LASTAVA Tim911

afterbang

XPdite Sponsor
Heatwave in the tropics, gister 43 graden wat een all time record betekend voor de regio. Vandaag weer 40 graden. Als FNQlders lopen te klagen dat het veel te warm is kun je er van op aan dat dat ook zo is. pfff
Eigenlijk is het vaak helemaal niet zo warm in FNQ :p Het is er vooral het hele jaar een beetje hetzelfde (warm) en + of - regen/luchtvochtigheid. De echt hoge temperaturen worden vaak op andere plekken gehaald.

En nu is het dus wel echt warm bij je ja ;)

Tim911

Well-Known Member
Klopt, het is hier altijd wel warm, maar nooit extreem. Het is altijd een vrij constante temperatuur, wat wel aangenaam is over het algemeen.

Was 2 jaar geleden in Melbourne met 44 graden, dat kun je beter hebben dan 37 graden in Cairns, door de luchtvochtigheid voelt het zoveel warmer, het is net of je door een rietje ademt.

Beebmeep

Well-Known Member
Klopt, het is hier altijd wel warm, maar nooit extreem. Het is altijd een vrij constante temperatuur, wat wel aangenaam is over het algemeen.

Was 2 jaar geleden in Melbourne met 44 graden, dat kun je beter hebben dan 37 graden in Cairns, door de luchtvochtigheid voelt het zoveel warmer, het is net of je door een rietje ademt.
Idem. Toen ik in 2004 voor het eerst in Australie was, was het zo'n 40C in Alice Springs. Net een oven. Richting Darwin was het alsof we ergens een onzichtbare grens passeerden en was het 30+ maar vochtig warm, net een sauna. Ik heb liever de droge hitte.
Ik vind Cairns e.o. overigens prachtig. Aantal keren geweest en echt genoten. Maar wel in de winter ;)

Tim911

Well-Known Member
Dit geldt overigens ook voor mij persoonlijk. Ook ik prefereer liever droge hitte dan het vochtige. In de winter is het inderdaad prima en helemaal niet zo benauwd. Luchtvochtigheidsgraad van max 55% is prima uit te houden. In the wet season kan dit boven de 90% komen en dan met een temperatuur van 35 graden is dat geen pretje nee, letterlijk een sauna.

Locals vinden over het algemeen de 3 zomermaanden ook geen pretje hoor, meeste mensen vinden het echt te warm. Het is exact contra met Nederland, daar is het 3-4 maanden afzien in de kou, hier is het 3-4 maanden afzien in de hitte en de rest van het jaar genieten.

Ikzelf zorg altijd dat ik 1 of 2 schone shirts in de auto heb liggen voor het geval mijn shirt drijfnat is :)

afterbang

XPdite Sponsor
Canberra is vaak absurd droog. Moet hier soms mijn ogen druppelen om ze open te krijgen en heb nog wel eens een zo'n mist apparaat draaien 's nachts. Je wordt hier snel een verkreukelde aardappel. Maar ja, met 45 graden is het hier nog steeds 'te doen'. Was in January onze SE QLD property aan het fixen en moest 2x per dag onder de douche :D

Tim911

Well-Known Member
Ik heb gesolliciteerd als warehouse administrator voor een mining company en ik ben uitgenodigd voor een job interview. Veel taken heb ik in mijn vorige job ook al vervuld dus kwa competenties matcht het allemaal wel.

Alleen het is een FIFO baan 7/7 roster waarmee je dus 7 dagen in een compound verblijft en je 7 dagen thuis bent (1,5 uur vliegen). Ik vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft? Een kennis van ons is sparky in de mijnen en hij stopt ermee ondanks het enorme salaris omdat ritme hem te zwaar valt.

Laten we eerlijk zijn, de baan zelf lijkt me erg tof maar de enige reden waarom je hier voor kiest is toch het veel hogere salaris en de super goede secundaire arbeidsvoorwaarden (gratis private health insurance etc. ) lijkt me... Of zie ik het nu te zwart wit.

afterbang

XPdite Sponsor
FiFo. Waar zou jij het voor doen? Dat is het belangrijkste denk ik? Geld is fijn, het moet ook wel een beetje leuk blijven natuurlijk. 7 dagen achter elkaar werken is niet zo’n issue. Dat houdt een mens wel vol. Ik heb een tijd 6 dagen + 1 avond gedaan toen ik monteur was. Wellicht niet top maar wel te doen. Wat wellicht meer meespeelt is; hou je het 7 dagen achter elkaar met je mates uit ;) Daarna een weekje thuis is wel lekker natuurlijk, tijd om klusjes te doen enz. En met het geld kun je wellicht sneller je eigen land/huis vinden.

