LaStaVaZa De twijfelaars

Tamarind

Well-Known Member
Met een knipoog, maar hier ga ik dan toch maar ;).

Ik hang al een tijdje rond op dit forum, en de emigreer-kriebel is er al veel langer dan dat. Maar wij zijn twijfelaars, zowel mijn man als ik, die lang denken en analyseren voor er een beslissing komt. We zitten bijna aan het eind van een jaar in de VS, en gaan dus binnenkort terug naar België. Om een langer verhaal kort te maken, hebben we al onze twijfels recent opzij gezet, en twee worst-case-scenario's bovengehaald:
1/ we halen binnen afzienbare tijd een visum, maar beslissen uiteindelijk toch om niet te gaan. Worst case: geld kwijt.
2/ we wachten nog wat langer af en 'zien wel' welke richting we uitgaan, en vragen pas een visum aan als we zeker weten hoe en wat. Worst case: we kunnen geen visum meer krijgen.

Omdat 2 problematischer is (zoals al besproken op dit forum) hebben we beslist om de visumprocedure in gang te zetten. Zoals hier al vaak bewezen is, weten we dat het meestal niet van een leien dakje loopt, dus we proberen er met een realistische instelling aan te beginnen. En dat begin is 8 juli: dan gaat de wederhelft een IELTS test afleggen, op hoop van zegen. Hij zou de hoofdaanvrager zijn, omdat dit in zijn beroep iets makkelijker is op lange termijn (ik moet ook al een job offer hebben in mijn sector, wat natuurlijk niet echt goed in onze langere-termijn-we-zien-wel-planning past). Als (!) we een visum halen, hebben we vijf jaar de tijd om een aantal knopen door te hakken (waarvan de belangrijkste zijn: hond met verleden van verlatingsangst en de quarantaine, familie en vrienden achterlaten, werk vinden voor ons allebei). En ja, die hond is een belangrijke ;).

We zijn nu dus flink aan het oefenen, gezellig samen, om vooral writing en speaking tot een goed einde te brengen. Een 7 is voldoende, een 8 zou mooi zijn om die 10 extra punten binnen te halen.

Wat de toekomst brengt, weten we niet, en het loopt vast heel anders dan we plannen. Maar een visum komt niet uit de lucht gevallen, dus daar gaan we voor! En komt er toch iets anders tussen, waardoor we niet in Australië belanden: even goed. Verhuizen we, maar valt het toch tegen, of vinden we onze draai niet: ook goed, dan keren we terug. Of verhuizen we verder, wie weet. Vinden we onze plek ginder: ook mooi. Dat is een beetje de houding die we ons de laatste tijd aanmeten. Ik vind dat best zen ;). Weet niet of we dat volhouden, maar een mooie poging is ook al iets waard, haha.

Voila, het startschot is gegeven, denk ik zo.
Tamarind
 
Hoi Tamarind, gefeliciteerd met de knoop>hak :)

Ik herken wel wat dingetjes. Toen wij in 2010 de knoop doorhakte om er voor te gaan zat ik er ook nog een beetje in van, laten we in ieder geval dat visum halen en dan zien we wel of we ook echt gaan. Was in mijn geval ook 1 deel: mezelf voor de gek houden (als we het dan niet zouden halen was ik misschien minder teleurgesteld) en 1 deel ruimte om uiteindelijk toch niet te gaan als Nederland opeens toch fantastisch zou worden ;)

Beide niet heel sterke redenen dus toen we het visa hadden zijn we 'gewoon' gegaan (dat daar niets gewoon aan is snappen we hier geloof ik wel ;) )

Succes met werken aan het visum en je new found Zen ;)
 
Ik herken ook wel dingen. Vooral het twijfelen. Dat had ik nog steeds gedurende de eerste twee jaren dat we hier woonden. Maar inmiddels wonen we hier nu zeven jaar en hebben het nog steeds naar ons zin.
 
Ik ben wel blij dat het ietwat herkenbaar is ;). En misschien ook goed te weten dat het twijfelen niet meteen verdwijnt na verhuizing (hoewel ik dat nu ook niet echt verwacht had -- aard van het beestje en zo).

Nu eerst zien dat we de IELTS-beproeving doorstaan. Het werkt al danig op de zenuwen bij de wederhelft :p.
 
