LaStaVaZa Nick en Madelon

madelon86

New Member
Eindelijk is het zo ver en hebben wij ons visum kunnen aanvragen(189). Wij zijn zo blij dat we eindelijk een stap verder kunnen gaan denken! Natuurlijk komen er dan ook gelijk weer een aantal vragen naar boven dus gelijk maar even een berichtje hier plaatsen:)
In juni 2024 willen wij richting Sydney verhuizen. Weten jullie misschien goede relocation agents in Sydney? Wij hebben zelf al een beetje gekeken naar suburbs om te wonen voor een gezin met twee kinderen van dan 3 en 4 jaar oud. Wij kwamen op de Northern beaches of the Hills uit. Hebben jullie nog tips voor suburbs die geschikt kunnen zijn/betaalbaar voor Sydney?
 
Eindelijk is het zo ver en hebben wij ons visum kunnen aanvragen(189). Wij zijn zo blij dat we eindelijk een stap verder kunnen gaan denken! Natuurlijk komen er dan ook gelijk weer een aantal vragen naar boven dus gelijk maar even een berichtje hier plaatsen:)
In juni 2024 willen wij richting Sydney verhuizen. Weten jullie misschien goede relocation agents in Sydney? Wij hebben zelf al een beetje gekeken naar suburbs om te wonen voor een gezin met twee kinderen van dan 3 en 4 jaar oud. Wij kwamen op de Northern beaches of the Hills uit. Hebben jullie nog tips voor suburbs die geschikt kunnen zijn/betaalbaar voor Sydney?
Welkom en gefeliciteerd!

Betaalbaar en Sydney, dat hoor je niet vaak in één zin ;)
Als je verhuisd van uit NL zou ik een NL verhuizer contacten, bijvoorbeeld Hazeleger.
1. Organiseren (van verhuizingen) is een talent dat in Nederland beter ontwikkeld is dan hier in AU.
2. Je vertrekt vanuit NL neem ik aan, dus beste daar een partij te vinden.

Over Sydney en wonen kan ik verder niet veel zeggen. Er zijn hier wel Sydneysiders, dus wellicht dat iemand kan helpen. Greater Sydney is groot, zo'n 2 bij 2 uur rijden zeg maar, dus er is voor een ieder wel iets, maar ligt aan wat je zoekt!
Iets meer info (budget per week indien huren, koopprijs indien kopen) wat je belangrijk vindt (uitgaan, bos, strand dichtbij, openbaar vervoer, block size, waar je denkt te gaan werken enz. enz.) is dan wel goed om te weten.
 
Dank je wel! Het wordt nu steeds realistischer, zo leuk!

hahaha ja betaalbaar en Sydney gaan niet helemaal samen, maar bedoelde ook betaalbaarder in Sydney. Je hebt huizen van 4 miljoen maar ook van 1,5 zeg maar;)

Ik bedoelde met een relocation agent iemand die voor je kijkt naar een huurwoning. Deze tip kregen wij van mensen uit Brisbane. Alleen die kennen geen relocation agent in Sydney. Op internet kan ik er wel een aantal vinden maar dacht als iemand hier ervaring heeft met een relocation agent dan weten we ook welke een beetje betrouwbaar/goed zijn.

Wij vinden het qua wonen wel belangrijk om niet verder dan een uur van CBD te zitten aangezien mijn man daar gaat werken. Het ligt er wel een beetje aan of thuiswerken ook normaal is in Australië. Als dat zo is en je kan een aantal dagen thuis werken, kan het ook wel een half uurtje verder. Openbaar vervoer is wel handig om in de buurt te hebben. Wij vinden het strand of de Hills erg mooi, niet heel druk maar wel een shoppingmall in de buurt voor je boodschappen, max 20 minuten. Kindvriendelijke buurt.
 
Dank je wel! Het wordt nu steeds realistischer, zo leuk!

hahaha ja betaalbaar en Sydney gaan niet helemaal samen, maar bedoelde ook betaalbaarder in Sydney. Je hebt huizen van 4 miljoen maar ook van 1,5 zeg maar;)

Ik bedoelde met een relocation agent iemand die voor je kijkt naar een huurwoning. Deze tip kregen wij van mensen uit Brisbane. Alleen die kennen geen relocation agent in Sydney. Op internet kan ik er wel een aantal vinden maar dacht als iemand hier ervaring heeft met een relocation agent dan weten we ook welke een beetje betrouwbaar/goed zijn.

