LASTAVA Tim911

Thijsvr

Well-Known Member
Even een vraagje, wat zouden jullie doen?

Wij hebben een buurman die nogal luidruchtig is in de weekenden met zijn motor, hij sleutelt er aan en geeft dan even flink gas etc, niet 1 of 2 keer maar wel 10 keer per dag, we worden er vrij gek van. Stank in huis en het lawaai is natuurlijk niet echt fijn. Ik heb hem een week of wat geleden gevraagd of hij even rekening wilde houden met de buurt en dat ik zijn fumes niet echt waardeer in mijn woonkamer. Kreeg nogal bogan reactie terug in de trant van ja maar dit is mijn backyard en dus doe ik lekker wat ik zelf wil.

Nu vind ik dat dan nog wel ok verder, want ik heb het idee dat hij het toch minder doet, maar kan ook toeval zijn. Nu is het volgende probleem dat hij zo'n 3-4 avonden een firepit in de tuin aansteekt, en je raad het al: de rook en stank komt precies bij ons de tuin in en vooral het huis binnen. Dus kan niet buiten zitten en ook niet in de woonkamer zonder het hele huis hermetisch af te sluiten. Ik ben licht asmatisch en wordt al kortademing als ik het ruik, laat staan inadem. Volgens de Cairns council mag je geen firepit in de tuin aansteken, alleen een BBQ. Als je een klacht indient kan dat anoniem en krijgt de overtreder ruim 650 dollar boete.

Nu kan ik 2 dingen doen, naar die vent toelopen en hem voor de 2e keer op zijn gedrag aanspreken, kans dat hij luistert is vrij klein als ik de 1e situatie zo inschat. en dan moet ik hem alsnog indobben bij de council zodat ie sowieso weet dat ik het ben.

Optie 2 is gewoon anoniem indobben en verder niks tegen hem zeggen. Kans is groot dat hij evengoed denkt dat ik het ben maar dat weet hij dan natuurlijk niet zeker.

Normaal gesproken zou ik altijd voor optie 1 gaan, maar om wat vrede met de buren te bewaren lijkt me optie 2 toch even wat veiliger.
Onze buren roken wiet, uiteraard met alle ramen en deuren open want roken in een huurwoning mag niet en wiet al helemaal niet. Die lucht waait dan bij ons naar binnen en nu ben ik wel een ex-Amsterdammer, het blijft een smerige lucht. Annelies heeft ze erop aan gesproken (ik ben een mietje). Ze hebben geluisterd, maar zoals je zelf al zegt, het is moeilijk als ze je gewoon negeren.

Ik zou het gewoon anoniem melden als het echt een probleem is. Hij heeft al laten zien niet erg considerate te zijn, dus als je hem er eerst over aanspreekt weet ie zeker dat het van jou komt en dan heb je kans dat het alleen maar verder escaleert.
Je kunt altijd een beetje vissen bij de andere buren of zij er ook last van hebben. Dan kun je hem samen aangeven.

Wij hebben cameras rond huis dus ik ben iets minder bezorgd om wraak acties van m'n eigen buren. Nog een left-over van m'n Amsterdam tijd denk ik ;)
 

Thijsvr

Well-Known Member
Dan we hebben we nog een dingetje, is er iemand die wat van australische garantie wetgeving afweet? Bij voorbaat excuses voor het lange verhaal maar wil een zo gedetailleerd mogelijk beeld schetsen.

We hebben onze Audi 2 maanden geleden gekocht, en vanaf de eerste avond heeft de auto lichte kuren met het inschakelen van de P (park stand), op 1 of andere manier herkent hij de P stand niet en hierdoor krijg je dus de sleutel niet uit het contact vandaan. Na 1 of 2 keer proberen lukt het uiteindelijk wel maar het is wel een irritant probleem. Een probleem die zo nu en dan optreedt, maar dus niet elke keer.

