LASTAVA Tim911

Tim911

Well-Known Member
Ik weet dat mijn mening onzettend gekleurd is, maar elke keer als ik jullie over Mission Beach zie schrijven, moet ik elke keer terug denken aan onze treurige dagen daar en dat ik er nooit meer heen hoef! 😅.

Wij waren er in 2018, tijdens onze vakantie, aan het einde van het regenseizoen en het was ruk. Het regende en regende maar, er was niks te doen, alles was dicht vanwege de regen, we mochten de zee niet in. Het hotel was op een paar mensen na verlaten. Het was gewoon treurig.

Misschien, ooit, een keer over doen, in de winter. Want als ik jullie zo enthausiast hoor over Mission Beach, moet het ook wel veel goed te bieden hebben.
ik zal je zeggen, de allereerste keer dat ik in Mission Beach was was in
Januari 2008. Bloedheet. Non stop regen en ook verlaten. Dan is er idd weinig aan, we zijn toen ook weer snel doorgereden.

maar ga er eens heen in juli of augustus, heel andere wereld. The place really grows on you.

Red dust

Well-Known Member
Hier zelfde ervaring: met boot naar Dunk island en het hoosde de hele dag. Tja, dan ben je gauw uitgekeken.... Maar we gaan zeker een keer naar FNQ om het wat beter te verkennen.

Tim911

Well-Known Member
Reden net weg hier uit Noosa en zagen het bord al op de snelweg:

Cairns: 1538 km

Ik wist het al maar toch, als je van Canberra naar Noosa bent gereden ben je pas halverwege 😳
Yep, en het lastigste stuk heb je dan ook nog voor de boeg. Maar ook het mooiste gedeelte! Aanrader!

afterbang

XPdite Sponsor
Yep, en het lastigste stuk heb je dan ook nog voor de boeg. Maar ook het mooiste gedeelte! Aanrader!
Kom zeker een keer omhoog! Maar waarschijnlijk (pas) als we in QLD wonen. Met de beperkte vrije dagen hier is 8 dagen rijden om heen en terug te komen te veel. En als ik dan toch omhoog rij. Rij ik graag door naar de Cape. Dat is nog een keer een paar dagen heen en terug. En wil natuurlijk niet alleen maar rijden ;)

Dus we komen zsm, als we hier zitten 👍

Tim911

Well-Known Member
Kom zeker een keer omhoog! Maar waarschijnlijk (pas) als we in QLD wonen. Met de beperkte vrije dagen hier is 8 dagen rijden om heen en terug te komen te veel. En als ik dan toch omhoog rij. Rij ik graag door naar de Cape. Dat is nog een keer een paar dagen heen en terug. En wil natuurlijk niet alleen maar rijden ;)

Dus we komen zsm, als we hier zitten 👍
Tijd, altijd het grote probleem. Hier willen we ook graag meer van het land zien, maar als je maar 4 weken vakantie hebt dan kom je niet ver.. Ik kan overigens wel de verdubbelaar inzetten, dubbel zoveel vakantie tegen 50% salaris. Kan altijd een optie zijn iets verder down the track.

Roels

Active Member
Tijd, altijd het grote probleem. Hier willen we ook graag meer van het land zien, maar als je maar 4 weken vakantie hebt dan kom je niet ver.. Ik kan overigens wel de verdubbelaar inzetten, dubbel zoveel vakantie tegen 50% salaris. Kan altijd een optie zijn iets verder down the track.
Dat klinkt als een mooie deal! Ik kan extra vakantiedagen 'kopen', maar dat is eigenlijk gewoon onbetaald verlof.

Tim911

Well-Known Member
Dat klinkt als een mooie deal! Ik kan extra vakantiedagen 'kopen', maar dat is eigenlijk gewoon onbetaald verlof.
ja het is best een fijne optie, ik heb het tot nu toe nog niet gebruikt maar kan handig zijn als je bijv i.p.v. 2 weken 3 weken wilt nemen. 1 week 100% vakantie en leave loading erbovenop, dan week 2 en 3 half geld maar de leave loading van week 1 verzacht de pijn een beetje.

tot nu toe heb ik best veel lange weekenden gehad (4-5 dagen vrij) en heeft me maar paar dagen gekost. Slim spelen met public holidays en het creatief inzetten van de RDO’s heeft me veel vrije tijd opgeleverd.

