LaStaVaZa Jagermeester & Roels

(Heeft iemand nog tips voor een goede internetprovider? Volgens mij ligt er NBN)

Telstra, is zeg maar KPN van Australie, is wel iets duurder, maar meest betrouwbaar, en grootste netwerk, ook voor mobile phones enzo.
Ik raad iiNet af, heb ik nu zelf, steeds connection issues. Ik had Telstra in Sydney, nooit gezeur.
 
Telstra, is zeg maar KPN van Australie, is wel iets duurder, maar meest betrouwbaar, en grootste netwerk, ook voor mobile phones enzo.
Ik raad iiNet af, heb ik nu zelf, steeds connection issues. Ik had Telstra in Sydney, nooit gezeur.

Ik raad iiNet aan ;) Maar dat is dan wel specifiek voor Canberra hoor ;) Omdat ze daar het TransACT netwerk overgenomen hebben (was eerst van de ACT overheid). Zelfde techniek als NBN op de meeste plekken (fibre to the node) maar dan niet het laatste stukje naar je huis over verrot oud koper van Telstra maar brand new copper. Maar wederom, dat is alleen zo in Canberra.

Heb NBN hier gehad en het was vreselijk slecht, viel continu weg en VOIP/Skype was onmogelijk na 3 uur 's middags.
iiNet met hun eigen versie van NBN in Canberra werkt perfect in de twee huizen waar ik gewoond heb.

Ik hoor veel positieve verhalen over Aussie Broadband voor NBN in het algemeen.
 
En, even los van internet, want 4G werkt als overbrugging ook gewoon, gefeliciteerd!

Ik had een tijdje terug een feest/evenement in Waterloo en vond die hoek ook wel grappig ja, als je op zoek bent naar stad/hip/leven inde brouwerij. Maar niet in Darling Harbour kan/wil wonen zeg maar ;)
 
Gefeliciteerd! Klinkt als een leuke buurt.
Wij zaten bij Optus met onze NBN omdat het de beste deal was voor TV, mobiel en internet samen, maar zijn nu naar Vodafone over gegaan omdat dat voordeliger is met de nieuwe situatie waarin we geen TV meer hebben. Aussiebroadband heeft ook een goeie reputatie. Kijk uit voor datalimieten, met name Telstra doet daar nog aan.

Verder maakt het Oonderaan de streep maakt het allemaal niet veel uit tussen de providers. Ze kopen allemaal capaciteit van Telstra geloof ik. Het is wel goed om even te kijken wat je hebt. Wij hebben FTTP, dat is glasvezel tot in het huis. De meeste huizen hebben FTTN, dat is glasvezel tot aan de node en vanaf daar gaat het dan via koper. Met FTTP heb je in principe amper last van congestion, maar met FTTN hoor je nog wel regelmatig over vertragingen.
Voor appartement complexen heb je dan nog Fibre To The Basement. Dus dat is in principe hetzelfde als FTTP maar binnen het gebouw wordt het dan via normaal koper verspreid en loop je dus tegen vergelijkbare problemen als FTTN aan. Maar als je dan dus FTTN in je wijk hebt en geen FTTB dan heb je dus een hoop kansen op vertraging.

Je kunt op de NBN site opzoeken wat je hebt en op de sites van de providers opzoeken welke snelheden ze leveren. Wij hebben NBN100, dat is de snelste reguliere consumer versie en dat is 100 down en 20 of 50 up geloof ik.
 
Gefeliciteerd! Heb hier optus NBN en waar ik in de lokale Facebook groep iedereen om ons heen loopt te klagen over traag en instabiel internet hebben wij snel en steady internet dus zeker aan te raden.
Al weet ik niet hoe dat in Sydney is. Aussie broadband heb ik ook goede verhalen over gehoord maar daar heb ik zelf verder geen ervaring mee.
 
Lekker bezig mannen! Gefeliciteerd met je appartement. Ik heb Telstra voor mobiel, dat is hier in de bergen de enige met een goed bereik. Voor NBN gekozen voor Aussie Broadband, duurste maar werkt als een zonnetje.
 