We hebben de auto voor een beurt naar de audi dealer gestuurd en deze hebben ook naar dit probleem gekeken. We hebben gevraagd voor een uitgebreid rapport omdat we evt gebreken willen verhalen op de verkoper dmv de wet statutory warranty van de state of QLD. Uit dit rapport kwam naar voren dat er inderdaad een probleem met de gearshifter is, en dat de fysieke knop vervangen moet worden, helaas kan dat alleen door de hele pook te vervangen. Dit is een kostenpost van 800 dollar. In het rapport wat audi opgemaakt heeft stond keurig dat de auto is uitgelezen maar daar geen melding gaf, of fout code in de historie. Maar dat de monteur hetzelfde probleem had bij de fysieke checks en dat dit de enige juiste oplossing is. Dus je zou denken dat de merkdealer zijn product toch wel het beste kent.

Dit aangekaart bij de verkoper en die gaf aan ernaar te kijken, en vroeg om het rapport van de audi dealer. Dus wij hebben dat rapport doorgestuurd. Hij gaf ons te kennen dat hij zelf de garage kiest waar hij de auto wil laten nakijken (dat is zijn goed recht) en daar zijn wij mee akkoord gegaan. Hij vertelde dat die garage ook een afdeling heeft die gespecialiseerd is in EURO auto's. Auto hele woensdag kwijt, en woensdag middag halen we de auto op en kregen we een hele norse: " we hebben de auto fysiek getest, en ook uitgelezen en we hebben niks kunnen vinden, de auto doet het gewoon en wat het doet kunnen we ook niet maken" Dus wij uitleggen dat alles in het audi rapport staat, en dat er weinig uit te lezen valt. Zijn reactie: het verdienmodel van audi is om alles maar direct te vervangen, en daar gaan we niet in mee. Ook niet omdat alles gewoon werkt. Jullie doen het waarschijnlijk zelf verkeerd met de sleutel. Nogmaals, wat niet stuk is kunnen we niet vervangen. Op deze manier wilden ze ons afpoeieren.

Dus ik noemde op dat het een terugkerend probleem is, wat dus af en toe voorkomt. Maar wat dus gewoon vervangen moet worden op de manier waarop de merkdealer voorschrijft. En of zij nu wel of niets iets kunnen vinden is in deze mate minder relevant als het door een derde partij ook geindentificeerd is. Hij bleef maar ontkennnen en minachtend antwoorden (vooral tegen mijn partner) waarop ik verschrikkelijk kwaad werd. Zo kwaad ben ik nog nooit in mijn leven geweest. Ik zei hem dat hij die auto moet maken, anders haalt hij zich hele andere problemen op zijn hals. Ik was bijna in staat hem met zijn kop door zijn bureau te rammen, maar ik bleef nog redelijk koel voor mijn doen. Toen zag ik de angst in zijn ogen en had hij opeens wel oor voor ons, en wilde opeens wel helpen en onderkende dat er " dan toch echt wel een probleem moest zijn" en gaf aan dat hij meteen onderzoek ging doen en de fysieke knoppen ging bestellen. Huh wat? Je had het onderzoek toch al gedaan, en er was toch niks aan de hand zei je net?? Blijkbaar moet je dus heel kwaad worden met je 1m94 en 105 kg om iets voor elkaar te krijgen, toch treurig... Wij verdenken ze er ieder geval zelf van dat ze de auto nooit hebben na laten kijken, maar dat terzijde.

We zijn vertrokken en hij zei dat hij ons zou bellen, gister belde hij ons om te laten weten dat hij het onderdeel aan het zoeken is....! En mijn vriendin zei dat hij op moest schieten omdat ik mijn geduld met hem aan het verliezen was. Vandaag belde hij om te melden dat hij akkoord gaat met onze wens om auto door de audi dealer te laten repareren, en hij stelde voor om de kosten te splitten, hij 400 en wij 400. Mijn vriendin gaf de telefoon aan mij en ik vroeg of hij zeker wist of dat het beste aanbod was, na een hoop gestotter en gestuntel gaf hij aan dat dit het beste was wat hij kon doen, ik zeg ik bel je maandag terug.

