Lastavaza Skippie's: terug in NL

skippie

XPdite Sponsor
Nou heb ik toch zin gekregen om ook zo'n lastavaza(wat een raar woord!) te openen.
Op zich nog niet veel te melden hoor maar dat kan elk moment veranderen.

Voor die ons nog niet kennen, Rimko is tegelzetter ( zelfstandig ) is hoofdaanvrager en neemt mij , Ingrid (hopelijk  :wink: )  mee op een skilled independent visum ( 175 ).We staan ondertussen ook op de CSL (critical skilled list), dus dat is positief.De planning is eind 2010 te gaan.

We hebben alle papieren opgestuurd naar Australie, voor de TRA( wat een werk!), en dus is het nu even afwachten geblazen.
Onze Ielts test hebben we op 7 februari in Amsterdam.We wilde eigenlijk naar Utrecht maar ik heb ons blijkbaar opgegeven bij BLTC en dat zit alleen maar in Amsterdam.Vond het niet echt duidelijk want je kunt je dus opgeven bij BLTC en bij IELTS Den Bosch? Ik dacht dat het een pot nat was en dat ik kon kiezen uit de locatie.Maar goed,dan rijden na Amsterdam maar even langs Utrecht om ons vriendinnetje daar te vertellen hoe het ging.( zij gaat misschien ook voor een paar jaar naar Oz , ik hoop het zo!!! Ik flipte helemaal toen ze het vertelde dat ze misschien ook gaat  :w00t:
We hebben dus nog wat stapjes te gaan maar we zijn al goed op weg.

Nou dus dat.  :smile:

Groetjes Ingrid en Rimko
 
Succes met alles, en met jullie Ielts-testen, moeten jullie de General of de Academic doen?

groetjes,
Marja
 
Gelukkig de general. Zal al moeilijk genoeg worden voor mijn vriend. Hij heeft maar 2 jaar Engels gehad op de middelbare school.... Maar hij hoeft maar een 5 te halen voor alle onderdelen, dus zou toch moeten lukken denk ik.

Jij ook veel succes met de rest te regelen, gelukkig kun je een beetje op je gemak doen omdat jullie toch pas vlg jaar gaan.  :up:
 
Hoi Skippie

hoe weet je of je de general of de academic moet doen? Ik weet dat die twee levels bestaan maar ik vind nergens terug wie welke moet doen...

grtjs
Jerden
 
Hoi Jerden,

Nu weet ik niet precies waar je dat terug kunt vinden, maar heb je al gekeken op de DIAC site? En anders typ je vraag eens in bij "zoeken". Je kunt heel veel info vinden op dit forum.
Wij waren al op de hoogte van general Ielts sinds we op een emigratiebeurs met de mensen van Buysse hebben gesproken.
Daarbij hebben we het onszelf wat makkelijk gemaakt door een agent in de arm te nemen(M2A), want het scheelt je veel moeite en tijd om alles zelf uit te zoeken. Nu wordt ons alles voorgedragen. ( je moet het wel ZELF doen , maar toch )
 
Het feit of je "General IELTS" of "Academic IELTS" moet doen, hangt af van de Skills Assessment Authority.

NOOSR (voor onderwijs) vereist dat je de Academic versie doet. De Skills Assessment Authority voor de medische wereld idem dito. De ACS (Australian Computer Society) waar ik de Skills Assessment moest doen ging akkoord met de "General".

De persoon die meelift met de hoofdaanvrager mag volgens mij altijd mee op de General. Maar soms kan het hier verstandig zijn om ook de Academic versie te doen.

Stel dat een stel (huh????) euhm....koppel, man/vrouw, vriend/vriendin gaan emigreren. Hij is dokter en zij werkt in NL in het onderwijs en wil dat in Oz. ook weer doen. Hij is de hoofdaanvrager en omdat hij dokter is moet hij de "Academic" versie doen. Zij wil werken in het onderwijs en er kan wellicht van haar verwacht worden door de school waar ze wil gaan werken, dat ze een "Academic" IELTS doet. Dan heeft ze die alvast gehad en hoeft ze niet opnieuw de IELTS te maken. € 170,- p.p. is niet niks natuurlijk...(ik ga er liever een lang weekend van weg)
 
En ondertussen kost de Ielts 180,- ( en na zomer 2009 185,- meen ik ) dus das een nog langer weekendje weg  :wink:
 
Hey daar skippie!

Gefeliciteerd met je eigen LaStaVaZa, en alvast succes bij het voorbereiden voor je IELTS. Of doe je daar niet aan?

2010 klinkt nu trouwens al weer een stuk dichter bij dan dat een jaar geleden klonk he, en na 1 januari komt het opeens helemaal dicht bij!

Groeten,
EandE
 
He leuk een eigen stand van zaken :up:

Hoe is het trouwens verlopen bij de notaris, alles naar wens geregeld?

Groetjes Wilbert
 
@ Wilbert: Het was een goede tip,  :up: vriendelijke mensen bij het notariskantoor.Waarschijnlijk moet ik nog terug.... we zijn 1 formuliertje vergeten  :-(

@ EandE : Tuurlijk doen we aan voorbereiden van Ielts.....  :roll: maar niet genoeg want dat schrijven he... wordt een ramp.Rimko is normaal al niet zo'n prater, en nu moet ie op papier een hele boel weten te verzinnen.Dat zou hem in het Nederlands al niet goed afgaan laat staan in Engels.
Klopt 2010 klinkt niet meer zo ver weg, nu 2009 in het voorzicht staat. Maar hoe staat het er voor jullei bij? Ik had je berichtje gelezen.... jullie staan niet op de CSL. Wat betekend het als jullie niet op die lijst staan? Maar als nog je op de SOL en MODL staat dan maakt het misschien niet veel uit of toch? Wat een onzekerheid!
 
