Lastavaza B&H

Heleen1985

Active Member
Goed. Oke. Yes! Ik vind dat het tijd is om een Lastavaza aan te maken. Ik wil het al zo lang (het geeft me het gevoel dat we echt bezig zijn), en ik vind dat ik dat nu mag doen, nu ik eindelijk de eerste echt stap heb genomen: de datum van mijn IELTS test is vastgezet! ;) Onze planning voor de komende tijd is al klaar, en ik ben benieuwd of we het gaan redden. Dit gaat hem globaal worden:

24 sept '16 IELTS academic (alvast een poging, heb ik nog tijd als ik het niet haal om hem opnieuw te doen)
okt 2016 - start visumprocedure
mrt-juli 2017 - hopelijke visumtoekenning
juli 2017 - huis te koop zetten (na visa grant)
- sparen sparen sparen -
mrt - sept 2018 - validatietrip (van Perth via Darwin naar Cairns en dan naar Brisbane)
sept 2018 - settelen in Queensland (of waar dan ook, we kijken nu in regio Mackay, maar het hangt er ook vanaf waar werk te vinden is)

Wat denken jullie, haalbare planning? Natuurlijk zijn er talloze dingen die mis kunnen gaan, maar wij denken hiermee wel een vrije realistische tijdspanne te hebben gemaakt:)

Groetjes Heleen (en @Bram_)
 
Last edited:
Hi Frits, wij gaan voor een skilled independent 189, op het beroep early childhood teacher. Ik ben zelf groepsleerkracht basisonderwijs, en het mooie is dat ik dus een lesbevoegdheid heb voor kinderen vanaf 4 jaar. Een early childhood teacher geeft kinderen les van 3-6 jaar, dus er is een grote overlap waarmee we het volgens M2A en Visa4You kunnen redden :) Betekent wel dat ik voor de IELTS academic een 8 voor spreken en luisteren moet halen en een 7 voor lezen en schrijven!
 
Poehhh zit weer een dagje hard ploeteren voor IELTS op. Ik heb echt heel veel aan www.ieltsliz.com en er zijn ook veel filmpjes op youtube met tips over alle onderdelen! (zoek op: engvid ielts)
Ook kan ik sinds ik me aangemeld heb voor de ielts bij de British Counsil, online voorbereiden met 3 verschillende programma's. Die krijg je erbij als je een datum vastlegt, heel erg fijn! Ik stress vooral voor het spreken en luisteren... dat zijn altijd mijn zwakkere onderdelen geweest, en daar moet ik een hogere score voor halen... Maar alles komt goed natuurlijk :up: (en adem uit.....:rolleyes:)
 
Poehhh zit weer een dagje hard ploeteren voor IELTS op. Ik heb echt heel veel aan www.ieltsliz.com en er zijn ook veel filmpjes op youtube met tips over alle onderdelen! (zoek op: engvid ielts)
Ook kan ik sinds ik me aangemeld heb voor de ielts bij de British Counsil, online voorbereiden met 3 verschillende programma's. Die krijg je erbij als je een datum vastlegt, heel erg fijn! Ik stress vooral voor het spreken en luisteren... dat zijn altijd mijn zwakkere onderdelen geweest, en daar moet ik een hogere score voor halen... Maar alles komt goed natuurlijk :up: (en adem uit.....:rolleyes:)
Ik vond de luistertoets heel goed te doen, eigenlijk wel gemakkelijk en ik ben ook beter op papier :) het grootste probleem is om geconcentreerd te blijven, want je hebt er dan al een leestoets opzitten. Spreken is een beetje lastig, want dat hangt ook af van het onderwerp en hoe het gesprek loopt. Bij mij was dat nogal stijfjes. Succes ermee!
 
Welkom BH :D sorry kon het niet laten.
Dus jij hoeft op je IELTS minder te scoren op schrijven dan op spreken? Bijzonder....het blijft je toch altijd verbazen, die immi dienst...succes!
 
Ik vond de luistertoets heel goed te doen, eigenlijk wel gemakkelijk en ik ben ook beter op papier :) het grootste probleem is om geconcentreerd te blijven, want je hebt er dan al een leestoets opzitten. Spreken is een beetje lastig, want dat hangt ook af van het onderwerp en hoe het gesprek loopt. Bij mij was dat nogal stijfjes. Succes ermee!

Same here. Normaal gesproken ouwehoer ik een eind weg in het Engels maar op die dag, met die onderwerpen liep het niet. Met Miss Bang daarentegen wel, dus komt goed @Heleen1985 !
 
Ik vond het luisteren ook best gemakkelijk, het viel mij echt op hoe groot het niveau verschil was (voor mij dan toch) tussen het luisteren/lezen en het schrijven bv.
Het spreken is inderdaad erg afhankelijk van de persoon die tegenover je zit, was bij mij ook een heel stijf persoon die al haar vragen netjes afpuntte in haar boek en amper oogcontact maakte. Dan wordt je meteen veel nerveuzer! En mijn topic ging over apps, terwijl ik toen nog maar net mijn eerste smartphone had, dus dat was voor mij ook wel moeilijk :D Maar mijn vriend zijn onderwerp was "music history", waar hij ook niks over weet, en hij heeft wel goed gescoord. Het belangrijkste is volgens mij dat je gewoon kan blijven praten, ook al wijk je van het onderwerp af. Ik heb toch wel wat stiltes laten vallen omdat ik zo hard aan het zoeken was naar dingen om te zeggen over die apps .. :rolleyes:
(Ik moet ook eens mijn nieuwe IELTS gaan plannen en kijk er na dit te typen toch weer hard tegenop! :D)
 