(FYI: als je je allereerste post in dit draadje edit kun je de title van het draadje aanpassen, dat partner visum zit wel snor geloof ik ;) )

Red dust

Well-Known Member
Mijn lief werkt sinds September in China, ongeveer 2 weken daar en 2 weken thuiswerken. Voor ons werkt dat prima. Hij werd gevraagd voor een baan die hij in Australie niet makkelijk zou vinden. Maar hij zit in een appartement en niet in compound. En ze hebben klanten in Europa dus hij zal af en toe die kant op vliegen. Prive lever je uiteraard wat tijd samen in en daar moet wat tegenover staan. Maar hij is nu ook meer thuis dan met een fulltime job. Meer salaris of leuke uitdaging etc. vul zelf maar in wat de drijfveer voor jou is. Het lijkt me lastiger als je kids hebt. En als het je puur om de centen gaat kun je het natuurlijk een tijdje doen en dan weer lokaal wat zoeken.

Tim911

Well-Known Member
.
(FYI: als je je allereerste post in dit draadje edit kun je de title van het draadje aanpassen, dat partner visum zit wel snor geloof ik ;) )
Done, mag evt naar het juiste subforum verplaatst worden.

Waar ik het voor doe? Geld allereerst, niet omdat ik ergens iets meer kan verdienen dan mijn huidige baan maar om het simpele feit dat ik momenteel geen baan heb en er ook bijna geen banen in deze branch zijn in Cairns. Lokale werkervaring opdoen in een branch waar ik me verder in wil ontwikkelen en ook erg leuk vind. Om een voorbeeld te geven, voor een baan als Logistics Manager waren er meer dan 200 sollicitanten, heel veel mensen uit Sydney en Melbourne die een tropic change willen, daar kom je niet tussen. FIFO is appealing voor veel minder mensen dus denk wel dat ik meer kans maak.

We willen gaan starten met kids dus dat is wel even een puntje ja @Red dust , ik zou me daar persoonlijk niet fijn bij voelen denk ik in deze situatie, maar goed er moet wel een manier zijn waarop we dit kunnen tackelen. Maar met het oog op onze plannen mbt een eigen huis is het ook een investering idd om later wat lokaals te zoeken met een verbeterd CV.

Vervelend man dat je nu geen werk hebt.

Kinderen heb je gelukkig niet direct, dus als je het zeg maar een jaar wilt doen is het een mooie oplossing. Als je vriendin het niet erg vind om om de week alleen te zijn en je kan er een goede boterham mee verdienen, plus ervaring op doen, zou ik persoonlijk in ieder geval alles aan horen en kijken wat je kansen zijn.

Succes met de beslissing!

SteveSW

Active Member
Lijkt me iets dat je beter nu doet (zonder kinderen) dan later. Absolute voordelen zijn dat je hiermee ‘local’ wordt op je CV en natuurlijk kan sparen voor dat eigen plekje.
Nee zeggen kan later nog altijd (toch?), gebeurt hier wel vaker heb ik de indruk, mensen die het toch niet zien zitten en opstappen.
Succes!

Beebmeep

Well-Known Member
Ik ken alleen de 'extremere' gevallen: een collega en een vriendin hebben beiden een echtgenoot die in het noorden van WA in de mijnbouw zitten. Goed betaalde banen, maar het is 4-weeks-on en 2-weeks-off. Dan heb je nog zeker 2 dagen reizen die ervan afgaan, dus zo'n maximaal 12 dagen thuis van de 14. De 4-weeks-on zijn op verschillende lokaties, dus overnachting op verschillende compounds en veel rijden. Ik weet niet hoe het verder zit qua werktijden, maar vermoed dat het 12-uur diensten zijn. Dus: werken-eten-slapen repeat.

De vriendin gaat nu verhuizen. Zij hebben een paar jonge kinderen en vonden het te zwaar voor het gezin. Zij vertrekken dit weekend richting Perth. Dan scheelt het haar man de vlucht van Perth naar Adelaide en het rijden naar Whyalla.

