😉

Weet je wat grappig is? Ik had deze vooroordelen ook altijd. Werken van 9 tot 3, ellenlange vakanties en elk weekend vrij.

Totdat je de de realiteit leert kennen:

Werken van 7:30 tot 3, daarna met staff duties opgezadeld worden met lastige en onredelijke ouders, overdag tijdens je werkdag constant proberen je werk te doen wat bijna onmogelijk gemaakt wordt door een stel schreeuwende half autistische koters wat allemaal maar met de mantel der liefde bedekt moet worden omdat het onderwijssysteem geen strikte maatregelen meer tolereert. Dan als je thuis komt nog even een paar uur plannen tot 's avonds 22 uur voor de volgende dag. En dit elke dag opnieuw. Inclusief de weekenden. Een goede leraar steekt tijd in haar les stof, en deze materie wordt zwaar ondermaats aangevoerd waardoor er min of meer verwacht wordt dat de leraar dit zelf (in powerpoints) aanvult en up to date maakt. Dan het dramatische management welk elk soort van leiderschap ontbeert en realiteit ontwijkt en alles maar om de ouders tevreden te houden. Dan maar niet te spreken over de teacher/parent interviews wat altijd spektakel oplevert. Je moet een beetje gek zijn op een goede manier om deze baan te doen.

Dit is een van de zwaarste banen, onderschat het niet. Ik denk dat veel leraren hier wel over kunnen meepraten.
 
@Emulate
@Tim911 Het verschil tussen Australië en Nederland op onderwijs gebied is dat het lesgeven in Nederland op kennis is gericht en Australië op educatie als opvoeding, klassen management etc. Waar je in NL op HAVO/VWO bovenbouw een master moet hebben om les te mogen geven, is in Australië een Bachelor of education voldoende.
Dit klopt, volgens mij was het zo dat voor basisonderwijs in NL je een 4 jarige bachelor moet hebben, en mijn partner had een versnelde 3 jarige bachelor met dezelfde inhoud, maar dat was niet voldoende voor de registratie, waardoor ze nog een jaar naar school zou moeten. Ze kon uiteindelijk zonder problemen bij de British School of Amsterdam werken wat ze ook 2 jaar gedaan heeft. BSA,en Melbourne Grammar op haar resume heeft er wel voor gezorgd dat ze de scholen hier voor het uitkiezen had.

Werken als relief teacher verdient inderdaad heel goed en je hebt weinig of geen voorbereidingswerk (wordt gedaan door de reguliere teacher), geen vergaderingen, ouder gesprekken etc. Het is de perfecte manier om het schoolsysteem te leren kennen. Je wordt wel voor alle vakken ingezet en kunt weinig van je eigen vakkennis kwijt. Ik denk inderdaad dat Maccas beter betaalt dan early childhood educator :)
Mijn partner doet nu tijdelijk district relief, en inderdaad er is geen voorbereidingswerk en je komt nog eens op plekken. Wel is het zo dat je voor semesters op een klas gezet kunt worden waardoor je alsnog alles zelf moet plannen etc.

Zij wil graag ergens binnen een paar jaar relief werk doen op de Torres Straight Islands, dit is haar al een paar keer aangeboden. Je basis is TI (free housing) en je wordt per helicopter van eiland naar eiland gevlogen. Even kijken of er een sabatical van 1 of 2 jaar mogelijk is bij QLD health.
 
Weet je wat grappig is? Ik had deze vooroordelen ook altijd. Werken van 9 tot 3, ellenlange vakanties en elk weekend vrij.

Totdat je de de realiteit leert kennen:

Werken van 7:30 tot 3, daarna met staff duties opgezadeld worden met lastige en onredelijke ouders, overdag tijdens je werkdag constant proberen je werk te doen wat bijna onmogelijk gemaakt wordt door een stel schreeuwende half autistische koters wat allemaal maar met de mantel der liefde bedekt moet worden omdat het onderwijssysteem geen strikte maatregelen meer tolereert. Dan als je thuis komt nog even een paar uur plannen tot 's avonds 22 uur voor de volgende dag. En dit elke dag opnieuw. Inclusief de weekenden. Een goede leraar steekt tijd in haar les stof, en deze materie wordt zwaar ondermaats aangevoerd waardoor er min of meer verwacht wordt dat de leraar dit zelf (in powerpoints) aanvult en up to date maakt. Dan het dramatische management welk elk soort van leiderschap ontbeert en realiteit ontwijkt en alles maar om de ouders tevreden te houden. Dan maar niet te spreken over de teacher/parent interviews wat altijd spektakel oplevert. Je moet een beetje gek zijn op een goede manier om deze baan te doen.

