LASTAVA Tim911

Tim911

Well-Known Member
Goedenavond,

Zoals sommigen al weten ben ik in love with an ozzie lady sinds februari 2016, ik heb haar in Cairns ontmoet toen ik daar op vakantie was, in juni ben ik er nog een keer heen geweest om samen met haar 2 weken vakantie te hebben, en vrijdag komt ze hierheen voor nog een keer 2 weken om in Nederland vakantie te vieren.

http://xpdite.net/forum/threads/opties-ter-emigratie-op-een-rij-zetten.14064/ in dit topic staat ook een hoop beschreven, en hoop aanvullende info :)

Ik heb een hoop topics doorgelezen en zit er toch redelijk mee in mn maag met de hele situatie..
Het originele plan is dat zij in december of januari naar Nederland komt om hier te gaan wonen en werken, echter heeft ze een concreet aanbod gekregen voor permanency op de school waar ze werkt. Wat ze dus weggooit als ze naar mij toe komt. Tegenargument van mijn kant is dat ik al permanency had, met de nadruk op had aangezien ik mijn baan kwijt ben en dus ook mn permanency. Ik heb nog wel een huis maar kan deze evt verhuren- verkopen.

De optie als zij naar mij komt heb ik helemaal in kaart, en is veruit de beste optie. (denk ik)
- zij heeft EU paspoort dus zonder problemen aan het werk
- we kunnen een gezamelijk "log" van een jaar samenwonen opbouwen met alle benodigde info
- de aanvraag vanuit Europa is goedkoper
- we kunnen wat extra geld sparen omdat we beiden werk hebben (ik begin weer per 3 oktober)

de nadelen heb ik dus hierboven aangegeven,

echter is er ook nog optie 2:

Ik laat de boel de boel in januari - februari en ga zelf die kant op.

- zij heeft permanency dus gunstig ivm evt sponsoring
- mijn AUS family kan als sponsor optreden en referenties
- ik hoef geen nieuwe carriere meer op te starten maar lekker down under rondkijken voor iets nieuws
- klimaat is heerlijk
- ik ben samen met mijn soulmate in het land waar we eigenlijk beiden willen zijn

Wat zijn mijn kansen op een visum met de wetenschap dat mijn meisje en ik elkaar 6 maanden kennen, in totaal 5 weken met elkaar opgeschoten hebben en we dus geen gezamelijke woonadressen, bankrekeningen e.d. kunnen overleggen. Wel FB foto's, whatsapp conversaties en face time logs.

Ik vind dit zelf een onzekere parameter en kan er ook niet echt een antwoord op vinden aangezien de meeste mensen al samen gewoond hebben en of lang bij elkaar zijn.

Wat zijn mijn kansen bij optie 2

Hi Tim,

Optie 1 lijkt me duidelijker de veiligste keuze.( ook misschien goede test om effectief samen te wonen )
Mij lijken de kansen bij optie 2 momenteel voor jullie vrij gering, ze gaan ervan uit een dat je 12 m een relatie moet hebben, samen wonen( met eventuele onderbrekingen) etc en vragen heel wat bewijs hiervoor.
5 weken samen vakantie samen vrees ik niet overtuigend genoeg te zijn.(als ik het zo even mag inschatten)

Mijn vriendin had ook EU paspoort en is ook eerst hierheen gekomen (uiteindelijk 3 jaar gebleven), moet nu wel toegeven dat ze het hier vaak heel moeilijk heeft gehad. Vandaar we nu ook definitief naar OZ verhuizen.

Grts
Tomas

Tim911

Well-Known Member
Even een kleine update:

we hebben net lekker 2 weken vakantie gehad, en hebben heel Nederland en Belgie doorgecrost, heerlijk weer natuurlijk en we hebben erg genoten. Ruim 2000 km afgelegd dus lekker veel gezien. Ze heeft een goede indruk van het land gekregen en is zeer positief, daarom hebben wij besloten dat ze nu terug vliegt naar Cairns, haar schooljaar afmaakt welke afloopt in december en dan meteen weer deze kant op komt. De 1e contacten met internationale scholen in de Amsterdam area zijn al gelegd en we hopen dat ze meteen aan het werk kan. Mocht het niet meteen lukken kan ze hier in de buurt aan het werk als orderpicker in een distributiecentrum voor 3 dagen in de week en rustig verder zoeken naar passend werk.

Kortom. we zijn allebei erg enthousiast en we hebben er erg veel zin in om vanaf december samen te wonen hier in Nederland.

Uiteraard kunnen we dan een mooie case file opbouwen en na een jaar evt een visum voor mij gaan aanvragen.

Tim911

Well-Known Member
Inderdaad! Dat komt wel goed :)

Intussen heeft ze gisteren haar ticket geboekt, ze komt 14 dec 2016 naar Nederland :) Een school heeft concrete interesse getoond in haar diensten dus er valt ook een last van haar schouders af. dat moet wel goed komen.

