LASTAVA Tim911

Tim911

Well-Known Member
Ik zou kijken of je oud-collega's waar je goede banden mee hebt, kunt gebruiken. Bij mij werd destijds ook mijn laatste Nederlandse leidinggevende benaderd als referentie. Wel per email overigens. Dus die kreeg wat vragen voorgeschoteld die hij beantwoordde (en mij in BCC'de ;) ).
Van Coles kreeg mijn ex manager een enorme open vragenlijst per email, die mailde hij mij, ik vulde hem in en mailde hem terug en hij copy paste hem in hun portal waarvoor hij een login kreeg, was meer dan een uur werk. Dus ik snap zeer zeker dat ze er niet op zitten te wachten.

Beebmeep

Well-Known Member
Van Coles kreeg mijn ex manager een enorme open vragenlijst per email, die mailde hij mij, ik vulde hem in en mailde hem terug en hij copy paste hem in hun portal waarvoor hij een login kreeg, was meer dan een uur werk. Dus ik snap zeer zeker dat ze er niet op zitten te wachten.
Oh wow!
Bij de mijne ging het om drie vragen ofzo. Wel een verschil. Ja, dan snap ik dat ze er niet op zitten te wachten.

Tim911

Well-Known Member
Oh wow!
Bij de mijne ging het om drie vragen ofzo. Wel een verschil. Ja, dan snap ik dat ze er niet op zitten te wachten.
Ja was echt niet normaal, waren 30 vragen onderverdeeld in meerdere chapters. Dat is inderdaad wat anders dan een kort telefoontje.

Edit: ik weet wel dat sinds de nieuwe privacy wetgeving in 2018 in NL er veel terughoudender wordt gehandeld mbt referenties etc. Werknemers moeten expliciet toestemming verlenen aan werkgevers om hun gegevens te delen, en zelfs dan nemen veel bedrijven het zekere voor het onzekere door simpelweg niet mee te werken.

Last edited:

Beebmeep

Well-Known Member
Ja was echt niet normaal, waren 30 vragen onderverdeeld in meerdere chapters. Dat is inderdaad wat anders dan een kort telefoontje.

Edit: ik weet wel dat sinds de nieuwe privacy wetgeving in 2018 in NL er veel terughoudender wordt gehandeld mbt referenties etc. Werknemers moeten expliciet toestemming verlenen aan werkgevers om hun gegevens te delen, en zelfs dan nemen veel bedrijven het zekere voor het onzekere door simpelweg niet mee te werken.
OK, dan is het ook wel logisch, hoewel ik 30(+) nog steeds erg veel vind. Bij mij was het in 2009. M'n voormalig leidinggevende wist wel dat ik hem als referentie opgegeven had (uiteraard), maar ik ben blij dat het bij drie vragen gebleven is toen en niet bij zo'n enorme lijst als die voor jou!

Janneke61

Well-Known Member
Graag even wat feedback:

Mijn voormalige Nederlandse employer heeft een reference letter/letter of recommendation opgesteld met voldoende informatie over mijn werkhistorie en ervaring. Echter willen de Australische bedrijven en recruiters ook contact opnemen met mijn voormalige NL werkgever. Dit is inmiddels al 4x gebeurd en daar is 1x een baan uit gekomen. Echter heeft mijn NL werkgever laten weten dat zij de voorkeur geven om niet meer mee te werken aan de reference checks en min of meer maar eigen broek maar moet gaan ophouden. Ik moet de brief maar gebruiken, want die hebben ze niet voor niets opgesteld.

Alle Australische bedrijven willen graag references checken, in NL is dit iets minder gewoon in de meeste sectoren of zit ik ernaast? Ik heb in NL nooit een reference door hoeven geven.

Hoe kan ik dit nu het beste tackelen? Want op mijn reference letter staat wel in de briefheader het tel nr van mijn NL ex werkgever, maar als er iemand belt geven ze aan dat ze geen references verlenen, wat mijn kans op een baan ook niet echt helpt., komt bij dat het bedrijf waar ik daarvoor gewerkt heb helemaal geen references verleent dus daar heb ik ook niks aan.

