LASTAVA Tim911

SteveSW

Active Member
Ik vind het veel moeilijk om vergelijkingen te maken binnen Australie. Ik ga ervan uit dat Cairns niet bepaald gemiddeld is.
Maar over her verloop: dat is inderdaad enorm hier. Gevolg is dat vaak vanuit collega’s niet meteen moeite wordt gedaan om contact te maken want vaak is het verloren energie: de meesten zijn inderdaad snel weer weg (wat ook weer met vele visa te maken heeft. Als je na 4 jaar geen PR krijgt moét je weg). Dat komt erg bot over, zeker als je al ‘buitenstaander’ bent en je die oorzaak niet kent. Zelf had/heb ik er weinig last van maar mijn vrouw enorm. Blijven herhalen dat je zeker zal gaan voor PR, dat je je leven hier ziet helpt, al weet je dat vaak zelf niet met zekerheid.

Over het mentaliteitsverschil zoals laksheid en meten met verschillende maten/gewichten, normen/waarden: het kan ook helpen. Als je zelf wel stipt reageert, afspraken meteen nakomt, wel alert reageert zijn mensen toch vaak verbaast dat dat ook kan. Al geldt hier ook weer: daar kom je meestal pas achter of heb je pas de kans toe als je al ergens aan de slag kan. Of voor jezelf begint....
En je hebt gelijk: op elke straathoek vind je hier een tuinman of klusjesdienst. Een Ute en wat gereedschap en je bent 1 van de honderden. Maar....een voorbeeld wat aangeeft waarin je dan het verschil kan maken met je ‘(noord-)Europese’ mentaliteit. Wij zochten een een tuinman. Een Nederlander hier die we kennen heeft al 10 jaar een landschapsbureau (aanleg en onderhoud). Een goed draaiend bedrijf omdát hij stipt is, meteen offertes indient, etcetera. Dus wij dachten: ons probleem opgelost. Helaas is onze tuin net te klein en had hij net zijn onderhoudsafdeling overgedragen aan een aussie. Die man gebeld met de referentie: geen reactie na enkele telefoons, voicemail,...zelfde verhaal bij 4 (!) andere: geen reactie, wel reactie maar komt niet opdagen met of zonder excuses,...En dan hebben we een goede, vertrekt hij plots naar Melbourne en draagt zijn bedrijf over aan een man die...allergisch is voor elephants Ears! (Laat dat nu een veel voorkomende tuinplant zijn hier die wel wat onderhoud nodig heeft qua snoeien). Zo heb je alle clichés op een hoopje.
Dan zijn er misschien wel 100 tuinmannen maar erg weinig die echt klantgericht kunnen/willen werken zoal ‘wij’ dat dan kennen. En het is niet dat de Aussies zelf dat geen probleem vinden als klant, maar ze vinden het blijkbaar wel gewoon dat het zo is én ze zijn haast verbaasd als het ook wel anders, beter kan. Zoals ik in het begin al gezegd heb: ik weet niet of dat alleen hier is of overal?
Maar Tim: waar wij over klagen zou zo maar eens ook een asset kunnen zijn voor jezelf. Kon je die eerste deur nu maar eens openkrijgen!! Daar blijft verl op hangen natuurlijk. Veel moed en ook wel geluk gewenst iig. Geloof me, ik weet hoe het voelt, ik heb in NL hetzelfde meegemaakt. Maar daar kon je nog altijd terecht in de magazijnen van Kruidvat. Heb er eigenlijk best wel een redelijk fijne tijd gehad. En 15kg zitvlees kwijtgeraakt :p)

Last edited:

afterbang

XPdite Sponsor
Het beschreven gedrag is wel een beetje normaal (of normaler) hier in Australia volgens mij. Maar er zijn net als overal ook positieve uitzonderingen. Ons huis in Queensland is opgeknapt door een club die hun afspraken wel nakwamen. Een tuinman die ik belde kwam ook snel kijken. De toko die de driveway moest doen was dan weer niet mee af te spreken. Dus het wisselt, dat heb je in NL ook. Maar minder de foute kant op denk ik? Of heb ik nu een roze NL bril op ;)