Wij vinden het qua wonen wel belangrijk om niet verder dan een uur van CBD te zitten aangezien mijn man daar gaat werken. Het ligt er wel een beetje aan of thuiswerken ook normaal is in Australië. Als dat zo is en je kan een aantal dagen thuis werken, kan het ook wel een half uurtje verder. Openbaar vervoer is wel handig om in de buurt te hebben. Wij vinden het strand of de Hills erg mooi, niet heel druk maar wel een shoppingmall in de buurt voor je boodschappen, max 20 minuten. Kindvriendelijke buurt.

Sydney is vreselijk duur en zal ook niet goedkoper worden met de huidige woningcrisis.

Wat afterbang ook al zegt: het hangt van teveel factoren af om hier een zinnig woord over te zeggen.

Ik heb het idee dat thuiswerken steeds meer onder vuur komt te liggen. Er zijn veel grote bedrijven en banken die hun personeel “gewoon” weer op kantoor verwachten. Hoe lang dit nog een optie blijft voor meer dan 2 dagen in de week is afwachten. Het is een hot topic momenteel aangewakkerd door Elon Musk.
 
Dank allemaal voor het warme welkom! (hier de Nick van Nick & Madelon ;))

Voor ons is de keuze op Sydney gevallen omdat wij denken dat dit vooral voor mijn werk (IT projectmanager) beter zal zijn. Als in; daar zitten meer grote bedrijven waardoor er meer keuze is en ik sneller hoop een leuke opdracht of werk te vinden. In NL werk ik als zzp'er (zelfstandig ondernemer) en dat hoop ik straks ook in Australië te kunnen doen. Volgens wat mensen die wij tijdens onze vakantie in Australië zijn tegengekomen in dec/jan van dit jaar zijn er daar zeker mogelijkheden voor, maar dat moet ik verder uitzoeken. Alternatief is om eerst ergens in loondienst te gaan om daarmee local experience op te doen. Dit zou voor mij ook helemaal prima zijn. Ik heb vooral heel veel zin om de werkcultuur te ervaren en om daarin mee te draaien.

Daarnaast vinden wij het inderdaad ook interessant om te horen wat de ervaringen met thuis werken zijn. Hier in Nederland is het nu eigenlijk de norm geworden (in mijn vakgebied) met af en toe 1 a 2 dagen per week naar kantoor. Fulltime naar kantoor zou zeker kunnen maar dan wordt de reistijd naar kantoor weer meer belangrijk in de keuze voor een buurt of huis.

En ja, Sydney is best duur inderdaad, dat hadden we al een beetje gezien links en rechts :p. Onze zoekcriteria zijn; budget rond de 1.5M AUD, blocksize 500-900m2, max rond 1 uur heen en weer naar CBD (mag met openbaar vervoer zijn), en vooral een leuke buurt met goede scholen voor onze twee jonge kinderen. Als jullie hier suggesties voor hebben dan zijn die meer dan welkom!
 