Ik zit er aan te denken om de mobiele nrs van mijn 2 beste NL maten op te geven: manager X en manager Y. Niet netjes maar als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag.
Je zal niet de eerste en de enige zijn die het een beetje ruim neemt met de referenties. Maar ze vragen er dan ook wel om op deze manier. Ik denk dat het voortkomt uit een gebrek aan mensen kennis en het feit dat Australiers zelf wat minder betrouwbaar zijn. Overigens kun je hier ook een vriend of goede bekende als referentie opgeven. Het voordeel is dat je dan een Aussie die bekend is met referenties en die dezelfde taal spreekt (ook in de minder letterlijke betekenis van het woord) kunt opgeven. Doe dat dan als een extra referentie. Dus een of twee werkgerelateerde en een uit de privesfeer.
Je post doet me trouwens denken aan de radio uitzending van Hamish and Andy van een paar jaar geleden. Had je het telefoonnummer maar van James...😂

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Deze heb ik ooit op youtube gezien! Briljant!
Geeft min of meer ook wel aan hoe lek het is haha.

Ik heb het als volgt ingedeeld:

ref 1: letter van laatste employer met als note no reference verklaring ivm european privacy laws. Lol.
ref2: Vriend van me is jaren store manager geweest voor dezelfde firma als ik. op linkedin staat hij nog in functie, perfect. Werkt nu in engelstalig land dus die redt zich wel.
ref3: Mijn cousin is owner en director van een bedrijf in Melbourne, ideaal voor mijn Oz reference en aangemerkt als personal reference.

Dan maar zo proberen, bedankt voor de tips!

afterbang

XPdite Sponsor

ref 1: letter van laatste employer met als note no reference verklaring ivm european privacy laws. Lol.
ref2: Vriend van me is jaren store manager geweest voor dezelfde firma als ik. op linkedin staat hij nog in functie, perfect. Werkt nu in engelstalig land dus die redt zich wel.
ref3: Mijn cousin is owner en director van een bedrijf in Melbourne, ideaal voor mijn Oz reference en aangemerkt als personal reference.

Klinkt als een plan!

Janneke61

Well-Known Member

Dat klinkt goed! Nog even vingers gekruisd houden! Je moet maar zo denken, elke volgende baan wordt gemakkelijker (weer een referentie er bij).

Tim911

Well-Known Member
Alles op orde kwa referenties, alleen lijkt het er op dat ik ze niet meer hoef te gebruiken...

De banen waarvoor ik het meest in aanmerking kwam heb ik een afbericht ontvangen, maar bij de meeste helemaal niks gehoord. Bij enkele banen is de responstijd nog open maar ik zie het allemaal somber in, omdat dat banen zijn die niet helemaal in mijn straatje kwa CV passen, en de meesten hier weten wel hoe sterk gesteld Ozzies op je werkervaring op je CV zijn.

Echt, je mag het jezelf niet persoonlijk aanrekenen maar ik kan zeggen dat het enorm veel pijn doet. Het kan eigenlijk niet maar ik neem even een break van een paar weken om mijzelf mentaal weer op te laden om verder te gaan. Elke keer je CV en cover letter afstemmen op de eisen van de werkgever en uiteraard tailor made voor de functie wat je uren per keer kost, ik ben er even goed klaar mee.

Ik ben benieuwd hoe deze soap eindigt.

afterbang

XPdite Sponsor
Ja, ik snap dat je even de batterij moet opladen. Zoals een vriend van me hier zei: Every time you have to write a resume it takes a little piece of your soul. Dus even een break om je soul of wat dan ook te genezen!

