LaStaVaZa Trish & Gijs

beste allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken en in het bijzonder Frits die me advies heeft gegeven en moed in heeft gesproken.

Afgelopen donderdag hebben wij een mail ontvangen van IMMI,
Granted 309/100!!

Heel erg blij mee natuurlijk.
Na het uploaden van 80 documenten heeft de aanvraag 5 weken op received gestaan en dan ineens 1 july de mail granted.

De grote verhuizing/reis kan beginnen.

Er zijn nog genoeg vragen en beslissingen te nemen maar dat zal ook allemaal wel goed komen.

grt,
Gijs
 
Proficiat, en super snel!!!!
Nu kan het echte plannen beginnen.

Overigens als je de app myVEVO op je telefoon zet, dan kan je kijken of je een 100 of een 309 hebt gekregen.
 
Last edited:
Proficiat, en super snel!!!!
Nu kan het echte plannen beginnen.

Overigens als je de app myVEVO op je telefoon zet, dan kan je kijken of je een 100 of een 309 heb gekregen.
Dat zat ik me ook al af te vragen. 309 of 100 maakt nogal een verschil.
 
Proficiat, en super snel!!!!
Nu kan het echte plannen beginnen.

Overigens als je de app myVEVO op je telefoon zet, dan kan je kijken of je een 100 of een 309 hebt gekregen.
Heb de myVEVO app geïnstalleerd.
Er staat, Visa class / subclass: BC/100, Visa grant date: 1 July 2021, enter before date: 1 july 2022, Must not arrive after: 1 july 2026
Het laatste begrijpen we niet er zit 4jaar tussen deze datums before/after?
 
Ok, volgens mij, zo was het bij ons in 2007 in ieder geval, heb je een jaar om Australië binnen te komen. Dat noemden wij toen het jaar om je visum te valideren. Dan kan je dus in totaal 5 jaar onbeperkt in en uitreizen op dit visum. In 2026 vervalt het Travel Component op je visum. Je moet dan zorgen dat je een nieuw visum hebt, bij ons dus een RRV Resident Return Visum om het land weer in te komen. Je BC 100 is een permanent vium toch? Stel je bent in Australië in 2026, dan maakt het niks uit, zolang je maar voor je het land uitgaat een RRV hebt. ik weet niet of ik het zo logisch uitleg hoor, anders vult iemand anders het nog wel aan. Ennneuh gefeliciteerd he!!


Resident Return Visa RRV dit is de link naar de Immi site. Met name het stukje dt ik oranje heb gemaakt.

With this visa, you can​

  • travel in and out of Australia as many times as you want until the travel validity expires
  • have a travel facility up to 5 years depending on your circumstances. See About this visa.
See all conditions
Check your eligibility

You must be either​

  • an Australian permanent resident
  • a former Australian permanent resident whose last permanent visa was not cancelled
  • a former Australian citizen who lost or renounced Australian citizenship. Australian citizens are not eligible to apply for an RRV.
If you are already in Australia as a permanent visa holder, you do not need to apply for this visa unless you wish to leave and re-enter Australia as a permanent resident.
 
Last edited:
Heb de myVEVO app geïnstalleerd.
Er staat, Visa class / subclass: BC/100, Visa grant date: 1 July 2021, enter before date: 1 july 2022, Must not arrive after: 1 july 2026
Het laatste begrijpen we niet er zit 4jaar tussen deze datums before/after?

Je moet voor 1/July/22 een keer naar AUS met dit visum. Je hoeft niet gelijk te blijven, maar het gaat erom dat je daarmee je visum geldig maakt.

Vervolgens kan je onbeperkt in-en-uit reizen met dit visum tot 1/Jul/2026. Op dat moment moet je een RRV aanvragen (return resident visum). Doe je dat niet, en verlaat je het land na 1/Jul.2026 dan ben je geen resident mee en kan je de hele visum aanvraag weer opnieuw opstarten.
Overigens is een RRV is ook weer een aantal jaren geldig en uiteraard zijn er kosten aan verbonden (ik meen ca $400).

Gefeliciteerd, je slaat het 309 visum over en hebt gelijk een 100 visum gekregen. Dat heeft onder andere als voordeel dat als je relatie stuk gaat in Australia, je niet het land uit wordt gezet. 🙃
 
En je krijgt ook alleen een RRV als je al minimaal 2 jaar in Australia hebt gewoond in de laatste 5 jaar. Ik geloof dat @afterbang een paar dagen tekort kwam bij zijn aanvraag, dus daar wordt streng op toegezien. Hier is de link to check eligibility: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...ting/resident-return-visa-155-157#Eligibility
Het is zelfs nog gekker ;) Het is: 2 jaar in Australia geweest zijn. (Lees 730 dagen)

Ik was 700 dagen in Australia geweest in 2 jaar en kon toen nog geen RRV aanvragen. Dus ze tellen het aantal dagen hier. Vakantie of Werk dagen buiten Australia tellen niet mee.

