Lastavaza Fam. Jarp

Jarp

Member
Inmiddels trotse eigenaar van een Immi account dus tijd voor een Lastavaza.:)

Wij, (mw. Jarp (NL/Aus), 40 zelfstandige, ikzelf (Ger), 40, zelfstandig en junior, 4 (NL/Aus). Nu nog in 020 en we gaan vermoedelijk ergens komend jaar de sprong wagen. We hebben vorige maand junior Australisch gemaakt en nu mag ik door de hoepeltjes van Immigration ;). Ze willen best wat weten daar :confused:.

Bestemming is nog niet helemaal zeker. Familie woont in SA en Vic, maar werk ligt misschien wel meer rond Sydney.

To be continued....
 
Hi Jarp
Welkom! Gaan jullie hier ook weer als zelfstandige aan de slag of eerst een baan zoeken, flink netwerken en dan de stap wagen om weer te ondernemen? Succes met je partner visum.
 
Tijd voor een kleine update:

In het kader van grote stappen, snel thuis:

Ik heb mijn bedrijf inmiddels verkocht, juridische overdracht volgt over een paar weken. Voordeel hiervan is dat ik mijn handen vrij heb en voor het eerst in een erg lange tijd op vakantie ga naar Australië zonder werk in de backpack!

En nu op naar Down Under. Na een kleine aanvaring met de Ambassade is Junior nu ook de trotse eigenaar van een emergency passport met kangaroo en emu. Als Ozzie citizen mag je namelijk alleen op een Ozzie passport in-en uitreizen. Wist ik niet, Mrs. Jaro had begeleidend briefje niet helemaal gelezen.:up: Was even schrikken vorige week maandag, zorgde voor een wat verhitte discussie maar gelukkig geregeld. Aardige dame op de ambassade.

Zondag aanstaande boarden, destination Adelaide. Op familiebezoek en op verkenning en als we Australië nog steeds zo gezellig vinden dan ga ik mijn aanvraag versturen.

En omdat Adelaide ook maar zo klein is, gaan we via Melbourne (misschien nog Canberra) naar Sydney en dan door naar Brisbane. :D


@Red, sorry ik had jouw reactie helemaal gemist :oops:

Mijn wederhelft gaat waarschijnlijk zelfstandig door, ik ga eerst maar in loondienst (als ik iets kan vinden tenminste ;) )
 
En omdat Adelaide ook maar zo klein is, gaan we via Melbourne (misschien nog Canberra) naar Sydney en dan door naar Brisbane.

Vergeet niet op tijd te remmen anders ben je Canberra al weer voorbij gereden voordat je er erg in heb.
 
Gisteren vanuit Adelaide naar Melbourne gereden, blijft zelfs via de Western Highway een leuke rit. De fascinatie met grote fibreglass standbeelden (Giant Koala) blijft opmerkelijk.

South Australia wordt het waarschijnlijk niet voor ons, we hebben beide wat het gevoel van de rest van de wereld afgesloten te zijn.

De komende week Melbourne (morgen Australia Day!) en dan op naar de big C!
 
Gisteren vanuit Adelaide naar Melbourne gereden, blijft zelfs via de Western Highway een leuke rit. De fascinatie met grote fibreglass standbeelden (Giant Koala) blijft opmerkelijk.

South Australia wordt het waarschijnlijk niet voor ons, we hebben beide wat het gevoel van de rest van de wereld afgesloten te zijn.

De komende week Melbourne (morgen Australia Day!) en dan op naar de big C!
Als je in de buurt bent kom gerust even langs! We zijn nog wat mager qua inrichting maar we hebben sinds vandaag een koelkast en wat stoelen, met dank aan de Temple of Doom (aka Ikea) :p
 
South Australia wordt het waarschijnlijk niet voor ons, we hebben beide wat het gevoel van de rest van de wereld afgesloten te zijn.

SA werd ooit omschreven als het Groningen van Australie :D
Misschien is dat de reden, dat ik me er prima thuisvoel :)

Maar als je van grote, drukke steden e.d. houdt, dan zijn Melbourne & Sydney wellicht betere keuzes.
 
SA werd ooit omschreven als het Groningen van Australie :D
Misschien is dat de reden, dat ik me er prima thuisvoel :)
Hihi, dat was dan blijkbaar voor ons ook de reden dat het goed voelde in the hills! En we uiteindelijk gekozen hebben voor de Blue Mountains, een beetje parasiteren op Sydney! Erheen voor werk en beetje cultuur en dan zsm er weer uit!
 
