lastavaza Mathie en Wilma

Hoi allemaal,

Wij zijn nu sinds een maand in Adelaide en het bevalt ons uitstekend. We hebben hier gelukkig familie wonen en die hebben ons goed geholpen met de eerste zaken die geregeld moesten worden. Ik mis Nederland niet wel mijn zoons en ons mam en vrienden. Ik ben nu aan het kijken wat ik kan gaan doen op werk gebied. Ik sta eigenlijk overal voor open. Mathie heeft een 457 werkvisum dus die is al aardig gesettled bij zijn nieuwe werkgever. Waar ik ook naar op zoek ben is een vriendin die al aardig de weg kent in Adelaide en waarmee ik een kopje koffie of thee mee kan drinken of andere leuke dingen mee kan doen. Zou me erg op weg helpen. En voor ons beiden zou het leuk zijn om andere mensen te ontmoeten van nederlandse origine. We zijn niet meer de jongsten 49 en 51 en voor ons is het ook een grote stap geweest maar die hebben we bewust genomen. Verder heb ik nog een vraag. Ik zou graag mijn Engels wat op willen vijzelen. Ik leees boeken en kijk tv en heb bij de bieb al een engelse cursus online gehaald. Iemand nog meer ideeën. Ik ben benieuwd. Gr. Wilma

Klinkt goed allemaal! Ja, de kinderen hebben ook tijd nodig om te wennen. Wij hebben dat ook gehad. Hoe oud zijn jullie kinderen? Waarschijnlijk middelbare school leeftijd? Geen gemakkelijke leeftijd om te emigreren. Maar het komt goed.
Om mensen te ontmoeten, zou ik zeggen ga iets doen wat je altijd al hebt willen doen, maar nooit tijd voor had of sporten of zo. Ik ben bv gaan schilderen en heb daar mijn allerbeste Australische vriendin ontmoet. Hou er wel rekening mee dat Australiërs niet zo van het een een kopje koffie drinken zijn. Maar ook dat komt vanzelf. Het heeft even tijd nodig. Om mijn Engels op te vijzelen en om te wennen aan het accent heb ik in het begin heel veel Australische series gekeken via YouTube, oa Sons and Daughters (beetje jeugdsentiment, vroeger in NL op TV gezien en leuk dat een van de huizen in de serie zowat om de hoek bleek te staan) en Prisoner Cell Block H, ook een oudje, maar nu in een nieuwe versie op de Nederlandse TV. Maar er zijn nog veel andere TV series die zeer de moeite waard zijn. Ook lekker om een excuus te hebben om eens lekker voor de TV te hangen ;) En boeken lezen natuurlijk, maar dat was voor mij minder nuttig omdat het lezen en schrijven me veel beter afgaat dan het luisteren en spreken.

Op Facebook heb je (in ieder geval in Perth) groepjes vrouwen/moeders die eens per week bij elkaar komen om wat te drinken en kletsen. Voor zover ik weet zijn de meesten 30/40 plussers. 3 vliegen in 1 clap -koffie leuten, mensen leren kennen, engels opvijzelen- :)

edit: Verder hoef je Facebook niet te gebruiken, mocht dat te nieuw zijn... of ben ik nu te stigmatiserend? >:D

Ha die Wilma,
Leuk om te lezen dat je je in ieder geval vol energie op je nieuwe avontuur stort. Wij hebben ook veel Engelse series gekeken (lekker mcCloud's daughters en veel huizenprogramma's). Probeer anders films of series te vinden met de Engelse ondertiteling, dan kun je meelezen. Kan ook helpen. Ik lees jouw post echter wel anders dan Janneke. Volgens mij heb je je zoons in Nederland achtergelaten en zijn jullie met z'n tweetjes hier? Dat zal zeker lastig zijn in het begin. Vooral het idee dat je niet even snel heen kan! Maar een lekker lang skype gesprek met je zoons, mams en vrienden kan ook heel erg leuk en gezellig zijn! Gewoon bakkie thee/koffie of wijntje erbij en je leven doornemen.
Aan een Nederlandse vriendin in Aidelaide kan ik je niet helpen, wij zitten vlakbij Sydney.Succes met alles en hou ons op de hoogte!

Er is een 'Nederlanders in Adelaide' FB groep met 150 members zie ik :). Daar zit vast wel iemand bij die lekker bakkie wil gaan doen.

Ik lees jouw post echter wel anders dan Janneke. Volgens mij heb je je zoons in Nederland achtergelaten en zijn jullie met z'n tweetjes hier?
Je hebt gelijk, @Red dust. Nu ik de post nog eens lees, lees ik hem ook zoals jij aangeeft. Ik kan me inderdaad heel goed voorstellen dat je je zoons mist, maar misschien kunnen ze hier komen op vakantie? En anders natuurlijk skypen.

Voor het oefenen van je Engels qua spraak: er zijn diverse organisaties die gratis Engelse les aanbieden. Bridgebuilder had koffie-avonden e.d., maar is helaas ten ziele gegaan bij een gebrek aan vrijwilligers. Bij kerken en bibliotheken e.d. staan dit soort dingen vaak wel op een infobord.
Ik weet niet of Immigration SA nog bestaat (veel van hun diensten, als Meet & Greet en tijdelijke accommodatie) lijken allemaal verdwenen te zijn), maar zij kunnen je wellicht ook op pad helpen.

En wat Janneke al zei: ga met je hobbies bezig of begin een nieuwe :) Ga bij een (sport)vereniging of doe vrijwilligerswerk. Het thee-leuten is hier inderdaad anders dan in NL, maar ik tref een vriendin regelmatig voor lunch. Wat mij opvalt is dat als je 's avonds bij iemand op bezoek gaat voor een 'cuppa' de TV gewoon aanblijft, wat een goed gesprek in de weg kan zitten.

En wat Janneke al zei: ga met je hobbies bezig of begin een nieuwe :) Ga bij een (sport)vereniging of doe vrijwilligerswerk. Het thee-leuten is hier inderdaad anders dan in NL, maar ik tref een vriendin regelmatig voor lunch. Wat mij opvalt is dat als je 's avonds bij iemand op bezoek gaat voor een 'cuppa' de TV gewoon aanblijft, wat een goed gesprek in de weg kan zitten.
Inderdaad, ik tref mijn Australische vrienden ook altijd buiten de deur, ook voor de koffie of thee. En wat de TV, die aan blijft staan betreft, kun je gewoon verder met het kijken van series ;)

Hoi allemaal,

Dank je voor alle tips. Ik ga kijken of ik via facebook iemand kan vinden. Komt allemaal goed. Ik ben al veel Engelse boeken aan het lezen en kijk inderdaad ook veel tv. je pikt er toch veel van op. Wanneer ik boodschappen doe dan heb ik soms ook leuke gesprekken met mensen die ik helemaal niet ken haha maar ook dat is een stap in de goede richting. Ik ben nu aan het kijken of ik werk kan vinden. maakt niet uit wat. Ook hierdoor ontmoet je weer mensen. Als ik wat langer hier ben wil ik aged care certificate III gaan doen. Iemand daar ervaring mee. Er zijn zoveel cursussen. Groetjes Wilma

Ik geloof in onze een van onze eerste vakanties hier, in de buurt van Merimbula. Anderhalf uur met mevrouw met hondje zitten kletsen op een parkeerplaats bij onze camper vlakbij strand. Tot ze verschrikt opkijkt en zegt: oh, mijn man zit op me te wachten, we moesten vanmiddag weg :) Heerlijk!

Back