LASTAVA Tim911

Tim911

Well-Known Member
Dank je wel! We zijn aan het zoeken en hebben elk weekend wel een rondje met woningen die we bezichtigen. Heel divers kwa suburbs maar ook kwa prijs. We kijken in de 400-575 region dus legio soorten en maten woningen bekeken in allerlei gebieden. Mijn negatief overkomende comment was ook niet zo zeer op de wijk Edge Hill zelf bedoeld, want ik weet dat dat een prachtig wijkje is, maar meer op het feit dat het enige gehoorde argument waarom een woning in edge hill 100k duurder is dan een soortgelijke woning in Brinsmead " omdat dit de nr1 suburb in Cairns is" volgens de real estate agents. Op mijn comments dat dat toch echt Clifton beach en Kanimbla nowadays zijn en dit misschien 15 jaar geleden het geval was wordt onwetend gereageerd. Vind de real estate agents hier ook niet bijzonder sterk, een enkele daargelaten. Zondag hadden we er 1 die als een hond achter ons aan liep en om de 10 sec vroegen wat we er van vonden, toen ik zei dat het misschien beter was om ons even alleen te laten rondkijken zodat we haar ook daadwerkelijk een antwoord konden geven werd zeer grof gereageerd.

Voorbeeld onkunde desbetreffende real estate agent, de volgende heerlijk hoogstaande dialoog:

RA: En wat vind je van de woning Tim?
IK: Op zich niet verkeerd maar moet heel veel aan gebeuren, als ik dat meeneem en de woningen in de buurt zie welke voor dezelfde vraagprijs verkocht zijn is deze woning een halve ton te duur, dat is mijn mening.
RA, Niet waar, grote onzin. deze woning is marktconform geprijsd.
IK: Dat is jouw mening, helaas is mijn mening anders.
RA: Nou ik heb anders al een 1e bod ontvangen.
IK: Deze is blijkbaar niet hoog genoeg anders had je hier niet nog met ons staan praten.
RA: Ik ken de markt, jij overduidelijk niet want dan zou je weten dat deze woning conform geprijsd is.
IK: Jij bent real estate agent dus het lijkt me idd dat jij de markt beter denk te kennen dan ik, echter ben je niet objectief omdat je probeert te verkopen en ben ik van MENING dat de woning te duur is, sterker nog, al was ik geinterreseerd had ik nog geen bod gedaan door de neerbuigende manier waarop jij evt kopers te woord staat. Je gaat toch geen ruzie maken met een klant, ben je niet goed wijs?
RA: ik neem aan dat ik geen follow up call hoef te plegen?
IK: Moet ik hier serieus op antwoorden?

Maandagmiddag, follow up call... Of ik in de tussentijd misschien had overwogen om toch een bod te gaan plaatsen....

Tuut Tuut Tuut.

O wat hebben we gelachen!

afterbang

XPdite Sponsor
Wat een verhaal :)

Wij zijn hier (in Canberra) aan het rondkijken en moet zeggen: de paar agents die we gesproken hebben zijn over het algemeen snel, vriendelijk en correct. Het huis wat we in Queensland gekocht hebben liep ook soepel en vriendelijk. De agent was erg positief naar ons en gaf meerdere keren aan dat hij ons geduld waardeerde (omdat de verkoper ongelofelijk langzaam was) Dus het kan anders ;)

Tim911

Well-Known Member
Wat een verhaal :)

Wij zijn hier (in Canberra) aan het rondkijken en moet zeggen: de paar agents die we gesproken hebben zijn over het algemeen snel, vriendelijk en correct. Het huis wat we in Queensland gekocht hebben liep ook soepel en vriendelijk. De agent was erg positief naar ons en gaf meerdere keren aan dat hij ons geduld waardeerde (omdat de verkoper ongelofelijk langzaam was) Dus het kan anders ;)
Misschien ben ik ook wel wat TE eerlijk als ze vragen wat ik ervan vind.. NL directheid he. >:D

Maar dit was ook wel een hele negatieve uitzondering hoor, denk niet dat deze manier ook echt gewaardeerd wordt door het kantoor waarvoor ze werkt maar goed.

Ik kan het wel goed hebben met 1 bepaalde agent, meerdere woningen bij hem bezocht en altijd keurig telefonisch feedback gegeven, als we wat zien op hun site wat ons aanspreekt moet ik hem even een belletje geven dan regelt ie direct een private inspection voor ons. Dus zo kan het ook.
Hij weet ook wat wij zoeken dus als er wat in de verkoop komt houdt hij ons op de hoogte.

FritsC

XPdite Sponsor
Gefeliciteerd @Tim911 !

Tja, Real Estate agents. Tot ruim een jaar geleden hoefden ze geen vinger uit te steken en werden huizen zonder problemen verkocht, vaak boven de vraagprijs. Nu is het een ander verhaal en moet er gewerkt worden door de RA, en dan zie je het verschil tussen de goede en slechte agenten.
Maar whatever, de RA is altijd aan de verkoopzijde en heeft belang bij een hoge prijs.