Nu even wat research doen wat er allemaal voor die tijd geregeld moet worden, zoals:

• zorgverzekering
  • inschrijving gemeente
  • inschrijving huisarts
  • evt accreditatie diploma's
  • (gezamelijke) bankrekening
kortom nog een hoop geregel en uitzoekerij voor die tijd, maar alleen maar top!!!!

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Even een update over onze situatie:

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en woont ze 2 maanden in NL bij mij. Het werken gaat zeer moeizaam aangezien een bureaucratische instantie hier in NL haar geen bevoegdheid wil geven omdat volgens hun je een 4 jarige bachelor of education moet hebben. Mijn vriendin heeft wel een bachelor of education maar omdat ze deze in 2,5 jaar afgerond heeft omdat ze al een andere bachelor had is het niet "legaal" volgens de NL wet en willen ze haar geen bevoegdheid verlenen. (terwijl ze probleemloos 2 jaar in Londen en 2 jaar in Abu Dhabi gewerkt heeft, not to mention 10 years in OZ) Komt er op neer dat ze aangewezen is tot 2 internationale scholen waar ze wel kan en mag werken. Echter kunnen deze scholen haar alleen een relief teaching dag in de week bieden als ze geluk heeft. Dit zet geen zoden aan de dijk want het is niet prettig voor haar om 6 dagen in de week thuis te zitten terwijl ik aan het werk ben. We zijn nu out of the box aan het kijken maar het aanbod mbt 100% engelstalige banen is zeer schaars. En zelfs voor productiewerk komt ze amper in aanmerking omdat ze "de taal niet spreekt" . Terwijl er wel genoeg poolse en bulgaarse medewerkers werken, maar deze zullen wel goedkoper zijn.... Ze heeft zelfs aangeboden kosteloos een paar dagen per week bij een paar scholen hier in de buurt te werken als onderwijsassistent Engels en muziekles. ,maar dat schijnt nogal een gedoe te zijn omdat ze geen nederlands spreekt...

Ze is verder wel gelukkig in Nederland en we zijn heel gelukkig samen. Ik zie alleen dat ze het zeer lastig heeft met de situatie. We hadden al voorzien dat dit kon gaan gebeuren en we waren er min of meer op ingesteld, maar het is dan toch wat anders als het daadwerkelijk gebeurt. Misschien dachten we er allebei wel wat te lichtzinnig over, blijkt nu dat toezeggingen mbt werk en, " ze kan altijd nog bij ons werken" toch wat tegenvalt als het puntje bij paaltje is.

Voordeel is dat we in de weekenden best veel zien van Nederland, en in de zomer een roadtrip van 4 weken door Europa gaan maken. Maar verder is het weinig ideaal.

Kortom:

We willen graag bij elkaar zijn, alleen als de situatie zo blijft dan denk ik er sterk over om de emigratie procedure te starten voor mezelf om naar Australie te gaan. 14 december 2017 wonen we precies 1 jaar samen en we zijn alles aan het sparen om een dikke case file hebben tegen die tijd. Ze heeft namelijk permanency in haar huidige baan in Australie, wat te kostbaar is om te laten lopen als de situatie zo blijft als waar we nu in zitten.

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de procedure aan te vragen in NL (bijv begin december) ik alles proof indien en dan met haar mee ga naar Australie en daar het vonnis afwacht, en bijv de medicals daar laat doen. Ik begreep dat je dan toestemming van je CO moet hebben, dus misschien moeten we de procedure wel eerder starten, bijv begin november. Ik hoop dat iemand ons hier uitsluitsel over kan geven.

afterbang

XPdite Sponsor
Wat een vervelende situatie. Maar wederom een voorbeeld van hoe moeilijk het kan zijn om Nederland in te komen of aan een baan te komen.

Soms denken mensen echt dat OZ moeilijk is en NL makkelijk. Maar dat is gewoon niet zo. Beide zijn lastig, als Nederlander merk je dat gewoonweg niet in Nederland.

Ik denk dat je het verder heel goed aanpakt en alle mogelijkheden bekijkt. Een vriend van me heeft precies hetzelfde meegemaakt. OZ vriendin hier heen. Maar na een jaar ook beide naar OZ omdat ze niet in NL kon blijven.