Emulate

Active Member
Sorry, mate. BTDT. Heel goed idee om even opnieuw op te laden, het is een mentaal zwaar proces. Een heel klein sprankje hoop als je het geluk hebt om iets te vinden dat naadloos op je CV past. Na 20 jaar ondernemerschap was ik het een beetje moe en solliciteerde zonder veel hoop op meer vastigheid. Ik was al 50 en het ging net als bij jou een jaar lang. Tot ik een baan vond die mijn CV voor bijna 100 % matchte. Ze trokken tijdens het interview zichtbaar hun wenkbrauwen op, vrouw, 50, in een semi-overheidsomgeving van typisch mannenberoepen? Weet niet waar het precies aan lag, maar ik kreeg de baan nadat ik 5 dertigers had verslagen. Ik had het zelf helemaal niet verwacht. Ik hoop op ook zo'n ervaring voor jou.

Verder, ik weet het niet, maar misschien is deze site iets voor jou. Het gaat niet per se om 'eco'-jobs, er zit van alles tussen, van semi-overheid tot stichting tot bedrijfsleven. Maar het is buiten het reguliere banencircuit om, deze banen vind je niet op Seek en Indeed. Het aanbod is enorm groot en mijn achterbuurvrouw (65) is al jaren in staat om daar werk op te trommelen, van fulltime en parttime tot project en vast. Heeft alles te maken met de mentaliteit van bedrijven die werven op die site. Zij hangen een ethische arbeidscode aan. Strikt geen discriminatie op leeftijd, geslacht, ras, huidskleur, achtergrond of citizenship. Ik heb er een paar goede gesprekken gehad en ik ben 59.

http://www.ethicaljobs.com.au/

Tim911

Well-Known Member
Sorry, mate. BTDT. Heel goed idee om even opnieuw op te laden, het is een mentaal zwaar proces. Een heel klein sprankje hoop als je het geluk hebt om iets te vinden dat naadloos op je CV past. Na 20 jaar ondernemerschap was ik het een beetje moe en solliciteerde zonder veel hoop op meer vastigheid. Ik was al 50 en het ging net als bij jou een jaar lang. Tot ik een baan vond die mijn CV voor bijna 100 % matchte. Ze trokken tijdens het interview zichtbaar hun wenkbrauwen op, vrouw, 50, in een semi-overheidsomgeving van typisch mannenberoepen? Weet niet waar het precies aan lag, maar ik kreeg de baan nadat ik 5 dertigers had verslagen. Ik had het zelf helemaal niet verwacht. Ik hoop op ook zo'n ervaring voor jou.

Verder, ik weet het niet, maar misschien is deze site iets voor jou. Het gaat niet per se om 'eco'-jobs, er zit van alles tussen, van semi-overheid tot stichting tot bedrijfsleven. Maar het is buiten het reguliere banencircuit om, deze banen vind je niet op Seek en Indeed. Het aanbod is enorm groot en mijn achterbuurvrouw (65) is al jaren in staat om daar werk op te trommelen, van fulltime en parttime tot project en vast. Heeft alles te maken met de mentaliteit van bedrijven die werven op die site. Zij hangen een ethische arbeidscode aan. Strikt geen discriminatie op leeftijd, geslacht, ras, huidskleur, achtergrond of citizenship. Ik heb er een paar goede gesprekken gehad en ik ben 59.

http://www.ethicaljobs.com.au/
Dank je wel voor je reactie, echt heel interresant om te lezen, ik zal eens op de site kijken, wie weet!

Wat ik al eerder zei, vooral in de grote steden zijn er meer dan voldoende banen die naadloos op mijn CV aansluiten dat werk zoeken daar normaal gesproken makkelijk(er) moet verlopen, mede omdat het aanbod letterlijk 100x zo groot is. Daar ben ik niet zo bang voor. In Cairns heb ik de hoop eigenlijk al een beetje opgegeven waardoor je ook niet echt meer helemaal onbevangen, eerder teneergeslagen en niet gefocust het hele proces in gaat. Het is elke keer een mentale uitdaging om mijn CV en cover letter weer passend te maken, dat is echt iets wat je onderschat.

@afterbang , ja zo voelt het idd wel, ook alsof je niet serieus genomen wordt. Ik had gesolliciteerd op een baan die echt 100% aansloot, kreeg na 1 dag al afbericht van een of andere recruiter, dan denk ik.. Je weet nu al dat ik het niet wordt?? Demotiverend is het zeker ja.