Dank jullie wel allemaal voor de tips! Uiteindelijk zei dat building manager dat we de services afmoesten nemen bij TPG, want die beheren de verbindingen in het gebouw(?).
Eerst leek het erop dat we alleen ADSL+ konden krijgen, maar gelukkig zijn we aangesloten op FTTP en zijn we vanaf vandaag eindelijk weer online (en het gaat als een speer).

We zijn vorig weekend in ons huisje getrokken en dat voelt fijn. We hebben nog niet alle meubels en gaan dit weekend ongetwijfeld weer op pad voor allemaal spulletjes.

Nu hopen dat het weer dit lange weekend goed blijft, dan kunnen we eindelijk naar het strand (of althans ik, @Roels is al een paar keer geweest)
 
Dank jullie wel allemaal voor de tips! Uiteindelijk zei dat building manager dat we de services afmoesten nemen bij TPG, want die beheren de verbindingen in het gebouw(?).
Eerst leek het erop dat we alleen ADSL+ konden krijgen, maar gelukkig zijn we aangesloten op FTTP en zijn we vanaf vandaag eindelijk weer online (en het gaat als een speer).

We zijn vorig weekend in ons huisje getrokken en dat voelt fijn. We hebben nog niet alle meubels en gaan dit weekend ongetwijfeld weer op pad voor allemaal spulletjes.

Nu hopen dat het weer dit lange weekend goed blijft, dan kunnen we eindelijk naar het strand (of althans ik, @Roels is al een paar keer geweest)

Geloof niet dat TPG een gebouw beheert. Sowieso is denk ik alle data infrastructuur in en rondom het gebouw van Telstra.
Wel netjes dat je NBN hebt, ADSL+ is verre van ideaal.
 
Geloof niet dat TPG een gebouw beheert. Sowieso is denk ik alle data infrastructuur in en rondom het gebouw van Telstra.
Wel netjes dat je NBN hebt, ADSL+ is verre van ideaal.
In Sydney zijn er wel wat gebouwen die een TPG fiber hebben. Er was een tijd terug een en ander over geschreven hoe TPG met NBN wilde concurreren maar dat alleen in de dichbevolkte gbieden wilden doen. Maar NBN fiber is beheert door NBN, daar heeft Telstra niets meer te zoeken en kun je elke provider kiezen die je wilt.
 
En het nieuwe jaar is van start!

Inmiddels zitten we alweer ruim drie maanden in Sydney en het voelt inmiddels redelijk als thuis. Sommige dingen blijven nog even wennen, maar het is fijn om weer wat vaste gewoontes te hebben, vaste plekken waar je naartoe gaat en vaste sociale contacten. In het begin was het over alles nadenken, nu gaan meer dingen op de automatische piloot, wat vooral voor mij veel stress wegneemt.

Nieuwe vrienden vinden gaat gelukkig redelijk snel. En in tegenstelling tot mijn ervaringen in Engeland, zijn veel ervan locals. Ik blijf Australiers toch echt enorm fijne mensen vinden, en het contact gaat erg makkelijk vind ik. Contact met Nederland blijf ik lastig vinden. Digitaal contact houden was al nooit mijn sterkste punt, maar nu met tijdsverschil vind ik het extra lastig ('s ochtends moet ik nog wakker worden, 's avonds ben ik moe). Maar het feit dat we nu hier ook meer mensen om ons heen hebben maakt dat wel makkelijker.

Voor kerst in Melbourne geweest bij schoonfamilie, wat erg leuk was. Wat ook een erg fijne realisatie was voor mij, was dat ik merkte dat ik Sydney toch een beetje miste. Fijn om te weten dat ik voor mijn gevoel op de juiste plek zit.

En misschien nog wel de grootste verandering is dat ik vanaf volgende week aan het werk ga. Na vier maanden niet werken, heb ik erg zin om weer deze structuur in mn leven te hebben, mn hersenen te gebruiken en weer inkomsten te hebben. Baan vinden ging gelukkig heel makkelijk en snel. Voordeel is dat ik tien jaar ervaring heb in een gebied waar veel werk is (risicomanagement in de financiele sector).