Tim911

Well-Known Member
Zelf heb ik geen problemen om PR te worden, dat wordt ik namelijk in november van dit jaar al. Dat gaat verder automatisch dus die onzekerheid heb ik godzijdank niet. Groot nadeel wat ik nu heb met solliciteren is dat ik niet kan aangeven dat ik PR ben, ik geef aan dat ik Provisional Permanent Resident ben en dat dat ongeveer hetzelfde is als PR, bedoel met je Provisional driving licence mag je ook rijden toch? Maar veel bedrijven schrik je er toch mee af. Ik zou graag voor de lokale government in de supply dept willen werken op termijn, dat kan alleen met PR.

Europese no nonsense mentaliteit en efficientie kan zeker in je voordeel werken, maar je moet wel in de situatie komen om dit te benutten, haha!
Ik denk dat bovengenoemde problemen overal voorkomen, maar hier in laid back FNQ is het wel een graadje erger. Het valt mij op dat veel mensen uit de grote steden die naar cairns ' emigreren' ook overal lopen te zaniken over bovenstaande issues. Dus er ligt zeker wel een kern van waarheid al zeuren veel mensen over werkelijk van alles. Ik ben eigenlijk vaak nog verbaasd hoe snel het hier allemaal gaat, met deze hitte. Als je die tradies zie beulen, niks dan respect voor die gasten. Al duurt een badkamer renovatie hier 2 weken ipv 3 dagen zoals in NL.. haha!
Wij hebben bijvoorbeeld ook hele goede ervaringen met onze huisbaas/rental company, verzoeken worden snel ingewilligd en repair request worden meteen uitgevoerd, en die gasten die ze sturen zijn zeer servicegericht en wat ik kan zien vrij efficient. Hier hoor je vaak horrorverhalen over maar bij ons is dit allemaal top geregeld. Wat ik bijvoorbeeld weer grappig vind is dat de cassierres in de supermarkt tergend langzaam zijn en veel te lang met klanten praten, en ook wel wat te langzaam werken. Ik vind dit niet zo'n probleem maar gek genoeg loopt mijn Australische vrouwtje zich hier groen en geel aan te ergeren, was ik maar in NL roept ze dan. Self check out met een volle wagen is mij veel te veel gedoe.

Je laatste alinea is precies wat ik nou bedoel: lekker in het magazijn bij kruidvat werken, die hebben toch constant personeel nodig. Zo had ik de Action toen ik tussen banen in zat, donderdag gesolliciteerd en was maandag aan de gang, en dan komt van het een weer het ander. Dat soort 'vangnet' bedrijven zijn er dus in Brisbane genoeg, hier niet helaas. Je moet mijn verhaal ook niet zien als klagen, meer als een soort analyse wat er tegenzit en waarom dit tegenzit. Zonder dit soort analyses is het imo ook lastig om de oplossing te vinden, maar dat ik die vind staat wel vast.

@afterbang ik denk ook dat zeker dat de meesten zeer bereidwillig zijn, en meestal komt het allemaal ook wel goed. Maar goed als je niet beter weet, en geen idee hebt hoe je je service moet verbeteren omdat iedereen om je heen zo werkt waarom zou je dan ook?

NL is in dit geval wel wat verder denk ik ja.