Welkom Nick en Madelon! Wij hebben de eerste vier jaar in de Hills gewoond en ik vond het daar heerlijk! De eerste jaren dat ik er weg was heb ik ook een beetje last van heimwee gehad. Eerst woonden we in Cherrybrook en daarna in Kenthurst. Wij gingen voor Cherrybrook omdat daar een van de beste public high schools van Sydney is, beter dan menig private school. Dat is voor jullie nog een beetje ver weg in de tijd, maar ze hebben ook vast goede primary schools. Cherrybrook is een suburb met een gezellig en modern shopping centre. Kenthurst ligt iets verderop en heeft een meer landelijk karakter met grotere kavels. Beide wijken liggen niet ver van Castle Hill met een grote Mall. In de tijd dat we daar woonden was het ‘s ochtends 45 mins met de bus van Castle Hill naar Central Station. Inmiddels is er ook een treinverbinding met een snellijn, dus het zal er alleen maar beter geworden zijn. Tussen Castle Hill en Kenthurst ligt nog Glenhaven, ook een mooie en moderne wijk. West Pennant Hills is wat ouder en heeft ook een eigen station met een goede verbinding (andere lijn), maar dat is wat drukker. Hetzelfde geldt voor Baulkham Hills, alleen heeft Baulkham Hills geen station, maar is dichter bij de stad met de bus. Het heeft wat oudere huizen, kleiner dan West Pennant Hills en dus waarschijnlijk wat betaalbaarder. Dural en Galston zijn ook mooi en vergelijkbaar met Kenthurst, grote kavels en een landelijk karakter. Galston heeft ook nog wat kleinere huizen op kleinere kavels volgens mij.
Persoonlijk weet ik niet of een relocation agent veel meerwaarde geeft. Ik heb het idee dat zij vooral op de stad en de kust zijn gericht. In onze tijd waren de wijken in de Hills nog een beetje onbekend en minder in de picture, dus nu is het misschien anders. Wij hebben gewoon op de map van apps als Real Estate en Domain gekeken waar de meeste huizen waren in de prijsklasse die we zochten (en iets erboven, zodat we nog konden afdingen) en verder met google maps ons op de omgeving, wegennet en openbaar vervoer georiënteerd. Wij zijn er inmiddels alweer negen jaar weg, maar toen wij er woonden was de criminaliteit in de Hills erg laag en stond het bekend als een van de veiligste gebieden van Sydney.
 
Last edited:
Hey Janneke,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Hier hebben we heel veel aan. Wij hebben gelijk al even gekeken via realestate naar huizen in de suburbs die je noemt en dat is precies wat wij zoeken!! We worden er helemaal enthousiast van.:)Dank je wel!
De relocation agent willen we gebruiken voor het begin. De huurmarkt schijnt, net als in Nederland overigens, heel moeilijk te zijn. Een relocation agent kan dan voor ons kijken naar een huurwoning voordat wij aankomen in Sydney en van daaruit willen wij dan opzoek naar een koopwoning.
Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoord.
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de childcare. Is dat erg lastig tussen te komen en is dat ook regio gebonden net als scholen?

Groetjes Madelon
 
Mooi dat je goed advies gekregen hebt!

We hadden voor de eerste maand of 6 weken, een airbnb gehuurd (wat uiteindelijk niet nodig was). Als je meubels verscheept vanuit NL zijn die er ook niet gelijk, dus is een airbnb eigenlijk wel handig, want gemeubileerd natuurlijk.

Wij hebben met streetview, en realestate.com.au/domain.com.au vanuit NL een keuze voor een huurhuis gemaakt en het met de real estate agent op afstand geregeld. Dat is in een drukke markt vaak niet mogelijk maar met wat geluk en doortastendheid kan het (wellicht iets makkelijker in het hogere segment)

Nu kenden we Canberra al redelijk omdat we er 2x eerder geweest waren met het oog op er te gaan wonen. Maar de meesten hier hebben eindeloos ge-streetview-ed. En die tussenstap met een airbnb voor een paar weken kan rust geven en je kunt met eigen ogen zien hoe en wat.

(het feit dat ik na 10+ jaar actief te zijn op dit forum de term relocation agent niet gelijk kon plaatsen geeft wellicht al aan hoe weinig mensen dit gebruiken ;) )
 
Hey Janneke,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Hier hebben we heel veel aan. Wij hebben gelijk al even gekeken via realestate naar huizen in de suburbs die je noemt en dat is precies wat wij zoeken!! We worden er helemaal enthousiast van.:)Dank je wel!
De relocation agent willen we gebruiken voor het begin. De huurmarkt schijnt, net als in Nederland overigens, heel moeilijk te zijn. Een relocation agent kan dan voor ons kijken naar een huurwoning voordat wij aankomen in Sydney en van daaruit willen wij dan opzoek naar een koopwoning.
Nogmaals dank voor je uitgebreide antwoord.
Weet jij toevallig ook hoe het zit met de childcare. Is dat erg lastig tussen te komen en is dat ook regio gebonden net als scholen?