Al met al heb ik erg zin in het nieuwe jaar. Het afgelopen jaar waar erg stressvol, dit jaar wordt hopelijk een stuk relaxter. Het lijkt allemaal ook wat rustiger en relaxter te gaan hier op werk dan dat ik gewend ben. Daar kijk ik ook wel naar uit. En ik ben niet van plan om dit jaar naar het andere eind van de wereld te verhuizen, dat is ook een fijn idee.
 
Goed te horen dat alles bevalt! Ik weet precies wat je bedoelt met dat gevoel van "thuis missen". De eerste keer dat ik dat had was grappig genoeg in Sydney en dat ik Melbourne miste. Vanuit het vliegtuig raampje zag ik Melbourne en ik dacht "mijn stadje".

Mensen zijn hier in onze ervaring doorgaans inderdaad erg open zodra het duidelijk is dat je hier niet als toerist bent.

Succes met je nieuwe baan. Met alle royal commision findings zul je je handen vol hebben straks! ;)
 
Happy New Year! En met een baan op zak en het gevoel dat alles op z'n plek valt, ga je vast met een goed gevoel aan 2020 beginnen! Blij voor jullie!
 
Goed te horen dat alles bevalt! Ik weet precies wat je bedoelt met dat gevoel van "thuis missen". De eerste keer dat ik dat had was grappig genoeg in Sydney en dat ik Melbourne miste. Vanuit het vliegtuig raampje zag ik Melbourne en ik dacht "mijn stadje".

Mensen zijn hier in onze ervaring doorgaans inderdaad erg open zodra het duidelijk is dat je hier niet als toerist bent.

Succes met je nieuwe baan. Met alle royal commision findings zul je je handen vol hebben straks! ;)

Grappig, want mijn ervaring is juist precies andersom. Als de locals denken dat je toerist ben zijn ze extreem helpfull en vriendelijk, als ze er eenmaal achter komen dat je zelf local bent is dat opeens een stuk minder. Sowieso staat serviceverlening niet echt op een hoog niveau hier in FNQ. Heb zelf ervaren dat dat in Sydney toch wel wat anders is.

@Roels ben blij voor je dat je je thuis voelt. Dat heeft voor mij persoonlijk toch wel even geduurd voordat ik dat kon zeggen. Echter voelde ik dat eergisteren ook heel sterk toen ik de glooiende groene heuvels van Cairns zag vanuit het vliegtuigraampje. Echt dat gevoel van thuiskomen. Heerlijk. Het weer in de avonden in Sydney hielp ook niet erg mee, newyears was echt te koud bij de harbour bridge. Nu weer heerlijk in de zwoele tropische avonden met 27 graden. Dat went toch snel, maar je mist het echt als je opeens in een koeler klimaat bent.
 
Last edited:
Misschien maar eens tijd voor een kleine update. Op visumvlak niets te melden, in November is het twee jaar sinds de aanvraag van mijn visum, dus dan mag ik weer aan de slag en wordt het weer spannend. Heb daar wel vertrouwen in, maar je weet het nooit zeker.

Intussen hebben we het nog steeds erg naar ons zin hier. Hoewel ik enorm teleurgesteld ben in hoe slecht geisoleerd huizen hier zijn, blijf ik prettig verbaasd over hoe fijn winter hier is. Zelfs als het koud is, is er bijna altijd wel zon en daar wordt ik erg vrolijk van. En dan zitten er ook nog dagen tussen zoals afgelopen zondag (ook wel bekend als gister), waar ik gewoon in t-shirt over straat kan lopen bij 19 graden.