Last edited:

SteveSW

Active Member
Het zal mij niks verbazen als op lange termijn de bouwlimiet van 12 stories vervalt en we gold coast achtige taferelen gaan krijgen.
Dan moeten ze wel eerst de luchthaven verplaatsen. De hoogtelimiet in het CBD is bepaald/gelimiteerd door de luchthaven vlakbij. Ik vind het wel iets bijzonders aan Cairns: op 15 min ben je bij de luchthaven en kan je de halve wereld rond. En het houdt dus het CBD binnen redelijke normen. Er is hier nog genoeg plek voor ‘enkel’ 10 verdienen extra op die platte koek van 2-3 verdiepen

Tim911

Well-Known Member
Dan moeten ze wel eerst de luchthaven verplaatsen. De hoogtelimiet in het CBD is bepaald/gelimiteerd door de luchthaven vlakbij. Ik vind het wel iets bijzonders aan Cairns: op 15 min ben je bij de luchthaven en kan je de halve wereld rond. En het houdt dus het CBD binnen redelijke normen. Er is hier nog genoeg plek voor ‘enkel’ 10 verdienen extra op die platte koek van 2-3 verdiepen
Kijk, dat is nou weer informatie die ik niet wist, dat het met de aanvliegroutes te maken heeft. Thanks!

Beebmeep

Well-Known Member
Maar over her verloop: dat is inderdaad enorm hier. Gevolg is dat vaak vanuit collega’s niet meteen moeite wordt gedaan om contact te maken want vaak is het verloren energie: de meesten zijn inderdaad snel weer weg (wat ook weer met vele visa te maken heeft. Als je na 4 jaar geen PR krijgt moét je weg). Dat komt erg bot over, zeker als je al ‘buitenstaander’ bent en je die oorzaak niet kent. Zelf had/heb ik er weinig last van maar mijn vrouw enorm. Blijven herhalen dat je zeker zal gaan voor PR, dat je je leven hier ziet helpt, al weet je dat vaak zelf niet met zekerheid.
Dat herken ik ook wel, ja. Vrienden in Adelaide zeiden destijds ook van: ga voor een jaar naar Whyalla, dan heb je aan je visumeisen voldaan (12mnd werk) en dan kun je hier weer wonen. Maar dat wilde ik niet. Ik had behoefte aan wat vastigheid na drie verhuizingen binnen een half jaar, incl. de emigratie. Daar kwam bij dat er mensen in mij investeerden: een collega die me regelmatig een lift aanbood bijv, of simpelweg het ingewerkt worden, hoewel dat na een weekje ook ophield. Toen stond ik er alleen voor.

Maar ik vermoed dat m'n collega's hier ook zo dachten: oh, die is zo weer weg. Jaren (ja echt) later hoorde ik pas, dat de meeste voorgangers het niet langer dan 6 maanden tot een jaar volhielden. Dus ze hadden in iets van vijf jaar zeven bibliothecarissen gehad. Tja. Het was wel grappig, want toen ik na een jaar de huur van m'n woning verlengde, was het: "Oh, dus je blijft?" Ja.... Toen ik m'n PR binnen had en nog steeds geen aanstalten maakte om m'n spullen te pakken: "Oh, dus je blijft echt?" Ja... Een half jaar later ofzo kocht ik m'n huisje en was het: "Je blijft echt!" Duh.... :)

Ik herken de verhalen verder ook wel. Doordat ik hier nu een tijdje zit heb ik goede contacten opgedaan en is het mede daardoor makkelijker om betrouwbare mensen te vinden voor klusjes. Maar er zijn ook ergenissen geweest, dat ik uitdrukkelijk gevraagd had om eea 's middags te bezorgen, omdat ik 's ochtends werkte, ze dat op de bon zetten ,maar alsnog 's ochtends langskwamen en dan boos waren omdat ik niet thuis was. En dan extra bezorgkosten willen berekenen.... Dat was in Adelaide.
Heb soms ook het idee dat bepaalde klusjes als te klein ervaren worden. Huis verderop in de straat is binnen een maand volledig gerenoveerd incl nieuwe ramen. Dat bedrijf was mij aangeraden, dus ik bellen. Ik had maar een raam dat vervangen moest worden. Diverse keren een berichtje achtergelaten. Nul-komma-nul reactie. Idem voor de tuin waar ik even wat hulp bij nodig heb.