M'n collega wil liever niet naar Perth. Na wat omzwervingen heeft ze eindelijk het gevoel hier echt thuis te zijn. De kinderen zijn ouder (begin 20) en eentje zou mee gaan richting Perth, maar de ander blijft dan hier. Heeft werk, wil op zichzelf en is geen stadsmens. Ingewikkeld allemaal. Ik geloof dat ze nu kijken naar opties dichter bij huis. O.a. naar het opstarten van een eigen bedrijf.

7-days-on & off lijkt dan goed te doen, maar het kan zwaar zijn. Zeker als je tzt een gezin hebt. Misschien een optie om dit een tijdje te doen als ze je selecteren? Mooie methode om werkervaring op te doen, de spaarpot te spekken en dan later op zoek naar ander werk?

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Ik zit niet in de positie om uberhaupt ergens nee op te zeggen, dus alles wat langs komt grijp ik aan. Zit nog maar in de 1e ronde en de kans dat ik het wordt is zeer klein, maar het is fijn om bovenstaande ervaringen te lezen.

Janneke61

Well-Known Member
Mijn man heeft afgelopen jaar acht maanden voor een project FIFO gewerkt in WA. 26 dagen op, 10 dagen af en 6 dagen per week van 12 uur per dag en een hele dag reizen op en neer naar huis. Je moet dit niet jaren achter elkaar doen (hoewel sommigen dat wel doen), maar op zich beviel het hem wel. De voorzieningen op zo’n kamp zijn prima, maar het leven is verder wel saai. Maar goed, hij had toch niet veel tijd over voor ontspanning ;) Neem gewoon een goed boek mee en een abonnement op Netflix of zo. Ik moet wel zeggen dat ik wel gewend ben om langere tijd alleen met de honden thuis te zijn (niet onbelangrijk voor je vriendin). Van het geld wat je verdient kun je ruim van leven en tegelijkertijd goed sparen. Dat lijkt mij wel prettig in jullie situatie. Ook in de onze trouwens aangezien mijn man vorig jaar een eigen consultancy bedrijf is begonnen, waardoor we reserves moeten opbouwen voor rustige tijden. Ik denk dat als je eenmaal een goed saldo op de bank hebt je er misschien anders tegen aan kijkt en dan liever elke avond thuis wil zijn, maar voor nu zou ik er voor gaan en kijken hoe het jullie bevalt. 7 dagen op en 7 dagen af met 1.5 uur reistijd lijkt me echt niet verkeerd. Het is heerlijk om dan een hele week vrij te zijn en dingen te doen waar je anders in het weekend niet gauw aan toe komt of er op uit te gaan.

Hi,
Voor nu heb zou ik het wel doen. Zie de andere reacties van het forum.

We willen gaan starten met kids dus dat is wel even een puntje ja @Red dust , ik zou me daar persoonlijk niet fijn bij voelen denk ik in deze situatie, maar goed er moet wel een manier zijn waarop we dit kunnen tackelen. Maar met het oog op onze plannen mbt een eigen huis is het ook een investering idd om later wat lokaals te zoeken met een verbeterd CV.
Zolang de kleine er nog niet is, zou ik het ook doen. Als de kleine geboren is, dan zou je het eerste jaar / eerste 1,5 jaar ook nog kunnen doen. Daarna ga je waarschijnlijk meer last van hebben. Vb. Voor mijn werk hier op Bonaire, moest ik afgelopen november een week naar NL. Mijn zoontje was 2,5. Tot de dag vandaag vraagt hij nog steeds:"Mama niet meer weg met het vliegtuig?" Ik kan je zeggen dat je bij die vraag wel breekt.

Ik zou zeggen ga er nu voor, heb je weer wat moois op je cv staan. Ondertussen kijk je rond, op het moment dat de kleine er is ga je actief solliciteren. Je bent dan wel weer ruim een jaar of langer werkervaring rijker.

Succes met je keuze.

Emulate

Active Member
Waarschijnlijk helemaal niet van toepassing hier, maar ik heb een aantal jaren -als bijbaan naast mijn eigen bedrijf- in Egypte gewerkt als rondreis tourleader (geen gids, dat is locale werkgelegenheid, maar een super-organisatiebaan vanuit de NL avontuurlijke reisorganisatie). Afhankelijk van het seizoen, de economie, de locale veiligheidssituatie en het reisaanbod was ik 1 of meerdere reizen achter elkaar van huis. Als de periode tussen 2 reizen korter was dan 5 dagen werd ik geacht in Egypte te blijven om de volgende groep op te vangen. Soms zat ik maar 2 weken per jaar in het land, maar soms ook 3, 4 maanden aaneengesloten.