FritsC

XPdite Sponsor
Als je in vast dienst verband bent, krijg je na 10 jaar 'long term service leave'. Kan je alvast naar uitkijken : 😁

Tim911

Well-Known Member
Even een kleine update hoe het allemaal gaat hier in het hoge noorden.

Eigenlijk best wel goed, werk gaat als een speer, heel erg druk en ook functiegroep hoger sinds afgelopen week dus allemaal prima. De zomer is in aantocht dus we genieten nog even van redelijk milde temperaturen (29 graden) met een lage luchtvochtigheid van rond de 65%. Heerlijk weer om lekker buiten te zijn en vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer in zee gezwommen. Voorheen woonden we 100 m van het strand dus gingen we veel vaker zwemmen, en ergens missen we dat allebei toch stiekem wel. Die vibe die je in die beach suburbs hebt dat is toch iets wat we allebei voelden dat we dat gewoon misten toen we langs ons oude appartementje reden vandaag ( terwijl we nu in een prachtig huis relatief vlakbij de CBD wonen, gek he) Gister uit nieuwsgierigheid 2 woningen bekeken, min of meer in de 2 beste straten van Cairns, maar toch besloten ons huisje nog niet in te ruilen. Denken we daar dan aan al na 6 maanden?? Ja en nee. De vuurkorf buurman meneer werkt mij en mijn partner dusdanig op onze zenuwen dat het een optie kan zijn op termijn. Het is helaas zo'n type die om 9:30 pm in bed ligt in het weekend om dan vervolgens om 6 uur!!! 's ochtends op zondag een aanhanger te gaan volladen met oude stenen, steen op staal, heerlijk geluid. Overigens hebben we van de vuurkorf geen last meer sinds ik heb gedobt heb bij council. We hebben gewoon pech dat we in een stille straat naast een paar bogans wonen, en dit zijn volgens mij ook de enige bogans in de hele straat. Ik heb laatst een grote Harman Kardon outdoor speaker gekocht en die staat nu min of meer richting zijn tuin gericht tussen 21:30 en 22:30's avonds om de favor te returnen. Niet hard genoeg om te kunnen klagen maar wel hard genoeg om wakker te blijven. Ik moet wel zeggen dat het de laatste tijd wel meevalt dus misschien dat het geholpen heeft. Al de voor mijn doen erg vriendelijke gestes of opmerkingen zijn in de wind geslagen en dit sorteert eindelijk wat effect. Is dit genoeg om de pijp aan maarten te geven? Nee nog niet, het is nog te vroeg om ons woongenot te laten verpesten door 1 familie, maar we hebben allebei wel een les geleerd:

Want wat leer je hiervan?

Dat privacy in de tropen niet te onderschatten valt. Je leeft bijna het hele jaar buiten, en zit alleen in de zomer binnen vanwege de hitte. Dit in combinatie met altijd open slaapkamer ramen maakt dat ik altijd met oordoppen in slaap. Gek genoeg hadden we in het hutje mutje appartementen complex minder last van burenoverlast dan dat we nu hebben. Misschien dat men daar toch meer rekening houdt met elkaar juist doordat je zo dicht op elkaar zit. Het heeft ons geleerd dat we beiden geen overlast van anderen accepteren, en we willen eigenlijk ook gewoon helemaal niemand horen, geen auto's en geen mensen. Dus het zou zomaar kunnen dat als er wat geschikts voorbij komt, we toch gaan overstappen.. Wie weet. Het zoeken is actiever dan we eigenlijk zouden willen... I wist van mezelf wel dat ik een sucker voor privacy ben, maar mijn partner is dat schijnbaar ook. De markt in de wat hogere prijssegmenten zit wat vast, dus er zijn wel goede deals te maken op dit moment.

Verder vrij prijzige renovatie aan het dak laten uitvoeren, klaar voor wetseason en ook klaar voor een evt verkoop. Wordt vervolgd.

Last edited:

afterbang

XPdite Sponsor
Buren is altijd een beetje een gok, vaak weet je dat pas na een tijdje.
Als de huizenmarkt niet debiel snel beweegt loont het de moeite om een paar keer door de straat te wandelen op verschillende tijdstippen.
Hoor ik continue honden blaffen? Elke zaterdag een meneer die de cirkelzaag hanteert? 's Avonds een clubje bierdrinkers in de tuin met een muziekje erbij? Het zijn allemaal maar steekproefjes. Maar het kan wat zeggen. Meestal heb je de tijd en ruimte niet voor dit soort onderzoek, maar als het nu wat langzamer beweegt kan het de moeite zijn.