En we zijn weer terug. En het is best fris. En deprimerend. Holiday blues I guess.



Van terugkomst tot aankomst:


Guangzhou

Vanuit Brissy naar Guangzhou (nooit geweten dat het vroeger Canton heette) gevlogen met China Southern. Deze keer waren de checkin dames wel wat strikter en mocht er geen 28kg in een koffer, zelfs niet als er maar 2 i.p.v. 3 checked-in pieces waren. Wat creatief met verpakkingsmateriaal en ook juniors cricketsetje (don’t ask :confused:) mocht mee. Mocht je ooit nog een keer via Guangzhou vliegen, neem even de tijd. Het is een enorme stad (44 miljoen inwoners) met erg mooie contrasten tussen het oude en nieuwe China. Ohja, en werkelijk fantastische dim-sum.



Net daarvoor ons rijdend materieel afgeleverd bij Ceva, precies op de andere kant van de luchthaven. Vervoer geregeld via Bakers Transport, een aanrader wat mij betreft. Voorafgaand aan het vertrek uit SA hadden we al diverse offertes opgevraagd en de scherpste kwamen van een soort van broker. Toevallig werd op het telefoonnummer van het bedrijf van de andere vergelijkbare quote opgenomen door dezelfde dame. Prijs was best prima, alleen kwam de aflevertijd niet uit, 09.00 op maandagmorgen was te krap met een vlucht op 09.55 :)



Wat rondgebeld, enorm geschrokken van de prijsverschillen (AUD 500-700 verschil) en uiteindelijk gesetteld bij Vicky van bovengenoemd bedrijf. Na wat “larves & honeys” kwam er niet alleen een erg nette prijs (> AUD 500 QLD-SA) maar ook een passend aflevertijdstip, om 08.00.



Brisbane

Brissy! Ik moet eerlijk bekennen dat ik het steeds leuker ga vinden. Het strandje is op warme dagen echt een uitkomst (al is mijn badwater meestal minder warm) en er zijn ook gezellig aandoende buurten (in Tarringa hebben we ons kampeergerei verkocht, erg leuke en groene suburn.) In mijn herinnering waren er met name de stereotype, dode Aussie suburbs en Fortitude Valley, maar dat viel enorm mee.


We hebben een klein beetje gesmokkeld en nog een nachtje in Caloundra doorgebracht i.p.v. de geplande 3 nachten Brissy, ook geen straf. Caloundra overkwam ons een beetje, sommige van die gekke campings zijn echt om 5 uur al dicht:mad:. Wel iets belangrijks geleerd toen op het strand ineens iedereen het water werd uitgedaagd door de Coastguard omdat wat haaien op een zeekoe aan het knagen waren: Haaienetten lopen niet van kust naar kust (zoals ik dacht). Dus een wat meer avontuurlijk ingestelde haai kan even langs het net zwemmen tot het einde en zich dan een paar lekkere surfers snaaien :eek:.



En natuurlijk de reden dat we Brisbane aan het toch al redelijke propvolle schema hebben toegevoegd: Russel Island! Bouwgrond voor AUD 15.000 iemand? Hebben ze. Strak huis aan het water met eigen jetty voor pakweg 500k? Check! Goed, ze hebben wat buitensporig last van midgies en sandflies, wachten al 30 jaar op een brug die er vooralsnog niet gaat komen en de goedkope kavels staan wel op een, erm… wat bijzondere plek, maar ze hebben wel dugongs. Misschien een leuk project voor een weekender als we er eenmaal wonen, in combinatie met een andere QLD special: The Removable Home! Ik heb een zwak voor Queenslanders en Federation style homes, so who knows.:up:



Noord van Sydney

We hebben onze junior beloofd na de eerste 2 weken in suburbia ook echt rekening met hem te zullen houden en eigenlijk vanaf Canberra geprobeerd grote, kindvriendelijke campings aan te doen. Dit alles in de hoop hier en daar wat spijbelende kindjes te treffen want zoonlief was de volwassenen wel wat zat. In Hastings Point viel vooral de aanwezigheid van Queenslanders ineens op. Plotseling was het minder “How ya going mate” en meer “G’day” of zelfs ijzige stilte.