Succes! (Wat betreft je vragen, dat antwoord zweeft hier wel rond, en anders weet iemand het wel voor je de komende dagen)

FritsC

XPdite Sponsor
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om de procedure aan te vragen in NL (bijv begin december) ik alles proof indien en dan met haar mee ga naar Australie en daar het vonnis afwacht, en bijv de medicals daar laat doen. Ik begreep dat je dan toestemming van je CO moet hebben, dus misschien moeten we de procedure wel eerder starten, bijv begin november. Ik hoop dat iemand ons hier uitsluitsel over kan geven.
Formeel kan dat niet. Als je de visum aanvraag off-shore doet, moet je ook off-shore zijn voor de visum toekenning. Stel dat je dan op een Tourist visum in AU bent (je mag niet werken!) en het visum wordt toegekend, dan moet je eerst het land verlaten op je Tourist visum en dan weer terugkeren op je Spouse visum.

After you apply for a partner category visa, you should inform the department if you intend to travel (either to or from Australia) while your visa application is being processed. This is because, if you applied for a partner category visa while you were:
• in Australia, you must be in Australia at the time your temporary visa is granted. You may be either in or outside Australia when the permanent visa is granted; or
• outside Australia, you must be outside Australia when the temporary visa is granted. You may be either in or outside Australia when the permanent visa is granted.
If you have applied in Australia, you must ensure that, before you travel outside Australia, you have a visa to return. Otherwise, you may not be able to return to Australia and, if your partner category visa application is refused while you are outside Australia, you may not have a right of review.

Medicals laten doen in AU is wellicht mogelijk. Ik weet niet of je op afstand een verklaring omtrent gedrag (VOG) kan aanvragen.

Het beste is om even telefonisch te overleggen met het European Service Center van de visum afdeling van de ambassade.

Tim911

Well-Known Member
Wat een vervelende situatie. Maar wederom een voorbeeld van hoe moeilijk het kan zijn om Nederland in te komen of aan een baan te komen.

Soms denken mensen echt dat OZ moeilijk is en NL makkelijk. Maar dat is gewoon niet zo. Beide zijn lastig, als Nederlander merk je dat gewoonweg niet in Nederland.

Ik denk dat je het verder heel goed aanpakt en alle mogelijkheden bekijkt. Een vriend van me heeft precies hetzelfde meegemaakt. OZ vriendin hier heen. Maar na een jaar ook beide naar OZ omdat ze niet in NL kon blijven.

Succes! (Wat betreft je vragen, dat antwoord zweeft hier wel rond, en anders weet iemand het wel voor je de komende dagen)
Nederland is ook heel lastig idd, schijnbaar is de legalisatie commissie in NL mbt onderwijs een van de strengsten ter wereld. Hebben wij weer.... Terwijl er een schreeuwend tekort aan leerkrachten is, maar dat terzijde. Mijn vriendin KAN wel in NL blijven, eigenlijk voor hoelang ze wil want ze heeft een 2e (Sloveense) nationaliteit, echter is het min of meer een verplichting om in het onderwijs werkzaam te zijn om haar registration of teaching in QLD te behouden. Ook omdat ze permanency heeft in Cairns is dat te kostbaar om weg te gooien in deze situatie zoals ik eerder al zei.

Formeel kan dat niet. Als je de visum aanvraag off-shore doet, moet je ook off-shore zijn voor de visum toekenning. Stel dat je dan op een Tourist visum in AU bent (je mag niet werken!) en het visum wordt toegekend, dan moet je eerst het land verlaten op je Tourist visum en dan weer terugkeren op je Spouse visum.
Een offshore partervisum duurt tussen de 12 en 15 maanden voordat er uitsluitsel is. dit is een forse periode omdat wij dan genoodzaakt zijn op 2 verschillende continenten te wonen. Wij hebben al 10 maanden op deze manier geleefd en we zijn voornemens dit NOOIT meer te hoeven doormaken, dus dit is eigenlijk geen optie. Optie kan zijn om op een return ticket icm holiday visum naar Australie te gaan, en dan direct onshore de visum aanvraag te starten. Evt. in en uitreizen na een aantal maanden, of zelfs een jaar tot 15 maanden NIET werken neem ik graag op de koop toe. Beiden 10x liever dan apart te moeten leven voor zo'n lange tijd.

Ja, je kunt online een VOG aanvragen vanuit Oz. Duurt ongeveer drie weken.
Hartelijk bedankt voor de input.

Tim911

Well-Known Member
Inmiddels weer een paar maanden terug dat ik wat neergezet heb, wordt wel weer eens tijd.

We zijn er inmiddels toch wel over uit dat onze toekomst in Australie ligt, en of we het on- of off shore spouse visum stadium ingaan zal eens dezer dagen blijken. Mijn vriendin hoort namelijk hopelijk binnen 4 weken of ze een contract heeft voor komend schooljaar hier in NL. 50-50% kans op dit moment. Als dat zo is kunnen we 14 december 2017 het off shore visum aanvragen en lekker in Nederland luieren (lees bankrekening extra vullen) en rustig de uitslag afwachten. Mocht het negatief zijn voor haar en ze geen betrekking krijgen voor komend schooljaar gaan we in januari die kant op en ga ik het on shore aanvragen. Voordeel is dat zij permanency in haar baan daar heeft en meteen een inkomen heeft.