Wij hebben tot nu toe behoorlijk geluk gehad. Eerste huis superfijne buren aan beide kanten, erg behulpzaam en erg stil.
In dit huis hebben we iets minder contact met de buren maar zijn beide rustig en zitten eigenlijk altijd binnen, koud of warm. Typisch...
Aan de achterkant hebben ze twee jonge kinderen, dus ja, die gillen af en toe eens een keer van blijdschap of zo. Maar dat is het enige, en geeft ons in ieder geval het idee dat we niet een scene van de Walking Dead ingestapt zijn ;)

Tim911

Well-Known Member
Buren is altijd een beetje een gok, vaak weet je dat pas na een tijdje.
Als de huizenmarkt niet debiel snel beweegt loont het de moeite om een paar keer door de straat te wandelen op verschillende tijdstippen.
Hoor ik continue honden blaffen? Elke zaterdag een meneer die de cirkelzaag hanteert? 's Avonds een clubje bierdrinkers in de tuin met een muziekje erbij? Het zijn allemaal maar steekproefjes. Maar het kan wat zeggen. Meestal heb je de tijd en ruimte niet voor dit soort onderzoek, maar als het nu wat langzamer beweegt kan het de moeite zijn.

Wij hebben tot nu toe behoorlijk geluk gehad. Eerste huis superfijne buren aan beide kanten, erg behulpzaam en erg stil.
In dit huis hebben we iets minder contact met de buren maar zijn beide rustig en zitten eigenlijk altijd binnen, koud of warm. Typisch...
Aan de achterkant hebben ze twee jonge kinderen, dus ja, die gillen af en toe eens een keer van blijdschap of zo. Maar dat is het enige, en geeft ons in ieder geval het idee dat we niet een scene van de Walking Dead ingestapt zijn ;)
Grappig dat je het zegt. We wandelen vaak even een rondje net na het eten of iets later op de avond, waardoor je wel een beeld krijgt van de lawaainiveau's uit tuinen. Ook vaak in het weekend wandelen we overdag door de burb dus je hebt wel een idee waar je wel en niet moet zitten. Gek genoeg is onze straat een van de rustigste van de wijk, en dit wordt ook onderstreept door de buren aan de overkant van de straat die totaal nergens last van hebben. Wij hebben gewoon de pech dat we exact naast deze mensen wonen, en die gewoon debiele dingen doen op rare tijden, maar ook 2 tieners hebben, dus veel en vaak overdreven hard gelach en geschreeuw en dat soort werk. Ze hebben een nieuwe shed waar de dochter in fitnesst om 8 uur op zondagochtend met de muziek snoeihard aan. Overigens heb ik gister met de buur welke aan de andere kant naast hem woont staan praten en hij ergert zich ook groen en geel aan hun gedrag, hij zei letterlijk: de mensen die er hiervoor woonden waren zo heerlijk stil. De buren achter en aan de andere kant horen we niks van, terwijl die nog dichterbij wonen. Er is een nieuwe buur schuin achter ons ingetrokken welke graag buiten zit maar deze horen wij niet omdat ons deck aan de andere kant zit. Godzijdank hebben we geen grote blaffende honden om ons heen, wat je in de meer povo delen van de wijk veel hebt.

Ik weet het, ook in de hogere prijssegmenten meer meer privacy kun je het niet treffen, maar de kans dat je een bepaald slag volk als buren aantreft zal daar toch kleiner zijn. Ik weet niet? In Nederland had ik er minder moeite mee dan hier, misschien omdat de mensen daar van nature een stukje meer rekening houden met elkaar doordat het land zo dichtbevolkt is? Of ik wordt zelf gewoon oud en zeurderig, zou ook goed kunnen.

Last edited:

Red dust

Well-Known Member
I feel for you Tim! Wij hebben in anderhalf jaar tijd aan beide kanten nieuwe buren gekregen en zijn daar nu heel blij mee. Van luidruchtige hurende NBN-guys (voorafgegaan door een andere luidruchtige huurder) naar 2 toffe dames die het huis hebben gekocht. En aan de andere kant zijn we van stille maar 'het kan me allemaal geen pest schelen hoe het er uit ziet' knullen van wie hun moeder was overleden, naar een single guy die het huis renoveert en ieder grassprietje zo ongeveer handmatig rechtop zet. Alleen tijdens het klussen met zijn pa en broertje op zaterdagen horen we minimaal 3x F..k in iedere zin. Maar daar kunnen we prima mee leven!