Wel een betrouwbare 'builder' opgedaan. Punctueel, vlot met offertes, betaalbaar, levert goed werk af en is prettig in de omgang, wat ook niet onbelangrijk is. Via hem wat andere adresjes opgedaan, dus die gaan we uittesten :)

Overigens moet ik zeggen, dat ik het hier nu wel mee vind vallen. Ofwel het valt inderdaad mee, ofwel ik ben eraan gewend geraakt ;)

Tim911

Well-Known Member
Heb soms ook het idee dat bepaalde klusjes als te klein ervaren worden.
Ja, maar dit is in NL echt niet anders. Wij hebben ook problemen gehad met diverse tuinaanleg bedrijven omdat er door de vreemde vorm er teveel werk in ging zitten, je kon gewoon ruiken dat ze er allemaal geen trek in hadden. Zelfde als met een simpel klusje als extra radiator installeren, daar hadden ze ook allemaal geen zin in. Dus maar door beun de haas laten doen in het weekend.

Beebmeep

Well-Known Member
Ja, maar dit is in NL echt niet anders.
Dat zal, maar in Nederland was ik geen huiseigenaar :D Nu moet ik meer zelf doen/regelen. Ergens ben ik daar wel blij om - nu ik eenmaal wat adresjes heb - want toen ik huurde was het: deel schutting vervangen = huur omhoog!

Nou ja, we zullen zien hoe het gaat. Volgende klus - welke nog geregeld moet worden - zijn inbouwkasten en deze maand wordt het houtwerk bij de veranda vervangen (houtrot :( ).

Katjavdl

XPdite Sponsor
Poeh Tim das pittig allemaal. Ik gooi even wat antwoorden vanuit oostkust Tassie jouw kant op.
Ik denk dat het qua werk vergelijkbaar is met Cairns. Er is gewoon geen werk. En als er werk is is er geen accomodatie. Het is een vicieuze cirkel of hoe dat dan ook al weer heet. Er is net genoeg om de locals aan het werk te houden en een paar backpackers in het hoogseizoen en dat is het dan ook.

Tassie is toch wel een aantal jaaaaaaaaaaaren terug in de tijd, als je niet in Hobart woont tenminste.
Sterker nog wij zitten in Swansea en dat is zo "remote" dat we hier een Flying doctors service hebben, ja dat is ook Australie. We kunnen bijvoorbeeld gratis naar de tandarts....jawel.

Ik ben mij ervan bewust dat ik gruwelijk veel geluk heb gehad dat ik in de eerste week mijn huidige baan heb gevonden, want daarna heb ik nergens nog wat gezien in die richting. Ik snap heel erg wat je bedoelt met: de steden bieden gewoon meer mogelijkheden. Dat is helemaal waar en daarom zijn wij ook terug gegaan naar Sydney in 2017. We konden er ook niet snel genoeg weer weg komen. Dat is waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom jullie in Cairns zijn beland. Het is een super mooie plek!

Mijn idee? Gewoon in je resume zetten dat je PR bent of niks van een visum vermelden. Mocht je uitgenodigd worden voor een gesprek dan kun je het uitleggen, als het ze dan nog interesseert tenminste. Ik krijg genoeg reacties op baantjes waarin niet wordt vermeld wat voor visum men heeft. Je moet niet vergeten dat de meeste Aussies niks weten van visa en als je het uitlegt als zijnde, je bent PR in principe maar het wordt het einde van het jaar pas officieel. Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Hier in Tassie is mijn ervaring in ieder geval wel zo.

Ik hoop dat je vriendin jullie bootje drijvende kan houden. Blijf positief en ja dat is wel eens lastig, probeer wat cash in hand baantjes te doen....al is het maar de ramen wassen bij de buurvrouw. Alles helpt en het geeft je afleiding en een positieve vibe. Het is vervelend dat je door je blessure niet alles kunt doen, maar blijf rond vragen en rond kijken. En wellicht kunnen de Nederlanders in je omgeving je een beetje op weg helpen.