@HardCore ja meer dan dit kan je niet doen man, koppie erbij houden en niet wanhopen, succes in Tassie kerel hoop dat alles naar wens verloopt.

Tim911

Well-Known Member
Kleine update:

Ik had een week of 6 geleden gesolliciteerd op een senior supply chain job voor de QLD government, jawel overheid haha. En ik kreeg maandag rond 17 uur een telefoontje van de logistics manager met excuses dat het allemaal lang duurt wegens understaffing en dat ik nog steeds in de running ben voor de job, en dat ik binnen 2 weken hoor of ik voor de ballotage commissie mag verschijnen.

Toen kwamen ze met de vraag of ik tot die tijd, en als mijn originele sollicitatie het niet wordt voor langere tijd een casual job zie zitten omdat ze dringend mensen zoeken en ik ze daar heel erg mee uit de brand help. Ze gaan ook een systeemwissel doorvoeren dus er ligt ontzettend veel werk open voor de komende maanden. Groot voordeel voor mij is dat ik heel breed inzetbaar ben en ook op kantoor inzetbaar kan zijn als ondersteuning voor het purchasing team waar ik ook ruime ervaring in heb, wat mijn kansen op uren enorm vergroot. Ik heb toevallig vorig jaar bij mijn Nederlandse werkgever geassisteerd met een systeemwissel wat voor mij spreekt, ook in de procedure voor de senior job. De dame in kwestie kon alvast verklappen dat zij de 1e screening heeft gedaan en dat ik bij de laatste 8 zit van de 65, kreeg ook nog wat tips over wat ik kan verwachten en wat ze willen horen van en over mij dus kan mij gedegen voorbereiden. Ook fijn om te horen dat mijn CV er echt uitsprong, en kreeg hier een compliment voor. Zij heeft ook wel haar nek uitgestoken voor mij want ze kreeg advies van HR om gedegen onderzoek te doen naar mijn visa status, want ze willen het zekere voor het onzekere nemen, dus dat bevestigd mijn eerder genoemde wantrouwen van bedrijven en zelfs de overheid naar visa holders toe wel, maar dit keer heeft mijn CV mij gered. Ze had ook kunnen beslissen dat het bij voorbaat teveel gedoe en uitzoekerij was maar gelukkig was dit niet het geval.

Groot voordeel dat de secundaire voorwaarden goed zijn EN het casual uurloon bij de overheid vrij hoog is in tegenstelling tot de private sector wat maakt dat ik niet perse 40 uur hoef te werken maar met minder prima tevreden ben op dit moment.

Nu alleen even de referentie check en de Australian police check afwachten en ik kan in ieder geval aan het werk op casual basis. Groot voordeel is dat zij mijn referentie willen zijn mocht ik ergens anders een full time betrekking kunnen bemachtigen, en het is natuurlijk zeer fijn om de QLD government als referentie te mogen noemen, dat opent ook weer een hoop deuren. Dus nu even afwachten en hopelijk snel witte rook.

Last edited:

Tim911

Well-Known Member
:eek:o_O:D:up: I knew it! Goed gedaan! Ja, ik heb diezelfde ervaring. Als je CV aantrekkelijk is, zijn ze vaak wel bereid om e.e.a. om te buigen. Succes!
Dank je wel, heel veel tijd in mijn CV gestoken, maar uiteindelijk betaald het zich toch uit. Ook fijn dat als de job bevalt en ik val positief op dat er normaal gesproken voldoende kansen komen in de toekomst voor vastigheid. Zo niet daar dan binnen een andere overheidstak, maar met een systeemwissel en warehouse expansie en het personeelsverloop ziet het er op eerste gezicht allemaal positief uit, fijnste van alles dat ik weer lekker aan de slag kan. Voordeel voor mij is dat ik bij mijn vorige werkgever een soort manusje van alles was en ook purchasing deed bij ziekte van een collega, die gretigheid om te leren betaald zich vroeg of laat altijd wel uit.

OFX