SteveSW

Well-Known Member
zeer eens: een huis kan zomaar tegen (gaan) vallen met vervelende buren. En het ergste is dat je er weinig kan aan doen en meestal als je er iets aan probeert te doen krijg je vaak nog meer problemen. Het is bijna nog erger dan een huurhuis hier en huisinspecties. Dan heb je nog het gevoel dat je elk m opent weg kan en het niet meer jouw probleem is. Maar ik merk blijkbaar Tim dat nu je eenmaal 'in de markt zit' en je weet hoe alle procedures werken voor het kopen van een huis je al snel de blik weer op een ander huis kan zetten.
Wat ik merk in Cairns (Australie?) is dat elke buurt, straat zomaar ook totaal verschillende types huizen kan hebben. Een beetje Belgisch, helmaal niet Nederlands. Je rijdt een schijnbaar 'goede' buurt in maar dan staan er ook wel erg shabby huizen tussen en omgekeerd.
Ben wel erg benieuwd wat dan die 2 beste straten van Cairns zijn.

Tim911

Well-Known Member
zeer eens: een huis kan zomaar tegen (gaan) vallen met vervelende buren. En het ergste is dat je er weinig kan aan doen en meestal als je er iets aan probeert te doen krijg je vaak nog meer problemen. Het is bijna nog erger dan een huurhuis hier en huisinspecties. Dan heb je nog het gevoel dat je elk m opent weg kan en het niet meer jouw probleem is. Maar ik merk blijkbaar Tim dat nu je eenmaal 'in de markt zit' en je weet hoe alle procedures werken voor het kopen van een huis je al snel de blik weer op een ander huis kan zetten.
Wat ik merk in Cairns (Australie?) is dat elke buurt, straat zomaar ook totaal verschillende types huizen kan hebben. Een beetje Belgisch, helmaal niet Nederlands. Je rijdt een schijnbaar 'goede' buurt in maar dan staan er ook wel erg shabby huizen tussen en omgekeerd.
Ben wel erg benieuwd wat dan die 2 beste straten van Cairns zijn.
Ja uiteraard kan het van invloed van zijn op leefbaarheid, bij ons is het niet non stop gelukkig, en is het vaak op ongelukkige momenten. Maar het valt in het niet wat andere mensen te verduren krijgen, ik hoor helaas genoeg horrorverhalen van collega's etc. Over het 'in de markt zitten' heb je gelijk: we weten wat we kunnen belenen, we weten wat ons huis nu waard is en we hebben een zeer duidelijk beeld van wat er benodigd is om evt over te stappen door onze hypotheekadviseur. Ik heb van het weekend 2 real estate agents gesproken en beiden zeiden ze dat Brinsmead en Edge Hill erg hot zijn op het moment, en er genoeg vraag is. Vooral in de <500K categorie waar de meeste mensen hier toch wel in zoeken. Onze huidige woning valt zeer ruim binnen ons budget, we zitten heel erg ruim onder max leencapaciteit wat we bewust gedaan hebben door de onzekerheden van eerste keer woning kopen hier, en alle bijkomende kosten, en uiteraard een onzekere werksituatie. Nu hebben we na een half jaar een erg goed beeld wat er bij komt kijken en durven we wel op te schalen. Al is het hebben van relatief lage woonlasten een erg fijn gegeven. "Probleem" voor ons is dat ons huis zo logisch ingedeeld is, en ook erg ruim. 4 slaapkamers, enorme inloopkast en ruim kantoor welke ook als extra lounge of slaapkamer te gebruiken valt. Min of meer alle huizen die we bekijken zijn kleiner, krapper of zoals zo vaak in Oz een onzinnige layout. Dan is het dus betere locatie en meer grond en privacy vs een erg ruim huis op toch ook wel een erg prima locatie met helaas een wat minder fijne buur. Want de ruime en echt mooie huizen op de locaties waar we zoeken vallen buiten budget. Ons huis is ex huur dus een super blank canvas waar van alles mee te doen valt.