Tim911

Well-Known Member
Heb je gelijk in @FritsC , al is de markt in Cairns dusdanig goed dat de huizen hier alsnog zeer snel van eigenaar wisselen. Ze verwachten dat dit nog wel even gaat doorzetten nu de zomer eraan komt, is traditioneel een toptijd voor de regio.

Anyway, misschien dat iemand mijn vraag kan beantwoorden: we hebben een stukje land op het oog op een zeer mooi plekje met city views. Ik werd hierop geantendeerd door de real estate agent waar we vaak contact mee hebben en dat de owners heel keen zijn om te verkopen door een (v)echtscheiding. Kans is dus dat het voor een scherpe prijs over te nemen is.

We hebben een builder gevonden die de lot kent omdat ze toevallig het huis ernaast ook gebouwd hebben, dus we hebben een goed inzicht in de te verwachten kosten. het is namelijk een sloping block met zeer veel bomen erop. voorste gedeelte is prima te bebouwen en is ontdaan van elke vorm van vegetatie, huis komt hier voor ong 80% op te staan met 20% overhang over het steile gedeelte (poles) echter het uitzicht wordt totaal verstoord door de bomen welke ook op het block staan. Het block is namelijk ruim 1500 m2 en 3/4 hiervan is min of meer een steile helling met veel bomen. het idee is een beetje het huis wat @afterbang gekocht heeft, maar dan iets kleiner :p

Weet iemand of je deze bomen (welke dus op mijn eigen terrein staan) zomaar mag omkappen of heb je hier toestemming van de council voor nodig? RA wist dit niet 100% zeker namelijk. Als er iemand verder nog tips heeft hoor ik het graag! Alle tips zijn welkom!

PS in de kleine afbeelding is goed te zien welk uitzicht je mist, de grote struik rechts staan namelijk in mijn zichtlijn.

land.jpg

Attachments

afterbang

XPdite Sponsor
In Canberra kun je volwassen bomen niet zomaar kappen. No go (het is de bush capital nietwaar)
In Queensland (rural) werd er door RA's niet moeilijk over gedaan (bij de stukjes die wij bekeken hebben) Maar het beste is gewoon even navragen bij de council.

Tim911

Well-Known Member
die struik is het issue ook niet echt nee, dat klopt. De volwassen boom die exact in het midden staat en de grote bomen die er net achter staan wel. Die volwassen boom zie je niet in de foto's.
Volgens de Vegetation map gaat het om Vegetation Conservation Value Category 1. Volgens mijn zeer bepertke kennis van dit geheel staat dit 1 niveau onder ' dont touch' wet tropics world heritage area.
Ik ga even bellen of er wat opheldering gegeven kan worden, maar ik vrees eerlijk gezegd het ergste.

Hier zie je de bebossing beter:

IMG_3667.JPG

Janneke61

Well-Known Member
Wij wonen op een berg in Queensland en hebben ook wat bomen voor ons huis weg gehaald voor het uitzicht/brandgevaar. Geen problemen mee gehad. Je zou als argumentatie kunnen geven dat je de struik wilt weg halen voor brandgevaar. Dat is voor de council een betere reden dan het uitzicht.

Tim911

Well-Known Member
Hoger bouwen ;) Kijk je er overheen :p
Hoger bouwen ;) Kijk je er overheen :p
Huis vd buren staat deels op paaltjes, nadeel is dat het huis wat flimsy oogt imo mede door de gebruikte materialen ivm lage gewicht wat nodig is voor deze bouw: voordeel, veruit het goedkoopst (geen landfill e.d. nodig, nadeel je kunt de hoogte niet in ivm gewicht, en alles van hout)

Optie 2 is split level, voordeel je werkt met het land mee en 3 verdiepingen huis. Nadeel de bovenste verdieping is niet hoger dan het normale niveau dus nog steeds weinig uitzicht. Landfill is te betalen. Geen retaining walls nodig.

Optie 3:
Een flat block maken dmv 3 kanten retaining walls en vullen. Dan ruimte voor 2 story home met views van beide verdiepingen. Kostbaar geintje 😂

afterbang

XPdite Sponsor
Huis vd buren staat deels op paaltjes, nadeel is dat het huis wat flimsy oogt imo mede door de gebruikte materialen ivm lage gewicht wat nodig is voor deze bouw: voordeel, veruit het goedkoopst (geen landfill e.d. nodig, nadeel je kunt de hoogte niet in ivm gewicht, en alles van hout)

Optie 2 is split level, voordeel je werkt met het land mee en 3 verdiepingen huis. Nadeel de bovenste verdieping is niet hoger dan het normale niveau dus nog steeds weinig uitzicht. Landfill is te betalen. Geen retaining walls nodig.