Veel succes!
We leven met je mee hier vanuit Tassie. But quitting is not an option! Just remember that.
Groetjes Katja (ik kruip weer onder mijn steen, wil je gewoon een hart onder de riem steken, zet em op!)

Tim911

Well-Known Member
Poeh Tim das pittig allemaal. Ik gooi even wat antwoorden vanuit oostkust Tassie jouw kant op.
Ik denk dat het qua werk vergelijkbaar is met Cairns. Er is gewoon geen werk. En als er werk is is er geen accomodatie. Het is een vicieuze cirkel of hoe dat dan ook al weer heet. Er is net genoeg om de locals aan het werk te houden en een paar backpackers in het hoogseizoen en dat is het dan ook.

Tassie is toch wel een aantal jaaaaaaaaaaaren terug in de tijd, als je niet in Hobart woont tenminste.
Sterker nog wij zitten in Swansea en dat is zo "remote" dat we hier een Flying doctors service hebben, ja dat is ook Australie. We kunnen bijvoorbeeld gratis naar de tandarts....jawel.

Ik ben mij ervan bewust dat ik gruwelijk veel geluk heb gehad dat ik in de eerste week mijn huidige baan heb gevonden, want daarna heb ik nergens nog wat gezien in die richting. Ik snap heel erg wat je bedoelt met: de steden bieden gewoon meer mogelijkheden. Dat is helemaal waar en daarom zijn wij ook terug gegaan naar Sydney in 2017. We konden er ook niet snel genoeg weer weg komen. Dat is waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom jullie in Cairns zijn beland. Het is een super mooie plek!

Mijn idee? Gewoon in je resume zetten dat je PR bent of niks van een visum vermelden. Mocht je uitgenodigd worden voor een gesprek dan kun je het uitleggen, als het ze dan nog interesseert tenminste. Ik krijg genoeg reacties op baantjes waarin niet wordt vermeld wat voor visum men heeft. Je moet niet vergeten dat de meeste Aussies niks weten van visa en als je het uitlegt als zijnde, je bent PR in principe maar het wordt het einde van het jaar pas officieel. Volgens mij moet dat geen probleem zijn. Hier in Tassie is mijn ervaring in ieder geval wel zo.

Ik hoop dat je vriendin jullie bootje drijvende kan houden. Blijf positief en ja dat is wel eens lastig, probeer wat cash in hand baantjes te doen....al is het maar de ramen wassen bij de buurvrouw. Alles helpt en het geeft je afleiding en een positieve vibe. Het is vervelend dat je door je blessure niet alles kunt doen, maar blijf rond vragen en rond kijken. En wellicht kunnen de Nederlanders in je omgeving je een beetje op weg helpen.

Veel succes!
We leven met je mee hier vanuit Tassie. But quitting is not an option! Just remember that.
Groetjes Katja (ik kruip weer onder mijn steen, wil je gewoon een hart onder de riem steken, zet em op!)
Ik heb ook even opgezocht waar jij zit, en ik kan mij inderdaad voorstellen dat het daar lastig zo niet nog lastiger is om een passende job te vinden. Ook daar zal er een smal aanbod aan banen zijn. Voordeel wat jullie waarschijnlijk wel hebben op een Cairns, dat er niet veel nieuwe gelukszoekers als nieuwe aanwas zijn en je als 'local' nog vrij makkelijk aan een baan komt. Wat ik al aangaf in een post hierboven, het is hier zo transient en mensen komen hier vanuit heel Australie heen voor the good life, er vissen heel veel mensen in dezelfde krappe vijver. Overigens is de reden dat we hier zitten omdat mijn partner born and bred Cairns local is, en omdat zij hier een vast contract heeft in haar baan.