Je hebt gelijk dat er in Cairns heel veel sociale verschillen welke binnen een straal van maar een paar straten zijn. Je hebt in veel wijken sociale woninghuur met 2 straten verderop huizen van 700k+ Daarom moet je goed opletten waar je koopt, en vooral dichtbij de CBD moet je kopen in straten waar de gemiddelde woningprijs richting de 800k tot miljoen gaat, en goed opletten of er plannen zijn tot meer sociale huisvesting zoals in Edmonton waar de huizenprijzen nu helemaal onderuit gaan. In dat soort straten heb je toch minder kans dat er tokkies intrekken, al hebben veel tradies ook veel geld. In NL heb je meer de complete pauperwijken inderdaad, en hier zijn er meer paupergedeeltes in verder prima wijken.

De beste straten zullen subjectief zijn, en voor iedereen verschillend. Voor ons zoek je het dan in Edge Hill, vanwege het groen, mooie uitzichten vanaf hillside en dichtbij CBD. De beste straten wat wij hebben gezien en ervaren zijn Bellevue Crescent in Edge Hill, en Michael Dwyer Close en Cochrane St in Stratford. Veel mensen zullen The Peak in Brinsmead noemen en nouveau riche zal voor Ragamuffin Quay in Trinity Park opteren. In al deze straten ben je verzekerd van buren met poen ;)

Hier verderop hebben we ook hidden een gem, Oriana St, met maar 3 huizen. Als er daar 1 van te koop komt duiken we er bovenop.

Lamarck

Well-Known Member
Misschien heb je het al gezegd maar ik kon het zo gauw niet vinden: die buren van jullie, huren ze het huis of zijn ze eigenaar? Als het huurders zijn kun je evt kijken of je de eigenaar kunt vinden, en daar een klacht indienen.

Thijsvr

Well-Known Member
Ik kwam dit tegen in ons oude LaStaVaZa:

Ps. als je een paar huizen gevonden hebt, ga dan ook gewoon even langs zonder een bezichtiging en bekijk de buurt en dergelijke goed. We hadden bijvoorbeeld een huis gevonden wat op de foto's echt leuk leek. De bezichtiging was 's avonds, na werktijd. Wij reden langs en het bleek naast een vrachtwagen garage te zitten. Dus vrachtwagens die met draaiende motor voor je huis stonden, dat soort dingen. Leuk is anders. Het huis was zelf ook niks, maar toch ;)
Hopelijk is er snel verbetering bij jullie!

Tim911

Well-Known Member
Ik kwam dit tegen in ons oude LaStaVaZa:

Hopelijk is er snel verbetering bij jullie!
Dit doen wij altijd, hebben wij bij alle huizen gedaan welke wij bekeken hebben, en je komt inderdaad een hoop dingen tegen die je normaal gesproken bij een bezichtiging niet zult ontdekken.

Het lijkt toeval, maar de laatste weken houden ze zich echt opvallend rustig. Misschien dat er iemand anders geklaagd heeft, maar we hebben nu opeens totaal geen last van ze, laten we even zien hoe lang ze dit kunnen volhouden.

Intussen zijn we het huis wel aan het opknappen, vooral cosmetisch maar is wereld van verschil. Min of meer ons hele dak is gerenoveerd, (brick) en laten reinigen en vandaag is de verf erop gegaan, als nieuw! Nu zijn we klaar voor solar welke we na de zomer zullen gaan aanschaffen.
Vervolgens zijn de dakgoten aan de beurt, en op termijn het hele exterieur incl garagedeur.

Ook even waarde indicatie laten doen bij andere real estate agent, en het ziet er prima uit. Missus werkt al jaar en dag bij dezelfde school en is toe aan iets anders. Dus we zijn stilaan aan het onderzoeken of er evt een plekje voor haar is in Mission Beach, zo niet komend jaar dan evt het jaar erop. Voor mezelf op het werk gaat het allemaal prima, we hebben net 'officieel' te horen gekregen dat we een nieuw en veel groter pand krijgen, woensdagmiddag horen we definitief wat de plannen zijn ongeacht de verkiezingsuitslag. Zelf lobbyen we allemaal voor aircon, hopelijk hoeven we nog maar 1 zomer zonder airco en airflow te overleven, en dat valt niet mee voor een Noord Europeaan in 35+ graden heat met 90%+ humidity, dag in dag uit van 7:30 tot 4, zwaarder dan je denkt als je fysiek werkt doet . Eigenlijk hangt mijn toekomstplan deels af van wat de missus kan regelen, maar ook of de airco er gaat komen, want ik ben niet van plan om de rest van mijn carriere te sterven in de zomer. Door mijn hogere functie heb ik wel minder fysiek werk, maar werk evengoed nog de hele dag in de hitte. Wordt vevolgd.

OFX