Wat mij wel goed geholpen heeft was kinderboeken (Harry Potter bijvoorbeeld) lezen in het engels. Ook dvd's zonder ondertitels kijken werkt wel mee. Dat is weer eens wat anders dan al die oefensites op internet.

De eerste keer dat wij onze IELTS deden was ik behoorlijk zenuwachtig, gewoon omdat ik niet wist wat er allemaal ging gebeuren en wat er precies van je verwacht wordt. De tweede keer (meer dan een jaar later) was ik helemaal niet zenuwachtig, omdat ik wist wat er ging gebeuren.
Een tip is ook om het over je heen te laten komen en niet van te voren te denken "Ik MOET persee een 5 halen!" Dan leg je een hele hoge druk op jezelf en dat is misschien niet eens nodig. Natuurlijk zou het erg fijn zijn als je in een keer de gewenste punten haalt, maar het is natuurlijk geen drama als je het niet in een keer redt. Het kost je alleen nog een keer 180 euro en 180 euro op het hele emigratieproces is niet eens zo veel geld... Als dat ervoor zorgt dat je toch naar Australië kunt is het die investering denk ik best waard.

Hebben jullie al een datum voor de IELTS? Veel succes met het voorbereiden!

Nog hele fijne feestdagen gewenst! Jullie liggen nu nog te slapen denk ik, dus dan kan het nog net ;)
 
Ha Annemiek

Ja we lagen nog in bed  :wink: zo'n beetje heel de tijd tussen kerst en nieuw ( nee we waren niet ziek, maar lekker vrij haha )
Hoe hadden jullie de feestdagen voor het eerst beleeft in Oz?

Onze Ielts is op 7 febrauri. Rimko zei ook al, hij weet niet wat ie moet verwachten, dat klopt wel , maar we weten natuurlijk wel dat we schrijftesten moeten doen.1 van 150 woorden en 1 van 250 woorden. Nou is ie al blij als ie 100 woorden haalt....  :| Maar dan is het dus meteen bekeken, maakt nie uit of je het goed doet verder.( volgs mij mocht je maar 10 % onder het aantal woorden zitten )
Maar ach, we hebben ook zoiets, eerst maar proberen , wie weet presteer je in eens onder druk wel goed en lukt het, en anders is het "maar" 180,- extra. ( mag toch aannemen dat het met 2 x wel lukt )
Over een dikke maand weten we meer.
Fingers crossed!
 
Shit zeg ( excuse me ) .... onze post is een beetje "zoek"  :x

Heb natuurlijk al contact gehad met TNT maar het is ergens tussen hier en Australie ( sinds 30 dec..... )

Ik heb wel eens een berichtje voorbij zien komen , maar kon het nu even niet vinden, van iemand die hetzelfde had meegemaakt. Uiteindelijk komen pakketen of enveloppen ( vaak ) wel weer boven water, maar ik ben zo benieuwd wie daar ervaring mee had, en mij dus kan vertellen hoelang het heeft geduurd?
 
Anderhalve maand voor de kerst, begin november, een pakketje opgestuurd. Eind januari op plaats van bestemming, dus ongeveer 3 maanden. Dat was vorig jaar.
Mijn ervaring is: van Australia naar Nederland gaat sneller, dan andersom en verschillende keren gehad, dat het niet leverbaar was, vanwege "incorrect address", terwijl ik al jaren pakketjes overstuur en zeker weet dat het adres goed is. Resultaat is dat het weer in Nederland is.
Waar ze in Australia wel erg op kicken is de postcode, de voorsortering gaat via dat nummer, dus als dat goed is, dan gaat het sneller.
De meeste dingen komen wel, "they don't call it snail-mail for nothing, allthough the snails are offended by that".

groetjes    Johan
 
Even beetje off topic:
Misschien domme vraag, maar wat betekend LaStaVaZa?
Ik zie het wel vaker op het forum maar heb geen idee wat het betekend..
 
Het duurde bij mij ook een tijdje, voordat ik het doorhad, maar kijk een naar de topic.

met vriendelijke groet    Johan
 
Mijn vorig berichtje kunnen we als niet geschreven beschouwen. Het is terecht! Pfooeeei wat een opluchting.

Gwen, lastavaza is als je het nog niet ontdekt had : een afkorting voor laatste stand van zaken  :wink:
 
Onze documenten hebben ook eens een detour gemaakt, via Austria naar Australia.
Met UPS was dat, uiteindelijk leverde dat maar 2 dagen vertraging op.

Bart
 
De Ielts is achter de rug!
Nog 10 nachtjes slapen en we weten of 1 x Ielts genoeg was....
Rimko heeft het beter gedaan dan ie verwachte, dat zei hij meteen, maar hij heeft waarschijnlijk niet genoeg woorden bij task 2 geschreven. :-(  ( waarschijnlijk omdat hij net niet genoeg tijd had om nog te tellen wat ie gefabriceerd had )
We hadden wel echt geluk met de opdracht want die was makkelijk : brief voor iemand die naar NL kwam en wat ie dan wel /niet moest zien of doen, en de essay ging over of de televisie ons veel possitief heeft gebracht of juist niet.

Ik vraag me af , hoe zullen ze het punt berekenen voor writing ..... als je een goede brief hebt geschreven, met de juiste hoeveelheid woorden ( 150) en je essay redelijk mooi hebt geschreven, een inleiding, verschillende voor en tegens genoemd, en goed hebt afgesloten, zullen ze dan omdat je misscvhien wat woorden tekort kwam, een 1 geven, of trekken ze punten van je score af?
Dit kan ik nergens terug vinden.Ben heel benieuwd!
 


OFX
Back
Top