Echter vind ik zelf niet dat wij die 400 hoeven te betalen, en hij gewoon die hele 800 moet aftikken.. Iemand?

PS, we bellen maandag ook even met het juridisch loket, maar zo'n sappig verhaal wil ik jullie toch ook niet onthouden.
Is de auto gekocht bij een dealer of particulier? Bij een particuliere verkoper heb je geen enkele garantie.

Dit zijn je rechten bij een tweedehands auto: https://www.consumer.vic.gov.au/cars/buying-a-used-car/warranties

Je kunt altijd bellen met de ACCC. Dat is gratis en uit ervaring weet ik dat ze redelijk bovenop dingen zitten. Alleen dreigen met hen is doorgaans al redelijk effectief. Dan hoef je ook niet boos te worden. Je kunt gewoon rustig bellen, vragen of ze je hun bedrijfsgegevens kunnen doorsturen. Waarom? Oh, ik ben m'n ACCC complaint aan het voorbereiden.

Het is overigens niet helemaal onredelijk dat een bedrijf niet wil betalen voor een probleem dat ze niet zelf kunnen replicaten. Ik begrijp dat het frustrerend is, maar andersom zou je zelf ook niet zo happig zijn om geld uit te geven aan iets waarvan je helemaal niet weet of het kapot is denk ik. Ik in ieder geval niet ;)

Ik raad aan om een video te maken van als het probleem zich weer voordoet. Nog los van bewijs voor de garantie claim weet een merk specialist vaak direct wat het probleem is als ze het op video zien en hoeft je auto ook niet dagen bij een garage te staan.

Leuke prijzen bij de dealers altijd. De verkoper heeft niet ongelijk dat de dealer altijd gewoon vervangt en ze kosten bovendien een arm and a leg per uur terwijl veel werk door apprentices gedaan wordt. Je kunt heel veel geld besparen met een goeie specialist, zeker op Europese merken.

Succes!
 

Tim911

Well-Known Member
Is de auto gekocht bij een dealer of particulier? Bij een particuliere verkoper heb je geen enkele garantie.

Dit zijn je rechten bij een tweedehands auto: https://www.consumer.vic.gov.au/cars/buying-a-used-car/warranties

Je kunt altijd bellen met de ACCC. Dat is gratis en uit ervaring weet ik dat ze redelijk bovenop dingen zitten. Alleen dreigen met hen is doorgaans al redelijk effectief. Dan hoef je ook niet boos te worden. Je kunt gewoon rustig bellen, vragen of ze je hun bedrijfsgegevens kunnen doorsturen. Waarom? Oh, ik ben m'n ACCC complaint aan het voorbereiden.

Het is overigens niet helemaal onredelijk dat een bedrijf niet wil betalen voor een probleem dat ze niet zelf kunnen replicaten. Ik begrijp dat het frustrerend is, maar andersom zou je zelf ook niet zo happig zijn om geld uit te geven aan iets waarvan je helemaal niet weet of het kapot is denk ik. Ik in ieder geval niet ;)

Ik raad aan om een video te maken van als het probleem zich weer voordoet. Nog los van bewijs voor de garantie claim weet een merk specialist vaak direct wat het probleem is als ze het op video zien en hoeft je auto ook niet dagen bij een garage te staan.

Leuke prijzen bij de dealers altijd. De verkoper heeft niet ongelijk dat de dealer altijd gewoon vervangt en ze kosten bovendien een arm and a leg per uur terwijl veel werk door apprentices gedaan wordt. Je kunt heel veel geld besparen met een goeie specialist, zeker op Europese merken.