Hoi Tamarind,

Twijfels zijn herkenbaar!
En de IELTS... Blegh. Al helpt het bij jullie wel dat jullie in de VS wonen, dan moet speaking wel lukken toch!
Voor Writing kan ik ieltsadvantage.com aanraden, daar staan alle structuren enz. uitgewerkt. (hoe doe je opinion, discussion essay enz.)

Veel succes met jullie emigratie proces!
 
En de IELTS... Blegh. Al helpt het bij jullie wel dat jullie in de VS wonen, dan moet speaking wel lukken toch!
Voor Writing kan ik ieltsadvantage.com aanraden, daar staan alle structuren enz. uitgewerkt. (hoe doe je opinion, discussion essay enz.)

Wel, het zal zeker helpen (vandaar dat we'm ook hier nog plannen, met het idee dat dat toch een beetje moet helpen na een jaar taalbad), maar ik moet zeggen dat gewoon spreken in het dagelijks leven toch wel wat anders is dan je beste Engels bovenhalen voor zo'n test.
Ik dacht ook dat luisteren wel een makkie zou zijn, maar laatst deed de wederhelft toch een test waar hij maar nipt 7 haalde, het hangt er dus maar vanaf. Ik snap ook niet goed hoe mensen 9 halen op luisteren en lezen, dan mag je maar 1 of 2 fouten hebben, dat is tot nu toe onmogelijk gebleken ;). En ja, voor writing gebruiken we de ieltsliz.com website nu (voor andere onderdelen eigenlijk ook), en dat helpt wel goed.

Enfin, ik volg die 'blegh' dus helemaal!!!
 
Spreken hoeft niet high end engels te zijn, (daarmee bedoel ik dure woorden en deftige zinnen).:cool::p Hahaha

Het gaat erom dat je een gesprek kan voeren en antwoord kan geven op een vraag (meer dan y/n of dat je compleet off topic gaat)

En een 9 score is idd de max. Maar het is gelukkig niet één fout, één punt eraf.

http://www.ieltspractice.com/ieltscalculator.php

Ik ben nu aan het leren voor augustus de test weer te gaan doen. Heb er al reuze zin in...o_O
 
Ik denk dat je daar wel een goed punt hebt. We merken tijdens het oefenen voor spreken dat hij zo hard gaat nadenken over zijn zinsconstructies, dat het helemaal de soep in draait soms ;).
En ja, inderdaad, we hadden de scoreberekening al opgezocht, maar toch: voor een 9 mag je maximum 2 fouten hebben. En neen, we hebben geen 9 nodig, dus geen zorgen ;), maar dat lijkt me toch bijna onhaalbaar, door de tricky questions die ze erin stoppen... De parafrasering is bij de meerkeuzevragen soms echt vreemd opgesteld, en de 'not given'-optie durft ook wel eens hoofdpijn te geven. En dan hebben we het nog niet over de writing tasks gehad lol. Tot zover een zoveelste rondje IELTS-zeuren, dat zou pas een populair topic worden ;).

In elk geval heel veel succes gewenst voor zowel het leren als de test zelf!!
 
Kleine IELTS update: gisteren heeft de wederhelft zich door de IELTS geworsteld. Hij was hypernerveus voor het spreken (zeker na een paar uur wachten en spanning opbouwen), dus heeft daar wat twijfels over, maar de rest leek wel te gaan. Schrijven blijft altijd een lastige om in te schatten ook. Nu dus twee weken wachten op de resultaten... Intussen heb ik besloten om nog voor ons vertrek uit de VS toch maar de koe bij de horens te vatten en de IELTS ook hier te doen. Mijn Engels zal niet meteen verbeteren, eenmaal terug thuis, en ik heb hier toch iets meer tijd om te oefenen dan wanneer de ratrace in België weer start. Door het meeleven en coachen zit ik er nu ook al wat in ;). Er zit bij mij ook geen druk achter gezien het plan is dat hij de visumaanvraag doet, maar voor een eventuele assessment later zouden 7ens wel handig zijn... En zo blijven we in examenstemming tot het einde van de maand :).
 