We hebben erg genoten van onze roadtrip naar Melbourne een aantal weken terug, ook al hebben we Melbourne moeten laten voorbijgaan en daardoor onze ontmoeting met de Melbourne mensen van het forum moeten missen 😭 . Gelukkig wel in Canberra Mr en Mrs @afterbang mogen ontmoeten, wat erg gezellig was. Schept toch een band dit forum. Verder heerlijk van het mooie landschap en rust in rural NSW en Victoria mogen genieten. Het voelt alweer zo lang geleden...

Verder ben ik de proeftijd bij werk goed doorgekomen. Mijn baas is extreem tevreden met me, wat altijd fijn is om te horen. Volgens mij stelt een vast contract hier minder voor dan in NL, maar voelt toch goed dat je nu een vast onderdeel van het bedrijf bent.

Al met al zijn we nog steeds erg blij met onze stap hiernaartoe te verhuizen. In september is het alweer een jaar!
 
Het was zeker gezellig, hoop dat jullie nog een keer terugkomen en wat mooier weer treffen. Je had nu echt één van de slechtste weekenden van het jaar te pakken. Wind en regen en kou is een uitzonderlijke combi voor Canberra.

Het kan koud zijn, en ja ook hier regent het weleens. Maar tegelijkertijd is zeldzaam. :eek:
 
haha, koud zijn de Australische huizen zeker. Hier in de bergen nog wat kouder dan in Sydney, maar wel een stuk minder regen in de laatste weken vergeleken met de stad. Vanmorgen 7 graden in huis toen we wakker werden. Ik zie ook regelmatig mensen met winterjassen in huis, zeker nu in Zoom meetings. Maar hoe zit het met dat visum? Is dat voor een permanent residency?
 
Maar hoe zit het met dat visum? Is dat voor een permanent residency?
Ja, @Roels heeft nu de 309, wat het Provisional Partner visa is. We zaten een beetje op het kantelpunt qua jaren van onze relatie of hij meteen de 100 (en dus PR) zou krijgen. In November dus de 100 aanvragen en aantonen dat we nog steeds in een "genuine and exclusive to all others" relationship zitten ;). Ik heb er alle vertouwen in dat het goed komt. Moet denk ik wel heel raar lopen, mocht hij geen PR krijgen.

Dat het koud in de buurt van de Blue Mountains kan ik mij goed voorstellen! Brrr. Maar zo erg als daar in Melbourne is het hier niet, gelukkig.
 
Afgelopen dinsdag was het een jaar geleden dat we in Sydney aankwamen en ons leven in Australie begon! Het voelt nog niet als een jaar en dat terwijl er een hoop gebeurt is.

Hoe bevalt dat nou dan? ERG GOED! Ik spreek namens ons beide dat we hier prima op onze plek zitten. Het leven voelt hier prettiger, minder gehaast en vooral het weer doet ons goed. De winter vonden we heerlijk, ondanks dat ons (oude) huis erg koud aanvoelde. De hoeveel zon die je hier krijgt doet ons gewoon erg goed. Qua werk gaat het ook goed. Ik worstel nog wel vaak met hoe inefficient de markt hier is vergeleken met Nederland, maar begin er steeds meer aan te wennen en handig in te worden. Handig als in, het is wat het is ;) . Wel mis ik familie af en toe en dat wordt versterkt door het feit dat we geen reis kunnen inplannen. We zouden eigenlijk in Juni naar Nederland gaan, maar dat is er uiteraard niet van gekomen.

En nu door naar de toekomst! We zijn vorige week verhuisd, weg uit het koude apartement op de begane grond en naar een mooi North facing apartment met City View op 4 hoog. We hebben weids uitzicht over de stad, geen gebouwen voor ons, wat erg prettig is en waarschijnlijk ook wel zo blijft. We werken allebei nog thuis en zijn nog gezond, dus hebben niks te klagen. We hopen dat over een paar weken/maanden we weer wat vrijer in Australie mogen reizen. Zou leuk zijn de familie uit Melbourne weer te zien, maar we zouden ook graag naar NT of TAS gaan in December.

Conclusie: Australie voelt fijn en we zijn hier goed op onze plek. Voorlopig blijven we hier nog wel eventjes:D
 


OFX
Back
Top