Succes!
Het is inmiddels opgelost. Het is inderdaad bij een autobedrijf, en volgens de Consumer Affairs QLD staan wij in ons recht, en moet het defect gewoon onder garantie verholpen worden. Dit hebben wij hun vandaag ook gemeld, en nadat we aangaven dat we dit traject in willen gaan was het toch vrij snel geregeld. Zij betalen de complete repair en dit kan gewoon bij de Audi dealer gedaan worden. De video van het probleem hebben we, en hebben we ook gewoon laten zien aan hun. 2 video's zelfs. Tja, de Audi dealer is niet goedkoop, maar de service is second to none. En de prijs voor een service valt ook wel mee. Nee, wij zijn heel erg content met hoe Audi erin staat en hoe die ons helpen. Audi heeft zelf ook contact gezocht met de partij waar we de auto gekocht hebben om het probleem wat verder toe te lichten en hoe het verholpen dient te worden. Al met al zijn de verkopers dus toch overstag gegaan, maar wij hadden gewoon ook niet anders verwacht omdat die garantie er niet voor niks is. De auto is bij een 'merkspecialist' geweest, maar die heeft niks kunnen vinden. Ik ga overigens wel zeker zelf ook op zoek naar een betrouwbare merkspecialist, want uiteraard scheelt dat veel op de labour rates. (50%) Audi heeft overigens ook wat componenten uit de gearbox vervangen onder recall, operatie van 6 uur en gearbox is weer als nieuw. Mooi meegenomen.
 
Last edited:

Tim911

Well-Known Member
Onze buren roken wiet, uiteraard met alle ramen en deuren open want roken in een huurwoning mag niet en wiet al helemaal niet. Die lucht waait dan bij ons naar binnen en nu ben ik wel een ex-Amsterdammer, het blijft een smerige lucht. Annelies heeft ze erop aan gesproken (ik ben een mietje). Ze hebben geluisterd, maar zoals je zelf al zegt, het is moeilijk als ze je gewoon negeren.

Ik zou het gewoon anoniem melden als het echt een probleem is. Hij heeft al laten zien niet erg considerate te zijn, dus als je hem er eerst over aanspreekt weet ie zeker dat het van jou komt en dan heb je kans dat het alleen maar verder escaleert.
Je kunt altijd een beetje vissen bij de andere buren of zij er ook last van hebben. Dan kun je hem samen aangeven.

Wij hebben cameras rond huis dus ik ben iets minder bezorgd om wraak acties van m'n eigen buren. Nog een left-over van m'n Amsterdam tijd denk ik ;)
Kreeg vandaag mail terug van de council, dat ze het huisnr nodig hebben van de overtreder, maar ook het huisnummer van de lodger van de claim (ik dus), dus dan komt die vent evengoed te weten dat ik het ben. Ik dacht dat dit gewoon anoniem kon maar schijnt niet te kunnen. Ik denk dat er niks anders opzit dan wederom de 'confrontatie' te zoeken en vriendelijk vragen om te kappen. Voor wraakacties ben ik ook niet zo bang haha, maar ik heb geen hekel verder aan die vent, maken soms een praatje en hij heeft ons wat onkruid tips gegeven, maar hij is gewoon een beetje te bogan.
 

Red dust

Well-Known Member
Kreeg vandaag mail terug van de council, dat ze het huisnr nodig hebben van de overtreder, maar ook het huisnummer van de lodger van de claim (ik dus), dus dan komt die vent evengoed te weten dat ik het ben. Ik dacht dat dit gewoon anoniem kon maar schijnt niet te kunnen. Ik denk dat er niks anders opzit dan wederom de 'confrontatie' te zoeken en vriendelijk vragen om te kappen. Voor wraakacties ben ik ook niet zo bang haha, maar ik heb geen hekel verder aan die vent, maken soms een praatje en hij heeft ons wat onkruid tips gegeven, maar hij is gewoon een beetje te bogan.
Je kunt volgende keer als hij vuurtje aan het stoken is gewoon de politie bellen. Dat kan ook anoniem. We hadden hier wat al te lawaaiige huurders naast ons en toen verschillende verzoeken om wat rustiger te zijn 'snachts niet hielp, hebben we de politie gebeld. Dat heeft geholpen. Inmiddels zijn ze weg :)
 


OFX
Top