Dit is een van de zwaarste banen, onderschat het niet. Ik denk dat veel leraren hier wel over kunnen meepraten.
Daarom noemde ik het ook vooroordelen :)

D52C0E2A-F637-463E-92D3-A1F17CCFC8D2.jpeg
 
Ja dat zei ik toch ook, dat ik deze VOOROORDELEN ook had? Wat wil je nu precies zeggen?
Ik kreeg het gevoel dat je me beantwoorde/corrigeerde door je uitgebreide repliek. Dat krijg je snel als je iemand quote ;)

Dus ik wilde even meegeven dat het een vooroordeel is en niet een mening door mij onderschreven.
 
Zoo jullie hebben al veel info gegeven waarvoor dank!!!
West-Australië spreekt ons heeeeel hard aan. Moet zeker niet perth zijn. Maar ook niet zo afgelegen dan broome.

Ik had antwoord van de visumcheck van visum4you en zei vertelde dat ons diploma niet geschikt is.
In België (daar zijn we van) is de bachelor opleiding tot leerkracht 3 jaar en we zouden een opleiding van 4 jaar nodig hebben.
Weet iemand daar iets van?

Alvast bedankt voor alle info alvast.
 
Klinkt bekend in de oren. Indertijd was Master in Nederland 4 jaar. Hier 5. Dat begrijpen ze echt niet. Menig uur aan besteed en is bij haar nooit goed gekomen. Uiteindelijk hadden we het voor visum niet nodig maar ze is hier dus niet een erkende Master in Science.
 
De man van visa4you zei dus ook dat we geen kans maken op een visum op deze manier.. is dat dan echt zo?
Of is dat te dramatisch?
 
De man van visa4you zei dus ook dat we geen kans maken op een visum op deze manier.. is dat dan echt zo?
Of is dat te dramatisch?
Ik weet niet hoe het met het visum zit, maar misschien kun je in NL studeren, waar een bachelor HBO opleiding wel vier jaar is? Waarschijnlijk is jouw man of ben jezelf echt geen vier jaar bezig vanwege het aantal vrijstellingen en je kunt het goed in deeltijd doen. En met een (betaalde) LIO stage van een half jaar voltijd of een jaar deeltijd die jouw man waarschijnlijk gewoon op zijn eigen school kan doen, heb je gelijk het aantal uren onder begeleiding (lees coach binnen de school en coach van de opleiding, die een paar keer in de les komen kijken) te pakken. Je hebt dan wel een diploma van een opleiding die aan de normen voldoet voor teacher’s registratie in Australië en dus denk ik ook voldoet voor een visum.
 
Last edited:
De man van visa4you zei dus ook dat we geen kans maken op een visum op deze manier.. is dat dan echt zo?
Of is dat te dramatisch?
Dat kan ik zo niet zeggen. Bij ons was de universitaire studie geen voorwaarde voor het visum. Het was wel een voorwaarde als je je master erkend wilde krijgen.

Een visum krijgen en kunnen werken in je vakgebied/opleiding erkend worden zijn in principe twee verschillende dingen. Maar voor diverse visa trajecten is het een voorwaarde. Ik kan over je specifieke geval geen uitspraak doen. V4Y is een betere positie om dat te beoordelen. Breng anders de tip van Janneke eens aan bij V4Y (als je zin hebt om nog een opleiding te doen in NL) Wellicht is doorgaan voor een master in België ook nog een idee, maar kost meer tijd natuurlijk
 
De man van visa4you zei dus ook dat we geen kans maken op een visum op deze manier.. is dat dan echt zo?
Of is dat te dramatisch?

Om de "pijn" wat te verzachten, Nederland (en Duitsland) hanteren het 4 jarige Bachelor criterium ook. Mijn partner had een versnelde Bachelor of Education (3 jaar) voltooid via de University of Canberra, en dit was niet genoeg om geacrediteerd te worden en als leerkracht aan de gang te gaan in Nederland. Gek genoeg was het geen probleem in de UK en in Dubai waar ze ook gewerkt heeft, uiteindelijk heeft ze 2 jaar bij de BSA (British School of Amsterdam) gewerkt omdat die via de Britse accreditatie werkten. De enige manier voor haar om op een Nederlandse school les te kunnen geven was een jaar extra naar school.

Maar hier in Oz kun je dus in principe wel les geven met de 3 jarige Bachelor, het zal met visa wetgeving te maken hebben neem ik aan. Mijn partner is overigens Australian.

De kans is groot om daadwerkelijk geacrediteerd te worden en je Bachelor of Master erkend te krijgen je toch echt nog een jaar extra de schoolbanken in moet.
 
Back
Top