Bij het praten lijkt het inderdaad te gaan om het gesprek gaande te houden en in hoeverre je je klem laat praten. Als in: ben je snel van je stuk gebracht, begin je te haperen, etc.. Bij mij ging het destijds heel erg van de hak op de tak. Van toerisme tot ineens een vraag wat m'n favoriete maaltijd was: lunch of diner. Mijn antwoord: "Depends on who's doing the cooking!" :)
Het hoeft echt geen perfect Engels te zijn, fouten maken mag, zolang je maar begrijpt wat ze vragen/zeggen. En weet je niks over een bepaald onderwerp, dan kun je dat m.i. ook gewoon zeggen.

Wat kan helpen is veel in het Engels - evt hardop - lezen, omdat het je woordenschat enorm vergroot. BBC kijken kan ook helpen. Al dan niet met Engelse ondertiteling.

Succes!
 
Ik denk dat mijn Engels (zeker tegen die tijd, ik oefen erg veel) op zich goed genoeg is, maar ik ben gewoon helemaal niet goed in discussies voeren met mensen die ik niet goed ken, ik klap in het Nederlands al heel snel dicht als ik niet veel over het onderwerp weet, laat staan als ik zenuwachtig ben bij zo'n belangrijke test! Vooral dat derde onderdeel van de speaking test, daar schijn je een stelling te krijgen waar je je mening over moet geven. Krijg je daar even de tijd voor om erover na te denken? Ik heb vaak niet direct een mening klaar, dus ik vind dat best moeilijk en eng :(
 
Ik zou me er niet te druk om maken hoor. Als je je goed voorbereid kom je al een heel eind.
Ik heb zelf nog niet de ielts gedaan, maar in mijn opleiding Engels wel de Cambridge Toetsen gedaan. Spreken komt daar uiteraard ook in naar voren. Waar ze vooral op letten toen was inderdaad; begrijp je wat er gezegd wordt en kun je meepraten met een onderwerp. Als wij een onderwerp over technologie ofzo hadden en we wisten niets te vertellen dan kon je dat ook gewoon zeggen, omdat het gaat om het spreken zelf en niet om de kennis over het onderwerp. Ga desnoods met een hele grote omweg over iets heel anders praten. Er is altijd wel een bruggetje te maken naar iets waar je wel wat over kan vertellen.
Succes!
 
Dus jij hoeft op je IELTS minder te scoren op schrijven dan op spreken? Bijzonder....het blijft je toch altijd verbazen, die immi dienst...succes!

Yep, wat ik zo zag is dat voor alle onderwijsberoepen (iig early childhood, primary school, secondary school) zo. Ik begrijp alleen niet dat ik de academic moet doen voor een visum voor early childhood teacher... dat je spraak en luisteren goed moeten zijn snap ik dan weer wel ;) Maar goed, het is niet anders...
 
Ik kreeg voor spreken een vraag over mijn favoriete foto. Ik heb helemaal niks met foto's. Op vakantie hoeft er wat mij betreft geen fototoestel mee. Dus ik wist helemaal niks. Gewoon beetje onzin verkopen. Het gaat er niet om dat je de discussie wint :) Ik kreeg er overigens een minuut voor om over na te denken en wat aantekeningen te maken. Is wel een paar jaar geleden, dus weet niet of alles hetzelfde is.
 
Ik kreeg er overigens een minuut voor om over na te denken en wat aantekeningen te maken. Is wel een paar jaar geleden, dus weet niet of alles hetzelfde is.

Ik denk dat dat voor part 2 was. Wat ik ervan heb begrepen krijg je in dat onderdeel een kaart met wat vragen en krijg je dan een minuut om je voor te bereiden met aantekeningen. Daar ben ik niet zo bang voor, want dan mag ik even nadenken ;) Bij het derde deel weet ik niet of je even mag nadenken... wie?
 
Oooh...dat zou kunnen :D Is gelukkig alweer een jaar of 5 a 6 geleden (damnnn wat gaat de tijd hard. Gisteren alweer een jaar down under)
 
Oooh...dat zou kunnen :D Is gelukkig alweer een jaar of 5 a 6 geleden (damnnn wat gaat de tijd hard. Gisteren alweer een jaar down under)

Ik wou dat ik dat al kon zeggen! :rolleyes:Gefeliciteerd!:D

Ach hoewel, ik vind het proces ernaartoe ook helemaal niet erg (denk ik nu nog :p)
 
Hoi Heleen, ik dacht lees even mee met je lastavaza :)
Vooral omdat we in hetzelfde beroep zitten. Ik heb meteen weer goede info over de iets test:up:

Over het schrijven had ik hier ergens gelezen dat ze heel goed letten op dingen als hoofdletters. Er was ook iemand die een handig leer bestandje had gemaakt. Misschien weet een van de ervaren xpedite mensen wie ik bedoel?
Ik heb deze wel ergens op de pc staan ( lang geleden gedownload) kan hem wel opzoeken als je wil?

Groetjes en alvast succes met leren!
 
Back
Top