Vanaf heden zet ik in mijn CV en cover letter dat ik PR ben, want min of meer ben ik dat ook gewoon, dus adverteer het ook zo. Als ze het allemaal niet begrijpen hoe het zit dan zoeken ze het maar uit, haha.

Op dit moment kunnen we het rooien op 1 salaris. We leven wel voorzichtig maar er is ruimte voor 2x in de week take away en 1x uit eten in een restaurant/pub, en we kunnen alle rekeningen tot nu toe nog makkelijk betalen, dus dat is wel een groot voordeel. We hebben ook best een flink bedrag achter de hand, dus dat is ook wel een erg fijn idee. Ik praat veel met locals , vooral op het complex en in de lokale pub waar ik zo nu en dan een biertje doe, en vraag ook gewoon of zij nog leads voor werk hebben. Iedereen loopt te zuchten en steunen. O Cairns en werk, tell me about it, good luck mate. Tja, dan nemen we er nog maar 1.

Ik kom net een lang weekend uit Sydney waar mijn cousin woont in de inner burbs. Erg gaaf om een weekend mee te maken en behoudens dat het onbetaalbaar is zou ik er voor geen goud willen wonen, veel te groot, druk en hectisch allemaal. Dan zie je wat je hier eigenlijk allemaal hebt voor relatieve rust en ruimte. Alleen weer geen werk.

Ik moet gewoon geduld hebben en hopen dat er snel wat komt, ik moet positief blijven en ook proberen te genieten van het land en de omgeving, en niet alleen gefrustreerd zijn over het feit dat ik geen werk heb, soms heb ik het wel even gehad hoor: oplossing? even een wandelingetje van 50 meter en ik sta met mijn voeten in het goudgele zand met uitzicht over de turquoise coral sea met een heerlijke zeebries. Dan weet je weer waar je het allemaal voor doet. :)

Fijn dat jullie met mij meeleven, en je moet weten dat quiten voor mij echt geen optie is. Terug naar Nederland wil ik absoluut niet, daarvoor waardeer ik het allemaal veel te veel hier in Oz.

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Haha @Tim911 , was het afgelopen weekend geen Mardi Gras? Denk dat dat wel een van de drukste momenten in Sydney is ;-)
Ja het was idd Mardi Gras weekend, dat wist ik niet eens! Mijn Cousin woont in Surry Hills dus precies midden in de actie, erg tof! Maar verklaart natuurlijk ook wel waarom het zaterdag zo extreem druk was, zondag viel het reuze mee en maandag was het uitgestorven, dus heb inderdaad wel een krom beeld van de drukte, maar wel erg gave buzz en leuke sfeer. Ben zaterdagavond op een feestje in Oxford St. geweest, en vanaf dat balkon hadden we een onwijs gaaf beeld van de parade. Hierbij wat foto's:

53323394_10214665862904982_6394037952380403712_o.jpg 53381777_10214665862224965_427634109657907200_o.jpg

Janneke61

Well-Known Member
Vanaf heden zet ik in mijn CV en cover letter dat ik PR ben, want min of meer ben ik dat ook gewoon, dus adverteer het ook zo. Als ze het allemaal niet begrijpen hoe het zit dan zoeken ze het maar uit, haha.
Ik heb nog nooit mijn visum vermeld op een CV en er nooit vragen over gehad. Een keer een opmerking dat ze veronderstelden dat ik een permanent visum had. Je kunt in je CV vermelden dat je naar Australie bent gekomen om samen met jouw Australische vriendin hier een leven op te bouwen. Dat geeft al aan dat je hier zal/kunt blijven en tegelijkertijd verklaart dat een gat in je CV en geeft het jouw motivatie aan waarom je op zoek bent naar een baan.

FritsC

XPdite Sponsor
Ik hoop dat het allemaal snel wat beter gaat en meer stabiliteit op het werkfront! Aan de motivatie zal het zeker niet liggen!

Trouwens: Misschien eens tijd om dit draadje om te hangen naar het LaStaVaZa subforum?

OFX