In Forster Tuncurry daarentegen wemelde het van de pensionados die maar wat graag aan de babbel wilden. Bijna zonder uitzondering hebben ze geduldig de holidays afgewacht om nu weer en-masse 500 kilometer verderop op een camping te gaan staan. En met een onvoorstelbaar arsenaal aan materiaal. Ik noem een automatisch kantelend en liftend roofrack (handig voor de boot), boten in alle soorten en maten, caravans met volledige airconditioning die uiteraard een en-suite campsite hebben (ik had er nog nooit van gehoord, maatgoed, ik kampeer ook niet vaak) en natuurlijk de fift wheels (https://www.jayco.com/products/fifth-wheels/2017-pinnacle/) En kinderen! Nouja, 3 dan. Speeltuinen! Waterparken! Junior was in z’n sas maar begon school te missen. Raar jong.:D


Prachtige omgeving om vakantie te vieren, maar voor ons helaas te ver van mogelijk werk (en inkomen). Al begin ik op te warmen voor het idee van een farm.



Sydney!

Sydney was voor ons vooraf al redelijk de focus. We vinden het beide een mooie stad, fijne klimaat en voor ons beide is het ook het meest waarschijnlijk om werk te vinden. Dus op naar Cockatoo Island.


Als je er nog een keer voor niet al teveel geld in Sydney wilt overnachten, superplek. Midden in de Parramatta river ligt dit voormalige gevangenis/internaat/marinewerf eilandje, dat middels de ferry te bereiken is en open is voor het publiek. Ze hebben een camping en voor het gemak (niet alle zooi het eiland opslepen) maar even een reeds opgezet tentje geboekt. Klein detail: Het is verboden om alcohol mee het eiland op te nemen. Er staat een heuse ranger (gelijk maar eens geïnformeerd: Ranger = OK, Bushranger = Niet zo OK) te controleren. Toch maar een nachtmutsje meegesmokkeld en nog gelukt ook :cool:. Er is gelukkig wel een cafeetje waar je wijn en bier kunt bestellen (tot 20.00u).


De dag erop de grote verkenning: We hadden al wat vooronderzoek gedaan en de bovenkant van de Sutherland Shire leek redelijk dichtbij CBD en redelijk betaalbaar. Afterbang had in CBR nog de goede tip meegegeven de omgeving van Penrith te bekijken. Het plan: Woolwich naar Brighton-le-Sands, via Sans Souci (dat trouwens steevast wordt uitgesproken als sens soetsie) naar Sylvania, even een plons in Cronulla, hapje eten en naar Penrith, terug naar Cockatoo en lekker zwemmen voor het warm eten. De realiteit: Vertrek uit Woolwich net voor tienen, 19.15 terug op Cockatoo.


Het verkeer is Sydney kan wedijveren met de ongeorganiseerde bende van Guangzhou. Mijn hemel wat is het daar druk op de weg en wat zijn de stromen slecht geregeld. En tot overmaat van ramp was de dienstdoende ranger op Cockatoo wat enthousiast met z’n werk bezig en werden alle nachtmutsjes deze keer wel geconfiskeerd :(. Kan het nog erger? Jahoor, het cafeetje was ook al dicht, want: Zondag:mad:. En Sydney was met 45 graden best warm die dag…..


Maargoed, de wijken. Sans Souci is leuk, gemoedelijk, redelijk wat mensen op straat en buren die zowaar met elkaar op straat praten! Sylvania was wat stiller, maar ook geen straf. Cronulla was vooral erg druk en van Brighton-Le-sands had ik vooral het idee midden in dickhead heaven te staan. Vooral auto’s met dikke uitlaten, kerels met dikke armen en dames met ….. Penrith was mij wat te suburb. Let wel het zijn allemaal moment opnames.


En dan is er natuurlijk Woolwich en Hunters Hill. We zijn verkocht. Nog wel even sparen, want de prijzen zijn astronomisch :p.

De volgde ochtend nog de Northern Beaches bekeken, ook erg leuk en zeker geen straf



Batemans Bay

Als tussenstop tussen Canberra en Sydney gekozen voor Batemans Bay. Leuke rit erheen, en de rit naar Sydney is ook geen straf. Leuke camping voor junior, koters om mee te donderjagen en voor het eerst in het wil gespot: Ice-Addicts. En niet zo’n beetje ook. Raar, ze lopen wat als hyperactieve zombies door de stad en als ze het niet met elkaar eens zijn schreeuwen ze met een rode kop “You F***cking C..!!!!!!. Raar en best intimiderend.
 