Groetjes Madelon
Fijn dat ik je heb kunnen helpen. Inmiddels wonen wij in Brisbane en daar is de huurmarkt ook heel moeilijk. Huizen huren op afstand is nog lastiger denk ik. De real estate agents willen je toch in levende lijve zien, vooral als er meerdere gegadigden zijn. Ik vraag me af of een relocation agent daar verandering in kan aanbrengen. Over het algemeen is hoe verder van de stad, hoe gemakkelijker. Ook ten noorden van Hornsby zou nog een optie zijn (ook een mooie omgeving), aangezien er vanuit Hornsby een sneltrein naar de stad gaat. In ons geval is mijn man destijds vooruit gegaan en heeft tijdelijk een kamer gehuurd en van daaruit heeft hij verschillende wijken verkend en zo een huurhuis gevonden. Een Airbnb is ook ideaal. Een alternatief is om tijdelijk een houssit te doen, waar je op een huis en eventueel huisdieren past van mensen die tijdelijk weg zijn. Maar dan moet je net geluk hebben wil je niet elke drie weken moeten verkassen.
Ik weet dat er een paar jaar geleden een relocation agent lid was van Dutchlink, een netwerk club van Nederlanders in Sydney. Geen idee of ze er nog is, maar dat zou ook een ingang kunnen zijn. Wordt lid van de Facebook groep en plaats daar een oproep voor relocation agent of tijdelijke woonruimte voor in het begin.
Onze kinderen gingen naar de highschool en de universiteit toen we hier kwamen, dus ik heb geen idee hoe het zit met childcare. Voor (public) primary en high school ben je gebonden aan een catchment, maar ik weet niet of dat ook geldt voor childcare.

Edit: ik heb net even gekeken naar huurprijzen, maar er is genoeg te huur in de Hills, ook in de buurt waar wij hebben gewoond. Ook voor redelijke prijzen ($650-900 per week), dus het huren kan misschien nog wel meevallen. Mocht je tegen die tijd vragen hebben over de omgeving, laat maar weten!
 
Last edited:
Klopt; Huren op afstand is normaliter niet te doen. Maar het is ons (in een andere markt situatie gelukt. Maar zoals Janneke zegt: Zeker niet standaard!!!
 
Wow! Dank allemaal voor de tips! Wij (lees: Madelon ;)) is al druk opzoek gegaan binnen de genoemde wijken, en de huizen die wij daar zien zijn echt prachtig (zeker in vergelijking met de NL'se huizen).

Huren op afstand zou mooi zijn maar ik begrijp heel goed dat een makelaar of verhuurder toch even willen zien wat voor vlees ze in de kuip hebben. En omdat onze kinderen nog vrij jong zijn denk ik dat het voorruitsturen van een van ons voor de ander niet zo'n fijne vlucht wordt..😅We moeten alle alternatieven dus maar even uitzoeken en dan kijken wat het meest handig is.

Daarnaast zojuist gemaild met de verhuizer dus dan weten we hopelijk snel wat we straks wel/niet gaan meenemen.
 
Wow! Dank allemaal voor de tips! Wij (lees: Madelon ;)) is al druk opzoek gegaan binnen de genoemde wijken, en de huizen die wij daar zien zijn echt prachtig (zeker in vergelijking met de NL'se huizen).
De huizen zijn over het algemeen groter en zien er inderdaad prachtig uit. Maar vergis je niet, de kwaliteit is over het algemeen veel minder dan in Nederland. De muren zijn vaak brick vineer, dwz een gipsplaat dat op een houten frame wordt geschroefd met een ‘plakje’ steen van ongeveer 2cm dik er op geplakt . Dat zijn dan de buitenmuren. Binnenmuren zijn alleen gipsplaat. Isolatie is hier niet standaard, een stacaravan in NL is vaak nog beter geïsoleerd. Het goede nieuws is dat het 9 maanden per jaar ook niet nodig is om te isoleren :) Maar winteravonden kunnen wel koud zijn. Daarentegen zijn vrijstaande huizen wel meer standaard dan in Nederland, dus dat heft het nadeel weer een beetje op.
 
Last edited:
Back
Top