De laatste keer is inmiddels een jaar of 12 geleden. Wat ik me ervan herinner is dat ik er persoonlijk erg van genoten heb, mede doordat je een band ontwikkelt met je reisgroep en het locale personeel (gidsen, Bedouinen, hoteleigenaars, restaurantjes, fietsverhuurders, museumstaf) gedurende een paar weken, het werk echt 24/7 is (officieel geen vrije dagen of uren) en kost en inwoning gratis zijn. Hoewel het alleen het wettelijk minimumloon betaalt, kun je zonder onkosten best wel sparen. Het is vooral een ervaring en het heeft me heel veel skills bijgebracht, vooral door het hanteren van ongeplande en noodsituaties (ziektes, echtscheidingen, natuurrampen en oorlogsspanningen). Ook de intensieve samenwerking met de Egyptenaren heeft me (cultureel) veel geleerd. Ik kan me voorstellen dat zo'n 2 weken op, 2 weken af baan een vergelijkbare intensiteit heeft. Het betekende voor mij wel dat ik iedere keer op Schiphol na zo'n reisperiode ernstig moest afkicken en veel heimwee naar Egypte had.

Voor mijn toenmalige echtgenoot was het onverteerbaar dat ik zo lang aaneengesloten, en vaak met de feestdagen, in het buitenland zat en de gsm- of computercommunicatie vaak moeilijk of onmogelijk was (veel reizen hadden een trekweek in de Sahara, waar geen wifi is). Ik zal niet zeggen dat het me mijn huwelijk heeft gekost, mijn reisbehoefte was eerder een signaal dat dat huwelijk al jaren kapot was en ik weg wilde. Maar ik heb me wel gerealiseerd dat zo'n avontuur veel van BEIDE partners (en kinderen) kan vragen en dat je het er vooraf samen heel goed over moet hebben.

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Wat een verhaal, ik heb die reisbehoefte ook gehad en ook heel veel gezien van de wereld. Nu wil ik echter lekker settelen en een gezin stichten. Het fifo concept klinkt avontuurlijk maar het zullen vooral lange dagen (12 uur per dag werk) en veel heen en weer vliegen worden.

Het lijkt me wel een avontuur en ook wel tof hoor om zoiets een keer mee te maken, en dat het salaris in de 5 cijfers is maakt uiteraard een hoop goed. Ik laat even weten hoe het gaat.

Katjavdl

XPdite Sponsor
Mijn eerste reactie is altijd....GAAN, doen, avontuur en dan denk ik oh nee. Mijn relatie is mij het meeste waard. Dan maar wat minder geld. EN wat langer sparen....dan doen we al een tijdje lol. En avontuur hebben we toch wel met al ons rond gereis. Als je single bent, TOP. ALs je een redelijk jonge relatie hebt, niet doen. Uit eigen ervaring. Is het niet waard. Max en ik zijn maanden uit elkaar geweest en die deuk hebben we nu eindelijk afgelopen jaar recht kunnen strijken. Geld is niet alles, cliche maar je begrijpt me wel. Sydney trains betaalde 100.000 plus en ook dat heeft me niet tegengehouden om Max te volgen naar Tasmanie. Voor jou, heel even om een start te maken, zou het natuurlijk geen kwaad kunnen. Daarna gaat het allemaal een stuk gemakkelijker in je woon omgeving om werk te vinden. Wellicht een baantje zoeken op een heel ander vlak? JE wilt niet weten wat ik al allemaal voor werk heb gedaan.....succes met je sollicitatie!

Janneke61

Well-Known Member
Realiseer je wel dat je bij een 7/7 rooster meer vrije dagen hebt dan bij een normale 5/2 werkweek. Ik denk dat het heel belangrijk is hoe je partner er in staat. Nogmaals, ikzelf als partner ben het wel gewend om alleen te zijn en vind het ook niet erg zolang ik de honden maar om me heen heb. Onze relatie lijdt er absoluut niet onder, maar wij zijn al wel wat langer bij elkaar. Ik ben het er mee eens dat het je relatie niet waard is, voor wat voor vergoeding dan ook. Uiteindelijk is het voor iedereen verschillend en moet je zelf uit vinden of het voor jullie werkt of niet.

OFX