Spannende ochtend: IELTS resultaat!!! Mr. T. haalde L 8,5 - R 8.5 - W 7,0 - S 8,5, overall 8,0! Wij dus heel blij, want 7ens was voldoende voor skilled visa en zijn assessment.
En toch ook even de 'damn, was writing nu iets beter geweest, dan... 10 punten extra'. Maar we weten dat writing een hele lastige is, dus we zeuren niet hoor :). Al heel blij dat overal 8en niet nodig was, zoals voor sommigen wel het geval is.
Volgende week is het mijn beurt! Maar jongens toch, wat een spannende bedoening. En dit is nog maar horde 1 lol. Maar goed, horde 1 genomen, nog een slordige 28 te gaan :).
 
Vandaag IELTS test voor mezelf. Poeh, wat een zenuwslopende bedoening. Ben beetje ongerust over writing, met een task 1 die nogal apart was (opbouw van een zonnepaneel en twee voorbeelden van gebruik) en waar ik in de laatste minuut plots een paniekaanval kreeg dat ik misschien toch niet genoeg woorden had. Snel twee zinnen nog bijgeploft, maar daarna moesten de pennen neer. Ook lang nagedacht over task 2, waardoor de tijd dus krap zat (maar dat is altijd wel het geval bij writing denk ik ;)). Ik had wel geluk met de timing van de speaking test, die was al een uurtje later. Ik heb het gevoel daar heel veel onzin uitgekraamd te hebben, maar ik troost me met het idee dat het over het Engels en niet over de inhoud gaat o_O. Dus nu twee weekjes nagelbijten.
 
Duimen draaien voor je!:up:
Welke score moet/wil je graag?

Dank je! Vier keer 7 is genoeg voor mijn skills assessment, dus als writing meevalt, zou dat moeten lukken. Man, heb echt geen zin om daar opnieuw aan te beginnen, maar dat geldt voor iedereen hier :). Ik heb tonnen respect gekregen voor mensen die dit vele, vele keren opnieuw doen, om bvb. een 8 te halen op writing. Mottig testformat toch.
 
hahahaha mottig.....mooi verwoord hoor. Je leert er hier wel mee omgaan hoor, over een paar jaar lach je om " mottig".
 
Ja!!! Vrijdagochtend een groot hoera-moment: L9 - R9 - W8 - S9 en overall 9!!! Was echt superblij! Ik ben nu toch ook blij dat we de test nog op het einde van ons verblijf hebben gepland, een heel jaar in het Engels doorbrengen helpt wel (hoewel we thuis natuurlijk wel gewoon Nederlands praatten). Je hoort veel native Engels om je heen, en ik denk dat dat wel een verschil maakt. Maar dit was veeeeeeel meer dan ik verwacht had hoor, ik was wat bang voor writing.

Maar goed, horde 2 is in elk geval genomen, en ik denk dat er nu wel een pauze volgt. We zijn iets meer dan een week terug in België en ik moet zeggen dat de aanpassing niet altijd evident is. Het is echt wennen, aan het slechte weer (en aan iedereen die bij een opmerking over het slechte weer antwoordt met: ja, maar in juni was het hier mooi hoor! :rolleyes:), aan een moeilijk te benoemen beklemmend gevoel, aan de soms zure en ongeduldige houding. En natuurlijk het terug op orde zetten van ons huis en het langzaamaan hervatten van het 'oude' leven... Ik had dat wat onderschat. Je blijft toch ook nog wat tussen 2 werelden hangen, ik neem aan dat dat nog een paar weken duurt, of langer, wie weet. Die eerste dagen had ik echt zoiets van: deze rollercoaster doe ik niet opnieuw. Maar we geven het wat tijd :cool:. We hebben ook al een paar fijne gesprekken gehad, en dat helpt wel. Anderzijds heb ik nu een paar keer opgemerkt dat ik ginder toch wel meer ontspannen, wat meer zen was. Ik weet natuurlijk niet of dat ook veel te maken heeft met het tijdelijke van ons verblijf, je probeert er zowat alles uit te halen, je leeft heel intens vind ik. Ik mis dat een beetje. Ik weet natuurlijk niet of dat gevoel blijft als je voor langere tijd ergens gaat wonen... Voorlopig is het even afwachten en het over ons laten komen; het kan ook wel te maken hebben met die rollercoaster van de eerste weken. Ik verwacht te snel mijn draai weer te vinden ;). Dus samengevat: we zien wel.

Tot zover deze update die iets langer is uitgevallen dan gepland :D.
 
Back
Top