Optie 3:
Een flat block maken dmv 3 kanten retaining walls en vullen. Dan ruimte voor 2 story home met views van beide verdiepingen. Kostbaar geintje 😂
Ja, we hebben indertijd lang en goed naar een blok in Kin Kin (net boven Noosa) gekeken. Fantastisch uitzicht over bush en regenwoud. Maar het block had een hele vreemde shape en steil naar alle kanten zeg maar (wat op zich zorgt voor dat mooie uitzicht. Retaining walls liep aardig op.

Ik heb toen contact gehad met deze gasten: http://ezyhomes.com.au/designs/
Echt super relaxte gast. Niet duur vond ik en alles kan, de plans zijn een idee wat kan, maar alles kan anders. Reageert snel op mail(!)

Tim911

Well-Known Member
Ja, we hebben indertijd lang en goed naar een blok in Kin Kin (net boven Noosa) gekeken. Fantastisch uitzicht over bush en regenwoud. Maar het block had een hele vreemde shape en steil naar alle kanten zeg maar (wat op zich zorgt voor dat mooie uitzicht. Retaining walls liep aardig op.

Ik heb toen contact gehad met deze gasten: http://ezyhomes.com.au/designs/
Echt super relaxte gast. Niet duur vond ik en alles kan, de plans zijn een idee wat kan, maar alles kan anders. Reageert snel op mail(!)
Voordeel van 'ons' block is dat het vrij steil afloopt, maar wel vrij recht zeg maar. dus rechts is maar een cm of 20 lager dan links. dus dat is wel op te lossen met wat landfill. Ik denk dat een beetje polehome builder hier geen enkel probleem mee heeft. Ik vraag me dan ook af of extra retaining walls nodig zijn, want dat wil ik vermijden ivm enorme kosten.

Grappig dat je me deze link stuurt, want in NL had ik al wat op deze site gesnuffeld maar ik kon hem hier in OZ gek genoeg niet meer vinden. Hier is is namelijk 1 woning te vinden met een top indeling voor ons block: klikkerdeklik deze dus :)

Heeft zeer veel al wat we zoeken, 2 grote decks achter, 3 slaapkamers op 1e verdieping en vooral: de woonkamer en keuken op bovenste verdieping voor het enorme uitzicht. Alleen nog even een 3 car garage of carport aan de andere kant en het heeft alles.

Ben alleen niet zo heel erg te spreken over de colorbond muurbedekking.

afterbang

XPdite Sponsor
Voordeel van 'ons' block is dat het vrij steil afloopt, maar wel vrij recht zeg maar. dus rechts is maar een cm of 20 lager dan links. dus dat is wel op te lossen met wat landfill. Ik denk dat een beetje polehome builder hier geen enkel probleem mee heeft. Ik vraag me dan ook af of extra retaining walls nodig zijn, want dat wil ik vermijden ivm enorme kosten.

Ben alleen niet zo heel erg te spreken over de colorbond muurbedekking.
Als je op poles bouwt is landfill/retaining walls niet nodig (tenminste niet voor het huis) En wat betreft de cladding. Colorbond is the bomb mits in de juiste kleur. (vind ik ;) ) Maar je kunt het huis ook met hout of iets anders bedekken. Zoals gezegd, alles kan :) Mail hem maar eens als je serieus bent, hij beantwoorde mijn vragen snel en goed, ook die over helling en retaining walls (zover hij dat kan zonder het block gezien te hebben)

Last edited:

Janneke61

Well-Known Member
Als je op poles bouwt is landfill/retaining walls niet nodig (tenminste niet voor het huis) En wat betreft de cladding. Colorbond is the bomb mits in de juiste kleur. (vind ik ;) ) Maar je kunt het huis ook met hout of iets anders bedekken. Zoals gezegd, alles kan :) Mail hem maar eens als je serieus bent, hij beantwoorde mijn vragen snel en goed, ook die over helling en retaining walls (zover hij dat kan zonder het block gezien te hebben)
Inderdaad. Ik was nooit een fan van colorbond, maar onze buren hebben een huis van grijs/blauw colorbond en dan afgewerkt met oranje/bruin gebeitste palen. Volgens mij zijn het oude elektriciteitspalen. Ik vind het echt een mooie combinatie en het staat goed in een rural omgeving. ik zal eens kijken of ik een foto kan maken. We gaan er in het weekend toch heen.

Tim911

Well-Known Member
we houden een open vizier, weer wat woningen bezocht zaterdag: wederom niet gevonden wat we zoeken.

Meerdere blokjes land op de korrel, inmiddels ook al contact op genomen met ezy om te zien wat ze voor ons kunnen betekenen.
We hebben nog een block gevonden welke dichtbij de CBD ligt in een zeer prestigieuze straat voor Cairns begrippen, retaining wall is er al, en driveway easement ligt er al. is sloping met mooi uitzicht over de valley. belangrijker nog heb locatie goedkeuring van mijn verloofde wat ook niet onbelangrijk is.

Deze week ronde 2 van sollicitatie gesprekken overleven en het komt allemaal weer een stukje dichterbij.

OFX