Canberra

Op bezoek van ouders van een goede vriendin naar Canberra getogen en vooraf even geïnformeerd of familie Bang al koffievisite kon gebruiken. Konden ze, en niet alleen dat, Afterbang verstrekte uitermate praktische things-to-see-and-do lijst. Punt 1 op de lijst was even te stoppen op Mount Ainslie om te waarderen hoe uitgestrekt Canberra is. En groot is het.


Op naar onze slaapplek, Glenloch Station, een 250 hectare farm op 7km afstand van hartje Canberra. In de stad dus. Heel bijzonder, en helaas zal ook dit stukje groen worden worden omgetoverd tot ongetwijfeld prachtige townhouses en villa’s. Erg leuk om een inkijk te hebben in de Merino wol productie.


De volgende ochtend even rondgereden, kopje koffie gedronken en ons toch diverse keren afgevraagd of de overheid wellicht misschien nog in reces was. Werkelijk, een straat met meer dan 5 rijdende auto’s was druk geweest. Op naar Afterbang en Mrs Afterbang, die een fantastisch plekje hebben weten te bemachtigen. Voor is het stad, achter bush. Letterlijk. Dank voor de ontvangst beiden! En nee, reces was al afgelopen, Canberra is alleen druk tussen 8 en 9 en tussen 16 en 17.00u


Melbourne naar Canberra.

De rit Melbourne -Canberra maar wat opgeknipt en ondermeer gestopt in Benalla (geboorteplek Ned Kelly) en overnacht aan de oevers van Lake Hume. Prachtige rit, al hebben we ooit de oude weg gereden en door alle dorpjes is het nog leuker.


Melbourne.

Ik ben al vaker in Melbourne geweest en heb altijd iets van een haat-liefde verhouding gehad met de stad. Ze is prachtig en divers, maar ook wat Europees en het weer is een drama. Melbourne is voor ons een misschientje. Ook daar viel me weer op dat in de suburbs mensen elkaar nauwelijks kennen en er bijna geen sociale omgang is. Op Gumtree (eigendom van Marktplaats trouwens) campingsetje geregeld, thuis even opzetten. Jammer, buitentent zoek. Verkoper gebeld, geld teruggekregen en ander tentje geregeld.:)



Adelaide

Aankomst Australië in Adelaide. Gelijk een prachtige dag van maar liefst 36 graden, dus met de neus in de boter. Logeren bij schoonmoeder, er lekker rustig even inkomen. En op zoek naar een auto natuurlijk, vooraf de keuze al min of meer gemaakt voor een AU model Falcon. Diverse bekeken, en uiteindelijk gesetteld voor een auto van een wat ouder stel dat weer terug was verhuist naar WA. Op LPG dus lekker goedkoop toeren.

Hoewel we beide Adelaide een mooie stad vinden, hebben we ook beide het gevoel wat van de buitenwereld te zijn afgesloten daar.




Conclusie:


Oude, gebruikte auto’s kopen in Australie loont;) (al moet ik eerlijk bekennen dat onze Falcon ineens wel begon te sputteren op benzine, ritje langs een mechanic leerde dat het vermoedelijk op brandstoffilter, brandstofpomp of injectoren zouden zijn, but “She runs fine on LPG? No worries then mate!”


Adelaide, Melbourne, Canberra, Sydney, Brisbane is teveel in 4 weken. Wist ik eigenlijk ook wel, maar toch.


Als ik buren heb wil ik ze ook kennen. Dagelijks de deuren bij elkaar platlopen is ook niet nodig, maar enig sociaal contact vindt ik wel belangrijk.:oops:


We gaan. Ik ga mijn aanvraag volgende week versturen en na de zomer alvast maar wat solliciteren. Via mijn oude bedrijf kan ik een Sydney telefoonnummer aanvragen en naar NL laten routeren, wie weet neemt dat wat drempels weg. Wellicht dat ik al vooruit ga en bij schoonmoe ga logeren en een baan ga zoeken.:up:
 
Conclusie:


Oude, gebruikte auto’s kopen in Australie loont;) (al moet ik eerlijk bekennen dat onze Falcon ineens wel begon te sputteren op benzine, ritje langs een mechanic leerde dat het vermoedelijk op brandstoffilter, brandstofpomp of injectoren zouden zijn, but “She runs fine on LPG? No worries then mate!”