Maar dat zijn uitzonderingen natuurlijk.

Jij moet nu dus gewoon voor de eerste datum hier een keer geweest zijn. Dan daarna werkt je visum om eindeloos heen weer te reizen tot die tweede datum. Maar je mag wel eeuwig hier blijven. Dat is het beste nieuws ;)
 
En je krijgt ook alleen een RRV als je al minimaal 2 jaar in Australia hebt gewoond in de laatste 5 jaar. Ik geloof dat @afterbang een paar dagen tekort kwam bij zijn aanvraag, dus daar wordt streng op toegezien. Hier is de link to check eligibility: https://immi.homeaffairs.gov.au/vis...ting/resident-return-visa-155-157#Eligibility
Volgens mij kan je wel een RRV bij aankomst terug aanvragen als je visa verlopen is. Ik herinner me een collega die destijds op vakantie ging, en bij aankomst gewijgerd werd. Maar kon ter plekke een RRV aanvragen. Zat wel tijdje bij de douane, paar uur geloof ik.
Maarja, om dit soort ongein te voorkomen ben ik dus maar citizen geworden.
 
Volgens mij kan je wel een RRV bij aankomst terug aanvragen als je visa verlopen is. Ik herinner me een collega die destijds op vakantie ging, en bij aankomst gewijgerd werd. Maar kon ter plekke een RRV aanvragen. Zat wel tijdje bij de douane, paar uur geloof ik.
Maarja, om dit soort ongein te voorkomen ben ik dus maar citizen geworden.
Klinkt allemaal niet heel spannend buiten dat je de tijden dus goed in de gaten moet houden.
Als je citizen wordt raak je toch je Nederlandse paspoort kwijt?
 
Je moet voor 1/July/22 een keer naar AUS met dit visum. Je hoeft niet gelijk te blijven, maar het gaat erom dat je daarmee je visum geldig maakt.

Vervolgens kan je onbeperkt in-en-uit reizen met dit visum tot 1/Jul/2026. Op dat moment moet je een RRV aanvragen (return resident visum). Doe je dat niet, en verlaat je het land na 1/Jul.2026 dan ben je geen resident mee en kan je de hele visum aanvraag weer opnieuw opstarten.
Overigens is een RRV is ook weer een aantal jaren geldig en uiteraard zijn er kosten aan verbonden (ik meen ca $400).

Gefeliciteerd, je slaat het 309 visum over en hebt gelijk een 100 visum gekregen. Dat heeft onder andere als voordeel dat als je relatie stuk gaat in Australia, je niet het land uit wordt gezet. 🙃
Zal deze datums, maar in mijn agenda gaan plannen.

Hoop dat (voordeel) niet nodig te hebben Frits 🤣
 
Klinkt allemaal niet heel spannend buiten dat je de tijden dus goed in de gaten moet houden.
Als je citizen wordt raak je toch je Nederlandse paspoort kwijt?
In mijn geval niet, mijn vrouw is Australische, ik heb daarom mn Nederlandse nationaliteit kunnen behouden.
Maar na 15+ jaar in Australia had ik het ook genatulariseersd als dit niet het geval was geweest.
 
Klinkt allemaal niet heel spannend buiten dat je de tijden dus goed in de gaten moet houden.
Als je citizen wordt raak je toch je Nederlandse paspoort kwijt?

In principe ja, tenzij je op een partner visum in Australie bent. Dat is een 100/309 visum en dat is een van de weinige (zo niet de enige) reden dat je dual-citizen kan zijn volgens de Nederlandse wet. Wel zijn er strikte voorwaarden en moet je ervoor zorgen dat je het nieuwe paspoort in handen hebt voordat het oude paspoort verloopt.

Lees dit draadje maar eens: https://xpdite.net/forum/threads/ti...op-partner-of-familievisum.14992/#post-235277
 
Last edited:
In principe ja, tenzij je op een partner visum in Australie bent. Dat is een 100/309 visum en dat is een van de weinige (zo niet de enige) reden dat je dual-citizen kan zijn volgens de Nederlandse wet. Wel zijn er strikte voorwaarden en moet je ervoor zorgen dat je het nieuwe paspoort in handen hebt voordat het oude paspoort verloopt.

Lees dit draadje maar eens: https://xpdite.net/forum/threads/ti...op-partner-of-familievisum.14992/#post-235277
Er zijn 3 partnervisa waarop je je NL nationaliteit kunt behouden. Prospective Marriage (subclass 300), Partner Offshore (309/100) en Partner Onshore (820/801). Plus nog een hele bulk family visa voor kleinkinderen, neefjes en ouders.
 
Back
Top