Nadeel is wel dat ik zag dat de wachttijd voor een on shore aanvraag inmiddels bijna 2 jaar in beslag kan nemen, weet iemand of dit klopt of is dit een afschrikmechanisme. Nu vind ik persoonlijk 5-8 maanden voor een off shore visum al lang, maar als je gewoon door kunt werken dan is die tijd zo om. Maar om nu 2 jaar niks te gaan doen..... het kan financieel gelukkig wel voor ons maar toch niet echt een prettig vooruitzicht.

FritsC

XPdite Sponsor
Je kan ook overwegen om nu al off shore aan te vragen. Zodra het visum wordt toegewezen moet je vervolgens binnen 12 maanden voet aan land zetten om het visum te valideren. Je kan dat enkele reis doen, maar je kan ook weer terug naar Nederland zolang je maar binnen 5 jaar na afgifte van het visum naar Australia verhuisd.

Ook als je off shore aanvraagd, kan je tussentijds nog op een toeristen visum het land in...

Katjavdl

XPdite Sponsor
Leuk weer eens van je te horen !
Ten eerste natuurlijk top dat je vriendin kans maakt op een baan, duimen dat het gaat lukken, dan zit je weer in rustig vaarwater.
Daarna moet je weer verder gaan kijken.
Wat ik je uit eigen ervaring wil mee geven is het volgende:
Onderschat niet het effect wat niet werken heeft. Zeker als je het hebt over 2 jaar, wow, dat gaat erin hakken hoor. Denk daar goed over na.

Tim911

Well-Known Member
Je kan ook overwegen om nu al off shore aan te vragen. Zodra het visum wordt toegewezen moet je vervolgens binnen 12 maanden voet aan land zetten om het visum te valideren. Je kan dat enkele reis doen, maar je kan ook weer terug naar Nederland zolang je maar binnen 5 jaar na afgifte van het visum naar Australia verhuisd.

Ook als je off shore aanvraagd, kan je tussentijds nog op een toeristen visum het land in...
Ik vraag me af of het zin heeft om nu al een visum aan te vragen. We wonen namelijk pas 6 maanden samen. We kennen elkaar al vanaf februari 2016 en elkaar in de tussentijd bezocht maar of dat genoeg is om nu al in aanmerking te komen voor een visum betwijfel ik. Misschien dat het wel mogelijk is, zou een goed idee zijn. Zou mooi zijn als iemand meer duidelijkheid kan verschaffen over onze kansen op dit moment

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Leuk weer eens van je te horen !
Ten eerste natuurlijk top dat je vriendin kans maakt op een baan, duimen dat het gaat lukken, dan zit je weer in rustig vaarwater.
Daarna moet je weer verder gaan kijken.
Wat ik je uit eigen ervaring wil mee geven is het volgende:
Onderschat niet het effect wat niet werken heeft. Zeker als je het hebt over 2 jaar, wow, dat gaat erin hakken hoor. Denk daar goed over na.
We hopen zeker dat ze een baan krijgt, echter hebben we er niet zoveel vertrouwen in. Maar idd, 2 jaar niet werken zou ik niet trekken denk ik... moet er niet aan denken.

FritsC

XPdite Sponsor
Ik vraag me af of het zin heeft om nu al een visum aan te vragen. We wonen namelijk pas 6 maanden samen. We kennen elkaar al vanaf februari 2016 en elkaar in de tussentijd bezocht maar of dat genoeg is om nu al in aanmerking te komen voor een visum betwijfel ik. Misschien dat het wel mogelijk is, zou een goed idee zijn. Zou mooi zijn als iemand meer duidelijkheid kan verschaffen over onze kansen op dit moment
Tim, je hoeft niet per se minimaal 12 maanden samen te wonen (al wordt het dan wel makkelijker). Waar het om gaat dat jullie voor minimaal 12 maanden een relatie hebben. Dat kan je aantonen door chat-archief, emails, reizen die jullie naar elkaar gemaakt hebben, gezamenlijke vakanties (tickets, foto) en andere zaken waaruit kan blijken dat jullie een duurzame relatie hadden.
Nu je samenwoont, open een en/of rekening, een uittreksel gemeente waarin je laat zien dat jullie op hetzelfde adres zijn ingeschreven, etcetera.

Tim911

Well-Known Member
Het is een optie..

We hebben een uigebreid chat log vanaf februari 2016, proof op facebook dat we elkaar bezocht hebben in 2016, verder hebben we gezamelijk een vliegvakantie gehad in 2017 welke op beider naam staat.

gezamelijke bankrekening en uittreksel gemeente hebben we al.

My gut feeling zegt echter dat er nu nog enige speelruimte is, en in december is de hele procedure een formaliteit.

OFX