Adelaide, Melbourne, Canberra, Sydney, Brisbane is teveel in 4 weken. Wist ik eigenlijk ook wel, maar toch.


Als ik buren heb wil ik ze ook kennen. Dagelijks de deuren bij elkaar platlopen is ook niet nodig, maar enig sociaal contact vindt ik wel belangrijk.:oops:


We gaan. Ik ga mijn aanvraag volgende week versturen en na de zomer alvast maar wat solliciteren. Via mijn oude bedrijf kan ik een Sydney telefoonnummer aanvragen en naar NL laten routeren, wie weet neemt dat wat drempels weg. Wellicht dat ik al vooruit ga en bij schoonmoe ga logeren en een baan ga zoeken.:up:

Gefeliciteerd met het besluit :up:
Is the Missus ook om? Die moest als ex-OZ nog het meest wennen geloof ik ;)

Jammer dat ik het niet wist... de laatste keer in OZ (2015) voor ons vertrek heb ik een pre-paid gekocht. Die op long term gezet. Moest ik er eens per half jaar een kleine opwaardering doen. Maar op die manier al wel een OZ nummer voor op LinkedIn en andere instanties die al een nummer willen hebben. Ben een paar keer door recruiters gebeld op het OZ nummer. Dus dat werkt.

Nummer heb ik nu nog steeds en hartstikke handig. Wellicht kan een familielid een sim kopen, activeren en opsturen?

Verder, Canberra is redelijk rustig ja :p Ik ken dan weer wel de buren :)

En het was leuk jullie even gesproken te hebben. Mocht je in de Big Smoke gaan wonen zien we elkaar vast wel een keer. En kijk ook iets verder dan Penrith. Blaxland, Glenbrook. Daar is het geen suburbia.

Succes met de aanvraag!
 
LaStaVaZa update (long due)


Sinds de vorige update blijkt dat een weekje best lang kan duren… :D

We zijn nu eindelijk in de running: Aanvraag partner visum loopt (met dank aan checklist FritsC, erg handig!), medical is gedaan en de hond heeft z’n Rabies vaccinatie gehad. Sinds de medische keuring is inmiddels weer een maand of 2 verstreken en wachten duurt laaaaang……


Ondertussen zijn we zoonlief wat een het voorbereiden voor de big move. Consensus tot dusver is leuk, want: BBQ’s, veel sporten, surfen en rugby (de schat is echt een spiering, benieuwd hoe dat IRL zal bevallen) :up: en niet leuk, want: Niet meer vaak naar Oma, missen van vriendjes en vriendinnetjes.:(


Koers blijft vooralsnog, ondanks de idiote vastgoedprijzen en krankzinnige verkeer: Sydney! En dan hopelijke Lower North Shore of Northern Beaches.


We zijn nu wat aan het kijken naar de scholen. Junior (5) gaat momenteel naar een IKC, een soort onderwijsconcept waar de interesses van het kind centraal staan, er geen klassen zijn maar units met kinderen van 4-8 jaar gemengd. Beetje als: Ze leren niet zozeer wat de winst is als een boer een aardappel laat groeien voor 1 dollar en verkoopt voor 1,50 dollar, maar horen dat de winst 0,50 cent is, moeten een aardappel tekenen en hun gevoel hierover uiten in expressieve dans. Zoiets althans.


In Oz schijnen die er ook wel te zijn, maar helaas alleen als private school.


Anyway, nu maar weer wachten tot iemand bij Immi mijn VOG opvraagt.
 
Goed bezig Jarp, nog beetje geduld! Lower North Shore en Northern Beaches zijn prima plekken om te wonen, maar hou vooral vanaf Northern beaches rekening met flinke reistijden naar CBD waar toch meeste werk is. . Auto = file en public transport = bus= zelfde file!
 
Rare jongens die Immi-gasten. Je hoort maanden niks, als je belt krijg je letterlijk te horen dat je dossier behandeld wordt als het behandeld wordt. Ondertussen in september zelf maar ongevraagd de VOG aangevraagd en toegevoegd aan de aanvraag, maar niks geen reactie.

Tot er afgelopen vrijdag ineens e-mail is. Van Auto-Letter-Generator. Subject: IMMI Grant Notification. Twee mailtjes zelfs!

Dus heb ik nu officieel mijn 309 en 100 binnen.

Nu eerst even afwachten tot vrouwlief de dochter uitbroedt en dan deze zomer destination Sydney!😎
 


OFX
Back
Top